W210 alatukivarren puslien vaihtoa
W210 alatukivarren puslien vaihtoa
Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 13:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vaihdatin aikanaan toiselle puolen Veholla Olarissa - kun auto oli epätarkka ajettava.
Ei parantunut, ehkä huononi.
Palasin Veholle ja kysyin asiasta. Korjaamopäällikkö sanoi, että oli tosi tiukka vaihtaaM; kaikki pajan miehet ja työkalut tarvittiin.
Ajoin Pitäjänmäkeen Veholle ja pyysin katsomaan, että mikä siinä on vikana.
Olivat Olarissa laittaneet sen puslan väärinpäin.
Eikä se ajettavuus siitä parantunut, vaikka Pirtskussa vaihtoivat sen uudelleen.
Ei parantunut, ehkä huononi.
Palasin Veholle ja kysyin asiasta. Korjaamopäällikkö sanoi, että oli tosi tiukka vaihtaaM; kaikki pajan miehet ja työkalut tarvittiin.
Ajoin Pitäjänmäkeen Veholle ja pyysin katsomaan, että mikä siinä on vikana.
Olivat Olarissa laittaneet sen puslan väärinpäin.
Eikä se ajettavuus siitä parantunut, vaikka Pirtskussa vaihtoivat sen uudelleen.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 266
- Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
- Paikkakunta: Pori
Kyhäsin jousipuristimen m24 kierretangosta, jota sattumalta oli emännän aikoinaan työhommissa käyttämässä säädettävässä jakkarassa...lisäksi pari 12x12cm lattaa joista muotoilin rälläkällä (pyöristellen kulmat pois) ja hitsaten laipat, pätkä jotain yli 50 vuotta vanhaa pyykkitelineen runkoputkea ym. rojua siinä. Hiukan säätöö ja menettelee kun ei valita...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 266
- Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
- Paikkakunta: Pori
Juu, ei tullu otettua kuvaa, se on vähän sen näköönen että ei tehny mieli ikuistaa koko kehitelmää... Saati varsinaisesti kehua. Koko rakennelma on likimain sitä luokkaa että todennäköisesti ei lasten katteltavaa eikä varmaan metallialan ihmistenkään...
Mutta sama periaate siinä mukailtunna kuin siinä Klanninkin puristimessa, kaks klappua (mulla on toinen sivusta tuupattava ja toises vaan reikä), noin 15 cm pitkä runko-osa ja oisko ollu 30 cm pitkä kierretanko että saa 43 cm pitkän jousen likistettyä suht mukavasti noin 30 senttiseksi, iskarin yläpäätä raottamalla ja kallistuksenvakaajan pään irrottamalla saa jousen just ja just sujautettua paikoilleen kun vähän ryytyneillä puslilla varustettua alatukivartta jalalla tms. painaa alaspäin. Jos tuolla virityksellä koettaa kovin lyhyeksi jousta, saattaa pehmeä kierretangon kierre mennä sököksi - siksi koetin mahd. vähillä puristuksilla.
Niin, se 15cm pitkä osa tuupataa alatukivarren reiästä sen verran jousen sisään että saa jousen alaosan sivusta työnnettyä klapun siihen paikoilleen, sitten klappua pyöritellään niin että molemmat nousee jousen yläosaan suht liki juosikuppia - mitä likempi, sen parempi. Sitten työnnetään kierretankoo seuraavaksi jousen sisään, mutta sen verran vaan läpite alatukivarren että saa alaklapun tuupattua jousen alaosan sivusta ja kierretanko siittä läpite, sitten kierretanko kierretään (joutuu pikkupihdeillä pitään yläosaa paikoillaan) alkuun siihen 15cm pitkään, kierretangon alaosassa on mutteri hepattunna että saa hylsyllä kierrettyä sisään (alatukivarren reiästä). Kun rupee olemaan puristusta, laput pysyy paikoillaan aika hyvin - vaati vähän tehdä niihin lappuihin muotoo ja reunoihin pienet korokkeet että pysyy keskellä jousta se rakennelma.
Vinkkejähän oli muistaakseni täällä foorumilla esim. käyttää raaka-aineena haitarintunkin kierretankoa joka ei leivo kierteiltään niin helposti kiinni ja kestääkin paremmin, mutta tuokin vältti sen verran ettei mun tarvinnut lähteä komppaamaan romiksia.
Mutta sama periaate siinä mukailtunna kuin siinä Klanninkin puristimessa, kaks klappua (mulla on toinen sivusta tuupattava ja toises vaan reikä), noin 15 cm pitkä runko-osa ja oisko ollu 30 cm pitkä kierretanko että saa 43 cm pitkän jousen likistettyä suht mukavasti noin 30 senttiseksi, iskarin yläpäätä raottamalla ja kallistuksenvakaajan pään irrottamalla saa jousen just ja just sujautettua paikoilleen kun vähän ryytyneillä puslilla varustettua alatukivartta jalalla tms. painaa alaspäin. Jos tuolla virityksellä koettaa kovin lyhyeksi jousta, saattaa pehmeä kierretangon kierre mennä sököksi - siksi koetin mahd. vähillä puristuksilla.
