Sprinter 213 vm 2000 venttilien tiivistekumit vuotaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Teupi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 25.04.2006 12:51

Sprinter 213 vm 2000 venttilien tiivistekumit vuotaa

Viesti Kirjoittaja Teupi »

Sprinter 213 vm 2000 moottorin 2,2, venttilien tiivistekumit vuotaa, pöläyttää kylmänä mekoiset savut. Ei syö oljyä eikä savuta ajaessa.
Kysymys: onko kukaan vaihtanut venttiilien tiivistekumeja ilman että on irroittanut kantta?
SIis jousi puristimella jouset läjään männän olessa yläasennossa.

Esim. tuollaisella..
https://picclick.co.uk/1p-Engine-Valve- ... 75101.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Sprinter 213 vm 2000 venttilien tiivistekumit vuotaa

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Kuvia tuli kyllä vähän enemmänkin....
No bensa autoissahan se on helpompaa kun laittaa vaan paineen sylinteriin, mutta jotenkin se paine pitäisi saada tossakin sinne, jotta venttiili pysyy yläasennossa, joten suutin pois ja vastaavakierteinen tulppa tilalle (tai hehkutulpan kautta), josta saa johdettua paineilmaa pitämään venttiilit yläasennossa.
No ehkä joku asian kanssa paininut osaa kertoa muitakin vaihtoehtoja....
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Teupi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 25.04.2006 12:51

Re: Sprinter 213 vm 2000 venttilien tiivistekumit vuotaa

Viesti Kirjoittaja Teupi »

Idea on siinä että ei paineta ventiiliä mäntää vasten, vaan työkalun avulla jousi puristetaan kasaan kuten tehdään esim. iskarien vaidossa.
saadaan tilaa ottaa lukkoprikat pois, ventiili painaa mäntää vain omalla painollaan.
Ongelmaksi saattaa muuttua suihkut jotka joutuu irroittamaan ja voivat olla lujassa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sprinter 213 vm 2000 venttilien tiivistekumit vuotaa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ikinä ei ole tarvínnut venttiilivarren tiivisteitä cdi-koneisiin vaihtaa.
Asiaan: ei mahdu tuollainen puristin. Vipuvarrella väännettävä käy mutta vähän varmasti haetuttaa paikkaa mistä vääntää. Paine männän päälle että venttiili pysyy paikallaan.
wiimax.fi
Teupi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 25.04.2006 12:51

Re: Sprinter 213 vm 2000 venttilien tiivistekumit vuotaa

Viesti Kirjoittaja Teupi »

Kiitos tiedosta, ei ne normaalisti kumit rikkoonnu, mutta saksantuonissa on kaksi katalysaattoria joista taaempi tukkentui.
Tämän aiheutti pakoputkeen melkoisen ylipaineen ennenkuin huomasin katin tukkeutumisen, samaan aikaan ollut
alipainen letkun vuoto harhautti. Ilmeisesti ventiilivarsia pitkin nousi kuumaa ilmaan pakoputken paineen takia,
joka vaurioitti tiivisteitä. Vuoto on erittäin pieni, mutta useamman tunnin kun on niin pöläyttää muutaman sekunnin kunnolla.
Olen laittanut öljyyn kumin pehmennys ainetta, mutta ei ainakaan vielä ole tehonnut.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sprinter 213 vm 2000 venttilien tiivistekumit vuotaa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kappas :idea: mukava kun kerroit miten vika on tullut, Kaikenlaista näköjään voi sattua, toivotaan että tulee kuntoon kumien vaihdolla !
wiimax.fi
Teupi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 25.04.2006 12:51

Re: Sprinter 213 vm 2000 venttilien tiivistekumit vuotaa

Viesti Kirjoittaja Teupi »

Vika korjattu, venttiilien tiivistekumit vaihdettu, ei savuttele enään. yli puolet tiivistekumeista väljiä, hieman sulaneita.. Kyselin tajouksia remontista, kaikki muut yhtä lukuunottamatta olisi tehnyt koko kansiremontin. Hinta olisi ollut n.1500e, pelkkä tiivistekumien vaihto oli 350e. Tosin aikaa meni paljon laskettua enemmän, mutta sovitusta hinnasta piti asentaja kiinni.
Sylinteriin pukattiin paineilmaa, jotta saatiin ventiilt pysymään yläasennossa.

