Onko joku muuten perehtynyt tähän Bernerin uusimpaan, josta julkisuudessa on kerrottu, että yksityisteden käyttö tulee oletusarvoisesti luvanvaraiseksi. Mitenkähän tämä aiotaan käytännössä hoitaa?
Kauppalehden keskustelupalstoilla on hiljennyt nyt kun Irlanti hävisi liisariautojen verotuksen, tai sen jutun miten liittyy jäljelläolevan veron vientipalaukseseen. Kuulemma tähän kytkeytyy se että Suomessa kun vientipalautusta maksetaan alle 10 vuoden ikäisistä niin vanhemmista ei saisi periä rekisteröintiveroa ensinkään. Eli jos rekisteröintivero todetaan aiheettomaksi (takautuvastikin) niin tullaanko saamaan vanhemmista autoista maksettua veroa valittamalla takaisin?
Jos Suomi yllättäen alkaisi noudattamaan EU:n päätöksiä myös autoveroissa, niin varmaankin 3 vuoden valitusaika alkaa tästä Irlannin tuomiosta.
Muutoksen tuulet puhaltavat muutenkin, sillä ensi vuonna poistuu takseilta, eläinlääkäreiltä ja hautaustoimistoilta autovero vapaus...
Juttelin Saksassa yhden juuri uuden E200 cdin ostajan kanssa, euro 6 auto ja käyttömaksu vuodessa 245€, vanhasta euro 5 Mesestä oli ollut vuosimaksu 220€ , tunsi kuulema tulleensa huijatuksi, kun päästöt vähenivät, mutta vuosimaksu nousi ja noin paljon...
sportsman kirjoitti:
Juttelin Saksassa yhden juuri uuden E200 cdin ostajan kanssa, euro 6 auto ja käyttömaksu vuodessa 245€, vanhasta euro 5 Mesestä oli ollut vuosimaksu 220€ , tunsi kuulema tulleensa huijatuksi, kun päästöt vähenivät, mutta vuosimaksu nousi ja noin paljon...
"vuosimaksu nousi ja noin paljon"
On se hyvä, kun edes jossain päin maailmaa on asioilla oikeat mittasuhteet.
Tuosta 10 vuoden säännöstä on kait tehty kanteluita, onkohan ne oikeudessa jo - käsittääkseni on jos autoverokeskustelupalstoja on uskominen.
Joka tapauksessa 10v sääntö yksiselitteisesti rajoittaa käytettyjen autojen vapaata kauppaa Suomesta ulos ja se on peruste kumota tuo sääntö. Tuota vientipalautusta tulisi saada myös yli 10 vuotta vanhoista jotta vastaavista yli 10 vuotta vanhoista tuonneista voisi jatkossakin periä rekisteröintiveroa ja huhujen mukaan keväällä tuo sääntö olisi muuttumassa. Eli ne jotka ovat hakeneet viíme vuosina yli 10 vuotta vanhan auton voisivat saada veronsa valittamalla takaksin .
Pitäisiköhän hakea nyt se R230 ja maksaa kiltisti verot, ne voisi sitten valittaa takaisin
nythän se pitäis tässä kuussa tulla bernerin uus ehdotus verojen keräilytavasta... mä ainakin innolla odotan, se ratkaisee millaisen hakuagentin mobileen rustaan
en usko kun tulee yli 30tkm vuodessa... mutta V6 ja bensa ei ole poissuljettu... sitten kun hukkaan tuon nykyisen ässän niin kakkosautoksi vois tuollainen olla kiva, kaikki kun haluaa jonkun sähköhärpättimen
karra kirjoitti:Tuosta 10 vuoden säännöstä on kait tehty kanteluita, onkohan ne oikeudessa jo - käsittääkseni on jos autoverokeskustelupalstoja on uskominen.
Joka tapauksessa 10v sääntö yksiselitteisesti rajoittaa käytettyjen autojen vapaata kauppaa Suomesta ulos ja se on peruste kumota tuo sääntö. Tuota vientipalautusta tulisi saada myös yli 10 vuotta vanhoista jotta vastaavista yli 10 vuotta vanhoista tuonneista voisi jatkossakin periä rekisteröintiveroa ja huhujen mukaan keväällä tuo sääntö olisi muuttumassa. Eli ne jotka ovat hakeneet viíme vuosina yli 10 vuotta vanhan auton voisivat saada veronsa valittamalla takaksin .
Pitäisiköhän hakea nyt se R230 ja maksaa kiltisti verot, ne voisi sitten valittaa takaisin
Niin tuota samaa oon kanssa itse naureskellut, jos tuot yli 10 vuotiaan auton, maksat siitä kiltisti siinä arvioidun veron, mutta jos samassa myytkin sen ulos, on sen vero haihtunut kuin tuhka tuuleen.
