Akku tyhjenee parissa tunnissa W202
Akku tyhjenee parissa tunnissa W202
Hei,
Minun W202 C220D mersusta tyhjenee akku, jos jätän sen vaikka pariksi tunniksi parkkipaikalle.
Näyttää n. 5-8V, kun mittaa akun jännitteen. Käynnissä 12.8V ja kierroksia antamalla 14.8V.
Virtaa kuluttaa 0.3A, kun auto ei ole käynnissä. Eikä mene nollaan vaikka olen kaikki sulakkeet irroitellut vuorotellen. (Onko tämä liian suuri kulutus?)
¨
Mistä kannattaa aloittaa syyn etsimisen? Onko vika akussa, laturissa, jännitteesäätäjässä, vai kulutuksessa?
Ärysttävää kun joka yö saa ladata akkuboosteria, mutta onneksi sillä saan aina käyntiin.
Minun W202 C220D mersusta tyhjenee akku, jos jätän sen vaikka pariksi tunniksi parkkipaikalle.
Näyttää n. 5-8V, kun mittaa akun jännitteen. Käynnissä 12.8V ja kierroksia antamalla 14.8V.
Virtaa kuluttaa 0.3A, kun auto ei ole käynnissä. Eikä mene nollaan vaikka olen kaikki sulakkeet irroitellut vuorotellen. (Onko tämä liian suuri kulutus?)
¨
Mistä kannattaa aloittaa syyn etsimisen? Onko vika akussa, laturissa, jännitteesäätäjässä, vai kulutuksessa?
Ärysttävää kun joka yö saa ladata akkuboosteria, mutta onneksi sillä saan aina käyntiin.
S204 / C180 CGI Premium Business AMG -12
W202 / C220 D Elegance -95
W202 / C220 D Elegance -95
Re: Akku tyhjenee parissa tunnissa W202
Ainakin lataus on rikki, liian pieni jännite. Pitäisi olla koko ajan 14V yläpuolella. Sitten akku saattaa olla myös kaput, jos pitkän matkan jälkeenkään ei virta pysy kaempaa. Akku on saattanut jäätyäkin pilalle, juuri huonon latauksen takia.
Minulla ei ole käsitystä, mikä on hyväksyttävä purkausvirta, mutta 0,3A kulutuksella akusta pitäisi riittää virtaa viikoksi, ja lähtee vielä käyntiin.
Minulla ei ole käsitystä, mikä on hyväksyttävä purkausvirta, mutta 0,3A kulutuksella akusta pitäisi riittää virtaa viikoksi, ja lähtee vielä käyntiin.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: Akku tyhjenee parissa tunnissa W202
Toi 12.8V käynnissä oli siis suoraan käynnistämisen jälkeen mitattu jännite. Pienen ajolenkin jälkeen jännite pysyy siellä 14V, kunnes auton sammuttaa. Eli laturi lataa sitä ainakin jotenkin, jos olen oikein ymmärtänyt?
Akku on kyllä niin monta kertaa tässä talvenkin aikana päässyt tyhjäksi, että se pitää varmasti uusia.
Akku on kyllä niin monta kertaa tässä talvenkin aikana päässyt tyhjäksi, että se pitää varmasti uusia.
S204 / C180 CGI Premium Business AMG -12
W202 / C220 D Elegance -95
W202 / C220 D Elegance -95
Re: Akku tyhjenee parissa tunnissa W202
Akku on hajalla, kuten edellä kerrottu 0,3A ei parissa tunnissa pura akkua tyhjäksi vaikka vähän liikaa onkin.
wiimax.fi
Re: Akku tyhjenee parissa tunnissa W202
W124:ssa tuo purkausvirta olisi yli kymmenkertainen normaaliin verrattuna ja jos minkänlaista hälytintä ei ole niin silloin noin 20 kertainen.
Re: Akku tyhjenee parissa tunnissa W202
Käyn huomenna ostamassa uuden akun, mutta en tiiä kehtaanko laittaa sitä kiinni jos virrankulutus edelleen on toi 0.3A. Silloin kohta uusi akkukin menee nollille ja on hajalla sekin.
S204 / C180 CGI Premium Business AMG -12
W202 / C220 D Elegance -95
W202 / C220 D Elegance -95
Re: Akku tyhjenee parissa tunnissa W202
Tuo 12,8V heti käynnistyksen jälkeen on varmaan niin, että jälkihehkut ovat vielä päällä (kyllä kai tässäkin moottorityypissä on jälkihehkutoiminto, kuten pykälää vanhemmissakin OM60x -moottoreissa) ja kuluttavat virtaa sen verran paljon, ettei jännite nouse tuon ylemmäs. Eli siinä mielessä se on ihan normaalia, sanoisin.Zuukie kirjoitti:Toi 12.8V käynnissä oli siis suoraan käynnistämisen jälkeen mitattu jännite. Pienen ajolenkin jälkeen jännite pysyy siellä 14V, kunnes auton sammuttaa. Eli laturi lataa sitä ainakin jotenkin, jos olen oikein ymmärtänyt?
