w212 perä laskee tyhjänä, pysyy ylhää kuormattuna
w212 perä laskee tyhjänä, pysyy ylhää kuormattuna
Eli w212 tasonsäätö vuotaa, yön yli on taas tontissa, mutta havainto, kun on neljä kesärengasta kyydissä, niin perä pysyy ylhäällä, Nyt vaihdettu letkut ja jakotukki puskurin alta, ja tuosta ei ollut apua. Perä laskee tasaisesti molemmilta puolilta, joten pussit ei liene puhki, auto 350tkm ajettu 220cdi, 2010 pelkkä taka jousitus ilmalla. Kai joku tästä tietää, korjaamot ei tiedä juurikaan mitää...vaihdetaan osia ja katsotaan milloin ongelma poistuu.
Re: w212 perä laskee tyhjänä, pysyy ylhää kuormattuna
Pitää tarttua minunkin tähän kun itsellä samantyylisiä oireita viime talvelta omassa w212 farkussa, saman ikäinen kuin aloittajallakin ja ajettu 250000km. Mutta vain kovimmilla pakkasilla (alle -10). Sama juttu, että yön jälkeen takaset alhaalla, mutta nousivat heti kun laittoi virrat päälle. -No paikallinen merkkiliike ois heti ollut pussukoitten vaihdon kannalla. Yritin vängätä, että mites ne kompuran ryynit ja suodatin niin ei. Mahtaiskohan *:sta olla mitään apua, kun muulloin ei mitään ongelmia. Vain kovalla pakkasella. Kallista lystiä vaihtaa ilmapussit jos vanhoissa ei ookkaan vikaa. 

Re: w212 perä laskee tyhjänä, pysyy ylhää kuormattuna
Ryynit vaihtoon. Samalla ilmansuodatin. Todennäköisesti rauhoittuu tällä pikku huollolla. Osien hinta 20€. 1 tunti työtä, jonka joutuu varmaan tekemään itse.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: w212 perä laskee tyhjänä, pysyy ylhää kuormattuna
Tästä voi taas jankata loputtomiin, mutta miten ne ryymit saa sen aikaan että auto laskee aina yönaikana?simosami kirjoitti:Ryynit vaihtoon. Samalla ilmansuodatin. Todennäköisesti rauhoittuu tällä pikku huollolla.
Kyllä siellä voi pussi olla rikki. Jossain Airmaticeissa riittää yhden pussin vuoto ja koko auto laskee / pelkkä perä tai keula laskee. Näissä taitaa olla erilaisia tasaussysteemejä, mutta ilmat/paineet se yksikinpussi imee sieltä säiliöstä kuitenkin.
On myös ollut useita tapauksia jossa pussi vuotaa vaan auton tietyllä korkeudella (palkeet tietyssä asennossa). Voi kuulostaa hullulta, mutta kyllä noita foorumillakin on.
Tollanen hidasvuoto on aika hankala starillakaan todeta, joten vähän hankalahan tuo vika on itse tai korjaamonkaan varmuudella todeta.
Re: w212 perä laskee tyhjänä, pysyy ylhää kuormattuna
Joo ei tämä ratkea.
Itse mielummin huollan kompuran, kuin vaihdan pussit. Kun, olen ymmärtänyt, niitä vaihdetaan turhaan,
Kompuran huollosta ei ole virallista ohjetta, joten sitä ei osata huoltaa?
Niin, ethän tarkoita, että kompuran huolto on turhaa? Suosittelen ryynien vaihtoa 3-4 v välein. Vaikka ei olisi ongelmia.
Sitten vika saattaa olla vaikka letkuissa. Letkujen hinta on myös paljon halvempaa, kuin pussit.
Itse vaihtaisin pussit vasta viimeisenä vaihtoehtona.
Itse mielummin huollan kompuran, kuin vaihdan pussit. Kun, olen ymmärtänyt, niitä vaihdetaan turhaan,
Kompuran huollosta ei ole virallista ohjetta, joten sitä ei osata huoltaa?
Niin, ethän tarkoita, että kompuran huolto on turhaa? Suosittelen ryynien vaihtoa 3-4 v välein. Vaikka ei olisi ongelmia.
Sitten vika saattaa olla vaikka letkuissa. Letkujen hinta on myös paljon halvempaa, kuin pussit.
Itse vaihtaisin pussit vasta viimeisenä vaihtoehtona.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: w212 perä laskee tyhjänä, pysyy ylhää kuormattuna
Ei se varmasti turhaa ole, mutta olen aika varma ettei se tässä kysyjän tapauksessa auta itse ongelmaan.simosami kirjoitti:Niin, ethän tarkoita, että kompuran huolto on turhaa?
