3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Millä aineella tai keinolla ootte pessyt osia ja tuon kaiken vuotaneen öljyn putsaillu tuosta moottorista?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Onkos porukalla mitattua faktaa miten kulutus on muuttunut läppien ja karstojen poiston jälkeen. Sekä onko kokemuksia kuinka paljon jakoketjun venymä vaikuttaa kulutukseen
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Avatar
nix0n
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 02.07.2012 18:10
Paikkakunta: Kymi

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Minulla kulutus tippui huomattavasti, tosin karstaa oli älytön määrä imusarjoissa. Samassa remontissa läpät lähti pois, egr pois käytöstä ja dpf tyhjätty ja tietysti ohjelma. Näiden jälkeen jakopää tehty uusiksi, enkä kyllä mitään ihmeellistä eroa enää huomannut kulutuksessa.
S204 350cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
volfram
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 13.07.2010 10:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja volfram »

Miten ootteko laittanu silmälasi tiivisteiden kaveriksi liimaa ? massaaa. ?
Entä ne pulttien momentit. ? mistä. ?
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Ei tarvii liimaa, huonolla säkällä vaan liima rämmäleet kulkeutuu öljy kanaviin. Lauhduttimen pulttien momentti on 12Nm. Siinä matkanvarrella senverran monta muuta kohdetta missä myös momentit ja osassa aste kiristettävät pultit jotka tulis myös uusia. Oman wis:sin hankinta vois olla paikallaan mutta itse en osaa siihen vastata että miten sen saa hankittua, itsellä käytössä työn puolesta :D
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
volfram
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 13.07.2010 10:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja volfram »

WIS hankittu :mrgreen: ei menny kauaa. :clap: Joo täytyy katella WISSiin Wissistä. :D
piedro
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 29.04.2017 01:16

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja piedro »

viime viikolla otettiin läpät pois ja karstat ja uus ketju samalla,kulutus putos kyllä ehkä litralla mutta vedot parani kyllä melko paljon samalla,vielä ohjelma ja efr pois nii ei paskotu uudestaan w204 koriseen tämä remontti tehtiin.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

jjk270cdi kirjoitti:Voisko joku laittaa listan mitä kaikkia tiivisteitä tuohon pitää tilata, jos sais vähä edukkaammin jostaki muualta ku marmoritiskiltä? :roll:

Itse itselleni vastaten, kl-varaosat toimittaa settiä jossa pitäs olla kaikki tarvittavat tiivisteet, hinta oli n.200e. Ei taida vaan löytyä nettikaupasta suoraa mutta kysymällä löytyy :thumbup:
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Kuinkahan paljon tiivisteissä voi olla eroja eri autoissa joissa on tuo om642 moottori? Että meneekö aina samat tiivisteet vai onko jotaki eroja jos on niin mitä?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Ei niissä juuri eroja ole, joitain saattaa olla mutta tärkeimmät on samat.

PS. Ittellä lähtee omaan kyseinen operaatio höystettynä jakoketjun vaihdolla näin pyhien ratoks
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Joo kun tilasin kahdesta eri paikasta toisesta ässään ja toisesta ärrään ja satsit erosivat joiltakin osin. Ärrään tuli kolme sellasta tiivistettä mitä ässään ei, ja ässään tuli 9 sellasta mitä ärrään ei :o molemmat vm2007.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

On laturi saanut kunnon öljykylvyn, millähän sitä putsais?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17296
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja dealer »

kankkis kirjoitti:Onkos porukalla mitattua faktaa miten kulutus on muuttunut läppien ja karstojen poiston jälkeen. Sekä onko kokemuksia kuinka paljon jakoketjun venymä vaikuttaa kulutukseen
Ei, mutta autojen omistajat on kertoneet että ketjunvaihto vaikuttaa kulutukseen alentavasti sen verran että sen huomaa selvästi. Arvioita olen kuullut puolesta litrasta litraan.
wiimax.fi
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

jjk270cdi kirjoitti:Joo kun tilasin kahdesta eri paikasta toisesta ässään ja toisesta ärrään ja satsit erosivat joiltakin osin. Ärrään tuli kolme sellasta tiivistettä mitä ässään ei, ja ässään tuli 9 sellasta mitä ärrään ei :o molemmat vm2007.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Osaako joku sanoa mitä tiivisteitä nuo on?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja kankkis »

dealer kirjoitti:
kankkis kirjoitti:Onkos porukalla mitattua faktaa miten kulutus on muuttunut läppien ja karstojen poiston jälkeen. Sekä onko kokemuksia kuinka paljon jakoketjun venymä vaikuttaa kulutukseen
Ei, mutta autojen omistajat on kertoneet että ketjunvaihto vaikuttaa kulutukseen alentavasti sen verran että sen huomaa selvästi. Arvioita olen kuullut puolesta litrasta litraan.
Kohta se nähdään, tänään vaihdoin vitjan ja kaivoin lauhduttimen esille. Ketju oli noin 15 astetta venynyt. Mutta positiivinen yllätys oli että imusarja/imukanavat olivat todella vähän karstottunu, läppien tangot sensijaan sai lähtee kun oli niin paljon väljää että ei kauheen isoa liikettä enään läpät tehnyt. Huomenna kasallepäin :)
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

kankkis kirjoitti:
dealer kirjoitti:
kankkis kirjoitti:Onkos porukalla mitattua faktaa miten kulutus on muuttunut läppien ja karstojen poiston jälkeen. Sekä onko kokemuksia kuinka paljon jakoketjun venymä vaikuttaa kulutukseen
Ei, mutta autojen omistajat on kertoneet että ketjunvaihto vaikuttaa kulutukseen alentavasti sen verran että sen huomaa selvästi. Arvioita olen kuullut puolesta litrasta litraan.
Kohta se nähdään, tänään vaihdoin vitjan ja kaivoin lauhduttimen esille. Ketju oli noin 15 astetta venynyt. Mutta positiivinen yllätys oli että imusarja/imukanavat olivat todella vähän karstottunu, läppien tangot sensijaan sai lähtee kun oli niin paljon väljää että ei kauheen isoa liikettä enään läpät tehnyt. Huomenna kasallepäin :)
Millä tiivistit ne läppien reijät?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Sopivat pultit ruuvilukitteella aattelin laittaa
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
mh jkl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 06.01.2013 11:45

