C32 AMG kompressori kaput
C32 AMG kompressori kaput
Kompuran kytkin aiheutti melkoista tuhoa, jousi irtosi paikoiltaan katkoi putkia, rikkoi suojamuovin ja hakkasi konepeltiin lommoja.
Onko kellään tietoa mistä voisi hankkia uuden/käytetyn kompuran? Uusi maksaa Suomessa 6500€, Floridassa 3500$!
Onko kellään tietoa mistä voisi hankkia uuden/käytetyn kompuran? Uusi maksaa Suomessa 6500€, Floridassa 3500$!
Re: C32 AMG kompressori kaput
Bildelsbasen.se näyttää löytyvän ainakin yksi käytetty 15000 SKR + rahti C-klass/W203-haulla. Sieltä löytyy kokonaisia moottoreita hintaan 25000 SKR, mutta kompuran mukanaolo on syytä varmistaa.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: C32 AMG kompressori kaput
Saksan ebayssa noita on melko usein myynnissä.
Menikö oikeasti koko kompura rikki vai pelkästään hihnapyörä?
Menikö oikeasti koko kompura rikki vai pelkästään hihnapyörä?
Re: C32 AMG kompressori kaput
Akseli jossa kytkimen pitäisi istua mukavasti on hioutunut melkolailla ohueksi ja ainakin nykyisessä laakerissa on melkoisesti klappia. Akselia pitäisi joko sorvata pienemmäksi ja laittaa pienempinapainen laakeri tai sitten lisätä materiaalia niin että alkuperäisen kokoinen laakeri siihen istuisi. Nyt on Saksasta vetämässä käyttämättömän kompuran hankinta, toivotaan että myyjä suostuu lähettämään Suomeen. Peukut pystyyn että onnistuu!
Re: C32 AMG kompressori kaput
Onko tuota hihnapyörää/elektromagneettista kytkintä saatavilla erikseen vai kuuluuko kompurapakettiin?
Re: C32 AMG kompressori kaput
On saatavana erikseen. Jokin muistikuva on, että alkuperäinen oli joskus 700 euron luokkaa. Sittenhän on olemassa viri-rullia, jotka pienempiä => enemmän ahtopainetta. Näissä koot vaihtelee 65 - 62 mm.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 67
- Liittynyt: To 27.04.2017 12:17
- Paikkakunta: Vantaa
Re: C32 AMG kompressori kaput
SLK 32:n omistajana kiinnostaa tapahtumasarja, jonka takia tuohon lopputuloksen päädyttiin.
"Akseli kulunut"? Eli laakeri ollut jumissa ja liuku on tapahtunut laakerin sisäkehän ja akselin välillä? Ja tarkoittanet nimenomaan hihnapyörän laakeria. Tätä joka vaihdetaan M113:een videossa: https://www.youtube.com/watch?v=TQsVok6BC50" onclick="window.open(this.href);return false;
(Aika hieno tuo kohta 10:00 minuutin kodasta eteenpäin)
"Akseli kulunut"? Eli laakeri ollut jumissa ja liuku on tapahtunut laakerin sisäkehän ja akselin välillä? Ja tarkoittanet nimenomaan hihnapyörän laakeria. Tätä joka vaihdetaan M113:een videossa: https://www.youtube.com/watch?v=TQsVok6BC50" onclick="window.open(this.href);return false;
(Aika hieno tuo kohta 10:00 minuutin kodasta eteenpäin)
-- C200 4Matic 2019 --
Re: C32 AMG kompressori kaput
Vaurio on tod. näk. juurikin hihnapyörän laakerin aiheuttama, varmuutta ei kyllä ole. Itse kompurakin on kyllä melkolailla väljä verrattuna eilen Saksasta tulleeseen käyttämättömään yksikköön. Jenkeissä on vastaavia vaurioita tullut 100k mailin kohdalla ja minulla meni juuri tuo 160tkm rikki...
Tuli aika paljon ylimääräisiäkin osia, katson mitä kannattaa laittaa paikoilleen ja loput jäävät ylimääräisiksi niitä tarvitseville. Mm. uusi välijäähdytin tuli kylkiäisenä, näyttää olevan 1700€ arvoinen.