Ekassa viestissä:simosami kirjoitti:Sitten vika saattaa olla vaikka letkuissa. Letkujen hinta on myös paljon halvempaa, kuin pussit.
Itse vaihtaisin pussit vasta viimeisenä vaihtoehtona.
E: Sen kompuran paineenpoistoventtiilin voi starilla testata, jos se jumittaa. Itsellä ollut viimevuosina parikertaa ongelma siinä. Vaati useita testausyrityksiä, kun jäi vain välillä raolleen. Nämä kompurat oli kyllä yli 15v vanhojajo. Ja Jos tuossa edes on sellainen systeemi.riq kirjoitti:Nyt vaihdettu letkut ja jakotukki puskurin alta, ja tuosta ei ollut apua.
Viimeksi muokannut noroljan, To 02.11.2017 03:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: w212 perä laskee tyhjänä, pysyy ylhää kuormattuna
...periaatteessa ryynit olisi hyvä kuivata tai vaihtaa joka vuosi ennen talvea 

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 139
- Liittynyt: Su 09.04.2017 05:13
- Paikkakunta: Pomarkku
Re: w212 perä laskee tyhjänä, pysyy ylhää kuormattuna
Jos perä pysyy ylhäällä kuormattuna niin tuntuu hassulta että pussit vaihtamalla vika korjaantuisi. *:lla saa nyt ainakin tsekattua paineenpoistoventtiilin ja voikohan olla korkeustason venttiileillä jotain tekemistä vuodonkanssa. Näiden tarkastus sujuu samalla.
Re: w212 perä laskee tyhjänä, pysyy ylhää kuormattuna
Ylipaineventtiili kompurassa voi jäädä hieman auki varsinkin kun on nollan molemmin puolin.
Itsellä kävi näin vuosi sitten. Perä tyhjeni välillä.
Syy tähän oli kosteutta järjestelmässä. Nyt tullaan tähän ryyni hommaan, jos järjestelmässä on vuotoa eli pussi tai putki, tuo se enemmän kosteutta sinne.
Näin ollen voi tulla jää helmi, tässäkin tilanteessa vuotoa on järjestelmässä.
Hyvä tapa on huoltaa kompuraa, suodatin vaihtaa ja tietenkin vuotavat putket & pussit.
Jos jossain vikaa on ne oireet välillä mystisiä, kuitenkin hyvin loogisia.
Kun vikaa ilmaantuu on hyvä tehdä selkeä vika analyysi, jottei vaihda turhia osia.
Eikä nuo osat nyt niin kalliita ole jos vertaa rautajousitukseen...
Esim w212 koko etutolppa n. 400€ ja taka pussi 350€ osa hintoina. Letkut kymppejä, ylipaineventtiili 50€.
Joten itse vaihtaisin pussit, putket, venttiilin sekä huoltaminen kompuran...
Tämä on omaa pähkäilyä ja sana vapaa.
Näin muutaman ilmaston kokemuksella
Itsellä kävi näin vuosi sitten. Perä tyhjeni välillä.
Syy tähän oli kosteutta järjestelmässä. Nyt tullaan tähän ryyni hommaan, jos järjestelmässä on vuotoa eli pussi tai putki, tuo se enemmän kosteutta sinne.
Näin ollen voi tulla jää helmi, tässäkin tilanteessa vuotoa on järjestelmässä.
Hyvä tapa on huoltaa kompuraa, suodatin vaihtaa ja tietenkin vuotavat putket & pussit.
Jos jossain vikaa on ne oireet välillä mystisiä, kuitenkin hyvin loogisia.
Kun vikaa ilmaantuu on hyvä tehdä selkeä vika analyysi, jottei vaihda turhia osia.
Eikä nuo osat nyt niin kalliita ole jos vertaa rautajousitukseen...
Esim w212 koko etutolppa n. 400€ ja taka pussi 350€ osa hintoina. Letkut kymppejä, ylipaineventtiili 50€.
Joten itse vaihtaisin pussit, putket, venttiilin sekä huoltaminen kompuran...
Tämä on omaa pähkäilyä ja sana vapaa.
Näin muutaman ilmaston kokemuksella

MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
Re: w212 perä laskee tyhjänä, pysyy ylhää kuormattuna
Tuli vielä mieleen, että korkeuden säätö tangot kannattaa voidella. Jos ne eivät toimi ihan kunnolla, saattaa tulla väärää tietoa perän korkeudesta, ja järjestelmä poistaa ilmaa, vaikkei ole oikea tarve.
Kosteuden vaikutus näkyy vilkkaana airmatic keskusteluna joka syksy.
Vikaa voi tietenkin yrittää metsästää starilla. Availla venttiileitä tai lukea paineet.
Aika harva huoltomies kuitenkaan tekee sitä ulkona pikku pakkasessa. Kun ajaa halliin, ja hörppää kahvit, niin hups, vika on poissa...
