W202 Virtalukko&Rattilukko jumissa!
W202 Virtalukko&Rattilukko jumissa!
Jees. Eli vähän apua kaipais. Auto seisoo vapputorin parkissa. Rattilukko päällä ja virta-avain ei käänny mihinkään. Auto w202 vm.1993 220d. Metalli avaimella ilman ajonestoja yms. Rattilukkokin on käsittääkseni ihan mekaaninen? Eikä "sähköinen" niinkuin uudemmissa.
Haulla yritin myös etsiä, mutta ei ollu oikeen w202 juttua. 124/201/126 yms. kylläkin.
Taustaa asiaan liiettyen:
Mersu oikutellut jo tässä pitkin talvea/kevättä niin että kaikki muuten toimii, paitsi ei starttaa. Olen olettanut vian olevan virtalukonpohjassa jota en oo saanut aikaseksi vaihdatettua.
Ongelmaa on pystynyt "lieventämään" vääntämällä rattilukko päälle, ja sen jäkeen uudestaan starttaamalla. Ilmeisesti rattilukon "naksahdus" on sen verran liikauttanut virtalukonpohjaa että on suostunut starttaamaan.
Nyt sitten vapputorilta pois lähtiessa auto ei meinannut enään millään startata, joten tyhmyyksissäni ronklasin rattilukon päälle vähän turhan rajusti. Tämän jälkeen ei kääntynyt avain virtalukossa yhtään, eikä ratti käänny mihinkään.
Haulla yritin myös etsiä, mutta ei ollu oikeen w202 juttua. 124/201/126 yms. kylläkin.
Taustaa asiaan liiettyen:
Mersu oikutellut jo tässä pitkin talvea/kevättä niin että kaikki muuten toimii, paitsi ei starttaa. Olen olettanut vian olevan virtalukonpohjassa jota en oo saanut aikaseksi vaihdatettua.
Ongelmaa on pystynyt "lieventämään" vääntämällä rattilukko päälle, ja sen jäkeen uudestaan starttaamalla. Ilmeisesti rattilukon "naksahdus" on sen verran liikauttanut virtalukonpohjaa että on suostunut starttaamaan.
Nyt sitten vapputorilta pois lähtiessa auto ei meinannut enään millään startata, joten tyhmyyksissäni ronklasin rattilukon päälle vähän turhan rajusti. Tämän jälkeen ei kääntynyt avain virtalukossa yhtään, eikä ratti käänny mihinkään.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 118
- Liittynyt: Pe 08.01.2010 18:24
- Paikkakunta: Etelä-karjala
..nooo, ehkä vähän myöhään joo..
Siis avain kyllä lähtee irti ja menee takaisin reikäänsä, mutta ei liiku mihkään.
Mese.fi foorumilta löyty haulla, että jollain oli w202 menny ajaessa rattilukko päälle.. oli jokin valu/muovi-osa hajonnu ja rattilukko meni päälle.
Ilmeisesti pitäis purkaa koko höskä ja tutkia sitten lisää. On vaan vähän haastetta kun auto on 3km päässä parkkipaikalla, eikä oo kunnon vehkeitä.
Kaiken kukkuraksi kerkesin jo eilen tilaamaan maanantaille sen virtalukonpohjan vaihdon, mutta hajos koko paska enneku sinne ehti.
Ilmeisesti suht harvinainen vika kun ei tunnu muilla olevan vastaavaa..

Siis avain kyllä lähtee irti ja menee takaisin reikäänsä, mutta ei liiku mihkään.
Mese.fi foorumilta löyty haulla, että jollain oli w202 menny ajaessa rattilukko päälle.. oli jokin valu/muovi-osa hajonnu ja rattilukko meni päälle.
Ilmeisesti pitäis purkaa koko höskä ja tutkia sitten lisää. On vaan vähän haastetta kun auto on 3km päässä parkkipaikalla, eikä oo kunnon vehkeitä.
Kaiken kukkuraksi kerkesin jo eilen tilaamaan maanantaille sen virtalukonpohjan vaihdon, mutta hajos koko paska enneku sinne ehti.
Ilmeisesti suht harvinainen vika kun ei tunnu muilla olevan vastaavaa..
