
Pyörän pulttien asennus
Pyörän pulttien asennus
Kysytääs tälläseen mielipiteitä. Käytättekö pyörän pulttien kiinnitykseen momenttiavainta? Entä laitatteko pultteihin öljyä tai jotain muuta? Sehän vaikuttaa oleellisesti tiukkuuteen onko pultit voideltu, varsinkin jos vedetään momenttiavaimella kiinni 

M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
Re: Pyörän pulttien asennus
momenttivarrella, olisko ollut 120Nm. pultteihin suihkaus wd40 tms. toistaiseksi pysyneet
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 87
- Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
- Paikkakunta: Vilppula
Re: Pyörän pulttien asennus
Halpis momenttiavaimella 110Nm, kuivana, kiristys/tarkistus n. 100km jälkeen. Ovat pysyneet ja irtoaa helposti aina tarvittaessa. Hain tuon momenttiavaimen sen jälkeen, kun maksetun miehen tekemän pyöränlaakeriremontin jälkeisessä renkaanvaihdossa halkes yks 17mm pitkä hylsy ja pulttien avaamiseen tarvittiin metrinen jatkovarsi. Nyt huomaa että ihan liian kireelle oon vedellyt itsekin "näppituntumalla"...
Re: Pyörän pulttien asennus
Riippuuhan se momentti autostakin. Omassa ohjekirja käskee kiristämään 145 Nm:iin, joku 110 on kyllä liian vähän.
Kierteet pitäisi joko putsata huolellisesti tai sitten tippa rasvaa kierten kärkeen. Ohjekirjahan yleensä kieltää käyttämästä öljyä mutta ei se toimi kuin takuuaikaisiin autoihin.
Serkkupojan kumikorjaamolla kyllä kierretään momenttiavaimella pultit kiinni, muualla tahtoo pultit olla venytetty kiristäessä puoliksi poikki, joskus kokonaan poikki ja avatessa sitten pitää käyttää kuorma-auton työkaluja.
Kierteet pitäisi joko putsata huolellisesti tai sitten tippa rasvaa kierten kärkeen. Ohjekirjahan yleensä kieltää käyttämästä öljyä mutta ei se toimi kuin takuuaikaisiin autoihin.
Serkkupojan kumikorjaamolla kyllä kierretään momenttiavaimella pultit kiinni, muualla tahtoo pultit olla venytetty kiristäessä puoliksi poikki, joskus kokonaan poikki ja avatessa sitten pitää käyttää kuorma-auton työkaluja.
Re: Pyörän pulttien asennus
Tippa öljyä kierteisiin ja aluvanteet momenttiavaimella 110-120 Nm. Teräsvanteet käsituntumalla tai samaan momenttiin kuin aluvanteet. Hyvin ovat pysyneet kiinni jo vuodesta -87 kun kortin sain




Takavetoja vuodesta -87: Corolla Coupé, Taunus Coupé (x2), Sierra, E46 320i touring -02, W(S)203 C 200 CDI farmari A. -06, -
Re: Pyörän pulttien asennus
Monesti on kyllä itekki törmänny ruohon että rengasliikkeen jäljiltä on pultit ihan liian kireellä 

M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
-
- Mersumies
- Viestit: 2580
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Pyörän pulttien asennus
CRC:n jarrurasva on erinomainen pyöränpultteihin ja -muttereihin. Tosin aivan tavallinen molyrasva ajaa saman asian paljon halvemmalla ja saa aikaan liukkaamman pinnan.DBFI kirjoitti:Riippuuhan se momentti autostakin. Omassa ohjekirja käskee kiristämään 145 Nm:iin, joku 110 on kyllä liian vähän.
Kierteet pitäisi joko putsata huolellisesti tai sitten tippa rasvaa kierten kärkeen. Ohjekirjahan yleensä kieltää käyttämästä öljyä mutta ei se toimi kuin takuuaikaisiin autoihin.
Serkkupojan kumikorjaamolla kyllä kierretään momenttiavaimella pultit kiinni, muualla tahtoo pultit olla venytetty kiristäessä puoliksi poikki, joskus kokonaan poikki ja avatessa sitten pitää käyttää kuorma-auton työkaluja.