Tuli aika paljon ylimääräisiäkin osia, katson mitä kannattaa laittaa paikoilleen ja loput jäävät ylimääräisiksi niitä tarvitseville. Mm. uusi välijäähdytin tuli kylkiäisenä, näyttää olevan 1700€ arvoinen.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 67
- Liittynyt: To 27.04.2017 12:17
- Paikkakunta: Vantaa
Re: C32 AMG kompressori kaput
Jenkit vaihtelee kompressorin öljyä - kuinka olennainen asia tuo on, esim kompressorin käyttöiän kannalta? Käsittääkseni sillä ei ole virallista vaihtoväliä.
-- C200 4Matic 2019 --
Re: C32 AMG kompressori kaput
No niin, tuli käytyä tutkimassa raatoa ja siinä olikin alkuperäisestä poikkeava 66mm halkaisijaltaan oleva hihnapyörä. Orkkis taitaa olla 73,6mm. Täytyy vielä käydä mittailemassa kampiakselin ja vesipumpun pyörät josko olevat alkuperäisiä vaiko muutettuja.
Jos lähden pienentämään (eli suuremmalla pyörällä) kompuran kierroksia niin luuletteko että tehon pudotuksen lisäksi on muuta ongelmaa odotettavissa. Moottorikartta olisi varmaan syytä muuttaa? Oliko täällä vinkkiä paikasta jossa voisi tehdä kartan uusiksi?
Jos lähden pienentämään (eli suuremmalla pyörällä) kompuran kierroksia niin luuletteko että tehon pudotuksen lisäksi on muuta ongelmaa odotettavissa. Moottorikartta olisi varmaan syytä muuttaa? Oliko täällä vinkkiä paikasta jossa voisi tehdä kartan uusiksi?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 67
- Liittynyt: To 27.04.2017 12:17
- Paikkakunta: Vantaa
Re: C32 AMG kompressori kaput
C32:n virittämiselle onkin pitkä keskusteluketju täällä. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... start=1500" onclick="window.open(this.href);return false;
Josko joku osallistuja osaisi kertoa (amgenter ?)
Josko joku osallistuja osaisi kertoa (amgenter ?)
-- C200 4Matic 2019 --
Re: C32 AMG kompressori kaput
Eaton taitaa suositella vaihtoväliksi 100000 mailia, Mersu ei mainitse asiaa missään.Mustikka60 kirjoitti:Jenkit vaihtelee kompressorin öljyä - kuinka olennainen asia tuo on, esim kompressorin käyttöiän kannalta? Käsittääkseni sillä ei ole virallista vaihtoväliä.
- SLK 200K Final Edition 2004
ex. SLK 200K 2001
ex. SLK 200K 2001
Re: C32 AMG kompressori kaput
Onhan noita tullut vaihdeltua. Mersun mukaan ikuinen öljy mutta en ole sellaista ikinä nähnyt.Mustikka60 kirjoitti:Jenkit vaihtelee kompressorin öljyä - kuinka olennainen asia tuo on, esim kompressorin käyttöiän kannalta? Käsittääkseni sillä ei ole virallista vaihtoväliä.
Kyseessä ei ole Eaton ahdin, joten Veholta varaosana saatavaa Eatonin öljyä ei tule tähän ahtimeen lykätä. IHI:n valmistama ahdin, johon käy Mobile Jet Oil 254. Ja täyttömäärä C32:ssa on 140 mm. Parhaiten vanhat öljyt saa pois, jos ottaa ahtimen irti. Letkulla ja lääkeruiskulla onnistuu myös. Letkua vaan pitää vähän taivuttaa, jotta saa vanhat öljyt pois pohjalta asti.Mustikka60 kirjoitti:Eaton taitaa suositella vaihtoväliksi 100000 mailia, Mersu ei mainitse asiaa missään.
Re: C32 AMG kompressori kaput
Minkäs kokoinen ahtimen rulla sulla aikaisemmin on ollut paikoillaan? Jos muita muutoksia ei ole kuin rullan koko vakiosta => 65 mm niin ei tartte muuttaa karttoja. ECU hanskaa tuon muutoksen. Bensa-vehkeitä kun lähtee virittelemään niin laittakaa nyt ainakin bensapaine-mittari ja laajakaistalambda.BlackC32 kirjoitti:No niin, tuli käytyä tutkimassa raatoa ja siinä olikin alkuperäisestä poikkeava 66mm halkaisijaltaan oleva hihnapyörä. Orkkis taitaa olla 73,6mm. Täytyy vielä käydä mittailemassa kampiakselin ja vesipumpun pyörät josko olevat alkuperäisiä vaiko muutettuja.