Mulla on nyt juurikin tuollainen R230 arvontalautakunnan siroissa käsissä ja ovat sanoneet ratkaisun löytyvän n 3 kuukaudessa, tai 4:ssä, voi mennä jopa kauemminkin . No joka tapauksessa mullehan kelpaisi tuommoinen tasapuolinen päätös, jos laki kerran uudistuu, eli jos siinä ole enään ulospäin myydessä veroa jäljellä, niin ei kai siitä nyt enään tarvitse sitten veroa maksaakkaan
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Sehän on ihan järkevä päätös,että väliaikaiseksi tarkoitettu autovero vihdoin poistuu. Ihmetyttää miksi siihen pitää sotkea taas joku mutkikas tieveron perintä,joka vaatii valtavan organisaation että saadaan sama vero kerättyä mitä autovero on ollut. Yksinkertaista olisi vaan nostaa polttoaineen verotusta niin ei tarvitsisi mitään kallista keräysorkanisaatiota. Eikai se tuntuis missään jos polttoaine nousisi 0,2euroa ja se kattaisi jo nykyisen autoveron.
Pienipäästöiset kuluttaa vähempi ja niiden maksuosuus olisi sitä kautta pienempi.
jussilampi kirjoitti:Sehän on ihan järkevä päätös,että väliaikaiseksi tarkoitettu autovero vihdoin poistuu. Ihmetyttää miksi siihen pitää sotkea taas joku mutkikas tieveron perintä,joka vaatii valtavan organisaation että saadaan sama vero kerättyä mitä autovero on ollut. Yksinkertaista olisi vaan nostaa polttoaineen verotusta niin ei tarvitsisi mitään kallista keräysorkanisaatiota. Eikai se tuntuis missään jos polttoaine nousisi 0,2euroa ja se kattaisi jo nykyisen autoveron.
Pienipäästöiset kuluttaa vähempi ja niiden maksuosuus olisi sitä kautta pienempi.
Olen itse ollut aina täsmälleen samaa mieltä. Ongelmahan tässä on valtion kannalta sähköautot.
Sähköautojen lisäksi ongelmana taitaa olla Ollilan firmat/yhteistyökumppanit jotka ei saisikaan suurta businesta GPS-pohjaisista vempaimista (jotka lopulta kuitenkin tuotaisiin ulkomailta). Minulle bensavero kelpaisi mutta aiheesta keskusteltaessa usein referoidaan myös alueelliseen hinnoitteluun eli siellä missä on toimiva julkinen liikenne, käyttömaksut voisivat olla korkeammat.
Bensaveroa kiertäisivät Haaparannan naapurit ja Lappeenrantalaiset mutta eipä näiden asuinpaikan sijainnista ole tarve olla kateellinen.
jussilampi kirjoitti:Sehän on ihan järkevä päätös,että väliaikaiseksi tarkoitettu autovero vihdoin poistuu. Ihmetyttää miksi siihen pitää sotkea taas joku mutkikas tieveron perintä,joka vaatii valtavan organisaation että saadaan sama vero kerättyä mitä autovero on ollut. Yksinkertaista olisi vaan nostaa polttoaineen verotusta niin ei tarvitsisi mitään kallista keräysorkanisaatiota. Eikai se tuntuis missään jos polttoaine nousisi 0,2euroa ja se kattaisi jo nykyisen autoveron.
Pienipäästöiset kuluttaa vähempi ja niiden maksuosuus olisi sitä kautta pienempi.
Olen itse ollut aina täsmälleen samaa mieltä. Ongelmahan tässä on valtion kannalta sähköautot.
Eikai sähköautot ole ongelma, kun ne ei nytkään maksa juuri autoveroa,niin ajelkoon sähköllä, eikä niillä vielä kovin pitkälle pääse ilman polttoainetta! Tuo 20 centin korotus ei kata kuin autoveron, käyttömaksut pitäisi vielä säilyttää jotta samaan rahakertymään päästäisiin. tai korottaa polttoainetta enemmän. Ruotsalaiset sais ajaa ilmaiseksi, ettei tule yhtä naurettavaa hommaa kuin ruotsissa jossa valokuvataan auto ja selvitetään ulkomainen omistaja ja lähetetään kirjeellä 2,14 euron maksu.
RAM kirjoitti:Verotuloja ei valtion ole varaa pienentää. Mistä otetaan alennuksia vastaava määrä Verotuloja?
ALVn nosto 25 prosenttiin?
