Venttiilien vaihto / huolto
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 129
- Liittynyt: Pe 19.01.2018 19:25
Venttiilien vaihto / huolto
Minkälainen prosessi olis vaihtaa / huoltaa venttiilit, mitä siinä joutuu purkamaan ja johtuuko lievä moottorin tärinä / heilunta mahdollisesta venttiilin tyyppiviasta ?
tutuksi tullut 240 98 v6 vuoden automaatti väyrynen.
mitä muuta kuin venttiilin kansi irti, ilmeisesti näitä kansia on 2kpl kun on v6 moottori ?
Tiedän että on haastavaa mut kiinnostus on kova
tutuksi tullut 240 98 v6 vuoden automaatti väyrynen.
mitä muuta kuin venttiilin kansi irti, ilmeisesti näitä kansia on 2kpl kun on v6 moottori ?
Tiedän että on haastavaa mut kiinnostus on kova
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 129
- Liittynyt: Pe 19.01.2018 19:25
Re: Venttiilien vaihto / huolto
Vastaampa hiukan itselleni, perjantaina alkaa venttiilien vaihto remontti. Selvitin tarvittavat alkutiedot että pääsen nokka-akselille käsiksi, lyhyesti " osaa pois kaikki mitä ylhäällä on" kertaa 2, eli molemmissa sylinteri rivistöissä on tottakai venttiilienkansi. En meinannut alkaa hiomaan venttiileitä, onko tietoa linkata uudet tiivisteet, (ohjurit?) ja venttiilinkopan tiivisteelle, suomen hinnat tuntuu olevan aika suolaisia. onko kyseisessä asennuksessa mitään varsinaisia mittauksia sillä venttiilithän on käsittääkseni vain lukkorenkaalla kiinni ja sisällä on jousi, venttiilivarrenkumi ja itse venttiili joka on taas nokka-akselin alla. Seelot(?) ilmeisesti kannattaa myös hienoa. Onko järkeä vaihtaa jakopään ketjuja samalla jos niissä ei ole venymistä ?
Vielä jos saisin tarvittavia työkaluja / vinkkejä projektiin
Vielä jos saisin tarvittavia työkaluja / vinkkejä projektiin
Re: Venttiilien vaihto / huolto
Tyypillisesti kansiremontti tehdään siten, että irrotetaan sylinterinkannet ja viedään ne korjaamolle tarkistettavaksi / korjattavaksi. Jos venttiilin ohjureita tai seetejä joutuu vaihtamaan, se vaatii erikoistyökaluja. Pelkkä venttiilien vaihto ja hionta saattaa onnistua kotinikkariltakin. Samoin mahdollinen kannen plaanaus vaatii jyrsimen ja sitä pitää osata käyttää.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Venttiilien vaihto / huolto
Mistä päättelit koneen olevan venttiiliremontin tarpeessa? Kannattaisiko käydä näyttämässä sitä konetta jollekin toisellekin ennen toimenpiteisiin ryhtymistä? M112:n venttiilikoneisto on kestävää sorttia.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 129
- Liittynyt: Pe 19.01.2018 19:25
Re: Venttiilien vaihto / huolto
Joo, pitää ottaa kannet irti ja tarkastaa onko vinoutta, suoraksi jyrsitty alumiinipalikka taitaa olla tähän kaikista parhain, katselinkin jo arvoja ja mittauspisteitä. Ehkä viisain joka tapauksessa plaanata kannet. Onko venttiilin ohjureiden tai seetien erikoistyökalujen hinnoista tietoa ?
Jos lähdetään siitä että vaihdan pelkät venttiilit tai hion paketin venttiilin hiontatahnalla, puhutaanko minkälaisista hinnoista ja onko imu ja pakoventtiili samanlaisia ? tiivisteiden puolesta vaihtoon sylinterinkannen tiiviste, venttiilinkopan tiiviste ? ja tähän lisäksi vielä uudet venttiilit + hiontatahnaa ? olenko kärryillä
Täällä jos joku muistaa omat pohdintani, taitaa syypää olla polttoaineen kulutukseen vialliset pakoventtiilit.
Jos lähdetään siitä että vaihdan pelkät venttiilit tai hion paketin venttiilin hiontatahnalla, puhutaanko minkälaisista hinnoista ja onko imu ja pakoventtiili samanlaisia ? tiivisteiden puolesta vaihtoon sylinterinkannen tiiviste, venttiilinkopan tiiviste ? ja tähän lisäksi vielä uudet venttiilit + hiontatahnaa ? olenko kärryillä
Täällä jos joku muistaa omat pohdintani, taitaa syypää olla polttoaineen kulutukseen vialliset pakoventtiilit.
