7mm elementit pumpussa
7mm elementit pumpussa
mitä se tollanen pumppu tekis 250d vapari autolle? Olisko mitä hyötyä/ haittaa?
Oma käsitykseni on, että vaparipumpusta saa säätämällä suunnilleen sen verran syöttöä (n. +20%), minkä kymppiventtiilinen kone pystyy polttamaan. Moniventtiilimoottori hengittäisi paremmin.
Isojen tappien myötä tyhjäkäynti muuttuu karkeammaksi. Varsinkin kylmänä.
Isojen tappien myötä tyhjäkäynti muuttuu karkeammaksi. Varsinkin kylmänä.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Täytyy käydä ensin penkittään vakio elementeillä ja sitten toisen kerran kun on seiskat pumpussa, notta näkee millaista vaikutusta isommilla elementeillä saa aikaseksi 

Kyllä Mersu on aina Mersu
X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Teeppä se. Faktaa on aina mukava nähdä. Erityisesti kun käy samassa dynossa ottamassa ennen/jälkeen käyrät. Sitten tosiaan voi nähdä että mitä milläkin toimenpiteellä on vaikutusta. Tämä on se ainoa oikea tapa todeta viritysten vaikutus.Esko R kirjoitti:Täytyy käydä ensin penkittään vakio elementeillä ja sitten toisen kerran kun on seiskat pumpussa, notta näkee millaista vaikutusta isommilla elementeillä saa aikaseksi
Ei taida ihan riittää... 700 € ainakin...siis samalla tehdään ulkopuolinen säätö ja peruskunnostus.epk kirjoitti:oisko 500 egestä ylöspäin...
edit , nelos koneen pumppu siis, paljon se tuo lisää yks mäntä hinnassa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kyllä niillä on ihan selkeä tehoja nostava vaikutus. Se että ruiskutusaika jää täydellä syötölläkin lyhyeksi, saa polttoaineen palamaan männän ollessa vielä mahdollisimman ylhäällä, se puolestaan parantaa hyötysuhdetta huomattavasti. Faktaahan on että dieselissä ruiskutusnopeus on vakio, eli kaasun painaminen ainostaan jatkaa ruiskutusaikaa. Kun syöttöä on sitten sopivasti (=:twisted: ), menee paloaika niin pitkäksi että osa polttoaineesta käytännöllisesti pakoputkesta pihalle ilman sen suurempaa hyötyä Nopeutta saa lisää vain isommilla elenteillä
Tiedän suurin piirtein huhutasolla Mynämäeltä lähteneen maailmalle ainakin kaksi vaparia toinen olisi ollut n. 160hv ja toinen sitten se melkein 180 hv. Tehojen kannalta ei ole merkitystä missä ne elementit sinne pistetään, mutta käyttäytymisen kannalta on.
Tiedän suurin piirtein huhutasolla Mynämäeltä lähteneen maailmalle ainakin kaksi vaparia toinen olisi ollut n. 160hv ja toinen sitten se melkein 180 hv. Tehojen kannalta ei ole merkitystä missä ne elementit sinne pistetään, mutta käyttäytymisen kannalta on.
Lähinnä kiinnostaa mahdolliset temput, jolla moottorista saa kalinoita pois. Aika myöhäselle joutuu ruiskutuksen säätämään, ettei pintakaasulla ajellessa vähän "kalahda" välillä. Tehtiin tänään tyhjäkäyntivertailua Passatin PD:n kanssa (1.9 TDI, 130 hp). Passatin moottori täristi tyhjäkäynnillä enemmän, mutta oli selkeästi ääneltään pehmeämpi
Näin myös vaikka kierrokset nosti 900 rpm:ään, jolloin pahin kalina Mersusta pehmenee...
Onko kenelläkään mittaustuloksia, kuinka herkästi teho laskee tai kulutus nousee kun ruiskutusta myöhästetään? Kyllähän tehokkaammassakin Mesessä täytyisi olla sivistyneempi käynti kuin volkkarissa

Onko kenelläkään mittaustuloksia, kuinka herkästi teho laskee tai kulutus nousee kun ruiskutusta myöhästetään? Kyllähän tehokkaammassakin Mesessä täytyisi olla sivistyneempi käynti kuin volkkarissa

MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Itseltä tosin puuttuu perstuntuma. Mutta mitä nyt olen stoneheadin kanssa jutellut, niin ihan ensimmäiset mynän pymput ei olleet mitään sivistyneitä. Auto pyrki mm. nykimään kevyellä kaasulla. Käsittääkseni Mynällä on mennyt 1-2 vuotta kun se on kehitellyt sellaista evopumppua, joka toimii mukavasti myös arkiajossa. Mitä kyydissä keväällä olin, niin se toimi ihan yhtä hienostuneesti kuin alkuperäinenkin. Tosin moottori vastasi kaasuun todella räväkästi.paloviita kirjoitti:Mitä tarkoitat "käyttäytymisen kannalta"?Perttu K kirjoitti:Tehojen kannalta ei ole merkitystä missä ne elementit sinne pistetään, mutta käyttäytymisen kannalta on.
Kiinnostaa...
Tämä johtuu käsittääkseni siitä, koska nuo isommat tapit antavat huomattavasti suuremman tuoton, jää ruikutusaika normaaliajossa erittäin lyhyeksi. Pienetkiin säätimen tekemät liikeet säätötankoon ja siten elementeille, vaikuttavat ruiskutusmäärään suuresti, vaikka ruiskutusaika muuttuu vain vähän. Tämä aiheuttaa sitten sitä herkkyyttä nykimiselle.
Ne säätimeen tehtävät muutokset ovat niitä vaikeita hommia. Pelkät elementit pystynen itsekin vaihtamaan pumppuun, mutta sen säätimen säätäminen
niille elementeille jää tekemättä.
Eli tehoa saisin minäkin aikaan, mutta se käyttäytyminen on toinen juttu. Toinen homma on se, että kuulema mynä teettää elementtinsä. Ne elementit ovat halvempia kuin Boschin tekemät. Toinen ero on niiden muotoilussa. Elemetteihin koneisetetaan urat, jotka määräävät syötettävän polttoainemäärän. Sylinterissä, jossa elementit liikkuvat on uria vastaavat poraukset. Mynän elementeissä on hieman erilaiset koneistukset. Koneistukseilla voidaan vaikuttaa, siihen mihin suuntaan ruiskutusaika kasvaa. Arvaisin että mynän elementeillä ruiskutusaika kasvaa ensin myöhäisellepäin ja sitten vasta molempiin suuntiin. Tämä muuttaa siis ennakkoa kuormituksen mukaan. Vastaavat toiminnot ovat toki vakioelementeissäkin. Se juju on siinä kuinka paljon, mihin suuntaan, ja missä vaiheessa. Isommille elementeile pitäisi olla toiset arvot. Nämä jutut tekevät moottorista vähemmän 'raa'an'.
Eli tehoa saisin minäkin aikaan, mutta se käyttäytyminen on toinen juttu. Toinen homma on se, että kuulema mynä teettää elementtinsä. Ne elementit ovat halvempia kuin Boschin tekemät. Toinen ero on niiden muotoilussa. Elemetteihin koneisetetaan urat, jotka määräävät syötettävän polttoainemäärän. Sylinterissä, jossa elementit liikkuvat on uria vastaavat poraukset. Mynän elementeissä on hieman erilaiset koneistukset. Koneistukseilla voidaan vaikuttaa, siihen mihin suuntaan ruiskutusaika kasvaa. Arvaisin että mynän elementeillä ruiskutusaika kasvaa ensin myöhäisellepäin ja sitten vasta molempiin suuntiin. Tämä muuttaa siis ennakkoa kuormituksen mukaan. Vastaavat toiminnot ovat toki vakioelementeissäkin. Se juju on siinä kuinka paljon, mihin suuntaan, ja missä vaiheessa. Isommille elementeile pitäisi olla toiset arvot. Nämä jutut tekevät moottorista vähemmän 'raa'an'.[/quote]
oliskos kellään kuvia noista vakio/isompien elementtien muotoilusta
kiinnostais kovasti tietää
mahtavatko kaikilla pumppupajoilla tietää erillaisista muotoiluista 
oliskos kellään kuvia noista vakio/isompien elementtien muotoilusta

kiinnostais kovasti tietää


ML W164
Voi tieten olla. Kuitenkin firmasta ulos myytäviä tuotteita on sinällään hankala pitää salassa. Jos niitä joku haluaa katsoa, niin muuta ei tarvitse tehdä kuin tilata vehke ja ottaa selvää. Patenteilla ym. estetään, etteivät muut tee pisnestä samanlaisilla osilla. Kyllähän esim. Nuukialaisetkin purkavat muiden tekemiä puhelimia ja katsovat, mitä ne ovat syöneet.Mauri H. kirjoitti:Eiköhän tuo kuulu sarjaan liikesalaisuudet, vaikka kyllähän tuonkin keksinnön muut pian kopioivat.
Eri asia on pitää salassa, miten laitteet tehdään – liikkeen tilat ja työvälineet on helpompi pitää uteliaiden ulottumattomissa.
t.
Risto
E500 – 211.070
Olen kanssa pyöritellyt ajatusta laittaa tuohon W124200D -88:iin nuo 7 milliset mutta samalla vaihtaisin koneen tuohon nurkissa pyörivään 250D:hen. Purkaamolta vielä 300D:n perämurikka ja vetoakselit, niin voisi saada aika mukavan ja taloudellisen pelin.
Vaihteistona säilyttäisin tuon 4 vaihteisen alkuperäisen lootan.
Tuo saattaa kyllä viivästyä kun tuo kaksatanen kone pääsi taas läpi vuotuisesta tarkistuksesta vaikka vuotaakin aika reilusti öljyä tiivisteitä. En kyllä sitä enää takaisin tiputa jos sen joudun pois nostamaan joskus, sen verran paremmin tuo vitoskone vetää.
Vaihteistona säilyttäisin tuon 4 vaihteisen alkuperäisen lootan.
Tuo saattaa kyllä viivästyä kun tuo kaksatanen kone pääsi taas läpi vuotuisesta tarkistuksesta vaikka vuotaakin aika reilusti öljyä tiivisteitä. En kyllä sitä enää takaisin tiputa jos sen joudun pois nostamaan joskus, sen verran paremmin tuo vitoskone vetää.
En ajatellut muutenkin ylityöllistettyjä katsastusmiehiä moisella pikkuasialla vaivataTomperi kirjoitti:Mitäs se sitten katsastusmies sanoo asiasta jos jostain kummasta saisi selville että autossa onkin puhtia vaikka kuinka? Eikös lastukin pitäis muutoskatsastaa säännösten mukaan. Voisi varmaan rinnastaa jotenkin kauttarantain lastutukseen 7mm elementti homman... vai?

Re: ..
Veikkaan että matkaajossa tippuu kulutus ja revitellessä nousee. parin viikon päästää saattaa olla että voin kertoa tarkemminjarski kirjoitti:Kuinkas käy kulutukselle noilla isommilla elementeillä?
Jos sitä vaikka itekki joskus...
