-05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ti 21.11.2017 10:20
-05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Mikäköhän kuluttaa mystisesti CLS:sän akkua kun auto seisoo yön yli? Kävin akkupojilla tarkastuttamassa molemmat akut ja ne oli molemmat kuulemma OK!
Aamulla kun käynnistää auton niin auto sanoo Battery Protection - Convenience Functions Unavailable! ja tätä käy hyvinkin usein.
Akkujen tarkistuksen jälkeen kävin heittämässä viellä +3h lenkin niin pitäis olla ainakin hyvin latautunutkin.
Aamulla kun käynnistää auton niin auto sanoo Battery Protection - Convenience Functions Unavailable! ja tätä käy hyvinkin usein.
Akkujen tarkistuksen jälkeen kävin heittämässä viellä +3h lenkin niin pitäis olla ainakin hyvin latautunutkin.
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 12.08.2019 22:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Akuksi AGM ja jos ajo on lyhyttä niin erikseen laturiin välillä; jos lohkolämmitintä käytetään sen yhteyteen kannattaa ilman muuta asentaa automaattilaturi.
Jos jokin oikeasti kuluttaa virtaa auton seisoessa sen saa selville tutkimalla pihtiampeerimittarin ym. avulla. Onhan auto yöt lukittuna...
Jos jokin oikeasti kuluttaa virtaa auton seisoessa sen saa selville tutkimalla pihtiampeerimittarin ym. avulla. Onhan auto yöt lukittuna...
wiimax.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ti 21.11.2017 10:20
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Joo täytyy perehtyä enemmän asiaan. Akku on Vartan AGM 95ah
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ti 21.11.2017 10:20
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Täytyykö akun pakosti olla AGM akku vai voinko laittaa jonkun muun halvemman vaihtoehdon? Minkä?
esim Varta H3 12V 100Ah 830CCA Silver Dynamic?
esim Varta H3 12V 100Ah 830CCA Silver Dynamic?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Toki voi laittaa, siis jos haluaa ogelmiahamsterimersu kirjoitti:Täytyykö akun pakosti olla AGM akku vai voinko laittaa jonkun muun halvemman vaihtoehdon? Minkä?
esim Varta H3 12V 100Ah 830CCA Silver Dynamic?
muuta sittenhän sen voi jättää vallan vaihtamatta
Mökkillä
'
'
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ti 21.11.2017 10:20
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
FinlandMercedshän voisi valoittaa vähän minkälaisia ongelmia saa jos laittaa AGM akun tilalle vaikka ton Silver Dynamicsin.FinlandMerceds kirjoitti:Toki voi laittaa, siis jos haluaa ogelmiahamsterimersu kirjoitti:Täytyykö akun pakosti olla AGM akku vai voinko laittaa jonkun muun halvemman vaihtoehdon? Minkä?
esim Varta H3 12V 100Ah 830CCA Silver Dynamic?
muuta sittenhän sen voi jättää vallan vaihtamatta
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
AGM pystyy ottamaan vastaan ja luovuttamaan virtaa paremmin eritoten kylmässä. Mitä enemmän varusteita autossa / virrankulutusta sitä tärkeämpää on valita "tarpeeksi hyvä" akku.
Tässäkö nyt kannattaa alkaa harkita satasen säästöä kun auton ongelma on juuri se mikä yleensä seuraa "perusakun" asentamisesta ? No, taitaa Varta bensakoneiseen tarjota H3 vaihtoehdoksi. Eikun kokeilemaan...
Tässäkö nyt kannattaa alkaa harkita satasen säästöä kun auton ongelma on juuri se mikä yleensä seuraa "perusakun" asentamisesta ? No, taitaa Varta bensakoneiseen tarjota H3 vaihtoehdoksi. Eikun kokeilemaan...
wiimax.fi
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Minulla myös Cls teki tuota kun kylmät ilmat tulivat, laitoin agm akun ja ongelmat oli poissa. Ei tuo agm akku niin paljoa enempää maksa ettei sitä kannata ostaa.
MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Tuossa jo nim dealer ehtikinhamsterimersu kirjoitti:FinlandMercedshän voisi valoittaa vähän minkälaisia ongelmia saa jos laittaa AGM akun tilalle vaikka ton Silver Dynamicsin.FinlandMerceds kirjoitti:Toki voi laittaa, siis jos haluaa ogelmiahamsterimersu kirjoitti:Täytyykö akun pakosti olla AGM akku vai voinko laittaa jonkun muun halvemman vaihtoehdon? Minkä?
esim Varta H3 12V 100Ah 830CCA Silver Dynamic?
muuta sittenhän sen voi jättää vallan vaihtamatta
mutta tiivistettynä miksi olenkaan vaihtaa sitä akkua
jos ei agm akkun kun ne ongelmat minkä takia akkua on vaihtamassa
ei sillä häviä 99% varmuudella jos siine muun laittaa
moneen kertaan nähty juttu
Mökkillä
'
'
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ti 21.11.2017 10:20
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Okei kiitos kaikesta infosta, marssin ostamaan AGM akun
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ti 21.11.2017 10:20
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Mitenköhän alas jännite saa pudota että tulee Battery Protection - Convenience Functions Unavailable!
Latasin akun täyteen ja tuntuis että se on ihan ok, täys akku 12.67v yleismittarilla kun kaapelit on irti ja kun laitan akun kiinni autoon niin akun jännite 12.40v.
Yleismittari kiinni laitan Webaston päälle niin jännite hyppii välillä 12.00v-12.20v ja about 5-10 min Webasto pyörii mutta sitten sammuu ja battery protection näyttöön.
Webaston sammumisen jälkeen akku näyttää taas 12.30v-12.40v välillä.
Akku on Vartan AGM 95ah, en tiiä kuinka vanha se on mutta onkohan nyt kyse jostain muusta kun akusta?
Tarkistin viellä että kaikki sammuu kun ovet laittaa lukkoon navi, radio ja kaikki muut eli mikään ei jää päälle.
Jos mittaan jännitteen akulta taikka sitten katon sen tästä mersun omasta ajotietokoneen näytöstä niin se ei näytä kyllä samaa.
Latasin akun täyteen ja tuntuis että se on ihan ok, täys akku 12.67v yleismittarilla kun kaapelit on irti ja kun laitan akun kiinni autoon niin akun jännite 12.40v.
Yleismittari kiinni laitan Webaston päälle niin jännite hyppii välillä 12.00v-12.20v ja about 5-10 min Webasto pyörii mutta sitten sammuu ja battery protection näyttöön.
Webaston sammumisen jälkeen akku näyttää taas 12.30v-12.40v välillä.
Akku on Vartan AGM 95ah, en tiiä kuinka vanha se on mutta onkohan nyt kyse jostain muusta kun akusta?
Tarkistin viellä että kaikki sammuu kun ovet laittaa lukkoon navi, radio ja kaikki muut eli mikään ei jää päälle.
Jos mittaan jännitteen akulta taikka sitten katon sen tästä mersun omasta ajotietokoneen näytöstä niin se ei näytä kyllä samaa.
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
hamsterimersu kirjoitti:Mitenköhän alas jännite saa pudota että tulee Battery Protection - Convenience Functions Unavailable!
Latasin akun täyteen ja tuntuis että se on ihan ok, täys akku 12.67v yleismittarilla kun kaapelit on irti ja kun laitan akun kiinni autoon niin akun jännite 12.40v.
Yleismittari kiinni laitan Webaston päälle niin jännite hyppii välillä 12.00v-12.20v ja about 5-10 min Webasto pyörii mutta sitten sammuu ja battery protection näyttöön.
Webaston sammumisen jälkeen akku näyttää taas 12.30v-12.40v välillä.
Akku on Vartan AGM 95ah, en tiiä kuinka vanha se on mutta onkohan nyt kyse jostain muusta kun akusta?