Re: Venttiilien vaihto / huolto
Ei mitään hiomatahnoja kun siellä pitää olla tiety kulmat ja kapeus tiivistepinnalla...eli mira pitäisi olla ja hintaa noin 5tuhatta euroa varovainen arvio...kalvaimia erikokoisia .....ei helvetti ......jos ei ole tietoa mitä tehdä niin ehdottamasti koneistamolle.
Taidat nyt turhaan rempata ehjää..paljonko tolla koneella on ajettu..ja teepäs ensin puristuspaine /ohivuoto mittaus..se kertoo jo jotain.
Taidat nyt turhaan rempata ehjää..paljonko tolla koneella on ajettu..ja teepäs ensin puristuspaine /ohivuoto mittaus..se kertoo jo jotain.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Venttiilien vaihto / huolto
kyl lähtisin sitä "heiluntaa" hakemaan sytkäpuolelta tai polttoainepuolelta ennemmin kuin pakoventtiileistä. kulutukseen taas lisäksi ikäloppu massamittari, laiskat lambdat jne. ilman kunnollisia laitteita ja ymmärtämistä menee täysin hakuammunnaksi ja turhaksi työksi.
sanotaan nyt et jokainen tekee kuten haluaa että jos siltä tuntuu et tää on varmasti tarpeen niin anna mennä vaa
sanotaan nyt et jokainen tekee kuten haluaa että jos siltä tuntuu et tää on varmasti tarpeen niin anna mennä vaa

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 129
- Liittynyt: Pe 19.01.2018 19:25
Re: Venttiilien vaihto / huolto
Otetaan vaikka harrastuksen vuoksi jos ei muuta, toinen auto joten tästä meinasin tehdä projektipelin, sen verta uponnut rahaa että sama fiksata kaikki paikat uuteen iskuun ala kerrasta lähtien.
"tietty kulma ja kapeus" puhutko tässä nyt niistä mitä sanottiin "Jos venttiilin ohjureita tai seetejä joutuu vaihtamaan" ? meinasin itse venttiilin hiontatahnalla että sinne venttiilin varteen pyöritetään tahnaa ja tätä pyöritellään venttiilityökalulla ja putsataan pois, näin ainakin tuntuu videot kertovan huolloissa. ja ilmeisesti 5t on hinta sille mira työkalulle jolla saa venttiilin ohjurit yms korjattua ?
Sillä noi osat jota luettelin edellisessä viestissä ei ole lähelläkään 5 000e.
Vastauksena syyksi miksi tätä lähden tekemään on moottorin täristys tyhjäkäynnillä P asennossa, pienimuotoinen jumputus hitailla kierroksilla ajaessa, todella iso määrä töhnää öljykorkissa ja valkoista savua pakoputkesta, ennen kaikkea "tsup tsup tsup" ääni ja epätasainen käynti. Myös iso polttaineen kulutus ja pari vastaavan väyrysen omistajaa kertoi että pakoventtiilissä mahdollisesti jotain pientä häikkää sillä koneen lämmetessä käynti hiukan tasaantuu.
En haluaisi tehdä puristuspaine / ohivuoto mittausta
"tietty kulma ja kapeus" puhutko tässä nyt niistä mitä sanottiin "Jos venttiilin ohjureita tai seetejä joutuu vaihtamaan" ? meinasin itse venttiilin hiontatahnalla että sinne venttiilin varteen pyöritetään tahnaa ja tätä pyöritellään venttiilityökalulla ja putsataan pois, näin ainakin tuntuu videot kertovan huolloissa. ja ilmeisesti 5t on hinta sille mira työkalulle jolla saa venttiilin ohjurit yms korjattua ?
Sillä noi osat jota luettelin edellisessä viestissä ei ole lähelläkään 5 000e.
Vastauksena syyksi miksi tätä lähden tekemään on moottorin täristys tyhjäkäynnillä P asennossa, pienimuotoinen jumputus hitailla kierroksilla ajaessa, todella iso määrä töhnää öljykorkissa ja valkoista savua pakoputkesta, ennen kaikkea "tsup tsup tsup" ääni ja epätasainen käynti. Myös iso polttaineen kulutus ja pari vastaavan väyrysen omistajaa kertoi että pakoventtiilissä mahdollisesti jotain pientä häikkää sillä koneen lämmetessä käynti hiukan tasaantuu.
