Käynnistysakun jännite E300 Hybrid??
Käynnistysakun jännite E300 Hybrid??
Yöpakkasten jälkeisinä aamuina on käynnistyksen jälkeen tullut herjoja: ajonvakautuksesta, rangaspainevalvonnasta (pyörimisnopeuteen perustuva), luistonestosta, kaukovaloavustimesta, liikennemerkkitunnistimesta ja cruise ei ole toiminnassa. Herjat poistuvat yleensä kun autolla on ensin ajettu ja uudelleen käynistetty. Ajattelin ihan ite, että starttauksessa jännite laskee liikaa ja se aiheuttaa herjoja. Akun varaustilasta ei ole tullut ilmoitusta, mutta pikkuakun auto pyysi vaihtamaan ja se tehtiin marmorilla.
Teetin autolle Motonetissa akkutestin, jonka tulos oli, että akku on kunnossa, mutta jännite alhainen 12.2 V. Laitoin kotona konehuoneen napoihin laturin kiinni joka pukkasi akkuun virtaa noin vartin verran. Tämän jälkeen lataus loppui?? Kaivoin akun esille, irroitin + ja - kaapelit, laturi kiinni ja lataus jatkui maksimi 8A virralla noin vartin verran loppuen taas vartin kuluttua---> Akkulaturin täytyy olla rikki. Kaivoin isältä perityn mittarin esille ja mittasin jännitteen konehuoneesta ja se oli 12.15V. Otin Lidlin pikkulaturin ja köytin sen konehuoneen napoihin kiinni. Akku alkoi latautumaan ja homma rokkaamaan, kunnes tulin kohta tarkistamaan tilanteen: Laturi ilmoittaa akun olevan täysi. Konehuoneen navoista mitattuna 12.9V. Paitsi, että puolen tunnin päästä ollaan alkuperäisessä 12,15 V:ssa.
Onko käynnistysakku rikki, vai imeekö ajoakku starttiakulta ylimääräisen "juicen" pois?
Teetin autolle Motonetissa akkutestin, jonka tulos oli, että akku on kunnossa, mutta jännite alhainen 12.2 V. Laitoin kotona konehuoneen napoihin laturin kiinni joka pukkasi akkuun virtaa noin vartin verran. Tämän jälkeen lataus loppui?? Kaivoin akun esille, irroitin + ja - kaapelit, laturi kiinni ja lataus jatkui maksimi 8A virralla noin vartin verran loppuen taas vartin kuluttua---> Akkulaturin täytyy olla rikki. Kaivoin isältä perityn mittarin esille ja mittasin jännitteen konehuoneesta ja se oli 12.15V. Otin Lidlin pikkulaturin ja köytin sen konehuoneen napoihin kiinni. Akku alkoi latautumaan ja homma rokkaamaan, kunnes tulin kohta tarkistamaan tilanteen: Laturi ilmoittaa akun olevan täysi. Konehuoneen navoista mitattuna 12.9V. Paitsi, että puolen tunnin päästä ollaan alkuperäisessä 12,15 V:ssa.
Onko käynnistysakku rikki, vai imeekö ajoakku starttiakulta ylimääräisen "juicen" pois?
Re: Käynnistysakun jännite E300 Hybrid??
Ei ainakaan johdu ajoakun imaisemasta virrasta.
Re: Käynnistysakun jännite E300 Hybrid??
Yep, muutenhan mulla olis Plugin- nyt vaan Vi...hybridi;)
Nyt sain työnnettyä Lidlin laturilla parin tunnin ajan "juicea" akkuun. Laturi lopetti latauksen ja yleismittari näytti 12.9V:ttia pari minuuttia latauskaapeleiden irroituksen jälkeen. Vartin odettelun jälkeen oltiin 12.4 Voltissa ja nyt tätä kirjoittaessa lienee palattu lähtöruutuun eli 12.15 Volttiin. Voiko akun sulfatisoitumien aiheuttaa sen, että akkun jännite nousee hetkessä tappiin siksi aikaa kun sitä ladataan??
Oikeestaan aivan sama, jos akku ei olis liinalla kiinni ja niin vi...un painava olisin jo heittänyt sillä kuikkaa ja hakenut uuden akun polkupyörällä. Salavalikosta lienee näkee akun varaustilan myös sammutettuna?