Kannattaa kyllä välittömästi vaihtaa lukkopatruuna. On nimittäin aikas paljon hintavampi homma lopullisesti jumittuneena tuo vaihto. Niin riippuu tietysti siitä että joutuuko korjaamolla teettämään.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Toissapäivänä alkoi C-farkku oireilemaan orastavaa virtalukko ongelmaa jumittamalla avaimen kerran.
Homma hoitui helposti tänään kuntoon....
Vein auton aamulla 8:30 AutonAvain nimiseen lukkosepän firmaan Kallioon ja noudin sen korjattuna klo 11.
Lukkopesään oli vaihdettu uudet haitat kuluneiden tilalle ( ei yleensä tarvitse vaihtaa koko lukkopesää, jos alkavan vian korjaa heti, eikä sitten kun se on lopullisesti jumissa ).
Hintaa tuli 100€ kokonaisuudessaan.
Homma hoitui helposti tänään kuntoon....
Vein auton aamulla 8:30 AutonAvain nimiseen lukkosepän firmaan Kallioon ja noudin sen korjattuna klo 11.
Lukkopesään oli vaihdettu uudet haitat kuluneiden tilalle ( ei yleensä tarvitse vaihtaa koko lukkopesää, jos alkavan vian korjaa heti, eikä sitten kun se on lopullisesti jumissa ).
Hintaa tuli 100€ kokonaisuudessaan.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
tuo olikin uutta että haitat pystyy vaihtamaan ja noinkin edullisestiLukkopesään oli vaihdettu uudet haitat kuluneiden tilalle ( ei yleensä tarvitse vaihtaa koko lukkopesää, jos alkavan vian korjaa heti, eikä sitten kun se on lopullisesti jumissa ).
Hintaa tuli 100€ kokonaisuudessaan.

Elekkee rasvatko sitä virtalukkoa tahi avaimia vaikka kuinka mieli tekisi
Kaikki p...a puuttuu niihin avaimiin taskunpohjalta ja X ajanpäästä ne kertyy sinne virtalukkoon ja sitten jumittaa!
olen yhdistänyt nämä innokkaat lukonrasvaajat jumitusongelmiin W124 kanssa


ML W164
Uus lukkopatruuna maksaa meillä asennettuna 60 euroa, kylläkin tarvikemalli. Kaksi avainta.Lukkopesään oli vaihdettu uudet haitat kuluneiden tilalle ( ei yleensä tarvitse vaihtaa koko lukkopesää, jos alkavan vian korjaa heti, eikä sitten kun se on lopullisesti jumissa ).
Hintaa tuli 100€ kokonaisuudessaan.
Orkkis tais olla n. 25 euroa kalliimpi.
Re: W202 Virtalukko&Rattilukko jumissa!
Oma W202 -97 linkkuveitsiavain jumitti äkisti niin ettei virtalukko kääntynyt ollenkaan.
Toimin seuraavasti:
1. Vedin käsin käynnistykseneston tunnistin renkaan virtalukon ympärilti irti johdonvaraan.
2. naputtelin vasaran ja pienen huonekalunaulan avulla minikokoisen putkisokan irti avaimen tyvestä, jotta avaimen saa irti muovisesta kotelostaan.
3. Irroitetun avaimen tyvestä lukkopihdeillä tiukka ote - avain virtalukkoon ja pihdeillä vääntää virrat väkisin päälle (hieman vääntelemällä erikulmista, kunnes lukko aukeaa)
4. Jätä virtalukko 1 asentoon, eli siihen ekaan asentoon missä ei vielä ole varsinaisesti virrat päällä.
5. Ota papukaija pihdeillä mustasta metalliholkista kiinni, joka on virtalukon ympärillä. Väännä sitä noin 30-45 astetta muistaakseni vastapäivään, jolloin holkki ja koko virtalukon patruunan voi vetää pihalle virta-avaimesta pihdeillä (pitää vähän heilutella ja etsiä oikeaa kohtaa) (HUOM! katso missä asennossa patruuna tulee pihalle, niin tiedät missä asennossa se pitää työntää takaisin.
6. Muovinen avaimen runko pitää teipata käynnistyksen estorenkaaseen kiinni, niinkuin avain olisi virtalukossa. Nyt voit käynnistää auton talttapää meisselillä virtalukon pohjalla olevasta hahlosta kääntämällä.