Jos lähden pienentämään (eli suuremmalla pyörällä) kompuran kierroksia niin luuletteko että tehon pudotuksen lisäksi on muuta ongelmaa odotettavissa. Moottorikartta olisi varmaan syytä muuttaa? Oliko täällä vinkkiä paikasta jossa voisi tehdä kartan uusiksi?
Re: C32 AMG kompressori kaput
Siis kuten tuossa aiemmin mainitsin niin hajonnut rulla oli 66mm ja nyt uudessa alkuperäisessä kompurassa rulla on n.74mm. Täytyy vielä käydä tsekkaamassa onko kampiakselin rullaa kasvatettu, mikä on varsin todennäköistä saatuani hieman dataa Carlssonilta, joka on ollut yhteydessä auton valmistumiseen.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 67
- Liittynyt: To 27.04.2017 12:17
- Paikkakunta: Vantaa
Re: C32 AMG kompressori kaput
Sehän olisi hurja viritys - sekä kampiakselin hihnapyörän kasvatus + kompuran hihnapyörän pienennys. Eikös yleensä ole tehty vain jompi kumpi, jotta saadaan kompura pyörimään nopeammin?BlackC32 kirjoitti:Siis kuten tuossa aiemmin mainitsin niin hajonnut rulla oli 66mm ja nyt uudessa alkuperäisessä kompurassa rulla on n.74mm. Täytyy vielä käydä tsekkaamassa onko kampiakselin rullaa kasvatettu, mikä on varsin todennäköistä saatuani hieman dataa Carlssonilta, joka on ollut yhteydessä auton valmistumiseen.
amgenter mainitsi, että vakiosofta adaptoituu pienempään rullaan joten kuten, mutta toimiiko asia esim virisoftalla päinvastoin, kun kompressorin rulla suurenee ja ahtopaine vastaavasti pienenee? Tuo kai on se olennainen kysymys nyt.
-- C200 4Matic 2019 --
Re: C32 AMG kompressori kaput
On noita stackkejä laiteltu. Pansullakin taisi tällainen olla. Kompuran hyötysuhde vaan heikkenee aika lailla, jolloin lämpöä tulee lisää ja jäähdytystä pitää parantaa.Mustikka60 kirjoitti:Sehän olisi hurja viritys - sekä kampiakselin hihnapyörän kasvatus + kompuran hihnapyörän pienennys. Eikös yleensä ole tehty vain jompi kumpi, jotta saadaan kompura pyörimään nopeammin?
Kyllä se normaalisti pikkumuutokset suuntaan tai toiseen hanskaa. Kaasu pohjassa voi tietysti rikkaalle vetää (open loop).Mustikka60 kirjoitti:amgenter mainitsi, että vakiosofta adaptoituu pienempään rullaan joten kuten, mutta toimiiko asia esim virisoftalla päinvastoin, kun kompressorin rulla suurenee ja ahtopaine vastaavasti pienenee? Tuo kai on se olennainen kysymys nyt.
Re: C32 AMG kompressori kaput
Autosta löytyi alkuperäiset kampiakselin ja vesipumpun pyörät eli nyt mennään kohti vakiota. Saa nähdä riittääkö vai pitääkö tehdä myöhemmin jotain virityksiä.
Re: C32 AMG kompressori kaput
Autoa lähdetään kasaamaan luultavasti ensi viikolla. Sain uuden kompressorin lisäksi hieman muutakin sälää esim. uuden välijäähdyttimen. Mitä luulette onko alkuperäistä syytä vaihtaa ts. onko näissä ollut vuoto-ongelmia? Uutena jäähdytin näyttää maksavan n. 1700€. Voin luopua tuosta kohtuuhinnalla. Samoin tuli uuder imusarjat sekä pari muuta osaa. Kaikki on tosiaan käyttämättömiä.
Re: C32 AMG kompressori kaput
Onko kukaan onnistunut tekemään siistiä ahtopainemittarin asennusta? Olisi aika mukava tietää toimiiko ahdin vai ei ja ehkä voisi välttää vastaavan täystuhon.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 67
- Liittynyt: To 27.04.2017 12:17
- Paikkakunta: Vantaa
Re: C32 AMG kompressori kaput
Kannattaa lukea tuo aiemmin linkkaamani C32-keskustelu - siinä on varmaan käsitelty kaikki mahdollinen C32:n virittämisen kannalta. Ahtopaine ei varmaankaan pääse liian suureksi vakiorullilla, joten mittari ei liene tarpeen. Se bensapaine on varmaankin olennaisempi, lienevät konerikot olleet aina bensanpuutteesta johtuvia.BlackC32 kirjoitti:Onko kukaan onnistunut tekemään siistiä ahtopainemittarin asennusta? Olisi aika mukava tietää toimiiko ahdin vai ei ja ehkä voisi välttää vastaavan täystuhon.
