Ompas nämä härveleitä. Kai siellä ohjelmassa on tieto mitä pitäisi ahtaa ja sen perusteella syöttää? Sehän sitten on eriasia mitä ajan hammas on vaikuttanut?sakke88 kirjoitti:Vie Starin nokkaan niin sieltä tulee tieto. Kahta samanlaista moottoria ei ole olemassa ruiskutusmäärän ja ahtopaineen suhteen.jusejuse kirjoitti:Mitå vakio w164 320cdi ahtaa ja syöttää?
CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Jos on samntehoiset moottorit, niinkuin vakiomoottorit ovat, niin syöttömäärien on pakkokin olla yhtenevät.
Max syöttömäärä milleinä suhteessa kierroslukuun

Max ahtopaine kierrosten ja syöttömäärän funktiona, baareina

Kyseessä siis ML 320cdi vakio
Jos on samntehoiset moottorit, niinkuin vakiomoottorit ovat, niin syöttömäärien on pakkokin olla yhtenevät.
Max syöttömäärä milleinä suhteessa kierroslukuun

Max ahtopaine kierrosten ja syöttömäärän funktiona, baareina

Kyseessä siis ML 320cdi vakio
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Onko noi kuutiomillit suoraan suhteessa vääntömomenttiin?
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Juu, onhan ne.
Sen verran pitää ahtopainekuvan selitystä tarkentaa, että kyseessä on ohjelman pyytämä ahtopaine, kaasupohjassa.
Juu, onhan ne.
Sen verran pitää ahtopainekuvan selitystä tarkentaa, että kyseessä on ohjelman pyytämä ahtopaine, kaasupohjassa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Mappi 255 vai 300?
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Jos tarkoitat ML,ä, niin kolmen baarin mappi.
Jos tarkoitat ML,ä, niin kolmen baarin mappi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Kyllä, loggailin launchilla niin piikkasi 1,7, arvelinkin että luultavasti 3bar on. Saako starilla kuinka paljon livedataa kerralla? Mersuissa näkyy olevan ainakin launchilla turhan monessa blokissa tieto, ei saa ahtoja ja soppaa samaan vetoon.tuikku kirjoitti:.
Jos tarkoitat ML,ä, niin kolmen baarin mappi.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Launchillakin saa liven ja nauhoitettua muttei kaikkia kerralla yhdellä vedolla, starilla saa kaikki kerralla?sakke88 kirjoitti:Starilla saa riittävät tiedot ruiskutuspaineista, ruiskutusmäärästä...ahtopaineista livenä.jusejuse kirjoitti:Kyllä, loggailin launchilla niin piikkasi 1,7, arvelinkin että luultavasti 3bar on. Saako starilla kuinka paljon livedataa kerralla? Mersuissa näkyy olevan ainakin launchilla turhan monessa blokissa tieto, ei saa ahtoja ja soppaa samaan vetoon.tuikku kirjoitti:.
Jos tarkoitat ML,ä, niin kolmen baarin mappi.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Vediamolla saa tarkasti logattua 10ms syklillä kaikkia mahdollisia arvoja. Arvot saa sitten exceliin.sakke88 kirjoitti:Muistaakseni yhdellä vedolla saa digitaalisen diagrammin josta selviää polttoaineen ruiskutukset sylinteri kohtaisesti sekä imusarjan ahtopaine livenä.jusejuse kirjoitti:
Launchillakin saa liven ja nauhoitettua muttei kaikkia kerralla yhdellä vedolla, starilla saa kaikki kerralla?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Mitäs pitää tehdä R6 320 cdi:n ohjelmoinnissa, että esim.syöttömäärät näkyy starilla väärin.
Niin pieniä lukuja näyttää ettei auton pitäisi edes toimia..
Niin pieniä lukuja näyttää ettei auton pitäisi edes toimia..
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Ohjelmassa on suuttimille oma toiminta karttansa, suutinkartta.kilander kirjoitti:Mitäs pitää tehdä R6 320 cdi:n ohjelmoinnissa, että esim.syöttömäärät näkyy starilla väärin.
Niin pieniä lukuja näyttää ettei auton pitäisi edes toimia..
Siinä on kerrottu, miten pitkään ohjaimen on pidettävä suutinta auki, syöttömäärän ja paineen funktiona, jotta haluttu suorituskyky saavutettaisiin.
Tähän karttaan kun lisää runsaasti aikaa, niin ruiskutusmäärät kasvavat voimakkaasti, niin etttei ohjain tajua muutosta.
Ruiskutus menee samalla pieleen, tietysti.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Vaihteiston suojaustoiminta? Miten käytännössä toimii, eli jos havaitsee luistoa niin jättääkö vikakoodia? Ihmetelty kaverin w245 180cdi automaatti meseä, voimanpaskaa ladattu sisään mutta ulos ei tule, alkaa ahtamaan joku 1,3bar ja laskee heti alle yhden.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Vaihteiston ohjelmassa on max vääntömäärää suhteessa kierroslukuun kuvaava kartta.