Tarkistin viellä että kaikki sammuu kun ovet laittaa lukkoon navi, radio ja kaikki muut eli mikään ei jää päälle.
Jos mittaan jännitteen akulta taikka sitten katon sen tästä mersun omasta ajotietokoneen näytöstä niin se ei näytä kyllä samaa.
MiHe kirjoitti:Lämmitetty auto käynistyy alle 11V jännitteelläkin, nimim. kokemusta on kun webasto oli smamunut vaikka jänniteraja oli tiputettu jonnekin 10,5-10,7V paikkeille (en muista tarkasti). Ne w211:n mukavuustoimintojen jänniterajat olivat 11V ja 10,5V WISsin mukaan Stage1 (mm. takalasin lämmitin, istuinlämmittimet, puhallinteho 69%, lampunpesimet ym.), Stage2 (mm. parkkitutka, tuulilasin pesusuuttimien/letkun lämmitys, peilinlämmittimet, sisävalaistus, tupakin sytkä jne.)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
hamsterimersu kirjoitti:Mitenköhän alas jännite saa pudota että tulee Battery Protection - Convenience Functions Unavailable!
Latasin akun täyteen ja tuntuis että se on ihan ok, täys akku 12.67v yleismittarilla kun kaapelit on irti ja kun laitan akun kiinni autoon niin akun jännite 12.40v.
Yleismittari kiinni laitan Webaston päälle niin jännite hyppii välillä 12.00v-12.20v ja about 5-10 min Webasto pyörii mutta sitten sammuu ja battery protection näyttöön.
Webaston sammumisen jälkeen akku näyttää taas 12.30v-12.40v välillä.
Akku on Vartan AGM 95ah, en tiiä kuinka vanha se on mutta onkohan nyt kyse jostain muusta kun akusta?
Tarkistin viellä että kaikki sammuu kun ovet laittaa lukkoon navi, radio ja kaikki muut eli mikään ei jää päälle.
Jos mittaan jännitteen akulta taikka sitten katon sen tästä mersun omasta ajotietokoneen näytöstä niin se ei näytä kyllä samaa.
Millä latasit? Paljonko latausjännite?
Akussa on yleensä käyttöönottopäivä.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ti 21.11.2017 10:20
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Tällä latasin http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/S ... 000040408/" onclick="window.open(this.href);return false;simosami kirjoitti:Millä latasit? Paljonko latausjännite?hamsterimersu kirjoitti:Mitenköhän alas jännite saa pudota että tulee Battery Protection - Convenience Functions Unavailable!
Latasin akun täyteen ja tuntuis että se on ihan ok, täys akku 12.67v yleismittarilla kun kaapelit on irti ja kun laitan akun kiinni autoon niin akun jännite 12.40v.
Yleismittari kiinni laitan Webaston päälle niin jännite hyppii välillä 12.00v-12.20v ja about 5-10 min Webasto pyörii mutta sitten sammuu ja battery protection näyttöön.
Webaston sammumisen jälkeen akku näyttää taas 12.30v-12.40v välillä.
Akku on Vartan AGM 95ah, en tiiä kuinka vanha se on mutta onkohan nyt kyse jostain muusta kun akusta?
Tarkistin viellä että kaikki sammuu kun ovet laittaa lukkoon navi, radio ja kaikki muut eli mikään ei jää päälle.
Jos mittaan jännitteen akulta taikka sitten katon sen tästä mersun omasta ajotietokoneen näytöstä niin se ei näytä kyllä samaa.
Akussa on yleensä käyttöönottopäivä.
Latausjännite oli 14,7 V/8,0 A suositellaan AGM akuille ohjekirjassa.
Päivämäärää yritin kyllä ettiä mutta en löytänyt.
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Lataus on kunnossa tuolla härverillä. Volttimittari on kiva lisä siinä. Pitää laittaa hankintalistallahamsterimersu kirjoitti:simosami kirjoitti:Millä latasit? Paljonko latausjännite?hamsterimersu kirjoitti:Mitenköhän alas jännite saa pudota että tulee Battery Protection - Convenience Functions Unavailable!