En haluaisi tehdä puristuspaine / ohivuoto mittausta
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 129
- Liittynyt: Pe 19.01.2018 19:25
Re: Venttiilien vaihto / huolto
Turhaa työ ei ole koskaan jos siinä oppii samalla. Rahaa saa aina mutta oppia ei !shade_z kirjoitti:kyl lähtisin sitä "heiluntaa" hakemaan sytkäpuolelta tai polttoainepuolelta ennemmin kuin pakoventtiileistä. kulutukseen taas lisäksi ikäloppu massamittari, laiskat lambdat jne. ilman kunnollisia laitteita ja ymmärtämistä menee täysin hakuammunnaksi ja turhaksi työksi.
sanotaan nyt et jokainen tekee kuten haluaa että jos siltä tuntuu et tää on varmasti tarpeen niin anna mennä vaa
Ilmamassamittari vaihdettu ja kaikki tulpat, muutamassa tulpassa oli aika rajua ulkonäköä
Re: Venttiilien vaihto / huolto
Et halua tehdä puristuspainemittausta, mutta silmää räpäyttämättä V6:n kansi- ja venttiilirempan?
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 129
- Liittynyt: Pe 19.01.2018 19:25
Re: Venttiilien vaihto / huolto
Jäi sanomatta että koneella ajettu 350 000km
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 129
- Liittynyt: Pe 19.01.2018 19:25
Re: Venttiilien vaihto / huolto
jusi kirjoitti:Et halua tehdä puristuspainemittausta, mutta silmää räpäyttämättä V6:n kansi- ja venttiilirempan?
Näin on !
Lueskelin tossa koneistamoiden hintoja, tuntuu täälläpäin olevan aika edullista täydellinen "kansi huolto"
Mainostan hiukan vielä firmaa http://www.moottorikoneistamo.com/palve ... terinkansi" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Venttiilien vaihto / huolto
Tahnalla ajetaan lopullinen tiivistys ja se on pieni korjaus koska koneilla koneistetaan venttiilin ja seetin kulma eroksi muutama aste koska kuumuus muuttaa ne nollaan ja pelkällä tahnalla ajetaan siihen nolla kulma ja tiivistýs pinta kun nousee yli noin 3mm alkaa pintapaine laskea ja vuodon mahdollisuus lisääntyä..2-3mm tahtaan valmistajan ohjenn mukaan tietysti on lämmön siirtyminen pintapaineeseen nähden optimaallinen mitä taas liian leveällä kuluneella hionnalla ja vanhoilla venttiileillä ei saa...tämäkin on oma alansa eli jos teitä ei kukaaan neuvo tässä se ei mene oikein..youtubesta turha saada koneistajan papereita..muutenkin sillä on vaikka mitä skeidaa ja kaikki hehkuttaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 129
- Liittynyt: Pe 19.01.2018 19:25
Re: Venttiilien vaihto / huolto
atlas kirjoitti:Tahnalla ajetaan lopullinen tiivistys ja se on pieni korjaus koska koneilla koneistetaan venttiilin ja seetin kulma eroksi muutama aste koska kuumuus muuttaa ne nollaan ja pelkällä tahnalla ajetaan siihen nolla kulma ja tiivistýs pinta kun nousee yli noin 3mm alkaa pintapaine laskea ja vuodon mahdollisuus lisääntyä..2-3mm tahtaan valmistajan ohjenn mukaan tietysti on lämmön siirtyminen pintapaineeseen nähden optimaallinen mitä taas liian leveällä kuluneella hionnalla ja vanhoilla venttiileillä ei saa...tämäkin on oma alansa eli jos teitä ei kukaaan neuvo tässä se ei mene oikein..youtubesta turha saada koneistajan papereita..muutenkin sillä on vaikka mitä skeidaa ja kaikki hehkuttaa.