Niin, se 15cm pitkä osa tuupataa alatukivarren reiästä sen verran jousen sisään että saa jousen alaosan sivusta työnnettyä klapun siihen paikoilleen, sitten klappua pyöritellään niin että molemmat nousee jousen yläosaan suht liki juosikuppia - mitä likempi, sen parempi. Sitten työnnetään kierretankoo seuraavaksi jousen sisään, mutta sen verran vaan läpite alatukivarren että saa alaklapun tuupattua jousen alaosan sivusta ja kierretanko siittä läpite, sitten kierretanko kierretään (joutuu pikkupihdeillä pitään yläosaa paikoillaan) alkuun siihen 15cm pitkään, kierretangon alaosassa on mutteri hepattunna että saa hylsyllä kierrettyä sisään (alatukivarren reiästä). Kun rupee olemaan puristusta, laput pysyy paikoillaan aika hyvin - vaati vähän tehdä niihin lappuihin muotoo ja reunoihin pienet korokkeet että pysyy keskellä jousta se rakennelma.
Vinkkejähän oli muistaakseni täällä foorumilla esim. käyttää raaka-aineena haitarintunkin kierretankoa joka ei leivo kierteiltään niin helposti kiinni ja kestääkin paremmin, mutta tuokin vältti sen verran ettei mun tarvinnut lähteä komppaamaan romiksia.
Mikä-milloinkin-sattuu-mies mieluummin...
Re: W210 alatukivarren puslien vaihtoa
Onko kukaan vaihtanut alatukivarsia Paavoon siten, että keula ilmaan, tunkki alatukivarren alle. Sitten löysää renkaan pois ja iskarin alapää irti ja koiranluun pultti irti alatukivarresta. Sitten laskee tukivarren alla olevan tunkin alas ja jousi pullahtaa kentälle. Ei kait tuossa sen ihmeempiä pitäisi olla, ei tarvi jousipuristimia. Sitten tietenkin alapallot uusiksi ja koiranluut.
Re: W210 alatukivarren puslien vaihtoa
Ampuuhan se jousen pois, mutta millä sen takaisin saat?
Re: W210 alatukivarren puslien vaihtoa
Siis jousi "pullahtaa" pois, kun tunkkia laskee hitaasti alas. Jousi asennetaan takaisin tunkkaamalla uuden alatukivarren vaihdon jälkeen tukivarren alta niin, että iskarin pultti taas menee alapäästään tukivarteen kiinni.mihail kirjoitti:Ampuuhan se jousen pois, mutta millä sen takaisin saat?
Re: W210 alatukivarren puslien vaihtoa
Ei taida enää monikaan vaihtaa, kun kympeillä saa uuden jousipuristimen jolla voi tehdä homman helposti ja turvallisesti.
wiimax.fi
Re: W210 alatukivarren puslien vaihtoa
Mistä saa kympeillä Mersun jousille soveltuvan puristimen?dealer kirjoitti:Ei taida enää monikaan vaihtaa, kun kympeillä saa uuden jousipuristimen jolla voi tehdä homman helposti ja turvallisesti.
Re: W210 alatukivarren puslien vaihtoa
Oma makso ebaystä viitisen vuotta sitten kotiin totuna viienkympin luokkaa.
Star
Re: W210 alatukivarren puslien vaihtoa
Ebaysta löytyy, varmaan halvempiakin kuin tämä mutta pikaisesti yksi:
https://www.ebay.de/itm/Innenfederspann ... SwUchaIA9n" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.ebay.de/itm/Innenfederspann ... SwUchaIA9n" onclick="window.open(this.href);return false;
wiimax.fi
Re: W210 alatukivarren puslien vaihtoa
Muistaakseni tein itse just näin. (100 varmaan en muista oliko vähän apuna vielä jotkut yleismallin puristimet). Puslat vaihdoin prässillä sopivia vastineita käyttäen, mut onnistuu käsittääkseni yhtä hyvin isolla ruustukilla.Behemoth kirjoitti:Siis jousi "pullahtaa" pois, kun tunkkia laskee hitaasti alas. Jousi asennetaan takaisin tunkkaamalla uuden alatukivarren vaihdon jälkeen tukivarren alta niin, että iskarin pultti taas menee alapäästään tukivarteen kiinni.mihail kirjoitti:Ampuuhan se jousen pois, mutta millä sen takaisin saat?