Happopohjamaali

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Creative85
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 09.04.2008 11:17

Happopohjamaali

Viesti Kirjoittaja Creative85 »

Eli mersun pohjia pitäisi pitäisi ruveta jatkamaan. Aika paljon lommoja oli mitä kitattu tasaiseksi.

Hioessa maalipinta on monesta kohti puhki.

Mites nyt kun tuota happopohjamaalia on ilmeisesti oikeasti tarkoitus vetää ohut huntu niihin kohti mistä puhki mutta kun noita paljaita kohtia on useita niin onko haittaa jos ruiskutan Ympäriyli tuolla happiksella?

Sitten vielä semmoista että noista spraymallin happopohjamaaleista kannattaa varmaan pysyä erossa? vai tekeekö niillä jotain?

Happiksen jälkeen vedetään luonnollisesti hiontaväri ympäriinsä yli.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Eihän siitä haittaakaan ole, jos ruiskutettava pinta on ruiskutuskelpoinen.

Itse käytän, ja suosittelen pohjustukseen 2K-epoksia. Hyvien ruoste-esto ominaisuuksien lisäksi epoksin päälle voidaan kitata. Lisäksi epoksilla pohjattua pintaa ei tarvitse heti kiiruhtaa ylimaalaamaan, toisin kuin happoväriä, joka täytyy "suojata" heti. Edelleen epoksi hyvä puoli on, että se toimii hyvänä tartuntapohjana, eli esim. konepellin alapuolen maalauksessa (kaikkia kantteja ei pysty kuitenkaan hiomaan ).

Eli pelti kirkkaaksi, tai hionta :arrow: ruiskuta 2K epoksi :arrow: kittaus (kun varmasti kuiva) :arrow: ja taas epoksi. Tässä on sitten hyvät pojat, josta on hyvä jatkaa.

Tällä hetkellä 2K epoksia ei vaan tahdo kaikista kaupoista saada
(ne ympäristämääräykset..), vaihtoehdoiksi jää esim. Teknoksen Inerta 3,
joka on "edullinen", mutta ei sovellu märkää-märälle tekniikkaan.
Tänään löysin vielä Spies-Heckkerin tuotetta, joka on muuten MB-tehtaan
vaatimukset täyttävä pohjamaali.

Aiheesta löytyy pitkät tarinat "Overdrive"-foorumilta.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

ai niin ne sprayt....

En kyllä käyttäisi. Sen verran työläs homma kuitenkin on menossa, ettei kannata vaarantaa sitä spray-maaleilla.

Monet maalarithan vaativat, ja käyttävät aina samaa merkkiä pohjasta pintaan, ja varmistaakseen juuri ettei mitään yllättävää tapahdu.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

Ohut huntu juu, tai siis märäksi asti kuitenkin. Happohan on niin kusta, että se kastuu herkästi riittävästi. Itseasiassa juuri lueskelin tuon hapon käyttöohjeita ja hämmästyin varoitusta että ei kannattaisi ruiskuttaa "vahingoittuneelle maalipinnalle" mitä hittoa tuo sitten ikinä tarkoittaakaan ja kuinka se on mahdollista suorittaa :lol:
Mutta enpä usko että siitä kovin kummoissta haittaakaan on, mutta turhaa ainehävikkiä tulee.
Itse olen pyrkinyt suihkasemaan vain peltikohtiin.
Aina suositellut pysymään erossa kaikenlaisista kalikali-maaleista.

Edit. Missä vaiheessa tuo Henry jo kerkes tänne turinoimaan :lol:
Juu, epoksi olis toinen viksu vaihtoehto, mutta ainakaan PPG:llä ei nyt ole tuotevalikoimassa oikein hyvää tuotetta juurikin noiden uusien määräysten takia. Markkinoille on juuri tullut uusi vesipohjainen epoksi. Kovin ovat kehuneet, mutta :roll: ... Nooh kokeilkoot Veholla ensin :lol:
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Vähän samanlaisia kysymyksiä omassakin päässä liikkunut, mutta happomaalia on kait tuo ruosteenpysäyttäjämaali (Ilves tuoteko tuota teki..) Eli siihen pitäisi samantien (siis kuivumisaika 3-4h) vetää pohjamaali päälle vai miten ei kestä tuota olemistaan?
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