ALV50% ja kaikki muut verot pois olisi yksinkertaisin ja oikeudenmukaisin verotus. Vähentäisi hirveää verobyrokratiaaa veroilmoituksineen. Lisäisi työnteon kannattavuutta ja motivaatiota työntekoon ja olisi oikeudenmukainen tasavero kaikille. Mutta tietenkin sosialistit ja kommunistit kannattavat ehdottomasti ennen kaikkea tulojen verotusta. Moni ei edes erota että vaikka suhteellinenkin veroprosentti olisi kaikilla sama esim. 30% niin ei sekään ole tasavero kun silloinhan esim. 100.000€ vuodessa tienaava maksaa 30.000€ veroa tuloistaan ja 50.000€ tienaava vain 15.000€, onpa reilua. Nyt 100.000€ tienaava maksaa jopa 40.000€ vuodessa tuloveroa, siihen päälle kaikki muut verot vielä, alv, alkoholivero, polttoainevero, kiinteistövero jne niin todellinen veroprosentti on äkkiä 70% suurituloisilla ahkeralla, mutta eläköön sosialismi. ALV on sama oikeudenmukainen tasavero kaikille, sen maksaa jokainen samalla lailla samalla euromäärällä. En ole tähän päivään maksanut mitään prosenteilla vaan markoilla tai euroilla, joskus dollareilla, ruplalla tai kruunulla.
jussilampi kirjoitti:Sehän on ihan järkevä päätös,että väliaikaiseksi tarkoitettu autovero vihdoin poistuu. Ihmetyttää miksi siihen pitää sotkea taas joku mutkikas tieveron perintä,joka vaatii valtavan organisaation että saadaan sama vero kerättyä mitä autovero on ollut. Yksinkertaista olisi vaan nostaa polttoaineen verotusta niin ei tarvitsisi mitään kallista keräysorkanisaatiota. Eikai se tuntuis missään jos polttoaine nousisi 0,2euroa ja se kattaisi jo nykyisen autoveron.
Pienipäästöiset kuluttaa vähempi ja niiden maksuosuus olisi sitä kautta pienempi.
Olen itse ollut aina täsmälleen samaa mieltä. Ongelmahan tässä on valtion kannalta sähköautot.
Eikai sähköautot ole ongelma, kun ne ei nytkään maksa juuri autoveroa,niin ajelkoon sähköllä, eikä niillä vielä kovin pitkälle pääse ilman polttoainetta! Tuo 20 centin korotus ei kata kuin autoveron, käyttömaksut pitäisi vielä säilyttää jotta samaan rahakertymään päästäisiin. tai korottaa polttoainetta enemmän. Ruotsalaiset sais ajaa ilmaiseksi, ettei tule yhtä naurettavaa hommaa kuin ruotsissa jossa valokuvataan auto ja selvitetään ulkomainen omistaja ja lähetetään kirjeellä 2,14 euron maksu.
Juu ei ne sähköautot ole mikään ongelma valtion verotulojen kannalta niin kauan kuin niitä ei juuri ole. Mutta annas olla kun polttoaineverokertymä putoaa oleellisesti kun autot alkavatkin kulkea sähköllä. Jostainhan se sama verotulo pitää taas sitten repiä. Helppo ratkaisu on tietysti laittaa jokin mittari sähköautoon paljonko sitä on ladattu ja sähkön sähkön siirron ja sähköveron hinnan päälle esim. Vielä 90% lisää veroa, jotta ei tule ongelmaa kun polttoaineverotulot vähenevät.
karra kirjoitti:Tuosta 10 vuoden säännöstä on kait tehty kanteluita, onkohan ne oikeudessa jo - käsittääkseni on jos autoverokeskustelupalstoja on uskominen.
Joka tapauksessa 10v sääntö yksiselitteisesti rajoittaa käytettyjen autojen vapaata kauppaa Suomesta ulos ja se on peruste kumota tuo sääntö. Tuota vientipalautusta tulisi saada myös yli 10 vuotta vanhoista jotta vastaavista yli 10 vuotta vanhoista tuonneista voisi jatkossakin periä rekisteröintiveroa ja huhujen mukaan keväällä tuo sääntö olisi muuttumassa. Eli ne jotka ovat hakeneet viíme vuosina yli 10 vuotta vanhan auton voisivat saada veronsa valittamalla takaksin .
Pitäisiköhän hakea nyt se R230 ja maksaa kiltisti verot, ne voisi sitten valittaa takaisin
Niin tuota samaa oon kanssa itse naureskellut, jos tuot yli 10 vuotiaan auton, maksat siitä kiltisti siinä arvioidun veron, mutta jos samassa myytkin sen ulos, on sen vero haihtunut kuin tuhka tuuleen.