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja mh jkl »

jjk270cdi kirjoitti:Voisko joku laittaa listan mitä kaikkia tiivisteitä tuohon pitää tilata, jos sais vähä edukkaammin jostaki muualta ku marmoritiskiltä? :roll:
https://www.idparts.com/oil-cooler-seal ... -5146.html

tuolta ite tilasin sarjan tuli viikossa.
Nyt sprinter 319 -12, 300GD -82, W164 280CDI -06, olleet ja menneet vito 115cdi, vito 112cdi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

kankkis kirjoitti:Sopivat pultit ruuvilukitteella aattelin laittaa
Hyväksi havaittu konsti
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Voiko laturin pestä jotenkin öljystä?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
volfram
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 13.07.2010 10:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja volfram »

Läppien akselin reijät vedin aikoinaan umpeen peltiruuvilla ja tiivistemassalla, massa tietenkin semmosta että kestää lämmön öljyn ja ydinsodan . Peltiruuvi sen takia että harva kierreosa puree hyvin.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

jjk270cdi kirjoitti:Voiko laturin pestä jotenkin öljystä?
Uskaltaako rasvanpoistoaineella/jarrukliinerillä?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Tyhjä
Viimeksi muokannut Ruuvimeisseli, Ma 28.05.2018 20:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Ruuvimeisseli kirjoitti:Eipäkai sitä parempaakaan keinoa ole rasvaa/öljyä pestä. Liuotinpohjainen aine kuitenkin haihtuu nopeasti eli ei jää sinne kastelemaan elektroniikkaa. Kaikkein paras kunnei menisi sotkemaan millään mutta jos siellä nyt öljyä on niin eikai siinä ole vaihtoehtoja.
Joo kyllä se parempi on varmaan koittaa putsata kun jättää öljyiseksi, on nimittäin ihan kunnolla öljysssä kylpeny :evil:
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jjk270cdi kirjoitti:
Ruuvimeisseli kirjoitti:Eipäkai sitä parempaakaan keinoa ole rasvaa/öljyä pestä. Liuotinpohjainen aine kuitenkin haihtuu nopeasti eli ei jää sinne kastelemaan elektroniikkaa. Kaikkein paras kunnei menisi sotkemaan millään mutta jos siellä nyt öljyä on niin eikai siinä ole vaihtoehtoja.
Joo kyllä se parempi on varmaan koittaa putsata kun jättää öljyiseksi, on nimittäin ihan kunnolla öljysssä kylpeny :evil:
Jos Öljyä on vain ulkopuolella niin pyyhi vaikka jollain rätillä
jos taas siältä putsaat niin älä suihki laakereihin, hiilin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja laineracing »

volfram kirjoitti:Läppien akselin reijät vedin aikoinaan umpeen peltiruuvilla ja tiivistemassalla, massa tietenkin semmosta että kestää lämmön öljyn ja ydinsodan . Peltiruuvi sen takia että harva kierreosa puree hyvin.
Eikö alumiiniin pure ihan normaali kierre ihan hyvin? Tai mä ainakin tein kierteet ekana ja sit lukitetta ja pultti perään.
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja kankkis »

volfram kirjoitti:Läppien akselin reijät vedin aikoinaan umpeen peltiruuvilla ja tiivistemassalla, massa tietenkin semmosta että kestää lämmön öljyn ja ydinsodan . Peltiruuvi sen takia että harva kierreosa puree hyvin.
Melkoset peltiruuvit jos om642 imusarjan läppien reiät täittää on nimittän 9mm reiät :o
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
volfram
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 13.07.2010 10:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja volfram »

laineracing kirjoitti:
volfram kirjoitti:Läppien akselin reijät vedin aikoinaan umpeen peltiruuvilla ja tiivistemassalla, massa tietenkin semmosta että kestää lämmön öljyn ja ydinsodan . Peltiruuvi sen takia että harva kierreosa puree hyvin.
Eikö alumiiniin pure ihan normaali kierre ihan hyvin? Tai mä ainakin tein kierteet ekana ja sit lukitetta ja pultti perään.
Juu tottakai jos jaksaa kierteen tehdä :) :thumbup:
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5262
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 3.0 V6 diesel (OM642) öljyvuoto moottorin takaosassa

Viesti Kirjoittaja S202 »

kankkis kirjoitti:
volfram kirjoitti:Läppien akselin reijät vedin aikoinaan umpeen peltiruuvilla ja tiivistemassalla, massa tietenkin semmosta että kestää lämmön öljyn ja ydinsodan . Peltiruuvi sen takia että harva kierreosa puree hyvin.
Melkoset peltiruuvit jos om642 imusarjan läppien reiät täittää on nimittän 9mm reiät :o
No siihenhän on helppo vääntää 10mm jenka ja pultti lukitteen kanssa kiinni. Jos tekee hienomman kierteen 1mm nousulla niin tuo 9mm on oikean kokoinen reikä.
S124 300TE
S211 E500
Vastaa Viestiin