Kysymyksessähän ei ole tekninen vaan lainsäädännöllinen ongelma. Ja jos virka




Kuinka hyvin dat enusteet on on aiemmin osuneet kohdalleen tuon 20% perustellaajysi kirjoitti:Käänsin ko. artikkelin koska siinä oli mielestäni tärkeitä näkemyksiä nykytilanteesta. Alla suomenkielinen yhteenveto, alkuperäinen lähde https://www.kfz-betrieb.vogel.de/dat-chef-die-standtage-sind-der-killer-a-702360. Kommentit poimittu omasta mielestäni tärkeimmistä asioista, oikaisut ja kommentit käännösvirheistä ym. ovat tervetulleita.
KFZ-Betrieb on suuri saksalainen autoalan ammattilehti joka haastatteli ajoneuvojen markkina- ja hintatutkimusta ja hinta-arviontipalvelua tekevän DAT: in toimitusjohtaja Jens Nietschmannia.
Toimittaja: Euro 5 dieseliä on lähes mahdoton myydä. Miten DAT arvioi tulevan markkinakehityksen?
Jens Nietzschmann: Ensimmäinen vuosineljännes ja erityisesti maaliskuu ovat tuoneet ongelman esiin. Viime vuosina varsinkin maaliskuu oli hyvä käytettyjen autojen kauppakuukausi, mutta nyt markkina on heikompi. Omistajavaihdoksia edellisvuoteen verrattuna oli dieseleissä 17% ja Euro 5-malleissa 26% vähemmän. …
Kuitenkin sekä Euro 6 että Euro 1-4 autojen vaihto on pysynyt samalla tasolla edellisvuoteen verrattuna. …
nämä 2 ryhmää erottuvat selkeämmin dieselien ostajissa ….
Toinen fakta on että kysyntä on laskenut erityisesti sellaisilla alueilla joilla ajokielto voi vaikuttaa.
T: Kauppiaiden mukaan dieselien jäännösarvo on vapaassa pudotuksessa. DAT:in dieselbarometrin käyrien mukaan 3 v / 60 tkm ajettujen autojen hinnat olivat laskeneet vain 2,3% edellisvuodesta. Mistä ero johtuu?
JN: Mielestäni julkisen keskustelun ongelma on termien sekoittaminen. ”Jäännösarvo” on käytössä leasingmaksujen laskemisessa, mutta ”käytetyn ajoneuvon arvo" kuvaa todellista autosta myytäessä saatavaa hintaa. Jälkimmäinen on ja pysyy edelleen käytetyn auton arvon määritteenä kun on puhe dieselauton hinnasta vapailla markkinoilla, ja nämä eivät havaintojemme mukaan ole vapaassa pudotuksessa. Koska analysoimme todellisia myyntihintoja, voimme arvioida hyvin tarkasti miten eri mallien hinnat muuttuvat….
Yleisissä kuvaajissa kuten mainitsemanne dieselbarometri vertaamme kolmivuotiaitten dieselautojen markkinahintoja uusien vastaavien hintoihin sisältäen kaikkien valmistajien, mallien ja varusteluvaihtoehtojen keskiarvon …
Tarjoamme hinta-arvioita kaikille toimijoille: kauppiaat, valmistajat, maahantuojat, leasingyhtiöt. Jos alkaisimme ennustaa autojen tulevia hintoja, myös vaikuttaisimme niihin eli kyseessä olisi itsensä toteuttava profetia josta ei hyötyisi kukaan.
T: Voisivatko ajokieltovyöhykkeiden kauppiaat päästä eroon ongelmasta alentamatta radikaalisti hintojaan?
JN: Itse asiassa seisontapäivät ovat ongelma, tällä hetkellä dieseleillä keskimäärin 102 päivää. Kerrottuna keskimääräisellä päiväkustannuksella 28 euroa on selvää että marginaalit on jo käytetty ja ylimääräiset alennukset menevät tappion puolelle. Siksi olemme jo jonkin aikaa tuoneet esiin että kauppiaat ovat dieselkriisin todelliset uhrit, koska he eivät voi vain pitää varastojaan ja toivoa parempia aikoja toisin kun kuluttajat …
Käsityksemme mukaan useimmat vähittäismyyjät ovat jo pitkään reagoineet tilanteeseen ja tehneet arvonmuutoksia kaikille niille ajoneuvoille, joita he eivät ole myyneet muiden jakelukanavien kautta ulkomaille tai alueille, joilla ajokielto ei uhkaa …
Suuri haaste on kuitenkin edelleen se, miten leasingpalautusautojen jäännösarvo määritellään. …
Kun palautusarvon ja markkina-arvon ero kasvaa isommaksi, myyjät joutuvat ongelmiin….
T: Puhuitte myyntikanavista ulkomaille. Mikä niiden merkitys on tällä hetkellä?
JN: Jälleenmyyjät ulkomailla ovat takuu sille että käytettyjen dieselautojen hinta ei tipu nollaan. He ovat hyötyneet tilanteesta jo kun keskustelu ajokiellosta alkoi, ja jos kiellot tulevat voimaan, he hyötyvät jälleen ….
