Huono tyhjäkäynti 124 300TE

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
saki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.11.2004 01:38

Huono tyhjäkäynti 124 300TE

Viesti Kirjoittaja saki »

Jees eli sellasta ongelmaa että kone ravistaa tyhjä käynnillä niin että sisällä on hieman ilkeä olla. paikat helisee ym. kylmällä koneella näin ei käy(kierrokset korkeella) ja samoin jos painaa kaasua hieman niin värinä häviää heti.
tyhjäkäynti saattaa myös hieman heilua koko ajan(huomaa tärinästä). tyhjäkäynti on lämpimällä koneella n.700-800rpm paikkeilla.

samoin lämpimänä käyntiin lähtö on hieman hankalaa.. parikertaa kun polkasee ennenkuin käynnistää ja sitten kun starttaa saa heti antaa hieman kaasua että kierrokset nousee kerran n. 2000rpm:n paikkeille(yleensä kakistellen).. sitten auto jääkin hyvin käymään eikä omia aikojaan sammuile.

kierrosluku mittarissa on myös jotain häikkää eli se lopettaa liikkeen n.50km? ajon jälkeen ja tämän jälkeen tyhjäkäynti tuntuu EHKÄ tasaisemmalta(mahdotonta?).

mitäs hiluja kannattais ensimmäisenä tarkastaa/vaihtaa? auto on juuri katsastettu joten päästöihin tuo ei vaikuta.

myös virtalukon pohjassa on jotain häikkää eli tuuletin alkaa joskus toimia vasta kun vääntää avainta lukossa hieman.. voisiko siellä olla jotain käyntiin vaikuttavaa? sen liikuttelussa en ole kuitenkaan huomannut mitään yhteyttä tyhjä käyntiin..

eli auto on -88 mallia ja katilla varustettu. peli on mulle uusi joten paljoa kokemusta ei näistä viellä ole mutta olisin kiitollinen vinkeistä, jos jotain tulee mieleen, miten näistä viosta pääsee tod.näk eroon..

t.sakke
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Moroota,

Kutosen tyhjäkäyntipulmat ovat forumilla aika tuttua tavaraa. Useimmissa tapauksissa pannu lähtee nätisti kylmänä ja ajokuumana, mutta taskulämpimänä täristää tai käy viidellä.
Noiden omien oireittesi kohdalla tulisi ensin mieleen suuttimien likaisuus, samaa tautia on ollut aikoinaan omassakin kiesissä. Myös taipaleensa päässä olevat tulpat ovat monesti osasyynä. Kun tähän lisätään läpilyövät tulpanhatut, kulunut virranjakaja, väsynyt bensapumppu, alipainevuoto ja sytkän heikko maatto, niin ollaan jo vika-analyysin alkutaipaleella :shock: :lol:

M103-aiheesta on runsaasti tarinaa korjaus- ja vianetsintävinkkeineen, joten kokeile käyttää hakua, termeinä vaikkapa M103, käyntihäiriöt, forte tai tyhjäkäynti. Kaikkia noita sanoja on aihetta koskevissa ketjuissa viljelty runsaasti.

Tuttu juttu on myös tuo tuulettimen häikkä. Virtalukon pohjasta se juontuu, kaksi kertaa taisi tulla omalle kohdalle vastaan. Pieni avaimen kääntö starttauksen suuntaan toi elon takaisin moottorille. Mitään en kyllä asialle ole tehnyt, mutta ei silti ole vikaakaan ilmennyt viimeiseen pariin vuoteen. Josko tokeni itsestään.

P.S. aika paljon tietoa löytyy myös nimikkeiden 260E alta, sama kone kun periaatteessa on.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
saki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.11.2004 01:38

Viesti Kirjoittaja saki »

kiitoksia hyvistä vinkeistä..

Forte hoitoa ja uusia tulppia ajattelin näin alkuhoitona. Ei varmaan mene hukkaan vaikkei vika täysin poistuisikaan..

samalla täytyy tosiaan noi maatto kohdat kattoa/putsata. samalla tarkastaa jakaja ja silmäillä johtoja.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

saki kirjoitti: Forte hoitoa ja uusia tulppia ajattelin näin alkuhoitona.
Kutonen on melko nirso muutamille, joissain toisissa koneissa täysin toisarvoisille, seikoille. Suuttimien kanitukselle lämpimänä saat ainakin ensiavun Fortella, ja jos ovat oikein sittaantuneet, niin sitten ovat myös keinot toiset. Tulppien kanssa kannattaa olla myös pikkutarkkana - olikos nyt niin, että 0,8 mm kärkiväli on ihanteellinen. Sillä vaan, että uusissa tulpissa kärkiväli voi olla jotain muutakin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Huono tyhjäkäynti 124 300TE