Moottorinohjaimen kertomaa vääntötietoa verrataan siihen ja jos asetuksissa momentinhallinta on otettu käyttöön, niin riittävän suuri ero millä tahansa rasituksella, tai kierrosluvulla, laukaisee vikatilan.
Momentinmuuntimen luisto on eri asia. Turbiini saakin luistaa, se on sen homma. Kun ja jos luistoa on liikaa tai se on muuten hallitsematon, niin sitten siitä tulee herja, se on jotain "epäuskottava nopeustieto" tai sinne suuntaa vihjaava.
Loppulausetta en ymmärrä.
Vaihteiston ohjelmassa on max vääntömäärää suhteessa kierroslukuun kuvaava kartta.
Moottorinohjaimen kertomaa vääntötietoa verrataan siihen ja jos asetuksissa momentinhallinta on otettu käyttöön, niin riittävän suuri ero millä tahansa rasituksella, tai kierrosluvulla, laukaisee vikatilan.
Momentinmuuntimen luisto on eri asia. Turbiini saakin luistaa, se on sen homma. Kun ja jos luistoa on liikaa tai se on muuten hallitsematon, niin sitten siitä tulee herja, se on jotain "epäuskottava nopeustieto" tai sinne suuntaa vihjaava.
Loppulausetta en ymmärrä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Varmaan kysytty aiemminkin, mutta kuka tuikuttaa Joensuun seudulla, vai ajattaako Kainuuseen?
W211 200cdi 2004 (töissäkuljettaja, kilsahirviö)
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)
W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)
W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Noin vähän arvelinkin, eli vikatila päälle ja kierrokset max 3000tms ja kuittaantuu käyttämällä sammuksissa? Ei sitten ole siinäkään syy. Loppulauseessa ohuesti kuvasin käytöstä, kiihdytyksessä ahdot käväisee jossakin 1,3 bar tienoilla ja juuri kun pitäisi alkaa vetämään niin laskevat alle 1, johonkin 0,8-0,9 alueelle. Vakiona 1.05 ja ohjelmassa 1,4. Syöttöäkään ei tietysti vastaavasti ole kun ahdot ei nouse. Mekaanisia vikoja ei näyttäisi olevan.tuikku kirjoitti:.
Vaihteiston ohjelmassa on max vääntömäärää suhteessa kierroslukuun kuvaava kartta.
Moottorinohjaimen kertomaa vääntötietoa verrataan siihen ja jos asetuksissa momentinhallinta on otettu käyttöön, niin riittävän suuri ero millä tahansa rasituksella, tai kierrosluvulla, laukaisee vikatilan.
Momentinmuuntimen luisto on eri asia. Turbiini saakin luistaa, se on sen homma. Kun ja jos luistoa on liikaa tai se on muuten hallitsematon, niin sitten siitä tulee herja, se on jotain "epäuskottava nopeustieto" tai sinne suuntaa vihjaava.
Loppulausetta en ymmärrä.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Mites tuommonen w204 350cdi 265hv model, mitä mekaanisia muutoksia pitää tehä että lähtee vakio turbolla ns. "kaikki irti" ja minkänäkösiä lukemia pitäs tulla tauluun sitte. Käykö om642 samat venajouset ko om648?
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Cooleri kannattaa aina mersussa vaihtaa, vakiot on sanalla sanoen huonoja.
Vain pari mallia, joissa vakiona riittävä pikku piristykseenkin, ML ja GL.
Downpipe ja suodattimet, muissa malleissa ei hyötyä, mutta tuon 265 heppaisen ahtimen kanssa on.
Jossain täällä on muistaakseni lappuakin, olikohan 350 luokkaa, saattoi olla ylikin.
Ei käy samat jouset, OM606,n virijouset käy, samoilla muutoksilla nostimen yläpäähän.
4->6 pyttyisissä rivmoottoreissa (cdi) on sellaiset joulukuusimalliset venttiilinjouset, V-moottoreissa suorat pötköt.
Cooleri kannattaa aina mersussa vaihtaa, vakiot on sanalla sanoen huonoja.
Vain pari mallia, joissa vakiona riittävä pikku piristykseenkin, ML ja GL.
Downpipe ja suodattimet, muissa malleissa ei hyötyä, mutta tuon 265 heppaisen ahtimen kanssa on.
Jossain täällä on muistaakseni lappuakin, olikohan 350 luokkaa, saattoi olla ylikin.
Ei käy samat jouset, OM606,n virijouset käy, samoilla muutoksilla nostimen yläpäähän.
4->6 pyttyisissä rivmoottoreissa (cdi) on sellaiset joulukuusimalliset venttiilinjouset, V-moottoreissa suorat pötköt.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Pahoittelut, että en jaksa hakua käyttää enempää: missä on Tampereella/Pirkanmaalla lähin Tuikku-softan tarjoaja?
Kyseessä siis -10 vuotinen S212 350CDI 4MATIC. Haussa olisi pientä lisävoimaa, mutta mielellään myös pieni kulutuksen alenema
Kyseessä siis -10 vuotinen S212 350CDI 4MATIC. Haussa olisi pientä lisävoimaa, mutta mielellään myös pieni kulutuksen alenema

