Juup elikkä auto on -85 190 2,0 d
Perästä kuuluu outo "kolkotus". eli liikkeessä ääni kuuluu lähes aina, tihenee sitä mukaa kun vedättää. ääni kuuluu takaa ja selvästi voimansiirrosta koska vapaalla loppuu heti. Rättinivel ehjä, kannatinlaakeri vaihdettu, kardaanin mutteri kiristetty, kaikki kumit, tyynyt ym. näyttää ehjitä. tärinänvaimennin ei priimakuntoinen mutta sehän sijaitsee edessä eikä käsittääkseni pidä tällaista metallista kolinaa. Usein ääni ikäänkuin "äityy" tiukoissa mutkissa. auton alla kontattu parinkin kertaa ja paikat käyty läpi mutta kun ei löydy niin ei löydy tekisi mieli täräyttää koko auto kaatopaikalle mutta kun on kerran ylihinta maksettu niin ei kai auta kun yrittää korjata kaikki vihjeet/ neuvot olis tervetulleita! monella ilmeisesti ollut samantapaista onkelmaa
pyöränlaakeri. jos se kerta mutkissa kovenee.. ei sitä sen kauempaa kannata etsiä... voi hyvinkin loppua vapalla huilatessa jos laakerin vika on sopivasti laakeriin/kulkusuuntaan nähden etureunalla... kannattaa tarkistaa
jeps, täytyypä tsekata heti ku kerkiää. eilen olin kuulevani peräti KAKSI ääntä, kovemman kolinan ja hiljaisemman ikäänkuin "helinän". tuo on vielä semmonen että muutamaan päivään ei kuulu mitään mutta sitten taas rupiaa. kun kiriistin sen kardaanin sidosmutterin niin sen jälkeen oli viikko ettei kolissu ja nyt näiden tankojen kiristämisen jälkeen oli taas lähes viikon kiltisti mutta heti kun kerkeää kuvittelemaan että se loppu niin sitten taas: kolkolkolkolkol
Arvelua, mutta omassa 123:ssa piti kanssa kovaa kolkatusta.
Välillä ääni ei kuulunut ollenkaan, mutta sitten kun se taas aloitti sen niin ääni oli kuin olisi pajavasaralla hakannut.
Ääni saattoi alkaa esim. kurvissa, kun nivelkulma perässä muuttui.
Autosta oli oikeinpuoleisen vetarin nivel aivan sökönä ja vaihtamalla kokonaan "uuden" vetoakselin (20€) ongelma poistui. Aikaa kului noin 1 h (tupakoiden kanssa ).
Itse en tiedä onko 201:ssä samanlainen rakenne, mutta jos on niin tuo on yksi mahdollinen vikapaikka.
luukka kirjoitti:jeps, täytyypä tsekata heti ku kerkiää. eilen olin kuulevani peräti KAKSI ääntä, kovemman kolinan ja hiljaisemman ikäänkuin "helinän". tuo on vielä semmonen että muutamaan päivään ei kuulu mitään mutta sitten taas rupiaa. kun kiriistin sen kardaanin sidosmutterin niin sen jälkeen oli viikko ettei kolissu ja nyt näiden tankojen kiristämisen jälkeen oli taas lähes viikon kiltisti mutta heti kun kerkeää kuvittelemaan että se loppu niin sitten taas: kolkolkolkolkol :(
nivelet on kuivia ja takertaa jolloin vetoaksila liikkuu joka kierroksella pituus
suunnassa ja siitä liikkeestä se ääni lähtee ja kun nosturilla nostaa autoa
niin aksila käy ääri asennossa jolloin se saa vähän voidetta palloihin ja
ääni voi olla pitkäänkin poissa
korjaus
nivelen pienempi side auki ja vaikka tippakannulla öljyä siitä välistä
uutta niveltä ei tarvi
ok! huomenissa rasvaan nivelet ja jos kolkotus jatkuu niin on varmaankin syytä olettaa että toinen tai kummatkin on päreinä... kiitos vihjeistä! ilmoittelen pikapuoliin miten tehosi...
Jos luet tämän niin olepa ystävällinen ja kerro auttoiko rasvailu pidemmäksikin aikaa,eli vieläkö on vaivat poissa?
Itselläni alkoi myös tuollainen satunnainen kolkotus ja tutkittuani huomasin että pakoputki rikki.Tietenkin olin varma että äänet tuli siitä,mutta ei kait sitten,koska putken vaihdon jälkeen samanlainen "kolkotus"esiintyi monen päivän tauon jälkeen taas eilen.
Ilmeisesti samasta vaivasta on kysymys,kun oireet sopivat aivan täydellisesti kuvailemiisi.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
luukka kirjoitti:Juup elikkä auto on -85 190 2,0 d
Perästä kuuluu outo "kolkotus".
Mulla saman tyylistä vikaa.. Mulla on 190 2,0 ja aina kun tankki menee puolilleen tai on vähemmän bensaa niin alkaa kolkotus. Myös jos vähä kenkii niin alkaa kovemmin huutamaan. Kun tankki täynnä, ei mitään ääntä. Ihme tapaus :O