Möhköä kun oli pitkään tehnyt mieli ja sopiva tuli vastaan ja kun tästä ei enää nuorennuta niin mikä ettei.
Perushuoltotoiminnat käynnissä ja huomenna pitäisi vaihtaa laatikon suodatin ja öljy.
722.3 ja 722.4 laatikkoon kuuluu kaiketikin 236.6 tai 236.7 öljy. Mennäänkö Mobil ATF 220:llä kun sitä saa Motonetista 6,90 / l vaiko jollain muulla?
Jarruja tuossa herkisteltiin ja näyttää takalevyt ja -palat saaneen siipeensä eli menevät vaihtoon.
Onko noissa tarvikeosissa nykyään tuotemerkkejä joita olisi syytä kaihtaa vai onko niin, että esimerkiksi Brembo, Zimmermann, Bosch, Febi jne. ovat edelleen hyviä?
Paloja ja levyjä joutuu vaihtamaan harrasteautoissa niin harvoin, että suosittelisin alkuperäisiä. Eivät takuulla vingu ja kestävät.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Joku varmaan pian nillittää ettei -92 vielä kuulu oldtimereihin mutta mutta..
Siistin näkönen.. ootko johtosarjaa kurkkinu missä kunnossa? Vaikka lienee näihin kaikkiin jo vaihdettu.
Hei, pisteet siitä, että mallimerkintä on kirjoitettu, kuten 92:ssa se kuuluu olla sekä kliinistä ulkoasusta. Potkkanavilkuilla olisivat piste iin päälle.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tarttis vaihtaa moottorin kannakkeet. Tuotemerkkejä näyttää olevan markkinoilla vaikka muille jakaa ja maalaispoikaa alkaa huimata. Tuossa erään saksalaisen nettikaupan tuotemerkkitarjontaa. Hintahaitari parista kympistä puoleentoista sataan.
Onko noissa tuotemerkeissä jotain mitä
a) pitäisi välttää
b) mitkä mahtavat olla OK
c) mitkä mahtaisivat olla ns. alkuperäislaatua
Katoppa täältä vähän osviittaa eri valmistajista. https://www.500eboard.com/forums/showthread.php?t=1919" onclick="window.open(this.href);return false; Jenkkien E500E -foorumilla on tehty lista hyvistä ja huonoista varaosavalmistajista.
Itsekin joutuu usein miettimään että kuinka paljon rahaa haluaa laittaa johonkin tiettyyn osaan, jos vaihtoehtoja on. Viime aikoina oon hankkinut carparts-pros.comista. Siellä ei tosin näe valmistajien nimiä, ainoastaan "premium" "pro's choise" ja original MB.
Noista merkeistä Lemförder, Vaico, Febi ja Ruville on tuttuja, ja käyttäisin mitä vain. Febi voi ilmeisesti olla joskus vähän mitä sattuu laatikossa olemaan, eli joskus sama tuote voi olla eri valmistajan tekemä mutta Febin laatikossa. Ruville on käsittääkseni ihan alkuperäislaatua, kuin myös Lemförder
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Etupään jarrut tuntuvat täristävän melkoisesti kun esim. satasen vauhdista jarruttaa risteykseen. Siis ravistaa oikein miehekkäästi. Samaten kun hiljemmasta vauhdista jarruttaa esim. valoihin niin tuntuu kuin "ottaa kiinni-ei ota kiinni-ottaa kiinni".
Takapään levyt ja palat vaihdettiin, männät ja palat liikkuvat herkästi. Hieman parani mutta takapalat olivatkin osittain jumissa eivätkä siten toimineet asianmukaisesti.
Etupäässä myös männät ja palat herkisteltiin ja kaikki tuntuisi olevan kunnossa ja levyt ja palat melko uudet. Merkistä ei tietoa.
Tänään katsottiin molemmat etulevyt ulkopinnasta heittokellolla ja heitto oli molemmissa luokkaa 0,05 mm/kierros. Tuo ei liene vielä sellainen että aiheuttaisi ravistuksen? Sisäpinnan heitosta ei siis tietoa.
Etupyörien laakerit oli hiljattain auki ja siellä välykset OK.
Ylätukivarsissa ei näytä olevan välystä. Pallonivelet vaikuttaisivat olevan OK. Vasemman alatukivarren taaemmassa puslassa hieman väljää, muut kolme OK.
Takapään puslat hieman eltaantuneita mutta ei näyttäisi sielläkään olevan välystä.
Iskarit ovat loppu kaikissa kulmissa ja ainakin edessä alapään kumipuslat ryytyneet.
Jarrutusteho on hyvä ja auto menee jarrutettaessakin suoraan. Tuleeko mieleen mitään tyypillistä syytä mistä tuo voisi johtua vai laitetaanko levyt vaan suosista vaihtoon?
Eiköhän se johdu niistä levyistä, itellä oli sama ongelma kun auton ostin ja etulevyjen vaihdolla katos. Siis jarruttaessa esim 100:n vauhdista pikkuhiljaa niin jurnuttaa koko koriin.
Jarruletkut vaihtoon. Voivat näyttää ja jopa tuntua ihan ok:lle, mutta jos kovin vanhat niin sisältäpäin voi olla tukkeentunut. Jarruneste ei liiku vapaasti välttämättä sisällä.
Häksä kirjoitti:Katoppa täältä vähän osviittaa eri valmistajista. https://www.500eboard.com/forums/showthread.php?t=1919" onclick="window.open(this.href);return false; Jenkkien E500E -foorumilla on tehty lista hyvistä ja huonoista varaosavalmistajista.
no onpas höpönpöppöö lista, esim. "never buy" osiossa trucktec, ei pahaa sanottavaa ja tais kl:läkin myydä sen valmistamia osia.
Olis tarkoitus alkaa kunnostaa etupään jousitusta. Yhtenä hommana on alatukivarsien puslat ja alapallonivelet.
Onko kenties suositeltavampaa lopputuloksen laadun ja kestävyyden kannalta vaihtaa auton omiin alatukivarsiin Lemförderin puslat ja alapallo vaiko hankkia uudet alatukivarret puslineen?
Lemförderin puslat maksavat n. 50,- per sarja ja alapallo jotain siihen lisää. Vaico-merkkinen alatukivarsi maksaa n. 100,-. Oman työn kustannusta ei tarvitse ottaa huomioon.