E 350 CDI 4 Matic (S212) 2010
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Lisäätehoa.fi
Lisäätehoa.fi
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Mitenkäs se Joensuun alue? Oliko täällä ketään?
W211 200cdi 2004 (töissäkuljettaja, kilsahirviö)
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)
W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)
W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Ehkä vähän väärä topik kysellä tätä (sori siitä), mutta onko tämä sama toiminto olemassa W211 malleissa?Keklu kirjoitti:Onko muilla tullut ongelmia vakionopeudensäätimen kanssa softamuutoksen jälkeen? Autona W204 320 cdi -08.
Oireilee niin, että vakkariviiksestä kiihdyttämällä 10km/h pykälin esim 100->120km/h kerralla (eli 2 napautusta ylöspäin), iskee vikatilat päälle vakkarista, nopeusrajoittimesta sekä ESP:stä. Auto ei tämän jälkeen anna edes kiihdyttää. Pakko sammuttaa ja käynnistää uudelleen, ja kaikki taas OK tämän jälkeen.
Koitettiin jo kertaalleen pajalla muuttaa ohjelma niin, että uudet tehot otetaan käyttöön vasta 2400 rpm tienoilla (alkuperäinen ohjelma noin 1600 rpm), mutta ei vaikutusta. Juuri motarilla iski vikatila päälle alle 2000rpm kierroksilla vakkarilla kiihdyttäessä.
Vain Mersuilla since 2002
MB E200 Avantgarde 5g. aut. 722.699 CDI W211 Facelift -08 OM 646.821 Nyt ajettuna 260 tkm
ex MB E320 5g. aut. S210 -98 Avantgarde moottorina M112.941 Ajettu 378tkm. (hirvikolarista => lunareihin. Muuten olisi palvellut vielä pitkään ja hyvin.)
MB E200 Avantgarde 5g. aut. 722.699 CDI W211 Facelift -08 OM 646.821 Nyt ajettuna 260 tkm
ex MB E320 5g. aut. S210 -98 Avantgarde moottorina M112.941 Ajettu 378tkm. (hirvikolarista => lunareihin. Muuten olisi palvellut vielä pitkään ja hyvin.)
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Olisiko kenelläkään lähettää räpeltämätön E400cdi ohjelma. Yyveellä lisää
Star
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
No laitetaanpas tällainen lappu, ei niin kummoinen, mutta kerrankin hyvä mieli oli tehon mittauksen jälkeen.
MB C 200cdi autom. Se 122hv versio.
270,sen kunnostettu ahdin, vakio siis.
AMG,tä vastaavat suuttimet.
Cooleri
Ohjelma
Ei muuta.
Noin 240hv/475nm
Käyrät erittäin hyvän malliset, max teho juuri oikealla paikalla
Näin käy, kun ei tarvi suuttimista kaikkea repiä ulos.

No laitetaanpas tällainen lappu, ei niin kummoinen, mutta kerrankin hyvä mieli oli tehon mittauksen jälkeen.
MB C 200cdi autom. Se 122hv versio.
270,sen kunnostettu ahdin, vakio siis.
AMG,tä vastaavat suuttimet.
Cooleri
Ohjelma
Ei muuta.
Noin 240hv/475nm
Käyrät erittäin hyvän malliset, max teho juuri oikealla paikalla
Näin käy, kun ei tarvi suuttimista kaikkea repiä ulos.

