Avantgarde, Classic & Elegance?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44

Avantgarde, Classic & Elegance?

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

Jeps, olis ihan kiva tietää että mitä eroa on noilla kolmella?
Viimeksi muokannut W210 Eemeli, Ma 20.11.2006 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Avantgarde, Classic & Elegance?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

JoniAskola kirjoitti:Jeps, olis ihan kiva tietää että mitä eroa on noilla kolmella? Joku joskus kertoi että nämä erot liittyvät vaihdelaatikkoon? Kertokaapas joku, ettei jää vaivaamaan :D
Eipä liity vaihdelaatikkoon millään muulla tavalla, kuin että vaihdekepin nupissa on merkintä, mikä malli on kyseessä :-).

Eli nuo ovat varustelupakettivaihtoehtoja. Kyseessä on ilmeisesti W210?

Classic on perusmalli.

Elegance on nimensä mukaisesti hieman hienostuneempi, sisältäen mm. pähkinäpuuverhoilun, erilaiset sisustuskuosit, kromilistat ympäri autoa, keskikyynärnoja jne. Maksoi aikoinaan Classic + reilut 20 tmk.

Avantgarde vastasi C-mallin Sportia, eli urheilullinen alusta, kaasupurkausvalot, enemmän kromilistoja maskissa, taas erilaiset kuosit, ja muistaakseni hiilikuitua/eloksoitua alumiinia kojelaudan listoituksessa. Maksoi muistaakseni aikoinaan Classic + 39 tmk.

Eroja oli myös turvavöiden värissä ynnä muissa pikkukohteissa. Kotsalla olisi kyllä W210:n esite josta nuo löytyvät.

P.S. Samat nimethän ovat toki käytössä W211:ssäkin, mutta varmaankin pakettien sisältö on hieman erilainen. Samoin faceliftin W210:n faceliftin yhteydessä ja mallisarjan vanhentuessa paketteihin saattoi tulla muutoksia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

Jepjep, kiitoksia.
Viimeksi muokannut W210 Eemeli, Ma 20.11.2006 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Lista

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

JoniAskola kirjoitti:Jepjep, kiitoksia. Kerroppas vielä, että mitä tarkoittaa W210? Eikö oo kivaa, kun oppii aina jotain uutta? :D
Voisikos Timo nyt varsin tietorikkaana Mersistinä tekaista (tai suomentaa joltakin muulta sivulta) joskus aikansa ratoksi listan korimalleista kautta aikojen? Ja vaikka moottoreista myös?

Voitaisiin laittaa se tuonne ylävalikkoon koska se nyt on ainakin infoa mitä jatkuvasti tarvitsisi - ja auttaisi uusia tulokkaita huomattavasti ollen muistin tukena myös kaikkein hurahtaneimmille MB-friikeille ...

Sopisko?

H

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

JoniAskola kirjoitti:Jepjep, kiitoksia. Kerroppas vielä, että mitä tarkoittaa W210? Eikö oo kivaa, kun oppii aina jotain uutta? :D
W210 on siis tehtaan sisäinen tyyppikoodi E-mallille vv. 1995-2002. Eli E280:si, jota olet myymässä, on kyseistä korimallia.
:-)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Tästä välistä

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

lyhyesti. W210 on E-koppainen Mersu eli keskikokoinen mallisarja eli Väyrynen eli melko tuttu taksitolpilta, joskin C-sarja on vienyt tilaa isommaltaan. Valmistettiin '95-'02. Edeltäjänä kunniakas W124.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Lista

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Henri Junkkala kirjoitti: Sopisko?

H
Ka eiköhän tuo onnistune. Pitää joskus tässä illan ratoksi moinen puuhata.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Re: Lista

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Timo L. kirjoitti:
Henri Junkkala kirjoitti: Sopisko?