Ohjekirjan kuivana asentamiseen on hyvä syy, nimittäin se että ohjeen laatija on älykääpiö ja teknisesti jälkeenjäänyt idiootti.
Momentti puolestaan on autokohtainen ja sitä kannattaa aivan oikeasti noudattaa käyttämällä momenttiavainta. Esimerkiksi 85Nm joissakin Fordeissa.
Re: Pyörän pulttien asennus
Terva on kuorma-auto puolen paras voide pultteihin kun si siellä muut aineet toimikaan kun momentit on aika valtavia millä kiritään ja aukikin pitää saada mutta se töhnää hieman henkilö autojen pulttteja mutta nyt olen käyttänyt späy tervaa kun on ohutta....hieman sitä .
Öljy kun karkaa kierteistä mutta terva ei.
Tervaa myös siksi että ainakin aluvanteidet pultit lähtisivät irti kun aika tiukkaan ne pureutuu ja siihen kun lisätään vielä ruosteiset kierteet ja pultit niin kiva.
Öljy kun karkaa kierteistä mutta terva ei.
Tervaa myös siksi että ainakin aluvanteidet pultit lähtisivät irti kun aika tiukkaan ne pureutuu ja siihen kun lisätään vielä ruosteiset kierteet ja pultit niin kiva.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Pyörän pulttien asennus
Mulla on kyllä momenttiavainkin, mutten jaksa käyttää sitä, vaan luotan vuosikymmenien saatossa syntyneeseen rannemomenttiin, joka on tähän asti toiminut loistavasti. Pultteihin aina hyvin kevyt kerros kuparitahnaa. Pysyy kiinni ja aukeaa vuosienkin jälkeen.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1453
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Pyörän pulttien asennus
Kannattaa lukea oheinen FeBi ohje ja jättää se rasva sinne hyllyyn.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Pyörän pulttien asennus
onko ne irroneet renkaat niitä jotka on laitettu 110nm momenttiin? Itse vedän tiukemmalle eikä ole ikänä löystynyt ajossa.
-
- Mersumies
- Viestit: 2580
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Pyörän pulttien asennus
Olen irroittanut Audin aluvanteiden pultteja jotka olivat niin kuivat ja tiukat että kiristysmomentti ylitettiin varmasti irroitusvaiheessa kun pultti ei edes tavannut enää vanteeseen.Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Kannattaa lukea oheinen FeBi ohje ja jättää se rasva sinne hyllyyn.
Suomalainen maantiesuola ja piki vaatii jonkinlaisen suojan pultin/mutterin kierteisiin.
Teoriassa, kliinisissä olosuhteissa, kuiva ja puhdas pinnoitettu pultti/mutteri SAATTAA kiristyä oikeaan momenttiin mutta kyse on pikemminkin sattumasta kuin vallitsevasta faktasta.
Tuossa tekstissä Febi OLETTAA kaikkien valmistajien kaikkina vuosina edellyttävän kaikissa omissa tuotteissaan kuivana asentamista. Mikä on varsin rohkea oletus. Siis ei tervaa missään tapauksessa.
Koneenosia kiristettäessä momenttiin/kulmakiristykseen, on oletuksena aina voideltu kierre jotta hallitsemattoman kitkan vaikutus eliminoidaan koska kuiva ja puhdas kierre hitsautuu kovissa paineissa vaurioituen.
Tuo on kaikkein paras tapa koska voidellun kierteen kitka on helposti arvioitavissa mutta kuivuuden/lian/ruosteen/ikääntymisen vaikutuksia ei voida ennakoida.