Mulla on nyt juurikin tuollainen R230 arvontalautakunnan siroissa käsissä ja ovat sanoneet ratkaisun löytyvän n 3 kuukaudessa, tai 4:ssä, voi mennä jopa kauemminkin . No joka tapauksessa mullehan kelpaisi tuommoinen tasapuolinen päätös, jos laki kerran uudistuu, eli jos siinä ole enään ulospäin myydessä veroa jäljellä, niin ei kai siitä nyt enään tarvitse sitten veroa maksaakkaan
Älä turhaan odota positiivista päätöstä sillä juuri tuli vuoden 2000 MB autoveropäätös.
En ihan jaksa uskoa tuohon yli 10-vuotiaiden autoverokuvion muutoksen ilman EU-tuomioistuimen päätöstä....kyllä verohalllinto/tulli/hallitus pistää monta vuotta kampoihin muutoksen estämiseksi...
Maailman suurin autovuokraamoketju Enterprise Holdings ja LänsiAuto ovat allekirjoittaneet franchising-sopimuksen.
Sopimuksen myötä Enterprisen brändit Enterprise Rent-A-Car, National Car Rental ja Alamo Rent A Car lanseerataan Suomessa. Enterprise toimii yhteensä yli 90 eri maassa ja hallinnoi lähes kahden miljoonan auton kantaa.
sportsman kirjoitti:
Älä turhaan odota positiivista päätöstä sillä juuri tuli vuoden 2000 MB autoveropäätös.
En ihan jaksa uskoa tuohon yli 10-vuotiaiden autoverokuvion muutoksen ilman EU-tuomioistuimen päätöstä....kyllä verohalllinto/tulli/hallitus pistää monta vuotta kampoihin muutoksen estämiseksi...
Juu en odota mitään positiivista yllätystä, vuodesta 2003 tuonut olen aina silloin tällöin jonkun auton Saksasta ja kyllä se on joka kerta ollut erittäin kirjava tuon verottajan, ennen tullin, päätöksen teko. Niin kauan kuin he pystyvät soveltamaan lakia, hehän sen tekevät ja kun siitä valitetaan, he pelaavat aikaa, jotta jutut vanhenevat, että noita virheellisesti perittyjä veroja ei enään tarvitse korvata.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Mulla on noiden tuontiautojen kanssa tullut niin monta "täysosumaa", onneksi useimmiten pienempiä sellaisia, että kävin sitten viimeiseltään ostamassa ihan uusia oikeita Suomi-autoja. Voi olla, että se täysosuma tulee näinkin, mutta kohtalotovereita on enemmän. Omaa tyhmyyttä tietty osittain, mutta kyllä tämä pahimmillaan kymmenien prosenttien veivaus on suoraan, mutta kauniisti sanottuna, syvältä. Vaikka julkiselta sektorilta palkkani itsekin tienaan, niin suomalaiseen kanssabyrokraattiin ei ole kovin korkeaa luottamusta, ihan muissakin asioissa kuin autoveropäätöksissä. Itse onneksi muissa hommissa, niin ei tarvitse leimaantua pissapääksi kuin nuoremman sukupolven silmissä ja toivoa, että nekin oikeasti kasvaa aikuiseksi joku päivä ja valot syttyy siltä osin palamaan. Aikuisten kesken tätä luksusta ei ole tarjolla. Jos ja kun tässä elämänsektorilla meillä ei mitään radikaalia maailmoja muuttavaa kuitenkaan ole tulossa, niin ehkä ostan seuraavaksi sitten jo sen sähköpelin tai jonkinlaisen "luksushybridin", niin saa edes vähän rahasta takaisin. Vielä nuo on liian kalliita, mutta ehkä jo viiden vuoden kuluttua...
Berneri vaan ei saa ulostettua miten vero kerätään, saksassa diesel-aletta avitetaan: https://www.talouselama.fi/uutiset/saks ... 1cedd29909" onclick="window.open(this.href);return false;
menee vielä EUn oikeuteen mutta tuskinpa noin 'hyvän asian' puolesta käännetään päätöstä
"Työryhmä ei tehnyt liikenteen verotusta koskevia ehdotuksia." just... eli nyt kun dieseleitä ruvetaan rahtaamaan tänne peräpohjolaan laivakaupalla niin vedetään niistä edelleen hyvät tuontiverohillot
ns Viralliset autotuojat ry jäsenliikkeet houkuttelevat vain tuulipukukansaa ostoksille...
Ei voi periä enempää autoveroa käytetystä tuontiautosta kuin vastaavassa Suomiautossa on sitä jäljellä. Tämä asia on jo kiistaton myös Suomessa,joten
euro 5 tai euroa 4 päästöluokan dieselautoissa ei autoverot voi enää nousta. Todellisuudessa autovero vain laskee, koska myös autojen hinnat laskevat. Esim Volvo V70 ja BMW 500-sarjan
hinnat ovat laskeneet hyvin ja niiden tuonti onkin lähes hiipunut ennen tätä muutosta lähes täysin...