Viesti Kirjoittaja Aku P »

saki kirjoitti:mitäs hiluja kannattais ensimmäisenä tarkastaa/vaihtaa? auto
Mitäs siihen on tähän mennessä vaihdettu?
Itse pistäisin uusiksi mahdollisesti tulpanjohdot + tulpat ynnä virranjakajan osat. Näillä jo pitkästi eliminoidaankin sähköpuolen viat. Terminaalivaiheessa oleva puola aiheuttaa joskus sekin mitä ihmeellisimpiä oireita, nykimistä ym.
Samaa tekee, jos sytkäboksin maadoitus on huono (tämä on ainakin vika, jota Pasi M mieluusti tarjoaa näihin vaivoihin.)

Ensinmainituissahan ei mitään ihmettä olekaan vaihtaa, ja tulpanjohdoiksi suosittelen Bremiä -- saapa tehdastekoiset liitokset eikä tarvihe itse väkertää.
Kuuluisa "musta laatikko" sitten löytyy konetilasta kuskin puolen etulokasuojasta, musta "laatta" jossa pari pyöreää liitintä ym.

Koska päästöt ovat OK, lambda-anturi lienee kunnossa. Se kyllä vaikuttaa vasta lämpimän koneen käyntiin, joka tässäkin oli ongelmana. Täten voisit kaiken varalta yrittää nykäistä anturin johdot apukuskin penkin edestä maton alta irti ja kuulostella, miten käynti/kulku muuttui.

Mites muuten, ei kulutus ole heitellyt kummallisesti?

Polttoainepuolelta nuo siit...suuttimet tulevat myös kyseeseen. Forte on ihmeaine kaikkiin Motor-uppeihin verrattuna, joten kokeilla sopii.

Mieleen tulee myös, jotta jumittaisiko se tyhjäkäyntimooottori hiukan liian auki eli antaisi koneelle tyhmäkäynnillä liikaa ilmaa ja tästä aiheutuisi tuo vavahtelu. Kun kaasua painetaan, kone ohjautuukin taas kaasuläpän mukaan ja tyhjäkäyntiventtiili "putoaa pois pelistä" eikä vaikuta käyntiin.
Kylmälle koneellehan annetaan enempi bensaakin, ja tällöin mahdollisesti liian auki jäävän venttiilin tarjoama liika ilma ei tunnu käynnissä yhtä lailla.
Vika voi olla ihan venttiilin sähköliitoksissa tai sitten ko. osan paskaisuudessa.

Se taas, mistä tuommoinen ilman määrää ohjaava laite (se on siis pönttö, missä liikkuu sähköohjattu luisti), paskastuu....tuo mieleen, että mites on ilmanputsarin laita. Tukkoinen semmoinen kyllä tuntuu käynnistyvyydessäkin.

(Jäiköhän tämän vuodatuksen jälkeen sinne konehuoneeseen mitään, mikä ei muka voisi olla epäkunnossa...)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Rantsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: To 28.10.2004 09:29

Huono tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Rantsi »

:roll: Oliskohan paine-ero säädintä joskus joku säädellyt. Itselläni W124 300TE ja se vei ostaessani n.16 l sadalle ja tyhjäkäyntikin ravisteli autoa aikastlailla. Säädeltyäni sitä painetta pienemmälle on kulutus pudonnut n. 10l .
Autokin käy tasasesti ja samalla loppui käynnistys ongelmat. Ei lähtenyt käyntiin kuin kaasua painamalla ja sitten haisi bensa, joten se sai aina liikaa.
Eivät tienneet missään mistä kyselin mikä on, sattui vaan paine-ero säädin kerran vuotamaan bensaa ja otin sen pois ja huomasin, että sitä voi säätää ja ruuvasin muutamaan kertaankin jo vastapäivään ja auto pelaa todella hienosti. Vaihdoin muuten kaksi o-rengasta väliin ja lakkasi vuotamasta.
En tiä olisko tästä apua mutta tutki asiaa. :?: :?:
saki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.11.2004 01:38

Re: Huono tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja saki »