Latasin akun täyteen ja tuntuis että se on ihan ok, täys akku 12.67v yleismittarilla kun kaapelit on irti ja kun laitan akun kiinni autoon niin akun jännite 12.40v.
Yleismittari kiinni laitan Webaston päälle niin jännite hyppii välillä 12.00v-12.20v ja about 5-10 min Webasto pyörii mutta sitten sammuu ja battery protection näyttöön.
Webaston sammumisen jälkeen akku näyttää taas 12.30v-12.40v välillä.
Akku on Vartan AGM 95ah, en tiiä kuinka vanha se on mutta onkohan nyt kyse jostain muusta kun akusta?
Tarkistin viellä että kaikki sammuu kun ovet laittaa lukkoon navi, radio ja kaikki muut eli mikään ei jää päälle.
Jos mittaan jännitteen akulta taikka sitten katon sen tästä mersun omasta ajotietokoneen näytöstä niin se ei näytä kyllä samaa.
Akussa on yleensä käyttöönottopäivä.
Tällä latasin http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/S ... 000040408/" onclick="window.open(this.href);return false;
Latausjännite oli 14,7 V/8,0 A suositellaan AGM akuille ohjekirjassa.
Päivämäärää yritin kyllä ettiä mutta en löytänyt.
Jäljelle jää Webaston jänniterajan lasku, ja tai uusi akku.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
http://www.autowiki.fi/index.php/Akun_k ... kistaminen" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Mitä tuo auton oma jatausjännite on? Pysyykö tasaisena? Tyhjäkäynnillä ja 2000kier myllyssä?hamsterimersu kirjoitti:Mikäköhän kuluttaa mystisesti CLS:sän akkua kun auto seisoo yön yli? Kävin akkupojilla tarkastuttamassa molemmat akut ja ne oli molemmat kuulemma OK!
Aamulla kun käynnistää auton niin auto sanoo Battery Protection - Convenience Functions Unavailable! ja tätä käy hyvinkin usein.
Akkujen tarkistuksen jälkeen kävin heittämässä viellä +3h lenkin niin pitäis olla ainakin hyvin latautunutkin.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ti 21.11.2017 10:20
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Joo kyllä, auto käynnissä yleismittari kiinni akussa niin näyttää 14.4v.simosami kirjoitti:Mitä tuo auton oma jatausjännite on? Pysyykö tasaisena? Tyhjäkäynnillä ja 2000kier myllyssä?hamsterimersu kirjoitti:Mikäköhän kuluttaa mystisesti CLS:sän akkua kun auto seisoo yön yli? Kävin akkupojilla tarkastuttamassa molemmat akut ja ne oli molemmat kuulemma OK!
Aamulla kun käynnistää auton niin auto sanoo Battery Protection - Convenience Functions Unavailable! ja tätä käy hyvinkin usein.
Akkujen tarkistuksen jälkeen kävin heittämässä viellä +3h lenkin niin pitäis olla ainakin hyvin latautunutkin.
Oiskohan kummiskin niin että akku on tullu tiensä päähän! Eilen siinä oli illalla päivällä about 12.5v kun mittasin ja tänä aamuna niin oli tasan 12.0v ja pakkasta on -12c
Kyllähän se sillä selviää kun menee vaan ja ostaa uuden akun mutta ei tee mieli ostaa jos homma ei parane yhtään.
edit. Se viellä että latasin sen täyteen 12.6v ja annoin vuorokauden seistä ilman että auton kaapelit oli kiinni niin jännite oli 12.5v
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Webaston jänniterajan säätö
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3#p1169933" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä oli vinkki tuosta ylhäältä, miten akkua voi elvyttää:
http://www.autowiki.fi/index.php/Akun_k ... kistaminen" onclick="window.open(this.href);return false;
"Älykäs akkulaturi lataa akkua monen eri ohjelman avulla ja lisäksi parhaimmissa on ns. elvyttävä ohjelma, jossa jännitettä nostetaan jopa 15,8 V tasolle. Normaalisti yli 15 V jännitteellä akun lataaminen ei ole suositeltavaa, mutta älykäs laturi elvyttää akun korkeammalla jännitteellä. Aja tasaisin väliajoin (vaikka joka viikko) elvytysohjelma läpi kunnes akun jännite vuorokauden seisoneena on 12,4-12,6 voltin välillä."