Samalla kun ostaa uudet Febin pultit, kannattaa ne asentaa uusiin pyörännapoihin sekä vanteisiin. Vaihtaen ne kaksi kertaa vuodessa. Ellei rengasrikkoa tai muuta renkaan irroitukseen johtavaa tapahdu sitä ennen jolloin tulee ylimäääräinen pulti/pyörännavan/vanteen hankinta siinä välissä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 87
- Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
- Paikkakunta: Vilppula
Re: Pyörän pulttien asennus
Ikinä ei ole löystynyt ajossa tuolla 110Nm momentilla. Ekan 100km jälkeen kun tarkistaa, niin ehkä 1/5 pulteista nytkähtää hieman kireämmälle, loput ei yhtään. Jossain ohjekirjassa muistan nähneeni momenttisuosituksen luokkaa 80-90Nm ja kiinni kai ne pysyy nekin.BHN kirjoitti:onko ne irroneet renkaat niitä jotka on laitettu 110nm momenttiin? Itse vedän tiukemmalle eikä ole ikänä löystynyt ajossa.
Re: Pyörän pulttien asennus
juuri näin.E200kompressor kirjoitti:Olen irroittanut Audin aluvanteiden pultteja jotka olivat niin kuivat ja tiukat että kiristysmomentti ylitettiin varmasti irroitusvaiheessa kun pultti ei edes tavannut enää vanteeseen.Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Kannattaa lukea oheinen FeBi ohje ja jättää se rasva sinne hyllyyn.
Suomalainen maantiesuola ja piki vaatii jonkinlaisen suojan pultin/mutterin kierteisiin.
Teoriassa, kliinisissä olosuhteissa, kuiva ja puhdas pinnoitettu pultti/mutteri SAATTAA kiristyä oikeaan momenttiin mutta kyse on pikemminkin sattumasta kuin vallitsevasta faktasta.
Tuossa tekstissä Febi OLETTAA kaikkien valmistajien kaikkina vuosina edellyttävän kaikissa omissa tuotteissaan kuivana asentamista. Mikä on varsin rohkea oletus. Siis ei tervaa missään tapauksessa.
Koneenosia kiristettäessä momenttiin/kulmakiristykseen, on oletuksena aina voideltu kierre jotta hallitsemattoman kitkan vaikutus eliminoidaan koska kuiva ja puhdas kierre hitsautuu kovissa paineissa vaurioituen.
Tuo on kaikkein paras tapa koska voidellun kierteen kitka on helposti arvioitavissa mutta kuivuuden/lian/ruosteen/ikääntymisen vaikutuksia ei voida ennakoida.
Samalla kun ostaa uudet Febin pultit, kannattaa ne asentaa uusiin pyörännapoihin sekä vanteisiin. Vaihtaen ne kaksi kertaa vuodessa. Ellei rengasrikkoa tai muuta renkaan irroitukseen johtavaa tapahdu sitä ennen jolloin tulee ylimäääräinen pulti/pyörännavan/vanteen hankinta siinä välissä.
Jos Febin ohjeen mukaan mentäisiin, ne pultit tosiaan pitäisi vaihtaa joka kerta, kun renkaita vaihdetaan = ruostetta kierteissä.
Minä laitan tervaa, koska se on siellä vielä irroittaessakin... Muut öljyt ja rasvat ei, kuparitahnakin häviää siltä osalta kierrettä mikä tulee navasta läpi.
Re: Pyörän pulttien asennus
..ja jotkut "ammattilaiset" vetää rengasliikkeessä 900nm pulttipyssyllä
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1453
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Pyörän pulttien asennus
Juu kyllä Suomalainen Mies tietää paremmin kuin valmistaja!
Tuossa kun juuri vaihdoin kolme vuotiaaseen käyttikseen pyörät niin oli mutterit ja pinnapultit kuin uudet kierteiltään. Liekö osasyy että puhtaita.
Tuossa kun juuri vaihdoin kolme vuotiaaseen käyttikseen pyörät niin oli mutterit ja pinnapultit kuin uudet kierteiltään. Liekö osasyy että puhtaita.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Pyörän pulttien asennus
Siitä sen täytyy johtua. Jos olis rasvassa tai tervassa niin olisivatkin ihan ruostuneita. Puhtaaseen ei vesi ja suola kehtaa tarttua.Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Juu kyllä Suomalainen Mies tietää paremmin kuin valmistaja!
Tuossa kun juuri vaihdoin kolme vuotiaaseen käyttikseen pyörät niin oli mutterit ja pinnapultit kuin uudet kierteiltään. Liekö osasyy että puhtaita.