H
Ka eiköhän tuo onnistune. Pitää joskus tässä illan ratoksi moinen puuhata.
Menee taas offtopicceiluksi mutta kiitos vaan kaikkien meidän puolesta jo etukäteen!

Älä lähetä sitä sähköpostina vaan vaikka privana sillä Rätilinja lopettaa mobiili.net palvelun kohtapuoleen ja taidan irtisanoa tämän jo sitä ennen. Tana. Vuosikaudet maksanut kk-maksua ihan siksi ettei email muuttuisi...

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Nostetaas esiin "hieman" vanhempi topicci, kun oikeaa asiaa kuitenkin käsittelee. Onko tiedossa löytyikö mistään tämän kaltaista varustelistausta/vuosittain tulleita muutoksia W210:aan? Tuossa ylhäällä on jotain, mutta ajattelin sellaista missä olisi kaikki detaljitkin. Ylläolevaan voisi äkkiseltään lisätä, että Avantgardessa on myös B-pilarissa mustaa "hiilikuitua".

Onko W210:ssä jotain varusteita tullut suoranaisesti vain moottorikoon mukana "vakiovarusteina" (ei siis erikseen rastittavina optioina), lähinnä mielessä bensakoneet E200/E230/E240/E280/E320.
Jonkinasteinen luistonesto on ilmeisesti ollut kaikissa "Paavoissa" vakiona?

Vieläköhän Timo L:ltä tuo W210-esite löytyisi.... :wink:
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 814
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

muistaakseni hiilikuitua/eloksoitua alumiinia kojelaudan listoituksessa
Listoitus on muuten mustaksi lakattua vaahteraa ...

+Lisäksi tummat eristelasit, avantgarde-kangas penkeissä, avantgaarde-mallin aluvanteet jne jne...
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Avantgarde tarkoittaa suomennettuna viettelystä/viettelyksellistä.
124.023
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Avantgarde kirjoitti: Listoitus on muuten mustaksi lakattua vaahteraa ...
Niin muuten on, sekoitin ilmeisesti tuohon mainittuun C-Sportiin. Ja Juhis, esitteitä löytyy vielä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12747
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mites kun työkaverin -93 c220 aut. sport , siinä on luistonesto, onko tuo koneen mukana tulleita herkkuja vai lisävaruste tuonna vuonna?
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Timo L. kirjoitti:Ja Juhis, esitteitä löytyy vielä.
Mitenköhän niitä saataisiin nähtäväksi. Ei sinulla sattuisi olemaan skanneria ja hirveästi käyttämätöntä skannailuintoa? :wink: Tai taitaapa nuo varusteet lähiviikkoina selvitä ihan luonnossakin jos ei esitteiden kautta.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
massa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 15.07.2004 15:02
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja massa »

epk kirjoitti:mites kun työkaverin -93 c220 aut. sport , siinä on luistonesto, onko tuo koneen mukana tulleita herkkuja vai lisävaruste tuonna vuonna?
on varmaan lisävaruste kun ei ainakaan mulla ole. Jos ei sitten oo kytköksissä tohon automaattiin.
W202 C220 -93 Sport
kirppu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: To 30.10.2003 16:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kirppu »

on varmaan lisävaruste kun ei ainakaan mulla ole. Jos ei sitten oo kytköksissä tohon automaattiin
Ainakaan minulla ei luistonestoa ole automaatista huolimatta joten lisävaruste mahtaapi olla.
vtm63
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 16.04.2004 09:41
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja vtm63 »

Juhis2000 kirjoitti:Onko W210:ssä jotain varusteita tullut suoranaisesti vain moottorikoon mukana "vakiovarusteina" (ei siis erikseen rastittavina optioina), lähinnä mielessä bensakoneet E200/E230/E240/E280/E320.
Jonkinasteinen luistonesto on ilmeisesti ollut kaikissa "Paavoissa" vakiona?
Tilanne W210 tullessa 1996 oli tämä:
ETS - Electronic Traction System tuli vakiovarusteena 4- ja 5-sylinterisiin malleihin (bensa ja diesel)
ASR - Antiblockier-Bremssystem vakiona 6-sylinterisissä malleissa, valinnaisvarusteena myös 4- ja 5-sylinterisiin malleihin
ESP - Electronic Stability Program ilmeisesti valinnaisvarusteena kaikkiin

