CDI hehkureleen testaus.
CDI hehkureleen testaus.
Eli hehkun valo jää palamaan käynnistyksen jälkeen. Mittasin releeltä hehkuille lähtevät johdot ja kaikissa vastus oli 1.0 ohmia. Pitäisikö releelle tulla jatkuva virta, kun virrat käntää päälle, vai katkooko jokin releen jännitettä. Nyt tuli n.4V, virrat päällä. Tosin olen lämpöisessä hallissa ja moottori on jonkin verran lämmin. Kaikki sulakkeet olivat ehjiä. Saako hehkuttamisen jotenkin huijattua päälle, että voisi mitata releeltä lähtevät liittimet?
...mää sen perkele vielä purkaan...ja joku muu saa kasata!
Re: CDI hehkureleen testaus.
Normaalisti releessä on sisällä sulakkeina kupariliuskat jotka sulaa oikosulun sattuessa poikki. Saman kupariliuskan yli mitataan jännitehäviö ja jännitettä vertaillaan kahden tulpan välillä. Jos sulake on palanut tai tulpat johtoineen ovat kovasti eri paria niin valo syttyy merkiksi häiriöstä.
Jos lähdöstä ainakin yhteen muuhun lähtöön löytyy yhteys, releen sulakkeet on kunnossa (ainakin siinä mallissa jonka avasin)
Tulppien resistanssista halpismittarilla pystyy päättelemään vain sen jos johto tai tulppa on täysin "poikki". Jos rele on ehjä ja/tai tulppa polttaa releitä ja se pitää oikeasti mitata, tarvitaan hyvä mittari tai virtashuntti, esimerkiksi tunnetun tehoinen hehkulamppu (ajovalo) akun ja tulpan lähdön väliin. Sitten mitataan jännite lähdöstä maihin ja lampun yli ja lasketaan siitä mikä on resistanssi.
4V on kyllä liian vähän.
Jos lähdöstä ainakin yhteen muuhun lähtöön löytyy yhteys, releen sulakkeet on kunnossa (ainakin siinä mallissa jonka avasin)
Tulppien resistanssista halpismittarilla pystyy päättelemään vain sen jos johto tai tulppa on täysin "poikki". Jos rele on ehjä ja/tai tulppa polttaa releitä ja se pitää oikeasti mitata, tarvitaan hyvä mittari tai virtashuntti, esimerkiksi tunnetun tehoinen hehkulamppu (ajovalo) akun ja tulpan lähdön väliin. Sitten mitataan jännite lähdöstä maihin ja lampun yli ja lasketaan siitä mikä on resistanssi.
4V on kyllä liian vähän.