Akku on kyllä niin monta kertaa tässä talvenkin aikana päässyt tyhjäksi, että se pitää varmasti uusia.
Akku on jotakuinkin satavarmasti vaihtokunnossa, kuten on edellä todettu. Jos kulutus ei sulakkeita irrottamalla muutu, niin sitten pitänee etsiä niitä paikkoja, joihin sähköä menee muualta kuin sulakkeiden kautta. Mitäs niitä nyt olisi - startti, laturi, hehkurele...? En siis tiedä tarkemmin, pitäisi katsoa kytkentäkaavioista. Onko tässä autossa muuten sulakkeita useammassa eri paikassa - jos on, niin onko ne kaikki tsekattu?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Akku tyhjenee parissa tunnissa W202
Kävin hakemassa uuden akun.Nozki kirjoitti: Tuo 12,8V heti käynnistyksen jälkeen on varmaan niin, että jälkihehkut ovat vielä päällä (kyllä kai tässäkin moottorityypissä on jälkihehkutoiminto, kuten pykälää vanhemmissakin OM60x -moottoreissa) ja kuluttavat virtaa sen verran paljon, ettei jännite nouse tuon ylemmäs. Eli siinä mielessä se on ihan normaalia, sanoisin.
Akku on jotakuinkin satavarmasti vaihtokunnossa, kuten on edellä todettu. Jos kulutus ei sulakkeita irrottamalla muutu, niin sitten pitänee etsiä niitä paikkoja, joihin sähköä menee muualta kuin sulakkeiden kautta. Mitäs niitä nyt olisi - startti, laturi, hehkurele...? En siis tiedä tarkemmin, pitäisi katsoa kytkentäkaavioista. Onko tässä autossa muuten sulakkeita useammassa eri paikassa - jos on, niin onko ne kaikki tsekattu?
Tyhjäkäynnillä valot pois päältä ja tuuletin asennossa 1/4 = 13.8V
30min päästä auto sammuksissa = 12.95V
1h45min auto sammuksissa = 12.65V
30min auto sammuksissa = 12.58V
Sitten piti lähtä reeneihin, niin ei kerennyt kauemmin mittailla tippuuko alle 12.5V.
Peräkontissa on vielä pääsulakkeet, joita en ole kerennyt irroittelemaan ja mittaamaan virtoja. Pitää yöksi varmuudenvuoksi irroittaa akun kenkä, ettei pääse ihan nollille uudelleen.
S204 / C180 CGI Premium Business AMG -12
W202 / C220 D Elegance -95
W202 / C220 D Elegance -95
Re: Akku tyhjenee parissa tunnissa W202
Ei riitä alle 14V, jos haluaa akun täyteen. Erityisesti, jos ei aja pitkiä matkoja.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: Akku tyhjenee parissa tunnissa W202
Ensinnäkin, tyhjäkäynnillä 13,8 V on hyvä latausjännite. Maksimi latausteho (jännite) on yleensä latureilla siellä 1800r/min kierroksilla.
Toiseksi 0,3 A kulutus ei ole mikään ongelma, se on ainoastaan n. 3,7 W. Päälle unohtunut sisävalokin kuluttaa enemmän.
Jos esimerkiksi strartin hiilet olis loppu, niin silloin kulutus olisi kokoajan useita kymmeniä amppeereita.
Toiseksi 0,3 A kulutus ei ole mikään ongelma, se on ainoastaan n. 3,7 W. Päälle unohtunut sisävalokin kuluttaa enemmän.
Jos esimerkiksi strartin hiilet olis loppu, niin silloin kulutus olisi kokoajan useita kymmeniä amppeereita.
Original HAKKI
Re: Akku tyhjenee parissa tunnissa W202
Viimeksi kun testasin niin 2000rpm nousi sinne lähelle 15V jännite, eli kyllä ajossa lataa.Trainee kirjoitti:Ensinnäkin, tyhjäkäynnillä 13,8 V on hyvä latausjännite. Maksimi latausteho (jännite) on yleensä latureilla siellä 1800r/min kierroksilla.
Toiseksi 0,3 A kulutus ei ole mikään ongelma, se on ainoastaan n. 3,7 W. Päälle unohtunut sisävalokin kuluttaa enemmän.
Jos esimerkiksi strartin hiilet olis loppu, niin silloin kulutus olisi kokoajan useita kymmeniä amppeereita.
Eise 0.3A paljoa ole, mutta onse vähän liikaa.
S204 / C180 CGI Premium Business AMG -12
W202 / C220 D Elegance -95
W202 / C220 D Elegance -95
Re: Akku tyhjenee parissa tunnissa W202
100Ah akku, eli 100/0.3/24 = 13.88. Eli jos akku olisi priimakunnossa niin teoriassa 13.8 päivää pitäisi akun kestää enne tyhjenemistä? Onko oikein laskettu? 