Rantsi kirjoitti::roll: Oliskohan paine-ero säädintä joskus joku säädellyt. Itselläni W124 300TE ja se vei ostaessani n.16 l sadalle ja tyhjäkäyntikin ravisteli autoa aikastlailla. Säädeltyäni sitä painetta pienemmälle on kulutus pudonnut n. 10l .
Autokin käy tasasesti ja samalla loppui käynnistys ongelmat. Ei lähtenyt käyntiin kuin kaasua painamalla ja sitten haisi bensa, joten se sai aina liikaa.
Eivät tienneet missään mistä kyselin mikä on, sattui vaan paine-ero säädin kerran vuotamaan bensaa ja otin sen pois ja huomasin, että sitä voi säätää ja ruuvasin muutamaan kertaankin jo vastapäivään ja auto pelaa todella hienosti. Vaihdoin muuten kaksi o-rengasta väliin ja lakkasi vuotamasta.
En tiä olisko tästä apua mutta tutki asiaa. :?: :?:
en ole viellä saanut mitään katsottua.. menee viikonlopun askateluksi.. mistäs tämä kikkare löytyy? onko siihen jotain ohje säätöä? vai kokeilemaan vaan?
Rantsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: To 28.10.2004 09:29

Viesti Kirjoittaja Rantsi »

Se löytyy määräjakajasta ja on rintapelliin päin. Siihen tulee sähköliitin jossa on kaksi johtoa. Kyseinen osa on kahdella ruuvilla kiinni. Kun avaat muista sieltä tulee paineella bensaa. Osan takapuolella on yksi ruuvi jonka takana on säätöruuvi. Ruuvaile varovasti ja kokeile välillä miten se vaikuttaa. Edestakaista työtä siinä vähän tulee mutta jos vika on siinä niin kyllä se kannattaa. Itse säädin siihen asti kun ei enää kylmänä mennyt "ryyppy" päälle. Siitä sit vähän takaisinpäin ja nyt toimii hienosti.
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Huono tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Rantsi kirjoitti::roll: Oliskohan paine-ero säädintä joskus joku säädellyt. Itselläni W124 300TE ja se vei ostaessani n.16 l sadalle ja tyhjäkäyntikin ravisteli autoa aikastlailla. Säädeltyäni sitä painetta pienemmälle on kulutus pudonnut n. 10l .
Autokin käy tasasesti ja samalla loppui käynnistys ongelmat.
Olikos sinulla economy-mittarin neula ylempänä - ei siis pohjassa kuten kuuluu olla silloin kuin auto kävi huonosti tyhjäkäyntiä?
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Rantsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: To 28.10.2004 09:29

Viesti Kirjoittaja Rantsi »

Ei se varmaan hirveästi ylempänä ollut. Auton käynti oli sellasta, että kierroslukumittari seilas ja öljynpainemittari myös. Se oli semmoista ontuvaa. :roll: Ei se välttämättä ole sama vika sinulla. Mulla oli selvästi joku ruuvannut paine-ero säädintä, siellä näkyi ruuvissa, että sitä oli aukaistu. :roll:
Rantsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: To 28.10.2004 09:29

Viesti Kirjoittaja Rantsi »

:arrow: Älä muuten laita boschin nelikärkitulppia. Tulpanjohdoissa on jo ihan tarpeeksi vastusta jolloin nelikärkitulpilla tulee liian paljon vastusta. Auto nykii aina isommalla vaihteella alakierroksilla vedättäessä. Ihan normaalit boschit tai ngk:t :wink:
saki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.11.2004 01:38

Viesti Kirjoittaja saki »

jees eli viikonloppuna sain vaihdettua jakajankannen ja pyörijän.
Tyhjäkäynti parani kyllä ja osat olivat todella totisessa kunnossa..

edelleen silti on pientä värinää kaynnisssä ja myös pientä heiluntaa..
myös käynnistyvyys ei edelleenkään ole ihan täydellinen.. eli joutuu painamaan kaasua, jotta varsinkin puol lämminkone jää käymään.

tulpat koitan vaihtaa tässä lähipäivinä. Sitten täytyykin alkaa kohdistaa tarmoa tohon bensapuoleen..
Avatar
JyggeMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Ma 21.06.2004 01:17
Paikkakunta: Itä-Vantaa
Viesti:

Nelikärki tulpista asiaa

Viesti Kirjoittaja JyggeMB »

Mulla oli ongelmia (M103) koneen tyhjä käynnin kanssa
vaihdoin 1 kärki boschit 4 kärki versioihin nimenomaan
mulla parani tyhjäkäynti veto oli puhdasta läpi kierros
alueen. Olin tyytyväinen tulppien vaihdosta tyhjäkäyntiin.
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Rantsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: To 28.10.2004 09:29

Viesti Kirjoittaja Rantsi »

Saattaahan olla, että mullakin vaikutti toi paine-ero säätimen väärä säätö silloin kun kokeilin nelikärkitulppia. Täytyis varmaan kokeilla niitä nyt kun toi säädin on kohdallaan. Mulla käy kyllä muutenkin nyt aika tasasesti :lol:
Käyntiin lähdössä on vielä kans vähän säätämistä. Kerroppa Saki jos löydät syyn huonoon käyntiin lähtemiseen :!:
Vastaa Viestiin