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3#p1169933" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä oli vinkki tuosta ylhäältä, miten akkua voi elvyttää:
http://www.autowiki.fi/index.php/Akun_k ... kistaminen" onclick="window.open(this.href);return false;
"Älykäs akkulaturi lataa akkua monen eri ohjelman avulla ja lisäksi parhaimmissa on ns. elvyttävä ohjelma, jossa jännitettä nostetaan jopa 15,8 V tasolle. Normaalisti yli 15 V jännitteellä akun lataaminen ei ole suositeltavaa, mutta älykäs laturi elvyttää akun korkeammalla jännitteellä. Aja tasaisin väliajoin (vaikka joka viikko) elvytysohjelma läpi kunnes akun jännite vuorokauden seisoneena on 12,4-12,6 voltin välillä."
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Nostan vanhaa ketjua sen verran, kun omaan pari vuotta uudempaan CLS:n on ilmeisesti myös akun vaihto edessä ja mietin mikä akku olisi hyvä. Kyseessä siis CLS 350 CGI.
Muutaman kerran ei ole ilman lisävirtaa startannut kun on viikonlopun seissyt ajamatta. Autossa on tällä hetkellä alkuperäinen melkein 12 vuotta vanha Varta 12 100Ah 760 A, A 004 541 45 01 ensiasennusakku.
Tämän ketjun autossa oli ongelmia AGM akun kanssa, mutta suositeltiin kuitenkin että uusikin olisi AGM akku. Mietin että koska 12 vuotta kestänyt ensiasennusakku ei ollut AGM, niin kannattaako silti uuden olla? Tuossa sanottiin että AGM pystyy ottamaan vastaan ja luovuttamaan virtaa paremmin eritoten kylmässä, mutta onko AGM akuissa jotain huonoja puolia?
Varmaan Vartalla jatketaan, joten vaihtoehtoina voisi olla Varta Silver Dynamic G14 95Ah AGM tai Varta Silver Dynamic H3 100Ah.
Muutaman kerran ei ole ilman lisävirtaa startannut kun on viikonlopun seissyt ajamatta. Autossa on tällä hetkellä alkuperäinen melkein 12 vuotta vanha Varta 12 100Ah 760 A, A 004 541 45 01 ensiasennusakku.
Tämän ketjun autossa oli ongelmia AGM akun kanssa, mutta suositeltiin kuitenkin että uusikin olisi AGM akku. Mietin että koska 12 vuotta kestänyt ensiasennusakku ei ollut AGM, niin kannattaako silti uuden olla? Tuossa sanottiin että AGM pystyy ottamaan vastaan ja luovuttamaan virtaa paremmin eritoten kylmässä, mutta onko AGM akuissa jotain huonoja puolia?
Varmaan Vartalla jatketaan, joten vaihtoehtoina voisi olla Varta Silver Dynamic G14 95Ah AGM tai Varta Silver Dynamic H3 100Ah.
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Varmaan kesällä tai lauhalla toimii molemmilla.
Mutta kun nämä nyt on tarkkoja siitä akusta, niin pakkasia ajatellen agm on parempi.
Vaikka lataisi irtolaturilla välillä, ei sekään sinne normiakkuun mitään saa menemään pakkasella.
Akun kantaminen sisään latausta varten ei ole hintaeron arvoista eikä autokaan siitä tykkää että akkua revitään esim. parin viikon välein irti.
Jos auto on tallissa yöt niin sitten asia eri.