Nyt sain työnnettyä Lidlin laturilla parin tunnin ajan "juicea" akkuun. Laturi lopetti latauksen ja yleismittari näytti 12.9V:ttia pari minuuttia latauskaapeleiden irroituksen jälkeen. Vartin odettelun jälkeen oltiin 12.4 Voltissa ja nyt tätä kirjoittaessa lienee palattu lähtöruutuun eli 12.15 Volttiin. Voiko akun sulfatisoitumien aiheuttaa sen, että akkun jännite nousee hetkessä tappiin siksi aikaa kun sitä ladataan??
Oikeestaan aivan sama, jos akku ei olis liinalla kiinni ja niin vi...un painava olisin jo heittänyt sillä kuikkaa ja hakenut uuden akun polkupyörällä. Salavalikosta lienee näkee akun varaustilan myös sammutettuna?
Re: Käynnistysakun jännite E300 Hybrid??
Veikkaus , akku sökö. Testaappa pysyykö virta akussa jos lataat sen irti autosta ja annat tovin olla pöydällä ilman mitään piuhoja ja kuormaa siinä kiinni?
En tosin tiedä voiko/saako tuossa autossa edes näin tehdä? Vai sekoaako koko kiesin sähköt ja koko elektroniikka JOS akun vain irroittaa noin !???
Mutta JOS voi irroittaa, ladata ja mitata sen jälkeen, nähnee ehkä pysyykö sähkö siellä vai ei ?
Toivottavasti joku muu paremmin tietävä osaa sanoa voiko akun noin vain irroittaa aiheuttamatta mitään lisäongelmia.
Tuo ilmoittamasi 12.15V on aika heikosti juuri ladatulle akulle.
Alla hiukan lisäinfoa akkujännitteistä, ei tosin autonakku asiaa, mutta samaan tapaan paattienkin akut pelailee:
https://www.emarineinc.com/Batteries-Maintenance-101" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja toinenkin ohjeistuksen pätkä :
https://www.energymatters.com.au/compon ... discharge/" onclick="window.open(this.href);return false;
En tosin tiedä voiko/saako tuossa autossa edes näin tehdä? Vai sekoaako koko kiesin sähköt ja koko elektroniikka JOS akun vain irroittaa noin !???

Mutta JOS voi irroittaa, ladata ja mitata sen jälkeen, nähnee ehkä pysyykö sähkö siellä vai ei ?
Toivottavasti joku muu paremmin tietävä osaa sanoa voiko akun noin vain irroittaa aiheuttamatta mitään lisäongelmia.
Tuo ilmoittamasi 12.15V on aika heikosti juuri ladatulle akulle.
Alla hiukan lisäinfoa akkujännitteistä, ei tosin autonakku asiaa, mutta samaan tapaan paattienkin akut pelailee:
https://www.emarineinc.com/Batteries-Maintenance-101" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja toinenkin ohjeistuksen pätkä :
https://www.energymatters.com.au/compon ... discharge/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Käynnistysakun jännite E300 Hybrid??
Muuttuuko mittaristossa oleva READY vihreäksi ollenkaan?
Mulla ainaki molemmat akut tulivat tiensä päähän lähes samoihin aikoihin.
Kesällä vaihdoin pikkuakun ja nyt talvella pääakun.
Mulla ainaki molemmat akut tulivat tiensä päähän lähes samoihin aikoihin.
Kesällä vaihdoin pikkuakun ja nyt talvella pääakun.
Tesla Model 3
Ex C300 blueTec hybrid S205
Ex e300 blueTec hybrid s212 facelift
EX 280cdi v6 S211
EX 220 cdi S203
EX 290 TD W210
EX. 250D W124
Ex C300 blueTec hybrid S205
Ex e300 blueTec hybrid s212 facelift
EX 280cdi v6 S211
EX 220 cdi S203
EX 290 TD W210
EX. 250D W124
Re: Käynnistysakun jännite E300 Hybrid??
