2-tahtiöljyä naftan sekaan?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

2-tahtiöljyä naftan sekaan?

Viesti Kirjoittaja veppe »

300 D -91. Olen saanut useammaltakin mersumieheltä ohjeen, jotta talvinaftan sekaan 2-tahtiöljyä, niin pumppu pysyy talven aikana notkeana. Mutta sekoitussuhdetta ei tullut kysyttyä tai sitten en muista. Ja onko tämä oikeastaan tarpeellistakaan nykyaikaisilla, lisäaineistetuilla polttoaineilla?

Onkos noissa malleissa muuten "normaalin" naftansuodattimen lisäksi karkeasuodatinkin? Ja mistä se löytyyy?
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3505
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Karkeasuodatin on ainakin 200d:ssä koneen vasemmalla puolella ilmanputsarin alapuolella letkussa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Morjes!

Tästä aiheesta pidettiin aikaisemmin syksyllä galluppia, eikä siihen tullut selvyyttä...
Varsinaista sekoitussuhdetta ei kai ole olemassa, mutta jotkut taxi kuskit tai mersumiehet lorauttavat noin desin 2T-öljyä tankatessa dieselin sekaan.

Tokko siitä haittaa on!?!?!
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Viesti Kirjoittaja jone2 »

[quote="jackie"]Karkeasuodatin on ainakin 200d:ssä koneen vasemmalla puolella ilmanputsarin alapuolella letkussa.[/quote]


Moi !


Sama paikka myös 250 D:ssä....

t jone
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Jotkut todella kaatavat kaksitahtiöljyä polttoaineeseen. Sopivana annoksena pidetään lorausta tankillliseen. Sillä parannetaan nykyisten talvilaatujen voitelevuutta. Ne kun ovat yhtä liukkaita kuin vesi. Parafiinien ym aromaattisten hiilivetyjen mukana on polttoaineesta poistunut myös voitelukyky.

Mersussa tosin on rivipumppu, joka ei ole läheskään yhtä arka talvilaadule kuin jakajapumput. Ilman lisäöljyä varmasti pärjää. Sen käyttö onkin täysin makuasia. Kannattaa kuitenkin tankata keäslaatua, aina kun mahdollista. Se voitelee. Vakiovarusteena oleva polttoaineen esilämmitin kyllä huolehtii, että soppa menee läpi suodattimista, vaikka suodatettavuus lämpötilat alittuisivatkin.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Perttu K kirjoitti:Jotkut todella kaatavat kaksitahtiöljyä polttoaineeseen. Sopivana annoksena pidetään lorausta tankillliseen. Sillä parannetaan nykyisten talvilaatujen voitelevuutta. Ne kun ovat yhtä liukkaita kuin vesi. Parafiinien ym aromaattisten hiilivetyjen mukana on polttoaineesta poistunut myös voitelukyky.
+rikitön.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Tutullani 300 D w124 -87 ollut uudesta saakka. Hän on tankkauksen yhteydessä laittanut aina sekaan 1-2 desiä 2-tahtiöljyä. Olen nähnyt kun hän surutta lorauttaa öljyä tankkiin. Huom! autolla on ajettu 800 tkm. Ei se ainakaan pahitteeksi ole. Jotkut ovat neuvoneet laittamaan hieman myös 220 lucaspumpullisiin, että kestäisi.
Avatar
JoSaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: La 25.10.2003 08:58
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JoSaa »

Eikös se ole niin, että mersun naftan sekaan ei tarvii laittaa voiteluöljyä? Mersun ruiskupumppu on moottorin voitelujärjestelmässä mukana ja se saa öljyvoitelun niille osille, joille se on tarpeen. Polttoainepuoli puoli pelaa ilman voiteluakin, mutta ei kai se voiteluöljy haittaakaan. Ennen vanhaan seossuhde oli 0,5 %. Silloin sitä paitsi nafta oli rasvaisempaa luonnostaan kuin nykyisin. Ennenhän mersussakin laitettiin voiteluöljy erikseen ruiskupumppuun. Pumpun päällä oli täyttöproppu.

