2-tahtiöljyä naftan sekaan?
2-tahtiöljyä naftan sekaan?
300 D -91. Olen saanut useammaltakin mersumieheltä ohjeen, jotta talvinaftan sekaan 2-tahtiöljyä, niin pumppu pysyy talven aikana notkeana. Mutta sekoitussuhdetta ei tullut kysyttyä tai sitten en muista. Ja onko tämä oikeastaan tarpeellistakaan nykyaikaisilla, lisäaineistetuilla polttoaineilla?
Onkos noissa malleissa muuten "normaalin" naftansuodattimen lisäksi karkeasuodatinkin? Ja mistä se löytyyy?
Onkos noissa malleissa muuten "normaalin" naftansuodattimen lisäksi karkeasuodatinkin? Ja mistä se löytyyy?
Karkeasuodatin on ainakin 200d:ssä koneen vasemmalla puolella ilmanputsarin alapuolella letkussa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Morjes!
Tästä aiheesta pidettiin aikaisemmin syksyllä galluppia, eikä siihen tullut selvyyttä...
Varsinaista sekoitussuhdetta ei kai ole olemassa, mutta jotkut taxi kuskit tai mersumiehet lorauttavat noin desin 2T-öljyä tankatessa dieselin sekaan.
Tokko siitä haittaa on!?!?!
Tästä aiheesta pidettiin aikaisemmin syksyllä galluppia, eikä siihen tullut selvyyttä...
Varsinaista sekoitussuhdetta ei kai ole olemassa, mutta jotkut taxi kuskit tai mersumiehet lorauttavat noin desin 2T-öljyä tankatessa dieselin sekaan.
Tokko siitä haittaa on!?!?!
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Jotkut todella kaatavat kaksitahtiöljyä polttoaineeseen. Sopivana annoksena pidetään lorausta tankillliseen. Sillä parannetaan nykyisten talvilaatujen voitelevuutta. Ne kun ovat yhtä liukkaita kuin vesi. Parafiinien ym aromaattisten hiilivetyjen mukana on polttoaineesta poistunut myös voitelukyky.
Mersussa tosin on rivipumppu, joka ei ole läheskään yhtä arka talvilaadule kuin jakajapumput. Ilman lisäöljyä varmasti pärjää. Sen käyttö onkin täysin makuasia. Kannattaa kuitenkin tankata keäslaatua, aina kun mahdollista. Se voitelee. Vakiovarusteena oleva polttoaineen esilämmitin kyllä huolehtii, että soppa menee läpi suodattimista, vaikka suodatettavuus lämpötilat alittuisivatkin.
Mersussa tosin on rivipumppu, joka ei ole läheskään yhtä arka talvilaadule kuin jakajapumput. Ilman lisäöljyä varmasti pärjää. Sen käyttö onkin täysin makuasia. Kannattaa kuitenkin tankata keäslaatua, aina kun mahdollista. Se voitelee. Vakiovarusteena oleva polttoaineen esilämmitin kyllä huolehtii, että soppa menee läpi suodattimista, vaikka suodatettavuus lämpötilat alittuisivatkin.
+rikitön.Perttu K kirjoitti:Jotkut todella kaatavat kaksitahtiöljyä polttoaineeseen. Sopivana annoksena pidetään lorausta tankillliseen. Sillä parannetaan nykyisten talvilaatujen voitelevuutta. Ne kun ovat yhtä liukkaita kuin vesi. Parafiinien ym aromaattisten hiilivetyjen mukana on polttoaineesta poistunut myös voitelukyky.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Tutullani 300 D w124 -87 ollut uudesta saakka. Hän on tankkauksen yhteydessä laittanut aina sekaan 1-2 desiä 2-tahtiöljyä. Olen nähnyt kun hän surutta lorauttaa öljyä tankkiin. Huom! autolla on ajettu 800 tkm. Ei se ainakaan pahitteeksi ole. Jotkut ovat neuvoneet laittamaan hieman myös 220 lucaspumpullisiin, että kestäisi.
Eikös se ole niin, että mersun naftan sekaan ei tarvii laittaa voiteluöljyä? Mersun ruiskupumppu on moottorin voitelujärjestelmässä mukana ja se saa öljyvoitelun niille osille, joille se on tarpeen. Polttoainepuoli puoli pelaa ilman voiteluakin, mutta ei kai se voiteluöljy haittaakaan. Ennen vanhaan seossuhde oli 0,5 %. Silloin sitä paitsi nafta oli rasvaisempaa luonnostaan kuin nykyisin. Ennenhän mersussakin laitettiin voiteluöljy erikseen ruiskupumppuun. Pumpun päällä oli täyttöproppu.
Minä käytän voiteluöljyä vanhassa Perkins 4.108 moottorissa (venemoottorina) moottoripolttoöljyn seassa. Siinä ruiskupumppu ei ole rivipumppu ja siinä ei ole mitään erillistä muuta voitelua kuin polttoainevoitelu. Kokemus nimittäin osoitti, että voitelu on tarpeen. Ilmeisesti nykymaailman kuivan polttoöljyn takia ruiskupumpun pääakseli katkesi ja matka järvellä pysähtyi. Perkins (CAV:n pumppu) on suunniteltu ajalla, jolloin polttoaine oli rasvaista. Vaikuttaa siltä, että siinä voitelu on tarpeen, mutta mutta epäilen hieman mersun polttoaine-naftan lisärasvausta. Mutta, jos joku laittaa öljyä niin 0,5 % seossuhde ei mielestäni ole liikaa.
Minä käytän voiteluöljyä vanhassa Perkins 4.108 moottorissa (venemoottorina) moottoripolttoöljyn seassa. Siinä ruiskupumppu ei ole rivipumppu ja siinä ei ole mitään erillistä muuta voitelua kuin polttoainevoitelu. Kokemus nimittäin osoitti, että voitelu on tarpeen. Ilmeisesti nykymaailman kuivan polttoöljyn takia ruiskupumpun pääakseli katkesi ja matka järvellä pysähtyi. Perkins (CAV:n pumppu) on suunniteltu ajalla, jolloin polttoaine oli rasvaista. Vaikuttaa siltä, että siinä voitelu on tarpeen, mutta mutta epäilen hieman mersun polttoaine-naftan lisärasvausta. Mutta, jos joku laittaa öljyä niin 0,5 % seossuhde ei mielestäni ole liikaa.
Viimeksi muokannut JoSaa, La 20.11.2004 18:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ENTISET :
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
- Vaihtotähti
- Mersumies
- Viestit: 726
- Liittynyt: Su 07.12.2003 12:21
- Paikkakunta: Loimaa
Ei ymmärrä miksi pitää tankkiin kaataa muuta kuin mitä sinne kuuluu
. Koskaan ei ole ollut mitään käynti ongelmia tai pumppu/suutin remontteja, vaikka olen täys diiselisti jo toisessa polvessa. Tankki aina täyteen ja suodattimen vaihto ennen pakksasia, eikä mitään voodoo konsteja.

Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
juuri näinJari kirjoitti:Se 2t öljy voitelee enemmänkin suuttimia kun pumppua..!!



Laurellissa ero oli melkoinen vaikka suihkut oli juuri tarkastettu/säädetty koneistamolla,moottorin käyntiääni pehmeni tajuttomasti
ei kai ne taxi miehet ole huvikseenkaan sitä 2T-öljyä käyttäneet ja monet käyttävät nykyisissä autoissa vieläkin


ML W164
Öljyä käytetään mekin!
Tapana on ollut laittaa ~desi tankilliseen autossa.Traktorissa ja metsäkoneessa on naapurin miehen kanssa käytetty iät ja ajat. Ei ole tarvinnut suihkujen kanssa leikkiä. Säästää myös noissa vanhemmissa vehkeissä tuota syöttöpumppua. Esimerkkinä yli 20000 tuntia ajettu Ponsse. Kaverin pumpulle ei ole tehty mitään ja yhen kerran pajalla sattu samaan aikaan puolet vähemmän ajettu kone, jossa oli pumppu ja suihkut pöydällä
->entiset sisuskalut. Että näin...Oli opettavainen näky.
Tapana on ollut laittaa ~desi tankilliseen autossa.Traktorissa ja metsäkoneessa on naapurin miehen kanssa käytetty iät ja ajat. Ei ole tarvinnut suihkujen kanssa leikkiä. Säästää myös noissa vanhemmissa vehkeissä tuota syöttöpumppua. Esimerkkinä yli 20000 tuntia ajettu Ponsse. Kaverin pumpulle ei ole tehty mitään ja yhen kerran pajalla sattu samaan aikaan puolet vähemmän ajettu kone, jossa oli pumppu ja suihkut pöydällä
->entiset sisuskalut. Että näin...Oli opettavainen näky.

Siksi pitää laittaa, että öljymyyjät saavat tulonsa. Minä en kylläkään ole laittanut, kun en vapaaehtoisesti halua kuluttaa rahaa turhanpäiväiseen. Täyden tankin periaate ilmeisesti toimii, vaikkei mersu siitäkään ole kovin nirso, tai ainakaan niin nirso kuin monet mut merkit.Pepekyy kirjoitti:Ei ymmärrä miksi pitää tankkiin kaataa muuta kuin mitä sinne kuuluu. Koskaan ei ole ollut mitään käynti ongelmia tai pumppu/suutin remontteja, vaikka olen täys diiselisti jo toisessa polvessa. Tankki aina täyteen ja suodattimen vaihto ennen pakksasia, eikä mitään voodoo konsteja.
Eikä kyllä suodatintakaan tarvitse ennen joka pakkasia vaihtaa. Sehän kestää vähintään 80000 km, ja normaalisti voi ajaa 150000 kilometriäkin vaihtamatta. Mutta sopiihan se vaihtaa useamminkin, että suodatinkauppiaat saavat tulonsa.
Juuri näin!! Lisäksi olen joutunut jaaappanin riisseleissä pahimmilla pakasilla pistää litran bensaa joukkoon ku ei nää nykyajan jäänestot mitään vaikuta! Vaikka onhan se niin että kyllä esilämmitetty soppa vaan on keksintö!Jari kirjoitti:Se 2t öljy voitelee enemmänkin suuttimia kun pumppua..!!
Ja tankki SISÄLLÄ autossa eikä nuolemassa tienpintaa...