pt kirjoitti:Vähän samanlaisia kysymyksiä omassakin päässä liikkunut, mutta happomaalia on kait tuo ruosteenpysäyttäjämaali (Ilves tuoteko tuota teki..) Eli siihen pitäisi samantien (siis kuivumisaika 3-4h) vetää pohjamaali päälle vai miten ei kestä tuota olemistaan?
Samoin kiinnostaa aihe... paikallisessa liikkeessä sanoivat että ruosteensyöjä on itse asiassa juuri sitä happomaalia. Esim Brunox on sellaista fosfatointiainetta ja minulla on siitä hyviä kokemuksia. Sitä liikkeessäkin suosittelivat ja heillä ei sprayta edes ollutkaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jenkeissä käytetään POR-15:a ja sen kanssa metallipinta alustetaan Metal Ready -sinkkifosfaattimaalilla:
http://koti.mbnet.fi/kmark/p15/met_r.htm
http://koti.mbnet.fi/kmark/p15/por_1.htm

Mahtaisiko POR-15 olla epoksia tai jotain vastaavaa?

En tiedä, onko joku täällä oikeasti tuota Mersuun kokeillut.
Entisöijät kuulemma käsittelevät sillä alustoja.
Ilmeisesti se POR-15 ei ole tarkoitettu päällemaalattavaksi?
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2852
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Minä olen käyttänyt pystärini pohjatöissä automaalarin suosituksesta tarkoitukseen valmistettua Sikkensin 2-K Washprimer Extra Mild CF -happomaalia. Kauheata ainetta käyttää, saa todella helposti pään kipeäksi. Tämä siis mahdollisimman paljaalle pellille, aikamoista litkua onkin ja tunkeutuu joka rakoseen. Happomaalit sisältänee fosforihappoa, josta tämä muuan Runo Kurkokin vannotti tietävänä, ettei mitään muuta saa pellille suihkia. Kukin tyylillään.

Siihen päälle 2-K epoksi. Valitsin Hempelin High Protect -tuotteen, jota käytetään mm. veneitten kölisuojauksissa. Luulisi kestävän kesäautossakin..

Alustassa suihkauttelin näitten päälle kotelosuojan ja ns. metalli-alustamassan 50% sekoituksella eka kerros ja toka kerros pelkällä metallicilla.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Käyttökelpoisia tuotteitta on paljon, ja monen merkkisiä.
Käyttöohjeet, ja aineiden keskinäiset sopivuudet kannattaa tutkia huolellisesti.

Ruosteensyöjät ovat (sitruuna-/ tai fosforihappo) pohjaisia pohjustusaineita, jotka auttavat ruosteenpoistamisessa.
Ruosteenmuuntoaineet ovat aineita jotka kapseloivat vaikeasti poistettavaa ruostetta (enemmän tai vähemmän tehokkaasti...).

Happoväri tai epoksi suojaa sitten puhdistetun pinnan. Mutta epoksin etuna on se, että sen päälle voidaan kitata. Jenkkiprojekteja tekevät tuntuvat käyttävän paljon Teknoksen Inerta 3: sta, koska neliöitä on paljon ja ainetta kuluu...(ja saatavissa suht edullisesti värikaupoista).

MB vaatii, että takuukorjauksissa käytetään 2K epoksia Spies-Hecker
Priomat 4095 (mikä ei siis ole ns. vesiväri ). Lisätietoja :

http://www.colornet.fi/kayttotekniset/k ... niset.html
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Vinkiksi (myös voihanrontille), että raskaankaluston käyttöön
myydään 2K epoksia, samoin kuin muita liotin maaleja. Pitää kai huomata kysyä... :wink:

Esim. PPG: ltä löytyy raskaankaluston 2K epoksi - tosin 3 ltr. purkeissa.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

Tänks, mutta rontti on kyllä tietoinen. Itseäni lähinnä harmittaa tuon DP40 kieltoon menossa se, että sillä oli hyvä tehdä markäämärälle esim. pellille hiottu konepelti. Tuo raskaankaluston epoksi ei siinämielessä oiken kiinnosta, että käsittääkseni kuivumisajat ei ole kovin läpivientiystävälliset :roll:
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Siksi vaihdoinkin tuohon Spies-Heckeriin. Tosin se ei ole niin monikäyttöinen kuin DP40 oli, mutta minkäs teet...
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

En oikein käsitä, miksei maahantuoja hakenut tuolle DP:lle mitään erityislupaa vaikka käsittääkseni olisi ollut mahdollisuus :roll:
Paha mennä sanomaan, että oliko se loppujenlopuksi ruostesuoja ominaisuuksiltaan paras mahdollinen, mutta hyvin monikäyttöinen ja luotettava eväs oli.
Onhan ne nykyisetkin märkäämärälle aineet ihan hyviä uusille osille, mutta isoille puhtaille pelti alueille ei oikein ole erityisen helppoa konstia. Siis PPG:lä
Tiiä sitten noist hekkereista ja muista :roll: Noihin on tullut jo vuosia luotettua niin vaikea yhenäkin vaihtaa :D
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Aivan niin. Nyt joutuu vanha koira oppimaan uudet temput....