Bensakoneista ainoastaan automaattivaihteisena toimitettiin E320 (4 ja 5 pykäläinen) sekä E420 (5 pykäläinen)

Jarruja oli kolmea eri tehoa (jarrulevyn halkaisijaxpaksuus)
1. 200, 230 ja dieselit (etu 288x25 mm, taka 278x9)
2. 280, 320 (300x28, 290x10)
3. 420 (316x28, 290x10)

Minkä tahansa perusvarustepaketin (Classic, Elegance, Avantgarde) saattoi valita minkä tahansa moottorikoon kanssa (ainakin Saksassa).

Mm. nämä tiedot löytyi 227 sivuisesta kirjasta Alles über die Mercedes-Benz E-klasse, Christof Vieweg. Tuossa ei kerrota mitään farmarimalleista. Uudempi painos näkyy olevan myynnissä (facelift-malli?):
http://www.amazon.de/exec/obidos/ASIN/3 ... 31-2692043
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

vtm63 kirjoitti:Tilanne W210 tullessa 1996 oli tämä:
ETS - Electronic Traction System tuli vakiovarusteena 4- ja 5-sylinterisiin malleihin (bensa ja diesel)
ASR - Antiblockier-Bremssystem vakiona 6-sylinterisissä malleissa, valinnaisvarusteena myös 4- ja 5-sylinterisiin malleihin
ESP - Electronic Stability Program ilmeisesti valinnaisvarusteena kaikkiin
ESP on nimensämukaisesti ajonvakautusjärjestelmä, mutta mikäs käytännön ero on "luistonestoilla" ETS:llä ja ASR:llä?
vtm63 kirjoitti:Bensakoneista ainoastaan automaattivaihteisena toimitettiin E320 (4 ja 5 pykäläinen) sekä E420 (5 pykäläinen)
Mm. nämä tiedot löytyi 227 sivuisesta kirjasta Alles über die Mercedes-Benz E-klasse, Christof Vieweg.
Siis onhan automaatteja pienempienkin myllyjen jatkona. Vai tarkoitetaanko että 5-lovisia olisi ainoastaan E320/E420 malleissa? Vai onko niitä pienemmissäkin? Jos edelleen puhutaan pre-facelift-malleista.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Juhis2000 kirjoitti:ESP on nimensämukaisesti ajonvakautusjärjestelmä, mutta mikäs käytännön ero on "luistonestoilla" ETS:llä ja ASR:llä?

Siis onhan automaatteja pienempienkin myllyjen jatkona. Vai tarkoitetaanko että 5-lovisia olisi ainoastaan E320/E420 malleissa? Vai onko niitä pienemmissäkin? Jos edelleen puhutaan pre-facelift-malleista.
ASR on mielestäni hieman laajempi systeemi kuin ETS, vaikka ASR tulikin laajassa mittakaavassa saataville jo 1986. Äkkiseltään jos muistelen, niin ETS pelaa ainoastaan jarrujen kanssa, eli jarruttaa ja vapauttaa sutivaa pyörää.

ASR taas säätelee jarrujen lisäksi moottoritehoa, ja liukkaan paikan tullen vähentää sitä tarpeen mukaan. Parempimuistiset korjatkoot...

Automaatteja toki oli saatavilla pienempiinkin malleihin, mutta kirjoittaja varmaan tarkoitti, että E 320- ja E 420 -malleissa ainoa vaihteistovaihtoehto oli automaatti.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
vtm63
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 16.04.2004 09:41
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja vtm63 »

Voin tämän tarkistaakin myöhemmin mutta jos oikein muistan niin ASR kontrolloi myös moottorin kierroksia ja ETS siis vain jarruja.