Välijäähdytinjärjestelmän kriittinen osa on se kiertovesipumppu, joka on 99% varmuudella autoosi jo vaihdettu. Omassakin pyörii menestyksekkäästi se Johnsonin pumppu. Ihmettelen ettei kompressorin sammumisia ole esiintynyt täyskiihdytyksissäkään tänä kesänä, näillä ulkolämpötiloilla. Ilmeisen tehokas tuo jäähdytysnesteellä tapahtuva lämmönsiirto.
-- C200 4Matic 2019 --
Re: C32 AMG kompressori kaput
Saako noiden OBD -lukijoiden kautta ahtopaineesta tietoa? Lähinnä vaan informatiivista. Millaisia lukijoita olette kokeilleet. Olisiko iOS -maailmaan mitään pätevää?
Re: C32 AMG kompressori kaput
Imusarjan paineen saa OBD:n kautta. Joku halpa bluetooth OBD-lukija ja vaikka Torque BHP ohjelma. Ahtopaine tulee ongelmaksi vasta kun ylität MAP-anturin rajat. Ei sillä paineella mitään rikota. Laihalla seoksella vahinkoa tulee. Kuten aikaisemmin sanoin, laita bensanpaineanturi ja laajakastalambda.
Näitä samoja on turha tosiaan toistella kun tuossa C32-ketjussa on käsitelty lähes kaikki mitä voi kohtuullisesti tehdä. Jos kansiin teet muutoksia, jotain stroker-settiä tai vaihdat ahtimen niin sitten vasta alkaa olemaan uutta tietoa.
Näitä samoja on turha tosiaan toistella kun tuossa C32-ketjussa on käsitelty lähes kaikki mitä voi kohtuullisesti tehdä. Jos kansiin teet muutoksia, jotain stroker-settiä tai vaihdat ahtimen niin sitten vasta alkaa olemaan uutta tietoa.
Re: C32 AMG kompressori kaput
Juu, ei ollut epäilystäkään minkään rikkomisesta, ihan vaan ajattelin uteliaisuudesta ja vanhasta turbo -auton tottumuksesta ahtopainetta seurailla. Lähinnä kiinnostaa ahtopaineen puute.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 67
- Liittynyt: To 27.04.2017 12:17
- Paikkakunta: Vantaa
Re: C32 AMG kompressori kaput
Auto on kasassa ja tuntuu jopa aiempaa paremmalta, tod. näk. kompurassa on ollut vikaa jo pidemmän aikaa, sitä vaan ei ollut huomannut. ECU alkaa ilmeisesti oppimaan tälle hitaammalle kompressorin pyörälle. Ei tahdo enää renkaiden pito riittää normaalissa liikkeellelähdössä. Alla on maltilliset 17/245/45 gummit.
Ainoa fixausta vaativa juttu on vielä konepellin kolhut jotka siis tulivat vapaakytkimen jousesta.
Ainoa fixausta vaativa juttu on vielä konepellin kolhut jotka siis tulivat vapaakytkimen jousesta.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 67
- Liittynyt: To 27.04.2017 12:17
- Paikkakunta: Vantaa
Re: C32 AMG kompressori kaput
Hienoa että toimii.
Itsellä SLK:ssa takarengas 245-40-17. Yllättävän hyvin pitää. Käsittääkseni vakiosofta ja rauta, mutta eihän aiempien omistajien tekosia tiedä. tm
Itsellä SLK:ssa takarengas 245-40-17. Yllättävän hyvin pitää. Käsittääkseni vakiosofta ja rauta, mutta eihän aiempien omistajien tekosia tiedä. tm
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-- C200 4Matic 2019 --
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 2
- Liittynyt: La 17.11.2018 16:09
Re: C32 AMG kompressori kaput
Pitäisikö ohjelmoiduttaa uudelleen kun merkkikorjaamolla sanottiin että kaikki on nollattu tehdasarvoihinsa? Carlssonin setti.