Jos webasto tmv. sitten ei puhettakaan että normi akku, niin iso agm kuin mahtuu.
Kuten aiemmin todettu, kannattaako tuon hintaluokan autossa säästää satku akun kanssa?
Mutta kun nämä nyt on tarkkoja siitä akusta, niin pakkasia ajatellen agm on parempi.
Vaikka lataisi irtolaturilla välillä, ei sekään sinne normiakkuun mitään saa menemään pakkasella.
Akun kantaminen sisään latausta varten ei ole hintaeron arvoista eikä autokaan siitä tykkää että akkua revitään esim. parin viikon välein irti.
Jos auto on tallissa yöt niin sitten asia eri.
Jos webasto tmv. sitten ei puhettakaan että normi akku, niin iso agm kuin mahtuu.
Kuten aiemmin todettu, kannattaako tuon hintaluokan autossa säästää satku akun kanssa?
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Mulla myös otsikon auto. Kuulin juttua että pikkuakku joka on konepellin alla olisi syy tuohon ilmoitukseen. Minkä tyyppinen sinne kuuluu olla (agm)? Eikai se toi 95 Ah kuitenkaan ole?
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Juttua, niin.
Jos tarkoitat ilmoitusta "Battery Protection - Convenience Functions Unavailable" niin se ei liity yhtään mitenkään pikkuakkuun.
Pikkuakku on tosiaan paljon pienempi kuin pääakku, olikohan 12Ah. Noin kuudellakympillä saa sopivan MP-akun.
Jos tarkoitat ilmoitusta "Battery Protection - Convenience Functions Unavailable" niin se ei liity yhtään mitenkään pikkuakkuun.
Pikkuakku on tosiaan paljon pienempi kuin pääakku, olikohan 12Ah. Noin kuudellakympillä saa sopivan MP-akun.
wiimax.fi
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Okei no sit se on pakko olla toi isoakku, pitääpä mittailla kun kerkeää.dealer kirjoitti:Juttua, niin.
Jos tarkoitat ilmoitusta "Battery Protection - Convenience Functions Unavailable" niin se ei liity yhtään mitenkään pikkuakkuun.
Pikkuakku on tosiaan paljon pienempi kuin pääakku, olikohan 12Ah. Noin kuudellakympillä saa sopivan MP-akun.
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Mittasin ison akun joka näytti ihan normaalilta, mersun logo yms.. 14.1 V auto käynnissä ja 12,2 V sammutettuna virrat päällä. Onko normaalit? Pitäisikö huoltokirjassa lukea akun vaihdosta jotain vai onko jollain tietoa koska se pitäisi olla vaihdettu? Se on Saksaksi mun autossa niin ei jaksais tulkkaa...
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Akun testaaminen kävisi kätevästi siihen tarkoitetulla akkutesterillä. Noista jännitteistä ei loppupelissä muuta voi sanoa kuin että laturi toimii.
wiimax.fi
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Voi ristus, tuos uudestaan.
http://www.autowiki.fi/index.php/Akun_k ... kistaminen" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autowiki.fi/index.php/Akun_k ... kistaminen" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Joo, nämä on hankalia juttuja.
Kävin testaamassa omasta 211 farkusta akun kunnon etraden linkkaaman autowiki-artikkelin mukaan. Siellähän lukee näin:
Auto on seissyt pihassa eilisestä noin kello 15.00 alkaen eli 26 tuntia.
Menin sen luokse ja avasin takaluukun, nostin takakontin pohjaverhoilun ylös ja mittasin jännitemittarilla akun kunnon.
Jännitelukema oli 11,92 volttia.
Oli helppo akun kunnon tarkistus kuten autowikissä kerrotaan.
Vaan mitäs nyt tehdään Pitääkö akku uusia, ladata erillisellä akkulaturilla vai mitä Mikä on akkuni kunto ?