Moro
Akun voi irroittaa, ilman mitään ongelmia jopa kaikki muistit pysyivät tallessa paitsi peilien dippaus. Kaipa se akku on rikki, koska napajännite nousee ladatessa liian nopeasti. Positiivinen asia se, että nyt ollaan ”jo” tasolla 12.4 Volttia. Todella ihmeellistä, että auto ei herjaa viallisesta akusta, rasitustesti kertoo akun olevan kunnossa ja että pikkulaturilla voi työntää virtaa sisään kokoajan hieman pitempään ennenkuin laturi luulee akun olevan täysi.
Ajoakun kuvake menee vihreäksi asusual. Pikkuakun ollessa rikki autolla ei voinut ajaa sähköllä ollenkaan. Tutkin tilannetta ja infoan tähän ketjuun mikäli saan selville mikä vika akussa on.
Akun voi irroittaa, ilman mitään ongelmia jopa kaikki muistit pysyivät tallessa paitsi peilien dippaus. Kaipa se akku on rikki, koska napajännite nousee ladatessa liian nopeasti. Positiivinen asia se, että nyt ollaan ”jo” tasolla 12.4 Volttia. Todella ihmeellistä, että auto ei herjaa viallisesta akusta, rasitustesti kertoo akun olevan kunnossa ja että pikkulaturilla voi työntää virtaa sisään kokoajan hieman pitempään ennenkuin laturi luulee akun olevan täysi.
Ajoakun kuvake menee vihreäksi asusual. Pikkuakun ollessa rikki autolla ei voinut ajaa sähköllä ollenkaan. Tutkin tilannetta ja infoan tähän ketjuun mikäli saan selville mikä vika akussa on.
Re: Käynnistysakun jännite E300 Hybrid??
Millainen lie testilaite ollut Motonetissa, mutta tämä
Ei pura akkua, se mitattu ?
jännitteen mittaaminen on asia johon en itse ole tottunut akkua testatessa, ottivat siis akunkengän irti ja sitten mittasivat ?Motonetissa akkutestin, jonka tulos oli, että akku on kunnossa, mutta jännite alhainen 12.2 V
Ei pura akkua, se mitattu ?
wiimax.fi
Re: Käynnistysakun jännite E300 Hybrid??
Testilaite kuitin mukaan Bosch Bat-131 EMEA
Akkutesti
Hyvä - varaa
Jännite 12,21V
Mitattu 550 EN(A)
Arvo 850 EN(A)
Akunkunto:10/15 palkkia
Akunkengät kiinni
Kotona mittasin navat irti 12.15 V
Tällä hetkellä tilanne ehkä paranemaan päin, koska Lidlin pikkulaturi työntää siihen jopa tunnin virtaa, jonka jälkeen odotellaan jännitteen laskemista puolituntia, jotta laturi voi alkaa homman alusta. Kun en sähköstä ymmärrä mitään niin olenko oikeassa, että jos akku olis ok. Lidlin 3.8A laturi lataisi puolityhjää akkua noin 2A tunnissa= 2vrk?
Akkutesti
Hyvä - varaa
Jännite 12,21V
Mitattu 550 EN(A)
Arvo 850 EN(A)
Akunkunto:10/15 palkkia
Akunkengät kiinni
Kotona mittasin navat irti 12.15 V
Tällä hetkellä tilanne ehkä paranemaan päin, koska Lidlin pikkulaturi työntää siihen jopa tunnin virtaa, jonka jälkeen odotellaan jännitteen laskemista puolituntia, jotta laturi voi alkaa homman alusta. Kun en sähköstä ymmärrä mitään niin olenko oikeassa, että jos akku olis ok. Lidlin 3.8A laturi lataisi puolityhjää akkua noin 2A tunnissa= 2vrk?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Käynnistysakun jännite E300 Hybrid??
Jussiboy kirjoitti:Testilaite kuitin mukaan Bosch Bat-131 EMEA
Akkutesti
Hyvä - varaa
Jännite 12,21V
Mitattu 550 EN(A)
Arvo 850 EN(A)
Akunkunto:10/15 palkkia
Akunkengät kiinni
Kotona mittasin navat irti 12.15 V
Tällä hetkellä tilanne ehkä paranemaan päin, koska Lidlin pikkulaturi työntää siihen jopa tunnin virtaa, jonka jälkeen odotellaan jännitteen laskemista puolituntia, jotta laturi voi alkaa homman alusta. Kun en sähköstä ymmärrä mitään niin olenko oikeassa, että jos akku olis ok. Lidlin 3.8A laturi lataisi puolityhjää akkua noin 2A tunnissa= 2vrk?