S204 / C180 CGI Premium Business AMG -12
W202 / C220 D Elegance -95
W202 / C220 D Elegance -95
Re: Akku tyhjenee parissa tunnissa W202
Jess, oikein laskettu... 13,8 vrk ja akku olis tyhjä, eli ei kahden viikon etelän lomia.Zuukie kirjoitti:100Ah akku, eli 100/0.3/24 = 13.88. Eli jos akku olisi priimakunnossa niin teoriassa 13.8 päivää pitäisi akun kestää enne tyhjenemistä? Onko oikein laskettu?
Original HAKKI
Re: Akku tyhjenee parissa tunnissa W202
Jos parissa tunnissa tyhjenee akku niin joko akku täysin paska jos se lataa normaalisti...miten mittasit vuoto virran?...pihti amppeeri mittarilla vai akun navan ja kengän välissä yleismittari?
Harvinaista mutta voihan hehkutkin jäädä päälle mutta näkyykö se hehku valona?...diodi silta vika mutta sekään ei pura akkua älyttömän nopeasti...akku oikosulussa ja toi mitattu vuoto on järkevin selitys.
Harvinaista mutta voihan hehkutkin jäädä päälle mutta näkyykö se hehku valona?...diodi silta vika mutta sekään ei pura akkua älyttömän nopeasti...akku oikosulussa ja toi mitattu vuoto on järkevin selitys.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5935
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Akku tyhjenee parissa tunnissa W202
AlkuunZuukie kirjoitti:Hei,
Minun W202 C220D mersusta tyhjenee akku, jos jätän sen vaikka pariksi tunniksi parkkipaikalle.
Näyttää n. 5-8V, kun mittaa akun jännitteen. Käynnissä 12.8V ja kierroksia antamalla 14.8V.
Virtaa kuluttaa 0.3A, kun auto ei ole käynnissä. Eikä mene nollaan vaikka olen kaikki sulakkeet irroitellut vuorotellen. (Onko tämä liian suuri kulutus?)
¨
Mistä kannattaa aloittaa syyn etsimisen? Onko vika akussa, laturissa, jännitteesäätäjässä, vai kulutuksessa?
Ärysttävää kun joka yö saa ladata akkuboosteria, mutta onneksi sillä saan aina käyntiin.
Vaihda akku jos vaiva vielä jatkuu tarkista laturin diodit
Mökkillä
'
'
Re: Akku tyhjenee parissa tunnissa W202
Mites ne startin hiilien loppuminen saa viemään virtaa kymmeniä ampeereita kokoajan?Trainee kirjoitti:Ensinnäkin, tyhjäkäynnillä 13,8 V on hyvä latausjännite. Maksimi latausteho (jännite) on yleensä latureilla siellä 1800r/min kierroksilla.
Toiseksi 0,3 A kulutus ei ole mikään ongelma, se on ainoastaan n. 3,7 W. Päälle unohtunut sisävalokin kuluttaa enemmän.
Jos esimerkiksi strartin hiilet olis loppu, niin silloin kulutus olisi kokoajan useita kymmeniä amppeereita.
Ja toisekseen 300mA on ehdottomasti liikaa kun lepovirrasta puhutaan. Uusissa autoissa on toimintoja jotka hetken sammuttamisenjälkeen vie virtaa enemmänkin kuin tuon 300mA mutta virrankulutus laskee kun auto on sammuksissa jonkinaikaa.
Sit vielä se et käytännössä uudella 100Ah akkullakin auto käynnistyäkseen vaatii hehkuun + starttiin aikatavalla potkua joten saattaapi vajaa viikko riittää siihen ettei enään jaksa käynnistyä ja varsinkin jos pakkasta alkaa olla tyyliin -15°C

Re: Akku tyhjenee parissa tunnissa W202
Akun miinus navan ja kengän välistä mittasin yleismittarilla. Hehku näkyy valona, mutta odotan sen sammumisen aina ennenkuin käynnistän auton. Toki ne voi olla mahdollista että hetkeksi jää päälle vielä valon sammumisen jälkeen.atlas kirjoitti:Jos parissa tunnissa tyhjenee akku niin joko akku täysin paska jos se lataa normaalisti...miten mittasit vuoto virran?...pihti amppeeri mittarilla vai akun navan ja kengän välissä yleismittari?
Harvinaista mutta voihan hehkutkin jäädä päälle mutta näkyykö se hehku valona?...diodi silta vika mutta sekään ei pura akkua älyttömän nopeasti...akku oikosulussa ja toi mitattu vuoto on järkevin selitys.
Mutta edistystä!
Uudella akulla eilen illalla mittasin jännitteen ja siitä tähän iltaan:
12.52V klo 23:00
12.48V klo 07:15
12.48V klo 16:15
12.48V klo 19:30
Eli ainakin tähän mennessä ei ole jännite laskenut vaikka auto seissyt melkein 24h. Virtoja en ole uudelta akulta mitannut.
Jospa pelkkä akun vaihto riitti

S204 / C180 CGI Premium Business AMG -12
W202 / C220 D Elegance -95
W202 / C220 D Elegance -95