Todennäköisesti ulkomaalaiset myyjät pärjäävät 10-15 prosentin myyntikatteella hyvin.
T: Lähes kaikki autonvalmistajat houkuttelevat tuhansia eurojen arvoisilla tarjouksilla. Kuten tiedetään, tällaiset tuet eivät paranna tulevaa jälleenmyyntiarvoa. Joko seuraava ongelma uhkaa?
JN: Ainakin nämä myynninedistämistoimet ovat julkisesti tunnettuja. Tämä antaa meille mahdollisuuden ottaa tämä huomioon arvioidessamme jäännösarvoennusteita….
T: Eikö näissä olosuhteissa DAT:lle ole yhä vaikeampaa ennustaa jäännösarvoa?
JN: Jäännösarvoennusteet ovat vaikeita ja riippuvat suuresta määrästä muuttujia, mutta ne eivät ole kristallipallosta peräisin kuten jotkut olettavat. …
Seuraamme hintakehitystä isojen yritysajoneuvokantojen avulla…
Meillä on tutkijatiimejä jotka perehtyvät markkinamuutoksiin…
Joka tapauksessa emme tyydy pelkästään internetin avulla tehtävään yksinkertaiseen hintatutkimukseen
T: Audiista Volvoon: miten DAT määrittelee käytettyjen ajoneuvojen arvon?
JN: Kunkin käytetyn ajoneuvon arvo muodostuu tapauskohtaisesti. Joku tarjoaa ajoneuvon, toisen on kiinnostunut ja molemmat hyväksyvät sovitun hinnan. Nämä kauppahinnat joilla kauppa myy ajoneuvon loppuasiakkaalle, muodostavat arvioidemme perustan….
Kaiken kaikkiaan saamme tiedot noin 20%:sta kaupallisista myyntitoimista ja otos on siten kattava
T: Miten vastaatte niille jotka väittävät, että DAT on jäännösarvoineen 6 kuukautta todellisuutta jäljessä ja antaa liian optimistisia arvoja?
JN: Riippuen siitä, keneltä kysyt, saat erilaisen mielipiteen arvoistamme….
Neutraalina laitoksena - kuten Bundesliigan tuomari - emme saa myöskään olla puolueellisia. …
T: Mitä toivot uuden liittohallituksen tai liittovaltion liikenneministerin Andreas Scheuerin toimivan dieselasiassa?
JN: Andreas Scheuer joutuu kohtaamaan keskustelun ajokiellosta hyvin nopeasti ja aloittamaan myös tehokkaat toimenpiteet. Aika on kypsä epäselvyyden ja epävarmuuden lopettamiseksi. Ajokiellot ovat - ja tässä asiassa olemme samaa mieltä poliitikkojen aiempien lausuntojen kanssa - huonoin mahdollinen vaihtoehto.
T: Onko dieselmoottorilla tulevaisuutta?
JN: Tietenkin! Valitettavasti usein jää mainitsematta että typpioksidiongelma on jo ratkaistu nykyaikaisella dieselmoottorilla, henkilöautokanta vaihtuu vähitellen, ja useissa ajoneuvosegmenteissä ja käyttötarkoituksissa dieselille ei ole vaihtoehtoa. Ne, jotka äänestivät dieselmoottoria vastaan, eivät ymmärtäneet autoteollisuuden perushaasteita.
T: Miten hybridi- ja sähköautojen arvo on viime kuukausien aikana kehittynyt?
JN: Kuluttajat ovat huomanneet että vaihtoehtoisilla energialähteillä toimivien ajoneuvojen tekniikka kehittyy nopeasti. Eilispäivän “hip” innovaatio on tänään kylmä kahvi. Näillä ajoneuvoilla kehitys on melkein kuin älypuhelimella: Käytettyjä älypuhelimia myydään vähemmän koska ne jotka pitävät tästä tekniikasta haluavat uusinta uutta eikä vanhaa.
Siksi ei ole ihme, että käytettyjen vaihtoehtoisten energialähteiden ajonevuojen myyntiajat ovat paljon pitemmät kuin bensiini- tai dieselautoilla - tällä hetkellä noin 120 päivää.
Eräs ongelma on myös myyntihenkilökunnan osaamistaso. Myyjät ovat vähemän proaktiivisia näiden autojen myynnissä koska loputtomien dieselkeskustelujen myötä heillä ei ole aikaa perehtyä uusiin teknologioihin.
Artikkelin mukaan tavoitteena on +/- 1% virhe, joten luultavasti sitä myös mitataan. En tiedä julkaistaanko.CDI203 kirjoitti:Kuinka hyvin dat enusteet on on aiemmin osuneet kohdalleen tuon 20% perustellaa
antaa kuitenkin tällä menolla odottaa itseään vielä 25 vuotta. Lisäksi kyseessä on Saksan hintataso ja meillä maailman paras verottaja laskee tuontiautojen veron kotimaisen hintatason mukaan joten nollatasoon menee täällä ainakin 50 vuotta.venit kirjoitti:sen arvo tippuu n. 3 vuoden kuluttua minimiin. Eli vaihtoarvoa ei ole.