Ei olisi ensimäinen kerta kun akku testeri näytää mitä sattuu
E:tältä talvelt parikin tapusta missä lähes uusi akku on ollut rikki vaikka akkutesteri on sitä ehjäksi väittänyt
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Käynnistysakun jännite E300 Hybrid??
Jussiboy kirjoitti:Testilaite kuitin mukaan Bosch Bat-131 EMEA
Akkutesti
Hyvä - varaa
Jännite 12,21V
Mitattu 550 EN(A)
Arvo 850 EN(A)
Akunkunto:10/15 palkkia
Akunkengät kiinni
Kotona mittasin navat irti 12.15 V
Tällä hetkellä tilanne ehkä paranemaan päin, koska Lidlin pikkulaturi työntää siihen jopa tunnin virtaa, jonka jälkeen odotellaan jännitteen laskemista puolituntia, jotta laturi voi alkaa homman alusta. Kun en sähköstä ymmärrä mitään niin olenko oikeassa, että jos akku olis ok. Lidlin 3.8A laturi lataisi puolityhjää akkua noin 2A tunnissa= 2vrk?
Minua kiinnostaa, millä jänniteellä lataat. Talvella pitää käyttää "lumihiutale" moodia.
Ja, aamulla, kun lataus on viellä päällä, mitä napajännite näyttää? Pitäisi olla 14.7V, että on varmasti pukattu täyteen
Lild laturi
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: Käynnistysakun jännite E300 Hybrid??
Samalla laturilla ja lumihiutaleella. Aamulla?;) Mulla on juuri se ongelma, että laturi lopettaa lataamisen, kun akku on ”täynnä” eli maks. tunnin päästä latauksen aloituksesta. Joo olen myös kokeillut toista laturia.
Re: Käynnistysakun jännite E300 Hybrid??
No, eihän akku ole kunnossa jos ja kun se tuolloinkin oli suunnilleen niin täyteen ladattu kuin se virtaa vastaan ottaa. Käynnistysteho on 65% jolloin ainakin minä tuomitsen akun hylkyyn edellyttäen ettei tulla testiin suoraan lyhyestä ajosta.Mitattu 550 EN(A)
Arvo 850 EN(A)
Akunkunto:10/15 palkkia
Käväise ensin autolla hakemassa uusi akku, vaihda se autoon ja sitten vasta niitä kuikkajuttujaOikeestaan aivan sama, jos akku ei olis liinalla kiinni ja niin vi...un painava olisin jo heittänyt sillä kuikkaa ja hakenut uuden akun polkupyörällä.

wiimax.fi
Re: Käynnistysakun jännite E300 Hybrid??
Kennojen levyt vääntynyt muutamas paikas. Ne näkee kun ottaa tarrat pois, avaa korkit ja vertailee levyjä toisiinsa, lampulla valottaen mielellään pimeällä. Jos levyt vääntynyt, niin ei niitä millään hienolla akkulaturilla suoristetaJussiboy kirjoitti:Vartin odettelun jälkeen oltiin 12.4 Voltissa ja nyt tätä kirjoittaessa lienee palattu lähtöruutuun eli 12.15 Volttiin. Voiko akun sulfatisoitumien aiheuttaa sen, että akkun jännite nousee hetkessä tappiin siksi aikaa kun sitä ladataan?

Tuo varmasti on tuttu.
http://www.autowiki.fi/index.php/Akun_k ... kistaminen" onclick="window.open(this.href);return false;
Täysi akku 12,72 V
90% varaus 12,60 V
80% varaus 12,48 V
70% varaus 12,36 V
60% varaus 12,24 V
50% varaus 12,12 V
40% varaus 12,00 V
30% varaus 11,88 V
20% varaus 11,76 V
10% varaus 11,64 V
Se on vaikea hyväksyä että omas autos vois olla akku rikki, mitä on tullut luettua foorumejaCDI203 kirjoitti:tältä talvelt parikin tapusta missä lähes uusi akku on ollut rikki vaikka akkutesteri on sitä ehjäksi väittänyt

Naapurin isännän autos voi olla huono akku, mutta ei omas, kun on vielä uudehko akku

Re: Käynnistysakun jännite E300 Hybrid??