Ja pohjasta pintaan kun edetään, niin pitää olla monenlaiset purkit,
että aikamoinen kemisti pitää olla. Tuo Heckerin epoksi ei ole tosiaan,
niin monikäyttöinen kuin DP oli, eli varoa pitää ettei tee kaikkea kuten ennen.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Tuli huti kun maalasin ja jäi pelkät pölyt ja auto romikselle.
Että näin tälläkertaa.
Rontille venttiiki siihen maaliruiskuun. :twisted: :twisted:
Viimeksi muokannut nautseri, La 24.01.2009 20:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

:roll: no voehan venttiili...
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
300cd
Mersumies
Mersumies
Viestit: 556
Liittynyt: Ti 14.08.2012 19:01
Paikkakunta: Joroinen

Re: Happopohjamaali

Viesti Kirjoittaja 300cd »

Hieman vanhempi topikki, mutta itselle ajankohtainen. Eli tarkoitus maalata vanha auto jossa tulisi osittain laajoja pellille hiottuja alueita ( uudet lokarit) ja osittain vanhaa maalia jää sinne missä se on vielä ehjää.

Eli mikä olisi hyvä ja edullinen ratkaisu kun menekki on melko suuri. Pintaväri on 2k tinneri-ohenteista kuin myös hiontaväri. Aikaa maalaukselle on paljon kun auto on omissa tiloissa, joten saa kuivua tarvittaessa pitkään.

Muutkin maalaukseen suoraan liittyvä ohjeistus on tervetullutta, kun kyseessä ensimmäinen auton maalaus eikä ole mestaria neuvomassa.

Kiitos
Diesel, ainut vaihtoehto

W460 300GD pätkä
W460 300GD pitkä
Ex

W124 200D
C123 300CDT
C123 300CD
S123 300TD
S210 E420
S210 290TD
W163 ML320
W201 190E 2.5-16V
W201 190D
W201 190D
W126 380SE
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Happopohjamaali

Viesti Kirjoittaja atlas »

Itse vedän hapon ja heti päälle kuivatuksen jälkeen hiontavärin mutta haponpäälle ei kuivatuksen jälkeen tartu kitti...vaikka muistaakseni siihen jytjähtää kaikki mutta tossa huomasin jokin aika sitten sen vaikka käyttänyt olen sitä vuosia.
Eli jos ei ole kitattavaa ja pinta suora niin joko universal,happopoja...mutta hiontaväri suoraan perään tai epoxihartsi..epoxi taitaa käydä suoraan hiontaväriksi.
oikeastaan aivan turhaa hioa pellit puhtaaksi jos nyt ei ole kysessä jokin vanhajenkki tai alkydi pinta väri joka ei ole kuivunut sen 3kk...kiihdyttimellähän toi kuivaa nopeammin.
Eli paljas pelti reagoi hapenkanssa ja korroosia alkaa vaikkei sitä heti huomaaakaan ja tällöin happo pysäyttää sen varmasti.
Voihan pellille ajaa suoraan hiontavärinkin ja siitä pitää muistaa ettei sillä saa ajella ainakaan vesisateessa kun se ei pidä vettä vaan pintaväri..tätä ei monet kunnoita tai tiedä.
Sen vesihionnan se kestää kun ei ole kosketuksessa veden kanssa pitkääm.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Tukala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)

Re: Happopohjamaali

Viesti Kirjoittaja Tukala »

Onkos sellaista vielä saatavana kuin Temacoat??
Osoittautunut hyväksi 2K epoxiksi... Koska ed.w903 pysyi kolmatta vuotta ruosteettomana. Mikä on ko. laatikolle mielestäni paljon :)

Pohjat toki tehdä huolella.