Täällä taitaa useimmat pultit olla yli kolme vuotiaita.
Suomalainen Mies on useinkin väärässä mutta valmistajapa vasta usein on väärässä. Mahtaisko koko foorumia olla jos valmistaja olisi aina oikeassa.
Re: Pyörän pulttien asennus
Jokainen tehköön niinkun haluaa.
Aikoinaan tuli tyhmyyksissä laitettua rasvaa, nykyään ei tulisi mieleenkään, enkä ole koskaan nähnyt rengasfirmojenkaan laittavan.
Aikoinaan tuli tyhmyyksissä laitettua rasvaa, nykyään ei tulisi mieleenkään, enkä ole koskaan nähnyt rengasfirmojenkaan laittavan.
Re: Pyörän pulttien asennus
No tervasta ei tiedä muut kuin Suomalaiset...ei tiedä tehdaskaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 2580
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Pyörän pulttien asennus
Otan kantaa tuohon asiaan kymmenen vuoden päästä kun saan sen sinun nykyisen kolmivuotiaasi käyttööni.Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Juu kyllä Suomalainen Mies tietää paremmin kuin valmistaja!
Tuossa kun juuri vaihdoin kolme vuotiaaseen käyttikseen pyörät niin oli mutterit ja pinnapultit kuin uudet kierteiltään. Liekö osasyy että puhtaita.
Valmistaja on aina oikeassa...VAG LongLife....Mercedes-Benz SBC-jarrut...BMW imusarjan läpät....
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Pyörän pulttien asennus
Pultti/mutteriterva on ihan ykköstuote.E200kompressor kirjoitti:Otan kantaa tuohon asiaan kymmenen vuoden päästä kun saan sen sinun nykyisen kolmivuotiaasi käyttööni.Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Juu kyllä Suomalainen Mies tietää paremmin kuin valmistaja!
Tuossa kun juuri vaihdoin kolme vuotiaaseen käyttikseen pyörät niin oli mutterit ja pinnapultit kuin uudet kierteiltään. Liekö osasyy että puhtaita.
Valmistaja on aina oikeassa...VAG LongLife....Mercedes-Benz SBC-jarrut...BMW imusarjan läpät....
SBC jarrut on parhaat jarrut mitä minulla on ollut, todennäköisesti tulevat kalliksi jossain välissä, mutta hyvät ovat.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Re: Pyörän pulttien asennus
En tiedä, ikinä en ole öljyä tms käyttänyt ja aina vääntänyt käsipelillä pultit kiinni. Ikinä ei ole ollut taistelua irrotuksen kanssa ja vähän niinkun vierastan pulttipyssyasennuksia. Ainoa kerta kun joutunut taistelemaan renkaiden vaihdossa on ford mondeo 2011 vm. jonka omistaja erityisen neuroottinen pulttien kireydestä, loppujen lopuks yhdestä navasta katkes kierretapit muttereita ennen vääntäessä auki.
W210 E320cdi
Re: Pyörän pulttien asennus
Taas on se aika vuodesta kun hakataan ja hitsaillaan lukkopultteja irti, puolen vuoden kuluttua seuraava "sesonki".
Jos sellaiset on pakko olla voisi ymmärtää jättää vääntämättä yhtä tiukkaan kuin tavalliset pyöränpultit.
Jos sellaiset on pakko olla voisi ymmärtää jättää vääntämättä yhtä tiukkaan kuin tavalliset pyöränpultit.
wiimax.fi
Re: Pyörän pulttien asennus
Tuo dealerin allekirjoitus on muuten mainio. Jatkan samaa linjaa, vaikkei kannuksia varmaankaan ole ollenkaan samassa mittakaavassa. Joku muukin tämän kaupunkilegendan varmaan kuullut. Eli takavuosina isossa kuljetuspuolen yrityksessä tuli tiukka insinööris-teoreettinen ohjeistus juuri tästä asiasta. Ja sitten ihmeteltiin, kun kalustosta alkoi pyörät putoilla tien varteen. Siinä alkaa sitten ymmärrettävästi kanssakulkijoiden henkikin olla höllässä. Kävi ilmi, että momentit oli kyllä kohdillaan, mutta silti pyörät käytännössä saattoi jäädä löysälle.