Ja kun ”työkalupakkiin” ei kuulu kompuran huolto, niin alkaa runonlausunta ja selitys vaihe, sekä turhien osien vaihto.
Kosteuden vaikutus näkyy vilkkaana airmatic keskusteluna joka syksy.
Vikaa voi tietenkin yrittää metsästää starilla. Availla venttiileitä tai lukea paineet.
Aika harva huoltomies kuitenkaan tekee sitä ulkona pikku pakkasessa. Kun ajaa halliin, ja hörppää kahvit, niin hups, vika on poissa...
Ja kun ”työkalupakkiin” ei kuulu kompuran huolto, niin alkaa runonlausunta ja selitys vaihe, sekä turhien osien vaihto.

Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: w212 perä laskee tyhjänä, pysyy ylhää kuormattuna
Ja s212ssa on ne tason säätö anturien "kulmaraudat" aika ohutta ja taipuvat. Esim jos tangot jumissa tai vaikka pussin vaihdossa voivat vääntyä ja johtaa juuri tuohon väärään arvon antamiseen.simosami kirjoitti:Tuli vielä mieleen, että korkeuden säätö tangot kannattaa voidella. Jos ne eivät toimi ihan kunnolla, saattaa tulla väärää tietoa perän korkeudesta, ja järjestelmä poistaa ilmaa, vaikkei ole oikea tarve.
Kosteuden vaikutus näkyy vilkkaana airmatic keskusteluna joka syksy.
Vikaa voi tietenkin yrittää metsästää starilla. Availla venttiileitä tai lukea paineet.
Aika harva huoltomies kuitenkaan tekee sitä ulkona pikku pakkasessa. Kun ajaa halliin, ja hörppää kahvit, niin hups, vika on poissa...
Ja kun ”työkalupakkiin” ei kuulu kompuran huolto, niin alkaa runonlausunta ja selitys vaihe, sekä turhien osien vaihto.
Itsellä viimeksi asentaja oli kädellä taivuttanut tuota vahingossa kun asensi pussia, siitä sitten mysteeri alkoi.
Se ongelma kyllä jää yleensä kiinni kalibroinnissa, kun ei mene läpi.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
Re: w212 perä laskee tyhjänä, pysyy ylhää kuormattuna
Tuo alkuperäinen kosteudenpoistorae (activated alumina) on tietyissä ilmankosteusolosuhteissa huomattavasti parempaa kuin yleisempi ja halvempi silikageeli. Suosittelisin alkuperäisen kuivausta ja uudelleenkäyttöä. Pari tuntia uunissa n. 120-150 asteessa riittää kuivaukseen. Omassa autossa rakeet olivat sitoneet itseensä vettä painonsa verran, tosin onhan se erittäin kevyttä ja huokoista tavaraa.
S211 320CDI -05
Re: w212 perä laskee tyhjänä, pysyy ylhää kuormattuna
Vaihdoin pussit, nyt ok.
Re: w212 perä laskee tyhjänä, pysyy ylhää kuormattuna
Oliko sinulla linkkiä, mistä tuota saa?OMA648 kirjoitti:Tuo alkuperäinen kosteudenpoistorae (activated alumina) on tietyissä ilmankosteusolosuhteissa huomattavasti parempaa kuin yleisempi ja halvempi silikageeli. Suosittelisin alkuperäisen kuivausta ja uudelleenkäyttöä. Pari tuntia uunissa n. 120-150 asteessa riittää kuivaukseen. Omassa autossa rakeet olivat sitoneet itseensä vettä painonsa verran, tosin onhan se erittäin kevyttä ja huokoista tavaraa.
Kuivaaminen on ok myös. Pitäisi onnistua myös mikrouunissa.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: w212 perä laskee tyhjänä, pysyy ylhää kuormattuna
Eipä ole linkkiä sen hankkimiseen, Wabcolta vois yrittää tiedustella. Netistä löytyy kyllä juttua...
Mutta sitä ei kyllä kannata vaihtaa silikaan vaan käyttää uudelleen ja uudelleen ja....ellei ole jo vaihtanut.
Mutta sitä ei kyllä kannata vaihtaa silikaan vaan käyttää uudelleen ja uudelleen ja....ellei ole jo vaihtanut.
S211 320CDI -05
Re: w212 perä laskee tyhjänä, pysyy ylhää kuormattuna
Mulla tommonen w211 wagon -07 pussit takana, kompura, muutaman viikon vasen takapussi vuotanut, kompura lakkas eilen toimimasta. Sulakkeet vaihdettu ja rele, releeltä hyppylangalla kokeilin, kompura lähti pyöriin. herätevirtaa releelle ei tule! Ohjaako joku venttiili tuota herätettä?