Kävin testaamassa omasta 211 farkusta akun kunnon etraden linkkaaman autowiki-artikkelin mukaan. Siellähän lukee näin:
autowiki kirjoitti:Akun kunnon tarkistaminen
Auton akun kunnon tarkistaminen on helppoa. Tarvitaan vain jännitemittari eli tavallinen yleismittari käy hyvin. Valitse mittarista jännite-asento (V) ja tasajännite, jota kuvaa päällekäin oleva viiva ja katkoviiva (=).
Kunnon tarkistaminen
1. Anna auton seisoa ajon jälkeen mielellään vuorokausi ennen mittausta.
2. Avaa konepelti ja mittaa yleismittarilla akun plus ja miinusnavasta jännite, niin että kytket yleismittarin mustan johdon miinusnapaan (-) ja punaisen johdon plusnapaan (+).
3. Yleismittarin näytöllä näkyy jännite (yksikkö voltti), joka on yleensä 11,50 - 12,90 V. Jos jännite on alle 11,50 V niin akku on lähes tyhjä. Jos taas yli 12,90 V, niin auto ei ole seisonut kovin kauaa ja jännite ei ole laskenut latausjännitteen (13,5 - 14,4 V) tasolta. Jos tulos oli yli 12,9 V, niin kytke hetkeksi ajovalot ja sisätilatuuletin ja odota 10-15 minuuttia, jonka jälkeen sammuta ne ja mittaa uudelleen.
Täysi akku 12,72 V
90% varaus 12,60 V
80% varaus 12,48 V
70% varaus 12,36 V
60% varaus 12,24 V
50% varaus 12,12 V
40% varaus 12,00 V
30% varaus 11,88 V
20% varaus 11,76 V
10% varaus 11,64 V
Hyväkuntoisen käytetyn akun pitäisi antaa yli 12,50 V lukema. Jos olet epävarma tuloksesta, käy tarkistuttamassa akku asiantuntevassa akkuliikkeessä ja kysy samalla mitä akkua he suosittelevat autoosi.
4. Jännitteen voi mitata myös auton käynnistyksessä, mutta silloin tarvitset kaverin käynnistämään auton. Jännite ei saisi tippua alle 10-11 V.
5. Latausjännitteen mittaaminen: Suorita edellä mainittu mittaus niin että auto on käynnissä. Jännitteen pitäisi olla n. 13,5 - 14,5 voltin välillä, kun laturi on kunnossa.
Akun elvyttäminen
Jos edellinen (kohta 3) testi antoi alle 12 V tulokseksi, niin akkua on mahdollista elvyttää seuraavilla tavoilla: Tavallisella tai älykkäällä akkulaturilla. Tavallisessa akkulaturissa on se miinuspuoli ettei se katkaise akun latausta kun akku on täynnä tai kun tapahtuu jokin ongelmatilanne, joten latausta pitää valvoa. Lisäksi tavallinen laturi ei ole suojattu kipinöinniltä. Akku muodostaa ladattaessa erittäin herkästi räjähtävää vetykaasua, jonka kipinät voivat sytyttää ja akku räjähtää sen seurauksena. Siksi aina ensimmäiseksi on irroitettava virtajohto pistorasiasta. Sen jälkeen tila on tuuletettava.
Auto on seissyt pihassa eilisestä noin kello 15.00 alkaen eli 26 tuntia.
Menin sen luokse ja avasin takaluukun, nostin takakontin pohjaverhoilun ylös ja mittasin jännitemittarilla akun kunnon.
Jännitelukema oli 11,92 volttia.
Oli helppo akun kunnon tarkistus kuten autowikissä kerrotaan.
Vaan mitäs nyt tehdään Pitääkö akku uusia, ladata erillisellä akkulaturilla vai mitä Mikä on akkuni kunto ?
Re: -05 CLS 350 W219 Akku tyhjenee mystisesti?
Jos auto on ollut ajossa sekä lataa normaalisti, eikä kestä seisottaa päivää paria ilman että akku tyhjenee ja vuotovirtaa ole liikaa niin kyllä se akku kypsältä vaikuttaa.