Eli muutama kuukausi sitten s400:ssa räpsähti kaikki abs esp yms. Valot palamaan.
Starilla testatessa antoi vikakoodiksi oikean etu pyörimisanturin epäuskottavan signaalin.
Sain vian kuitenkin häviämään nitkuttelemalla liittimiä ja johtoja.
Vähän ajan päästä valot kuitenkin taas syttyivät mutta tällä kertaa star antoi syyksi vasemman puolen etu anturin epäuskottavan signaalin.
Tällä kertaa ei vikaa sitten saanutkaan enää pois millään joten varasin ajan veholta. Huolto vaatii sähkäriä joten meni parin viikon päähän ennen kuin lyötyi aika.
Vika oli päällä koko sen ajan mutta tänään aamulla kun lähdin viemään autoa huoltoon niin kas kummaa ei yhtäkään vikavaloa päällä. Huollossa eivät tietenkään pystyneet täysin vikaa selvittämään kun kaikki näytti olevan ok joten vaihtoivat vaan pyörimisanturin.
Pääsin parikymmentä kilsaa kotiinpäin niin pamahti valot takasin näyttöön ja kotona kun katsoin taas starilla niin vuorostaan oikean puolen anturia taas herjasi.
Päätin sitten ottaa tuosta N30/6 ohjaimesta pistoketta irti sen verran että mahdolliset hapettumat irtoaa ja näen samalla vähän paremmin ettei ole johtimia poikki menossa.
Kun laitoin liittimen takaisin ja ajoin diagnostiikan niin ohjain alkoi herjaamaan kolmella eri koodilla sisäistä vikaa ja vikahistoriaan tulee aina alijännitevika jossa kehotetaan tarkistamaan f34 sulake moottoritilasta.
Sulake on ehjä ja mittasin myös N30/6 ohjaimen liittimeltä, että liittimiin 1 ja 32 tulee jännite liittimen 16 maita vastaan ja myös liittimeen 8 tulee jännite sulakkeelta f34.
Mikä mahtaa nyt olla homman nimi?
Voiko ohjaimelta hävitä asetukset kun liitintä käyttää irti vai onnistuinko hajottamaan ohjaimen kun akku ei ollut irtikytkettynä liitintä irrotettaessa. Virrat toki oli pois päältä.
Jännä homma on myös että kaikki signaalit tulee kyllä ohjaimelta kun starilla testailin. Siis mm. Pyörimisnopeudet näkyi testilenkillä oikein. Eli ei se ihan pimeänäkään voi olla.
W221 energiaa talteenottavan jarrujärjestelmän N30/6 vika
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: Pe 16.02.2007 18:10
W221 energiaa talteenottavan jarrujärjestelmän N30/6 vika
S400 hybrid -10, Sprinter 319 -15, Mustang GT cabr. -96
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: Pe 16.02.2007 18:10
Re: W221 energiaa talteenottavan jarrujärjestelmän N30/6 vik
Kiikutan auton huomenna veholle ja lupasivat vielä tän viikon puolella kattoa sitä.
Kuulema vaihtavat myös oikean puolen pyörimisanturin.
Vähän vaikuttaa siltä, että hommasin ittelle lisäkuluja kun ropasin itse liittimen kanssa
Auto kun on hybridi niin siinä on korkeajännitejärjestelmä yhteydessä tohon RBS moduuliin ja se olisi pitänyt ohjelmallisesti kytkeä pois päältä ennen liittimen irrottamista.
Eli joku korkeajännitepuolen osa sieltä on ilmeisesti saattanut hajota.
Vähän toki ihmetyttää sekin kun kyseisessä liittimessä ei suoraan kuitenkaan korkeajännitettä ole vaan yhteys on can väylän kautta toiseen purkkiin.
Periaatteessahan sama tilanne olisi voinut tulla akun hajotessa tms. ,että tästä N30/6 moduulista häviää yhtäkkiä jännitteet.
Noh. Toivotaan parasta pelätään pahinta. Voi olla ihanan kallis tommonen moduuli.
Pitää toivoa, että menis jollain resetoinnilla ihan.
Kuulema vaihtavat myös oikean puolen pyörimisanturin.
Vähän vaikuttaa siltä, että hommasin ittelle lisäkuluja kun ropasin itse liittimen kanssa

Auto kun on hybridi niin siinä on korkeajännitejärjestelmä yhteydessä tohon RBS moduuliin ja se olisi pitänyt ohjelmallisesti kytkeä pois päältä ennen liittimen irrottamista.
Eli joku korkeajännitepuolen osa sieltä on ilmeisesti saattanut hajota.
Vähän toki ihmetyttää sekin kun kyseisessä liittimessä ei suoraan kuitenkaan korkeajännitettä ole vaan yhteys on can väylän kautta toiseen purkkiin.
Periaatteessahan sama tilanne olisi voinut tulla akun hajotessa tms. ,että tästä N30/6 moduulista häviää yhtäkkiä jännitteet.
Noh. Toivotaan parasta pelätään pahinta. Voi olla ihanan kallis tommonen moduuli.
Pitää toivoa, että menis jollain resetoinnilla ihan.
S400 hybrid -10, Sprinter 319 -15, Mustang GT cabr. -96