Tuo vaihteistoasia siis tarkoitti sitä että E320/420 ei saanut ollenkaan manuaalina. Ja 5-lovisia automaatteja ei saanut pieniin bensakoneisiin.
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Kyllä näin on. ASR kotroloi myös moottorin kierroksia, ainakin tuossa omassa tekee niin.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Alfamerin korjausopas, E-sarja:
Luku 9, kappale 15 :wink:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

vtm63 kirjoitti:Bensakoneista ainoastaan automaattivaihteisena toimitettiin E320 (4 ja 5 pykäläinen) sekä E420 (5 pykäläinen)
Niinhän tuossa sanotaankin kun lauseen ajatuksella lukee. :P Siis "pienikoneisissa" (E280) on aina vain 4-speed automaatti (jos on automaatti)?
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1652
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Timo L. kirjoitti:
Juhis2000 kirjoitti:ESP on nimensämukaisesti ajonvakautusjärjestelmä, mutta mikäs käytännön ero on "luistonestoilla" ETS:llä ja ASR:llä?
ASR on mielestäni hieman laajempi systeemi kuin ETS, vaikka ASR tulikin laajassa mittakaavassa saataville jo 1986. Äkkiseltään jos muistelen, niin ETS pelaa ainoastaan jarrujen kanssa, eli jarruttaa ja vapauttaa sutivaa pyörää.

ASR taas säätelee jarrujen lisäksi moottoritehoa, ja liukkaan paikan tullen vähentää sitä tarpeen mukaan. Parempimuistiset korjatkoot...
Minulla on käsitys että ETS on laajempi systeemi siinä mielessä että se huomioi myös esim moottorijarrutuksen ja jotain muutakin.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

vtm63 kirjoitti:Tilanne W210 tullessa 1996 oli tämä:
ETS - Electronic Traction System tuli vakiovarusteena 4- ja 5-sylinterisiin malleihin (bensa ja diesel)
ASR - Antiblockier-Bremssystem vakiona 6-sylinterisissä malleissa, valinnaisvarusteena myös 4- ja 5-sylinterisiin malleihin
ESP - Electronic Stability Program ilmeisesti valinnaisvarusteena kaikkiin
Matti R kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:[ASR on mielestäni hieman laajempi systeemi kuin ETS, vaikka ASR tulikin laajassa mittakaavassa saataville jo 1986. Äkkiseltään jos muistelen, niin ETS pelaa ainoastaan jarrujen kanssa, eli jarruttaa ja vapauttaa sutivaa pyörää.
ASR taas säätelee jarrujen lisäksi moottoritehoa, ja liukkaan paikan tullen vähentää sitä tarpeen mukaan. Parempimuistiset korjatkoot...
Minulla on käsitys että ETS on laajempi systeemi siinä mielessä että se huomioi myös esim moottorijarrutuksen ja jotain muutakin.
Mutta jos ASR on ollut isompimoottorisissa malleissa, niin eikö sen luulisi olevan kehittyneempi? Yleensähän kuitenkin "isompinumeroiset" ovat olleet paremmin varusteltuja. Timo L.n esitteestähän tuokin varmaan selviäisi. :wink: (Tai kaivelemalla vanhoja TM:iä.)
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
vtm63
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 16.04.2004 09:41
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja vtm63 »

Joo, kyllä tuo "kehittyneisyys" (ja hinta) menee parempaan päin järjestyksessä ETS, ASR ja ESP. ETS pystyy estämään sutumista kiihdytettäessä käytännössä vain 30-40 km/h saakka eikä se tee mitään muuta. Valo kyllä vilkkuu noin 80 km/h saakka jos pyörän ote lipsuu mutta järjestelmä ei lipsumista enää korjaile yli neljänkympin nopeuksissa.