.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Kuinka moottoriteho lasketaan alustadynamometrin rengastehosta?
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Käsittääkseni se mitataan - rullausvaiheen aikana.
Rullaus on yhtä tärkeä vaihe mittauksessa, kun kiihdytyskin.
Käsittääkseni se mitataan - rullausvaiheen aikana.
Rullaus on yhtä tärkeä vaihe mittauksessa, kun kiihdytyskin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
[quote="teemu5566"]Kuinka moottoriteho lasketaan alustadynamometrin rengasteho
Lainattu opinnäytetyö Ammattikorkeakoulusta. Tässä hyvä teoriapaketti ja vastaukset kysymyksiin. https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Lainattu opinnäytetyö Ammattikorkeakoulusta. Tässä hyvä teoriapaketti ja vastaukset kysymyksiin. https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Yks mönkijä ja moottoripyörä penkittäjä vaan väitti että moottoritehoa ei voi mitata kuin kampiakselilta. Ite kyllä tiesin että pystyy mutta en ollu varma tavasta.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Kyllä kallistuisin myös sille kannalle, että pyörätehoa mittaamalla ei tarkkaa MOOTTORITEHOA saada mitattua. Silloinhan mitataan pyöräteho rullilla, jonka jälkeen loppu perustuu pitkälti laskelmiin. Laskelimilla pyritään vähentämään pyöriltä mitatusta tehosta voimalinhan häviöt ja renkaiden rullausvastukset. Toisin sanoen raakaa kampiakselin päästä lähtevää tehoa ei voine MITATA muutoin, kuin laittamalla pelkkä moottori jarrupenkkiin?teemu5566 kirjoitti:Yks mönkijä ja moottoripyörä penkittäjä vaan väitti että moottoritehoa ei voi mitata kuin kampiakselilta. Ite kyllä tiesin että pystyy mutta en ollu varma tavasta.
E 350 CDI 4 Matic (S212) 2010
- Vitonraato
- Vakiokalustoa
- Viestit: 315
- Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
- Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Voimalinjan häviöt ja muut kun on tiedossa, niin eiköhän aika tarkka laskennallinen teho kuitenkin saada? Ei liene koknaisuuden kannalta merkitystä parilla hevosvoimalla suuntaan tai toiseen?JarkkoJ kirjoitti:Kyllä kallistuisin myös sille kannalle, että pyörätehoa mittaamalla ei tarkkaa MOOTTORITEHOA saada mitattua. Silloinhan mitataan pyöräteho rullilla, jonka jälkeen loppu perustuu pitkälti laskelmiin. Laskelimilla pyritään vähentämään pyöriltä mitatusta tehosta voimalinhan häviöt ja renkaiden rullausvastukset. Toisin sanoen raakaa kampiakselin päästä lähtevää tehoa ei voine MITATA muutoin, kuin laittamalla pelkkä moottori jarrupenkkiin?teemu5566 kirjoitti:Yks mönkijä ja moottoripyörä penkittäjä vaan väitti että moottoritehoa ei voi mitata kuin kampiakselilta. Ite kyllä tiesin että pystyy mutta en ollu varma tavasta.
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Niin... Millä nyt sitten on merkitystä... Pelkkä moottoriteho on vain numero, paitsi jos käyttää sitä moottoria generaattorin voimanlähteenä tai vesipumppuna. Pyöräteho (voimansiirtohäviöineen) on se millä se auto liikkuu.JarkkoJ kirjoitti:Kyllä kallistuisin myös sille kannalle, että pyörätehoa mittaamalla ei tarkkaa MOOTTORITEHOA saada mitattua. Silloinhan mitataan pyöräteho rullilla, jonka jälkeen loppu perustuu pitkälti laskelmiin. Laskelimilla pyritään vähentämään pyöriltä mitatusta tehosta voimalinhan häviöt ja renkaiden rullausvastukset. Toisin sanoen raakaa kampiakselin päästä lähtevää tehoa ei voine MITATA muutoin, kuin laittamalla pelkkä moottori jarrupenkkiin?teemu5566 kirjoitti:Yks mönkijä ja moottoripyörä penkittäjä vaan väitti että moottoritehoa ei voi mitata kuin kampiakselilta. Ite kyllä tiesin että pystyy mutta en ollu varma tavasta.
Teknisestihän moottoriteho saadaan hyvinkin tarkasti myös ilman dynoa. Kun tiedetään moottorin mekaaninen rakenne, kaikkine massoineen ja hitausmomentteineen, niin moottoria ryntäyttämällä ja mittaamalla kierrosluvun nousu, saadaan hyvinkin tarkasti selville moottorin teho.
Jos mies puhuu, eikä yksikään nainen ole kuulemassa, niin onko mies silti väärässä?