7. Uusi virtalukon patruuna maksaa avaimineen noi 60€ mutta jos vanha on vain kulunut, eikä hajalla, voit toimia seuraavasti:
8. Työnnä avain patruunan pohjaan. Haittalevyjen tulisi painua patruunan rungon sisään piiloon. Jos ei painu, ne estää avaimen kääntymisen virtalukossa. Jos ne jää koholle, se johtuu avaimen ja haittojen kulumisesta. Voit kompensoida kulumisen hiemolla haittoja niin matalaksi, ettei ne enään jää törröttämään lukon rungosta ylös, kun avain on pohjassa (nauhahiomakone, dremel, rälläkkä jne.) Viilalla kestää ikuisuuden hio, koska haitat painuu jousien edellä karkuun, kun koitat viilata.
9. Lopuksi putsaa lukko kunnolla ja rasvaa kevyesti esim. WD40 tms.
10. asenna takaisin.
Tarkista ennen operaatiota ettei avaimen urien pohjalle ole kertynyt kovaa kivettynyttä likaa, joka estää lukon toiminnan.
Toimin seuraavasti:
1. Vedin käsin käynnistykseneston tunnistin renkaan virtalukon ympärilti irti johdonvaraan.
2. naputtelin vasaran ja pienen huonekalunaulan avulla minikokoisen putkisokan irti avaimen tyvestä, jotta avaimen saa irti muovisesta kotelostaan.
3. Irroitetun avaimen tyvestä lukkopihdeillä tiukka ote - avain virtalukkoon ja pihdeillä vääntää virrat väkisin päälle (hieman vääntelemällä erikulmista, kunnes lukko aukeaa)
4. Jätä virtalukko 1 asentoon, eli siihen ekaan asentoon missä ei vielä ole varsinaisesti virrat päällä.
5. Ota papukaija pihdeillä mustasta metalliholkista kiinni, joka on virtalukon ympärillä. Väännä sitä noin 30-45 astetta muistaakseni vastapäivään, jolloin holkki ja koko virtalukon patruunan voi vetää pihalle virta-avaimesta pihdeillä (pitää vähän heilutella ja etsiä oikeaa kohtaa) (HUOM! katso missä asennossa patruuna tulee pihalle, niin tiedät missä asennossa se pitää työntää takaisin.
6. Muovinen avaimen runko pitää teipata käynnistyksen estorenkaaseen kiinni, niinkuin avain olisi virtalukossa. Nyt voit käynnistää auton talttapää meisselillä virtalukon pohjalla olevasta hahlosta kääntämällä.
7. Uusi virtalukon patruuna maksaa avaimineen noi 60€ mutta jos vanha on vain kulunut, eikä hajalla, voit toimia seuraavasti:
8. Työnnä avain patruunan pohjaan. Haittalevyjen tulisi painua patruunan rungon sisään piiloon. Jos ei painu, ne estää avaimen kääntymisen virtalukossa. Jos ne jää koholle, se johtuu avaimen ja haittojen kulumisesta. Voit kompensoida kulumisen hiemolla haittoja niin matalaksi, ettei ne enään jää törröttämään lukon rungosta ylös, kun avain on pohjassa (nauhahiomakone, dremel, rälläkkä jne.) Viilalla kestää ikuisuuden hio, koska haitat painuu jousien edellä karkuun, kun koitat viilata.
9. Lopuksi putsaa lukko kunnolla ja rasvaa kevyesti esim. WD40 tms.
10. asenna takaisin.
Tarkista ennen operaatiota ettei avaimen urien pohjalle ole kertynyt kovaa kivettynyttä likaa, joka estää lukon toiminnan.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Re: W202 Virtalukko&Rattilukko jumissa!
Nyt sattui omallekin kohdalle tämä avaimen jumittuminen. Yhtään ei varoitellut, vaan jäi kerrasta jumiin - avain ei käänny. Kyseessä siis W202 -97, ja linkkuveitsiavaimella.
Lukon kulumisessa avain alkaa mennä liian syvälle, ja tässäkin kun avainta veti pari milliä ulospäin, niin lukko alkoi toimia tällä vinkillä ja sain ainakin rattilukon pois päältä.