Pari viikkoa sitten kävi muuan 211 tutkittavana, kun "ei lähde kuin laturista käyntiin". Useammallakin pajalla oli tutkittu ja tuomittu milloin laturia milloin akkuohjainlaitetta milloin mitäkin syylliseksi, omistaja ei kuitenkaan ollut kovin paljon osiin rahaa sijoittanut.
Ensimmäiseksi tullessaan muistutti että "akkukin on uusi", puoli vuotta sitten laitettu. Muualla oli varmaan tällä perusteella päätelty ettei akussa ole vikaa, minä testasin sen ensin ja tulos oli käynnistystehon osalta 49% ja "akku uusittava". Väärän tyyppinenkin se oli ja pieni. Auto oli tullut satakuntakilometriä ja oli käynnissä pihalla, ajoin sisälle ja sammutin ja hain jänniutteen näyttöön. Vaikeasti starttasi ja jännite kävi alle 8 voltissa...
Uusi AGM paikalleen ja auto taipaleelle, muistutin että soittaa heti jos ongelmat jatkuu. Ei ole kuulunut mitään.
Toisaalta taas turha akkua on joka ABS valon palamiseen ja virtalukon toimimattomuuteen alkaa vaihtamaan, kuten näkyy tehtävän ja ehdoteltavan.
Ensimmäiseksi tullessaan muistutti että "akkukin on uusi", puoli vuotta sitten laitettu. Muualla oli varmaan tällä perusteella päätelty ettei akussa ole vikaa, minä testasin sen ensin ja tulos oli käynnistystehon osalta 49% ja "akku uusittava". Väärän tyyppinenkin se oli ja pieni. Auto oli tullut satakuntakilometriä ja oli käynnissä pihalla, ajoin sisälle ja sammutin ja hain jänniutteen näyttöön. Vaikeasti starttasi ja jännite kävi alle 8 voltissa...
Uusi AGM paikalleen ja auto taipaleelle, muistutin että soittaa heti jos ongelmat jatkuu. Ei ole kuulunut mitään.
Toisaalta taas turha akkua on joka ABS valon palamiseen ja virtalukon toimimattomuuteen alkaa vaihtamaan, kuten näkyy tehtävän ja ehdoteltavan.
wiimax.fi
Re: Käynnistysakun jännite E300 Hybrid??
Joo. Tämä case alkaa olla taputeltu.
Menin akkuliikkeeseen, josta ostin uuden akun siitä huolimatta, että heidänkin testerinsä väitti akun olevan ok. Työpaikallani oli huollon puolella Wurthin kalliin näköinen testeri joka näytti myös akun olevan ok, mutta sen jälkeen kun testerille kerrottiin akun olevan levy AGM tyyppiä ilmoitti se, että akku on rikki. Olisin halunnut kurkata akun sisään, mutta korkit olivat liian hapokasta mallia joten jätin sen tekemättä. Voisko olla levy väännöksissä neste vajausta tms.
Vasta kolmas testeri toden kertoo..
Menin akkuliikkeeseen, josta ostin uuden akun siitä huolimatta, että heidänkin testerinsä väitti akun olevan ok. Työpaikallani oli huollon puolella Wurthin kalliin näköinen testeri joka näytti myös akun olevan ok, mutta sen jälkeen kun testerille kerrottiin akun olevan levy AGM tyyppiä ilmoitti se, että akku on rikki. Olisin halunnut kurkata akun sisään, mutta korkit olivat liian hapokasta mallia joten jätin sen tekemättä. Voisko olla levy väännöksissä neste vajausta tms.
Vasta kolmas testeri toden kertoo..
Re: Käynnistysakun jännite E300 Hybrid??
Levyjen vääntyminen vai nesteen vajaus? Kemistit foorumilla vastaa.
Vaikea nähdä silmällä levyjen vääntymistä, jos ei joku ammattilainen vierellä vinkkaamassa, miten katsoa reijästä levyjä.
Monta reikää verrata, kuitenkin. Saa tuntuman.
Vaikea nähdä silmällä levyjen vääntymistä, jos ei joku ammattilainen vierellä vinkkaamassa, miten katsoa reijästä levyjä.
Monta reikää verrata, kuitenkin. Saa tuntuman.