W211 270cdi kaksi vikakoodia, kaksi vikaa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Motti M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: La 16.02.2008 10:06
Paikkakunta: Etelä-Karjala

W211 270cdi kaksi vikakoodia, kaksi vikaa?

Viesti Kirjoittaja Motti M »

W211 270cdi menee satunnaisesti vikatilaan, kone ei anna kierroksia/tehoa, mutta moottorin vikavalo ei syty. Starilla antaa silloin vikakoodin 0105-001 Tarkasta rakenneosa B5/1 (ahtopaineen tunnistin) Signaalijännite liian korkea. Nopeasti tein testilenkin ja näyttäisi että ahdot nousee pyyntiarvoa korkeammalle, ainakin satunnaisesti. Vikatilaa ei saa provosoitua päälle millään konstilla 100% varmasti, mutta sen saa varmimin päälle kylmällä moottorilla.

Toinen vikakoodi on 1222-001 Tarkasta rakenneosa. Tunnistin rakenneosa B37 kaasupoljinanturi. Signaalijännite liian korkea. Tämä vikakoodi sytyttää moottorinvika valon, mutta moottori toimii normaalisti. Vikatilan provosoiminen päälle ei ole varmaa, tuntuisi että kun painaa kaasun pohjaan kickdownille niin silloin tulisi vika tila helpommin. Starilla vertasin kaasupolkimen kanava-arvoja, tuntuivat olevan samalla tasolla, mutta 100%-taso tuli jo kickdown pykälää vasten painaen. Onko kickdownille erillistä mikrokytkintä?

Ovatko viat sukua toisilleen vai mistä alkaisi hommaa purkamaan?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6516
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W211 270cdi kaksi vikakoodia, kaksi vikaa?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Teitkö ahtopainetestin ja EGR testin myös? Vois olla jotain vuotoo tai EGR ei kunnolla kii tms. Onhan painelukema moottori sammuksissa ilmanpaine/sama kuin esim. pakoantureilla?

Mulla poljin teki samaa (koodia en muista), mutta veti myös limp moden. Ei ole erilistä kickdownia, vaan 'simulaattori' kuskia varten mikä tuntuu vanhanaikaiselta kytkimeltä. Samanlailla mulla näytti satasta jo ennen KD mutta ei ikinä yli, eikä vikaa saanut päälle kuin satunnaisesti maantiellä. Vaihdoin polkimen ja sillä korjaantu, en katsonut sen jälkeen koska 100% täyttyy... Polkimen liittimen voit tarkistaa melko nopeasti (starihan myös käskee tekemään niin), mulla oli kyllä ihan kuiva ja puhdas liitin.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: W211 270cdi kaksi vikakoodia, kaksi vikaa?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Kyllä se 100% näyttää ennen kikkaria ja polkimen arvojen pitäisi olla heittämällä ohjearvojen sisällä. Arvoiltaan jo siinä reunalla keikkuvat polkimet aiheuttanut harmia, vaikka pysyisikin oletusarvojen sisällä. Vikaantunut poljin tosin ainakin mun tietääkseni aiheuttanut joka kerta vikatilan.
Vikaa lähtisin paikallistamaan helpoimmasta ja halvimmasta asiasta eli missä kunnossa ilmanputsari?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W211 270cdi kaksi vikakoodia, kaksi vikaa?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Signaalijännite liian korkea ei oikeastaan tarkoita liian korkeaa ahtopainetta, sille on oma koodinsa.
Signaalijännitteen perustason saa kätevästi katsottua, kun laittaa virran päälle, muttei käynnistä moottoria.
Silloin kaikkien paineantureiden näyttämä pitäisi olla sama, ulkoilman paine.

Kaasupoljin pyytää täyttä suorituskykyä jo ennen kickdaunia.
Sen ainut funktio on vaan tiputtaa aina, jos mahdollista, kaksi pykälää pienemmälle, turha kapistus dieselissä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 270cdi kaksi vikakoodia, kaksi vikaa?

Viesti Kirjoittaja Jacka »

Selvisikö tämä vika? Mulla nimittäin -03 W211 (200 cdi:ssä) sama ilmoitus starissa --> 0105-001 Tarkasta rakenneosa B5/1 (ahtopaineen tunnistin) Signaalijännite liian korkea. Ja kun menee ohjainlaitteeseen CDI3 ja sieltä tarkistaa ahtopaineen säätö, niin kaikki muut näyttää ok:ta, mutta (230) ahtopaineensäädin-arvo näyttää testissä 95, vaikka mittausaro pitäisi olla <=90.0.

Eli onko ahtopaineanturi vaan rikki?
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Motti M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: La 16.02.2008 10:06
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: W211 270cdi kaksi vikakoodia, kaksi vikaa?

Viesti Kirjoittaja Motti M »

Edelliselle kirjoittajalle vastauksena, että kaasupoljin vikakoodi korjaantui kaasupolkimen vaihdolla. Sitä koodia ei ole enää näkynyt. Sen sijaan B5/1 vikakoodi kummitteli vielä erittäin satunnaisesti, limp-mode meni päälle mutta vikavalo ei enää koskaan syttynyt.

Putsasin turbon juuttuvat siivet (ne liikkuivat koko liikematkan, mutta liike takerteli tietyissä kohdissa) mutta nyt kovien pakkasten (yli 10-15 astetta) B5/1-koodi on tullut taas tutuksi. Kuumalla koneella ei limp-modea tule helposti, kylmällä sitäkin helpommin. Kenelläkään ideoita? Ahtopaineen tunnistimen testi on tullut suoritettua, menee rajojen sisällä.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W211 270cdi kaksi vikakoodia, kaksi vikaa?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mersussa hyvin vähän vikoja, jotka sytyttää vikavalon, muttei jätä herjaa vikamuistiin.
Tavallisin niistä ilmamassamittari.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 270cdi kaksi vikakoodia, kaksi vikaa?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sytyttää vikavalon muttei jätä herjaa vikamuistiin ? Enpä muista koskaan tuollaiseen törmänneeni.
wiimax.fi
Avatar
märssu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Su 12.03.2006 09:49
Paikkakunta: keskeinen pohojanmaa

Re: W211 270cdi kaksi vikakoodia, kaksi vikaa?

Viesti Kirjoittaja märssu »

Motti M kirjoitti:Edelliselle kirjoittajalle vastauksena, että kaasupoljin vikakoodi korjaantui kaasupolkimen vaihdolla. Sitä koodia ei ole enää näkynyt. Sen sijaan B5/1 vikakoodi kummitteli vielä erittäin satunnaisesti, limp-mode meni päälle mutta vikavalo ei enää koskaan syttynyt.

Putsasin turbon juuttuvat siivet (ne liikkuivat koko liikematkan, mutta liike takerteli tietyissä kohdissa) mutta nyt kovien pakkasten (yli 10-15 astetta) B5/1-koodi on tullut taas tutuksi. Kuumalla koneella ei limp-modea tule helposti, kylmällä sitäkin helpommin. Kenelläkään ideoita? Ahtopaineen tunnistimen testi on tullut suoritettua, menee rajojen sisällä.
Täällä samanlainen auto, aika usein meni kylmänä vikatilaan. Vika poistui ahtimen vaihdolla.
Pihassa muutama vanha tähtinokka
Vastaa Viestiin