Seuraavana päivänä avain ei kääntynyt yhtään, eikä mikään liikuttelu enää auttanut. Nyt kun ei ollut enää mitään menetettävää, niin tein sen mistä on varoiteltu, eli ruiskutin sylinterin sisään Teflon-spraytä, jolla olen yleensä saanut muutamat lukot toimimaan - ei auttanut yhtään. Seuraavaksi ruiskutin jarruspraytä (asetoni), mutta ei mitään apua siitäkään. Haittalevyt olivat jumissa. Seuraavaksi otin pari jatkovartta, ja vasaran kanssa koputtelin lukkoa varovaisen päättäväisesti, ideana on että jos haittalevyt saisi sillä liikkumaan - mutta ei auttanut, ainakaan tällä kertaa. Jäljelle jäi enää väkisin vääntäminen. Tämä JYYRÄN ohje on selkeydessään paras, mutta rohkenen tehdä pari tarkennusta:
1. Tunnistin renkaan johto on yläreunassa ("klo 12"), ja siinä ei ole juuri yhtään löysää, eli kannattaa varoa.
2. Linkkuavaimen "saranaosa", josta menee siis reikä läpi: tämä osa on irroitettavissa varsinaisesta avain osasta. Tätä osaa ei saa varaosana, ja jos tuon vääntää rikki,
niin pitää hankkia uusi kotelo, (tuli siis hankittavaksi uusi kotelo..., oma vika).
3. Vääntäminen on tehokkainta, kun vääntää avainta mahdollisimman läheltä sylinteriä. Juuri kun tuntui, että nyt katkeaa, niin "naps", ja avain kääntyi.
Loppu kuten JYYRÄN ohjeessa - paitsi päädyin siihen, että lukko korjataan, tai ostetaan uusi.
Uusi:
- Tarjolla on halpoja lukkosylintereitä (normaaliavaimella), mutta niitä ei voi sarjoittaa - tuloksena on siis "moniavainjärjestelmä".
- Alkuperäinen lukkosylinteri (linkkuavaimelle), OE-nr. A202 460 1104, löytyy esim. KL-Varaosat (tuote 135438) H: 69,- EUR + tämän voi sarjoittaa lukkoliikkeessä (jos haluaa).
Korjaus:
- Korjauksessa vanhaan lukkosylinteriin tulee uudet haittalevyt, ja jos runko on ehjä, niin tuloksena on uudentuntuinen lukko.
Tässä tapauksessa korjauksen teki Auto-Avain (Agricolankatu 5, Helsinki ). Yleensä olen postittanut lukot, mutta tällä kertaa varasin ajan, ja illalla auto oli taas ajossa
Kustannukset jäi lukkosylinterin osalta alle uuden lukon.
Tässä vielä pari hyödyllistä linkkiä:
"W202 Ignition key won’t turn " - paljon tarkkoja kuvia :
https://forums.mercedesclub.org.uk/inde ... r-2.87179/" onclick="window.open(this.href);return false;
YouTube video : "How to Repair / Fix Stuck Ignition Key - Mercedes " - erityisen hyvätasoinen koulutus video:
https://www.youtube.com/watch?v=cLu4B1z9DwA" onclick="window.open(this.href);return false;
Lukon kulumisessa avain alkaa mennä liian syvälle, ja tässäkin kun avainta veti pari milliä ulospäin, niin lukko alkoi toimia tällä vinkillä ja sain ainakin rattilukon pois päältä.
Seuraavana päivänä avain ei kääntynyt yhtään, eikä mikään liikuttelu enää auttanut. Nyt kun ei ollut enää mitään menetettävää, niin tein sen mistä on varoiteltu, eli ruiskutin sylinterin sisään Teflon-spraytä, jolla olen yleensä saanut muutamat lukot toimimaan - ei auttanut yhtään. Seuraavaksi ruiskutin jarruspraytä (asetoni), mutta ei mitään apua siitäkään. Haittalevyt olivat jumissa. Seuraavaksi otin pari jatkovartta, ja vasaran kanssa koputtelin lukkoa varovaisen päättäväisesti, ideana on että jos haittalevyt saisi sillä liikkumaan - mutta ei auttanut, ainakaan tällä kertaa. Jäljelle jäi enää väkisin vääntäminen. Tämä JYYRÄN ohje on selkeydessään paras, mutta rohkenen tehdä pari tarkennusta:
1. Tunnistin renkaan johto on yläreunassa ("klo 12"), ja siinä ei ole juuri yhtään löysää, eli kannattaa varoa.
2. Linkkuavaimen "saranaosa", josta menee siis reikä läpi: tämä osa on irroitettavissa varsinaisesta avain osasta. Tätä osaa ei saa varaosana, ja jos tuon vääntää rikki,
niin pitää hankkia uusi kotelo, (tuli siis hankittavaksi uusi kotelo..., oma vika).
3. Vääntäminen on tehokkainta, kun vääntää avainta mahdollisimman läheltä sylinteriä. Juuri kun tuntui, että nyt katkeaa, niin "naps", ja avain kääntyi.
Loppu kuten JYYRÄN ohjeessa - paitsi päädyin siihen, että lukko korjataan, tai ostetaan uusi.
Uusi:
- Tarjolla on halpoja lukkosylintereitä (normaaliavaimella), mutta niitä ei voi sarjoittaa - tuloksena on siis "moniavainjärjestelmä".
- Alkuperäinen lukkosylinteri (linkkuavaimelle), OE-nr. A202 460 1104, löytyy esim. KL-Varaosat (tuote 135438) H: 69,- EUR + tämän voi sarjoittaa lukkoliikkeessä (jos haluaa).
Korjaus:
- Korjauksessa vanhaan lukkosylinteriin tulee uudet haittalevyt, ja jos runko on ehjä, niin tuloksena on uudentuntuinen lukko.
Tässä tapauksessa korjauksen teki Auto-Avain (Agricolankatu 5, Helsinki ). Yleensä olen postittanut lukot, mutta tällä kertaa varasin ajan, ja illalla auto oli taas ajossa

Kustannukset jäi lukkosylinterin osalta alle uuden lukon.
Tässä vielä pari hyödyllistä linkkiä:
"W202 Ignition key won’t turn " - paljon tarkkoja kuvia :
https://forums.mercedesclub.org.uk/inde ... r-2.87179/" onclick="window.open(this.href);return false;
YouTube video : "How to Repair / Fix Stuck Ignition Key - Mercedes " - erityisen hyvätasoinen koulutus video:
https://www.youtube.com/watch?v=cLu4B1z9DwA" onclick="window.open(this.href);return false;
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: W202 Virtalukko&Rattilukko jumissa!
Ai niin, vielä tämä: joissakin tähän liittyvissä keskusteluissa on tullut esille idea, että autolla voisi ajaa, kun lukkosylinteri on irroitettu.
Virtalukonpohja on näkyvissä, ja ruuvarilla voisi kääntää käyntiin ja ajella ? Edellä olevassa ylemmässä linkissä on kuitenkin varoitus tästä tilanteesta,
ja sen mukaan rattia ei saa kääntää, kun lukkosylinteri on irti - rattilukko pamahtaa päälle, ja sitä ei saa enää auki.
Virtalukonpohja on näkyvissä, ja ruuvarilla voisi kääntää käyntiin ja ajella ? Edellä olevassa ylemmässä linkissä on kuitenkin varoitus tästä tilanteesta,
ja sen mukaan rattia ei saa kääntää, kun lukkosylinteri on irti - rattilukko pamahtaa päälle, ja sitä ei saa enää auki.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W202 Virtalukko&Rattilukko jumissa!
tuon lukkoon menon välttä helposti tekee sille salvalle saman mitä se lukko pesäkinHenry V. kirjoitti:Ai niin, vielä tämä: joissakin tähän liittyvissä keskusteluissa on tullut esille idea, että autolla voisi ajaa, kun lukkosylinteri on irroitettu.
Virtalukonpohja on näkyvissä, ja ruuvarilla voisi kääntää käyntiin ja ajella ? Edellä olevassa ylemmässä linkissä on kuitenkin varoitus tästä tilanteesta,
ja sen mukaan rattia ei saa kääntää, kun lukkosylinteri on irti - rattilukko pamahtaa päälle, ja sitä ei saa enää auki.
Mökkillä
'
'