Lieneekö pysynyt kuosissaan, en tiedä kun väistyi tuoreimman tieltä.
Rek.nro REZ-5... ja"vaalean" sininen/harmaansininen. Yksivärinen kuitenkin.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Happopohjamaali

Viesti Kirjoittaja atlas »

Itse olisin ostanut 100% fosrori happoa jonka olisin paljaalle pellille josta ruosteet ajettu pois mutta saa laimennettuna ja isoissa erissä niin jäi mutta annitrol on hyvä mutta vaatii jonkin tunnin että se syö ruosteen mutta happovärissä on fosforihappoa jaka myös suojaa ruosteelta siksi se on hyvä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Happopohjamaali

Viesti Kirjoittaja hanta »

Mulle tuttu maalari sanoi että happopohjamaalin etu on se että happo syö pellin pinnan rosoiseksi, jolloin maali tarttuu paremmin, mutta sama saadaan aikaan hiekkapuhalluksella. Ollaanko täällä foorumilla samaa mieltä ? Omassa W203:ssa on mallille tyypillinen ruosteongelma: ovien alareunat ruostuu. Parhaan tuloksen olen saanut hiekkapuhaltamalla + 2K epoksi Biltemasta. (Veneenpohjamaali, pensselillä muutama kerros)
W203CDI
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Happopohjamaali

Viesti Kirjoittaja atlas »

Happoväri tosiaan syöpyy kiinni ja alumiinissa tämä on tosi hyvä tartunta ja galvanissa laittaisin myös ...toi epoxy taas on täyttävämpi eikä niin huokoinen kuin yleensä pohjamaalit.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
300cd
Mersumies
Mersumies
Viestit: 556
Liittynyt: Ti 14.08.2012 19:01
Paikkakunta: Joroinen

Re: Happopohjamaali

Viesti Kirjoittaja 300cd »

Onko minkälaista tököttiä tuo annitrol, saako jäädä happomaalin alle? Mistä happomaalia sais edullisesti vai onko yleinen hintahaitari pieni.
Diesel, ainut vaihtoehto

W460 300GD pätkä
W460 300GD pitkä
Ex

W124 200D
C123 300CDT
C123 300CD
S123 300TD
S210 E420
S210 290TD
W163 ML320
W201 190E 2.5-16V
W201 190D
W201 190D
W126 380SE
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Happopohjamaali

Viesti Kirjoittaja atlas »

Annitrol on happo..tuoksuu ja kirvelee kuin akkuhappo..laimea.
Pestään vedellä huolellisesti pois..sitten happoväri tai pohjamaali siihen päälle.
Itse ostan värit automaalit.net ja on halvin paikka.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
OpaR6
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 13.08.2005 17:06
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Happopohjamaali

Viesti Kirjoittaja OpaR6 »

Nostetaas tätä, eli itsellä menossa pystärin perärontin fiksausta.

Rontissa on enimmäkseen pintaruostetta ja pientä syöpymää, eli hitsaushommin ei tarvitse ruveta.
Pari pienta pistesyöpymää/reikää löytyy, halkaisijaltaan noin 1-2mm, joten ne ajattelin maalata/massata umpeen.

Olen jo aloittanut ruosteenpoiston ja näin sen ajattelin tehdä:

- Laikoilla ja tersäharjoilla ne ruosteet pois mitkä sai
- Annoin Annitrolin olla pari vuorokautta pellin päällä märillä räteillä peiteltynä, tuli mielestäni hyvä, eli melkein kaikki ruoste häipyi
- Hioin teräsharjalaikalla rontinpohjan, eli loputkin ruosteet ja kuivunut Annitrol vielä pois
- Puhdistin koko pohjan puhdistusspräyllä
- Nyt olisi menossa ensimmäinen kierros Mastonin Rost Stop aineella, annan sen vaikuttaa vuorokauden, sitten kevyt hionta ja yksi kierros vielä päiväksi
- Kevyt hionta Rost Stopille ja päälle 2-3 kerrosta Zinc 182 maalia ruiskulla
- Kevyt hionta ja lopulliseksi pinnaksi CAR-REP musta ryppymaali paukkupullosta (Motonetistä)
- Luultavasti jossain vaiheessa laitan vielä ronttiin pystärin oman "maton"

Miltäs tälläinen setti muiden korvaan kuullostaa ja hyviä ideoita/kokemuksia otetaan vastaan :)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5265
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Happopohjamaali

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ite tekisin noitten ruosteenpoistojen jälkeen hiukan toisin, eli epoksi pohjalle ja päälle oikean värinen pintamaali.
S124 300TE
S211 E500
Vastaa Viestiin