Minä käytän voiteluöljyä vanhassa Perkins 4.108 moottorissa (venemoottorina) moottoripolttoöljyn seassa. Siinä ruiskupumppu ei ole rivipumppu ja siinä ei ole mitään erillistä muuta voitelua kuin polttoainevoitelu. Kokemus nimittäin osoitti, että voitelu on tarpeen. Ilmeisesti nykymaailman kuivan polttoöljyn takia ruiskupumpun pääakseli katkesi ja matka järvellä pysähtyi. Perkins (CAV:n pumppu) on suunniteltu ajalla, jolloin polttoaine oli rasvaista. Vaikuttaa siltä, että siinä voitelu on tarpeen, mutta mutta epäilen hieman mersun polttoaine-naftan lisärasvausta. Mutta, jos joku laittaa öljyä niin 0,5 % seossuhde ei mielestäni ole liikaa.
Viimeksi muokannut JoSaa, La 20.11.2004 18:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ENTISET :
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
Avatar
Vaihtotähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 726
Liittynyt: Su 07.12.2003 12:21
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Vaihtotähti »

Pitääkö 2T-öljyn olla Outboardia vai tavallista?
T; aki
Mercedes Benz driver - since 1980.
And owner since 1985.
Still going ...
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Ei ymmärrä miksi pitää tankkiin kaataa muuta kuin mitä sinne kuuluu :roll: . Koskaan ei ole ollut mitään käynti ongelmia tai pumppu/suutin remontteja, vaikka olen täys diiselisti jo toisessa polvessa. Tankki aina täyteen ja suodattimen vaihto ennen pakksasia, eikä mitään voodoo konsteja.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

yhdyn edelliseen *heh* :lol:
Jari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 02.11.2004 21:21
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Jari »

Se 2t öljy voitelee enemmänkin suuttimia kun pumppua..!!
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Jari kirjoitti:Se 2t öljy voitelee enemmänkin suuttimia kun pumppua..!!
juuri näin :D ei sitä pumpun takia mersussa 2T-öljyä tankkiin laitetakkaan vaan suihkujen :wink: itsekkin olen kokeillut eri merkkeihin japsit ym. :oops:
Laurellissa ero oli melkoinen vaikka suihkut oli juuri tarkastettu/säädetty koneistamolla,moottorin käyntiääni pehmeni tajuttomasti
ei kai ne taxi miehet ole huvikseenkaan sitä 2T-öljyä käyttäneet ja monet käyttävät nykyisissä autoissa vieläkin :? itse ainakin luulen että öljy parantaa suihkujen ikää :wink:
ML W164
Avatar
Andrew
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ti 21.09.2004 10:19
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Andrew »

Öljyä käytetään mekin!
Tapana on ollut laittaa ~desi tankilliseen autossa.Traktorissa ja metsäkoneessa on naapurin miehen kanssa käytetty iät ja ajat. Ei ole tarvinnut suihkujen kanssa leikkiä. Säästää myös noissa vanhemmissa vehkeissä tuota syöttöpumppua. Esimerkkinä yli 20000 tuntia ajettu Ponsse. Kaverin pumpulle ei ole tehty mitään ja yhen kerran pajalla sattu samaan aikaan puolet vähemmän ajettu kone, jossa oli pumppu ja suihkut pöydällä
->entiset sisuskalut. Että näin...Oli opettavainen näky. :lol:
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Pepekyy kirjoitti:Ei ymmärrä miksi pitää tankkiin kaataa muuta kuin mitä sinne kuuluu :roll: . Koskaan ei ole ollut mitään käynti ongelmia tai pumppu/suutin remontteja, vaikka olen täys diiselisti jo toisessa polvessa. Tankki aina täyteen ja suodattimen vaihto ennen pakksasia, eikä mitään voodoo konsteja.
Siksi pitää laittaa, että öljymyyjät saavat tulonsa. Minä en kylläkään ole laittanut, kun en vapaaehtoisesti halua kuluttaa rahaa turhanpäiväiseen. Täyden tankin periaate ilmeisesti toimii, vaikkei mersu siitäkään ole kovin nirso, tai ainakaan niin nirso kuin monet mut merkit.

Eikä kyllä suodatintakaan tarvitse ennen joka pakkasia vaihtaa. Sehän kestää vähintään 80000 km, ja normaalisti voi ajaa 150000 kilometriäkin vaihtamatta. Mutta sopiihan se vaihtaa useamminkin, että suodatinkauppiaat saavat tulonsa.
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

2T-öljyn lisääminen dieseliin aiheuttaa vain savutusta ja karstan muodostumista sekä turhaa rahan kulua. Joskus on ollut aiheesta kirjoituksia tuulilasin www- sivuilla.
tomaatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 26.02.2004 11:41
Paikkakunta: yläne

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Jari kirjoitti:Se 2t öljy voitelee enemmänkin suuttimia kun pumppua..!!
Juuri näin!! Lisäksi olen joutunut jaaappanin riisseleissä pahimmilla pakasilla pistää litran bensaa joukkoon ku ei nää nykyajan jäänestot mitään vaikuta! Vaikka onhan se niin että kyllä esilämmitetty soppa vaan on keksintö!
Ja tankki SISÄLLÄ autossa eikä nuolemassa tienpintaa...
Vastaa Viestiin