Joo, ymmärsin idean. Lähinä meinasin että jos mittaamalla ei ole vikaa venttiileissä ja lähinnä karstaa yms jotain joka estää venttiilin sulkeutumisen niin toi hiontatahna olis varteen otettava vaihtoehto, kenties ainut ? Hienomekaanisella konepajalla olen tehnyt kalliita 50 000 euron osia cnc sorvilla ja erilaisilla jyrsinkoneilla joten käsitys asiasta on mitä jyrsimellä pystyy tekemään. En silti ole ostamassa itselle koneita hintansa puolesta vaan käytän ammattilaistenpalveluita. Nyt projekti alkaa hahmottua kun asiasta kyselee oli Youtube mekaanikko tai muun alan ammattilainen
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 245
- Liittynyt: Su 07.10.2012 11:53
Re: Venttiilien vaihto / huolto
hiotuta venttiilit kahteen kulmaan ja seetikulmat pyöreiksi, kantta plaanata saman tien ku rupiaa nii seetille asti ja siistit tai muotoolet kanavat
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 129
- Liittynyt: Pe 19.01.2018 19:25
Re: Venttiilien vaihto / huolto
Löysinkin pinpinkarvan kommentteja haun kautta jotka käsittelee osittain aihetta. Viikonlopunaikana lähtee kansi irti, onko foorumille kovien lisäys suotavaa ? voisin räpsiä jotain vai onkohan tossa haynesin korjauskäsikirjassa jo tarvittavat ohjeet halukkaille. Ehkä muita vastaavanlaisia mekaanikkoja kuin itse, ei ole ja muut osaakin hommat jo ilman ohjeitapinpinkarva kirjoitti:hiotuta venttiilit kahteen kulmaan ja seetikulmat pyöreiksi, kantta plaanata saman tien ku rupiaa nii seetille asti ja siistit tai muotoolet kanavat
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 129
- Liittynyt: Pe 19.01.2018 19:25
Re: Venttiilien vaihto / huolto
Sellanen kyssäri ennen projektin alkua, vaihtokohtia ilmeisesti on venttiilin varren kumit, kannentiiviste ja venttiilin kopan tiiviste, imusarjan, pakosarjan ja itse venttiilit. Mistähän näihin vois tarkistella valmistenumerot vai epäilettkö että osissa itsessäään on numerot paikallaan ? ulkomailta olen katsonut hintoja ja sieltä sitä tilausta on laitetta vetämään. Fiksut hinnat vertaen suomeen
Re: Venttiilien vaihto / huolto
https://www.ilcats.ru/mercedes/?language=en" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolta voi räjäytyskuvista haeskella valmistenumeron tai automallin mukaan numeroita.
Tuolta voi räjäytyskuvista haeskella valmistenumeron tai automallin mukaan numeroita.
S124 300 TDT 4Matic -87
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 129
- Liittynyt: Pe 19.01.2018 19:25
Re: Venttiilien vaihto / huolto
nes2 kirjoitti:https://www.ilcats.ru/mercedes/?language=en
Tuolta voi räjäytyskuvista haeskella valmistenumeron tai automallin mukaan numeroita.
Kiitos, mistä nään autoni mallin ? Sivun listassa on kyllä E 240 mutta että numerot on erilaisia mitä en ole tottunut käyttämään, rekisteriote tms kertoo mallin ?
Tarkotan numerosarjaa sivulla XXX.XXX tyylistä
Re: Venttiilien vaihto / huolto
Hieno homma e240bensiini että oot päättänyt ryhtyä toimeen vaikkakin osa foorumilaisista tuon homman kannattavuutta epäileekin...oot aivan oikeassa että mitäänhän ei opi jos ei mitään tee näinhän se menee. Laita ihmeessä kuvia projektin ajalta ja ääninäytekin ois tosi kiva kuulla ennen ja jälkeen 

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 129
- Liittynyt: Pe 19.01.2018 19:25
Re: Venttiilien vaihto / huolto
eppe kirjoitti:Hieno homma e240bensiini että oot päättänyt ryhtyä toimeen vaikkakin osa foorumilaisista tuon homman kannattavuutta epäileekin...oot aivan oikeassa että mitäänhän ei opi jos ei mitään tee näinhän se menee. Laita ihmeessä kuvia projektin ajalta ja ääninäytekin ois tosi kiva kuulla ennen ja jälkeen
Hyvä kun mainittit ääninäytteen, sehän se olis olennainen ja video vielä konehuoneesta !
Re: Venttiilien vaihto / huolto
Nuo osanumerot näyttää ihan oikealta.
Suosittelisin vielä kovasti sitä puristuspaine ja ohivuoto mittaista. Harjottelee homman vaikka irtokanteen jos välttämättä haluaa.
Ihan turhaan taidat remonttiin ryhtyä.
Suosittelisin vielä kovasti sitä puristuspaine ja ohivuoto mittaista. Harjottelee homman vaikka irtokanteen jos välttämättä haluaa.
Ihan turhaan taidat remonttiin ryhtyä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 129
- Liittynyt: Pe 19.01.2018 19:25
Re: Venttiilien vaihto / huolto
Jäi tekemättä, mummu tuli kolmion takaa ja mese lunariin! Harmittaa ku jäi selvittämättä lopullinen vikajukkis. kirjoitti:Nuo osanumerot näyttää ihan oikealta.
Suosittelisin vielä kovasti sitä puristuspaine ja ohivuoto mittaista. Harjottelee homman vaikka irtokanteen jos välttämättä haluaa.
Ihan turhaan taidat remonttiin ryhtyä.