Mitä rengasliikkeiden toimintaan tulee, niin meneepä sinne oven suuhun vähäksi aikaa muodostamaan objektiivis-subjektiivista käsitystä toiminnasta niinkuin esimerkiksi suurinpiirtein nyt: Kiire on kova ja porukkaa jonossa pilvin pimein. Siinä mitään erikseen aleta rasvailla, jos ei ihan pakko ole...
...voihan sitä jossain olla erilainenkin toimintamalli.
Mitä rengasliikkeiden toimintaan tulee, niin meneepä sinne oven suuhun vähäksi aikaa muodostamaan objektiivis-subjektiivista käsitystä toiminnasta niinkuin esimerkiksi suurinpiirtein nyt: Kiire on kova ja porukkaa jonossa pilvin pimein. Siinä mitään erikseen aleta rasvailla, jos ei ihan pakko ole...
...voihan sitä jossain olla erilainenkin toimintamalli.
Re: Pyörän pulttien asennus
Täällä laitetaan hieman kuparitahnaa ja momenttiavaimella kiinni. Helpottaa itseä kun viiden auton renkaanvaihdot tulee hoidettua.
Pysyy kiinni ja lähtee mukavasti auki.
Pysyy kiinni ja lähtee mukavasti auki.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
-
- Mersumies
- Viestit: 3094
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Pyörän pulttien asennus
Ääni tervalle. Itse vedän pulttipyssyllä näppituntumalla ja sitten loppukirisstys momenttiavaimella 120nm ja yleensä n. vartin kiertyy ennenkuin napsahtaa avain.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
-
- Mersumies
- Viestit: 2580
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Pyörän pulttien asennus
On se kumma kun MAN:n miehetkin sössivät moottorin asennuksissa oikein vaatien molyrasvan käyttöä kierteissä:Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Juu kyllä Suomalainen Mies tietää paremmin kuin valmistaja!
Tuossa kun juuri vaihdoin kolme vuotiaaseen käyttikseen pyörät niin oli mutterit ja pinnapultit kuin uudet kierteiltään. Liekö osasyy että puhtaita.
https://youtu.be/bJ4lloU-gSI?t=1001" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pyörän pulttien asennus
Tollasissa rasitus paikoissahan esim. perän lautas pyörörän pultteihin pitäisi vetäistä tollasta..jossakin oli aikoinaan ohje siitä.
Mutta kuiteskin pyörän pultit ei ole noin kovalla koetuksella ja tarkkaa hommaa.
Mutta kuiteskin pyörän pultit ei ole noin kovalla koetuksella ja tarkkaa hommaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 2580
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Pyörän pulttien asennus
Tämä voi kuulostaa niuhottamiselta mutta olen kuitenkin niin nuuka mies että jo yhdenkin pyörän irtoaminen vauhdissa harmittaa vaikka vielä kolme olisikin kiinni.atlas kirjoitti:Tollasissa rasitus paikoissahan esim. perän lautas pyörörän pultteihin pitäisi vetäistä tollasta..jossakin oli aikoinaan ohje siitä.
Mutta kuiteskin pyörän pultit ei ole noin kovalla koetuksella ja tarkkaa hommaa.
Ostin jopa koneenosia varten erityistä asennusrasvaa joka takaa tasaisen kitkan pultteja kiristettäessä. Erityisesti laakerikansiin ja kannenpultteihin.
Sääli sinänsä koska nyt se pitää heittää pois koska Febi käskee panemaan kuivana.
http://arp-bolts.com/p/arpultratorque.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Pyörän pulttien asennus
Miksiköhän MB ei edellytä monimutkaista STAR kuittaus proseduuria renkaan vaihdon yhteydessä? Sillähän tekisi service osasto mojovan lisätilin.
Saataisiin taas yhdestä perushommasta elämää vaikeampi suorite kuten akunvaihdosta.
Saataisiin taas yhdestä perushommasta elämää vaikeampi suorite kuten akunvaihdosta.