Pieni korjaus vielä aikaisemmin kirjoittamaani: ASR tulee sanoista Antislip Regulation (ei Antiblockier Bremssystem joka on tietenkin ABS)
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Tulipa vielä mieleen, tämä nyt ei niin tarkeänä tietona, mutta onhan täällä foorumilla paljon muutakin tietoa mitä ilmankin voisi elää. :lol:

Erottaako tuon miten "päällepäin" (siis ilman optiolistan tulkkaamista) että onko autossa ETS, ASR vai ESP...vai onko näinkin tyhmään kysymykseen niinkin looginen vastaus että mittaritaulussa on joko ETS-, ASR- tai ESP-valo?
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
vtm63
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 16.04.2004 09:41
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja vtm63 »

Juhis2000 kirjoitti: Erottaako tuon miten "päällepäin" (siis ilman optiolistan tulkkaamista) että onko autossa ETS, ASR vai ESP...vai onko näinkin tyhmään kysymykseen niinkin looginen vastaus että mittaritaulussa on joko ETS-, ASR- tai ESP-valo?
Keskikonsolissa W210:ssä ilmeisesti vaihdekepin vasemmalla puolella on nappi jolla ASR:n tai ESP:n voi kytkeä pois päältä. ETS:lle semmoista ei ole (vain valo mittaritaulussa).
Avatar
E280Lang
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 18.10.2004 18:30
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja E280Lang »

Juhis2000 kirjoitti:Tulipa vielä mieleen, tämä nyt ei niin tarkeänä tietona, mutta onhan täällä foorumilla paljon muutakin tietoa mitä ilmankin voisi elää. :lol:

Erottaako tuon miten "päällepäin" (siis ilman optiolistan tulkkaamista) että onko autossa ETS, ASR vai ESP...vai onko näinkin tyhmään kysymykseen niinkin looginen vastaus että mittaritaulussa on joko ETS-, ASR- tai ESP-valo?
Tuota samaa asiaa olen miettinyt oman kiesin kohdalla (W210 290tdt -97). Nyt kun kelit alkaa olla jo sitä luokkaa, että välillä tekee mieli pikkuisen "leikkiä". Jotenkin tuppaa tuo 'sivuluisu' olemaan outo....ensin ei oikein tunnu sutivan....sitten saattaa kierrokset "karjaista" reippaasti korkeammalle, kun vauhtia tulee lisää. Ajattelin ensin tämän käytöksen johtuvan automaatista, mutta olisko tässä kyseessä just tuo alle 40km/h toimiva ETS? Se keltainen vilkkuvalo toimii kyllä kovemmissakin nopeuksissa, ja oikein jäisellä tiellä alkaa sutia 80 vauhdissakin. :lol:

Olispa mukava todella tietää, mikä esto tässä "väykyssäni" on....kertokaa asiantuntijat! Vai onko tässäkin autossa sama järjestelmä, minkä kaverini sanovat olevan tuossa vaimon autossa (W123 200D-85). He valistivat minua sanoen, että tuonikäisessä mersussa on jo sutimisenestojärjestelmä!! Minä vähän epäilin.....mutta kertoivat sen olevan siellä konepeiton alla...toiset automerkit kutsuvat sitä moottoriksi!!! :wink:
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

väykky290tdt kirjoitti:...onko tässäkin autossa sama järjestelmä, minkä kaverini sanovat olevan tuossa vaimon autossa (W123 200D-85). He valistivat minua sanoen, että tuonikäisessä mersussa on jo sutimisenestojärjestelmä!
Ei kai sentään :?: vanhemman polven autoissahan on ASD:tä (Automatic Slipping Device, kuten joku puolihumoristisesti sen suomensi, eli automaattinen sutimislaite, eli perinteisemmin ilmaistuna lukkoperä.
:arrow: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=4543
Viimeksi muokannut Juhis., To 25.11.2004 12:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Vastaa Viestiin