Syy ongelmaan oli Mobil super öljy, mobil varoittaa käyttämästä ko.öljyä hiukkas-suodatin koneissa, mutta ei maininnut katalysaattoria. Päädyin käyttämän ko. öljyä erään mersumiehen suosittelusta.
En tullut ajatelleeksi että hänen saman ikäisissä sprinttereissä ei ole katalysaattoreita.

Mutta minun autossa on kaksi kattia joista toinen auton alla, ongelma on että se ei koskaan lämpene niin paljon että poltaisi kartan pois.
Eka katti oli täysin auki, kun turbon vaihdon yhteydessä tarkistin sen, oli vain hieman nokea pinnoissa. Oletin myös kakkos katin olevan kohtuu kunnossa, mutta oli tukossa, huomasin sen liian myöhään.

Opin että diesel katalysaattori autoihin täytyy käyttää öljyä jota käytetään hiukkassuodattimien kanssa, mutta kuumanpään viskositeetti mielellään 40- esim. 5w - 40.
Auto ei syö öljyä joten periaatteessa 30 käy, kuten mobiilin esp. Olen harkinnut myös castrollin mangnatec öljyä, erään mersumiehen mukaan toimii hyvin.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sprinter 213 vm 2000 venttilien tiivistekumit vuotaa

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Mobil Super" ei kerro kovin tarkkaan mistä öljystä puhutaan...katalysaattorilla varustettu dieselauto ei tarvitse hiukkassuodatinluokiteltua öljyä vaikkei siitä haittaakaan ole. Kenties juuri Sprinterissä olisi sitten hyväkin käyttää, mutta toisaalta tiedän niissä käytetyn melkein vaikkajamitä öljyjä ja kuten edellä kerroin venttiilivarren kumeja ei ole vaihdeltu. Katalysaattoreita on kyllä tukkeutunut.

Tuossa on Mobil Super, luokitus 229.51 eli longlife-hiukkassuodatin-öljy:
http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW ... -5w30.aspx#" onclick="window.open(this.href);return false;
wiimax.fi
Teupi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 25.04.2006 12:51

Re: Sprinter 213 vm 2000 venttilien tiivistekumit vuotaa

Viesti Kirjoittaja Teupi »

Vielä kommentti tähän vanhaan keskusteluun. Sprinteriin piti lopulta tehdä kansiremontti, koska venttiilien ohjaushokeista oli osa kuluneita.
Syy tähän oli autoon vaihdettu tarvikekansi, jossa venttiilien holkit olivat messinkiä jotka ei kestä, ja sen takia olivat kuluneet. Mersun omat holkit kestävät moottorin iän.
Asentaja poras messinkisiä reikiä isommaksi ja laitto fosfori holkit reikiin, toivottavasti kestää.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sprinter 213 vm 2000 venttilien tiivistekumit vuotaa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olipa mielenkiintoinen tieto tuo ja mukava kuulla. Kiitos !
wiimax.fi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2587
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Sprinter 213 vm 2000 venttilien tiivistekumit vuotaa

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Teupi kirjoitti:Vielä kommentti tähän vanhaan keskusteluun. Sprinteriin piti lopulta tehdä kansiremontti, koska venttiilien ohjaushokeista oli osa kuluneita.
Syy tähän oli autoon vaihdettu tarvikekansi, jossa venttiilien holkit olivat messinkiä jotka ei kestä, ja sen takia olivat kuluneet. Mersun omat holkit kestävät moottorin iän.
Asentaja poras messinkisiä reikiä isommaksi ja laitto fosfori holkit reikiin, toivottavasti kestää.
Joskus vuosia (-kymmeniä) sitten teetätin koneistamossa Fordin 2.0L OHC "Pinto":oon uudet ohjurit rotsaamalla olemassa olevat pronssi-ohjurien reiät ylikokoon koska Ford toimitti ylikoko-venttiileitä joissa siis varsi oli paksumpi kuin vakioventtiilissä.

Kun menin hakemaan sitä niin työ ei ollut vielä valmis ja koneistaja kirosi suoraan koko kannen h...tiin kun menossa oli jo kolmas rotsi-työkalu koska ohjurimateriaali oli niin kovaa, että työkalu hirtti kiinni tuhoten sen.
Sanoi vielä lähtiessään että "älä enää ikinä tuo tällaista".

Pieni varaus siitä että olivatko ne ohjurit kuitenkin vaihdettu...mutta lopputulema oli sama.

Tuostakin päätellen Mercedeksen omat ohjurit ovat samaa materiaalia...
Vastaa Viestiin