Om611 220cdi imusarjan läppien virka ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Om611 220cdi imusarjan läppien virka ?

Viesti Kirjoittaja johani »

Mikä virka ? Alipainesäätimen juuresta jotain rikki ja pyörivät vapaana.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6544
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Om611 220cdi imusarjan läppien virka ?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

paaaljon juttua foorumilla (haku?)

pääasiallisesti lienee pyörteyttävät sylinteriin virtaavaa ilmaa tukkimalla toisen kanavan kun sellaiselle tilanteelle tarvetta on. Voidaan poistaa ja tulpata kääntöakselien reiät, alipainekellon disabloinnista en muista miten hoidettiin, riittikö vain tulppaus... Jotkut väittävät huomaavansa hiekompaa alavääntöä jne mutta melko marginaalinen on haitta etuihin ja korjauksen hintaan (uusi imusarja) nähden.
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1646
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: Om611 220cdi imusarjan läppien virka ?

Viesti Kirjoittaja shade_z »

alipaineella toimivat läpät :think:
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6544
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Om611 220cdi imusarjan läppien virka ?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

juuh... ekoissa oli...
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18341
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Om611 220cdi imusarjan läppien virka ?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jätä kello letkun nokkaan ja poista läpät, reiät voi tulpata M12 ruuveilla.
wiimax.fi
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Om611 220cdi imusarjan läppien virka ?

Viesti Kirjoittaja johani »

Tää auton moottori on ollu ihan kuollu alle 2000rpm ja kunnolla vetoja vasta 2800rpm.. Ja nii kauvan ku mulla ollu, heti sellanen ettei soralla sudi alle 2000rpm, nyt ku ronklasin niitä läppien tankoa nii lähtee kunnolla vetämään 1600rpm ja tuntuu että turboki herää +500rpm aiemmin, vähä niinku ajais kakstahti kevarilla pakoaukonsäätimellä ja ilman että jos vain nui iso vaikutus nii kyllä mää ne toimimaan takas laitan..
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 690
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: Om611 220cdi imusarjan läppien virka ?

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

johani kirjoitti:että jos vain nui iso vaikutus nii kyllä mää ne toimimaan takas laitan..
Ei niitä mitään toimimaan tarvi laittaa, nyt ne on kiinni jos kerta ahistaa, ne voi poistaa tai lukita auki ja toimii senjälke. lukitus hankalampi jos ovat irti, eli melkein poistettava.
2007 R 320cdi
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Om611 220cdi imusarjan läppien virka ?

Viesti Kirjoittaja johani »

Mun järkee ne toimii nii että alakiekoilla suletaan toista kanavaa, saadaan pyörteytystä sylinterii ja parempi täytös. ja isoilla kiekoilla molemmat imukanavat auki ja mikäli ei käytössä = molemmat jatkuvasti auki, nii ei alavääntöä. Ja jos jatkuvasti kiinni niin ei ylhäällä tehoa. Ja jos laajasti toimivan moottorin haluaa nii pitää ne käyttöön saaha.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6544
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Om611 220cdi imusarjan läppien virka ?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Noita on foorumilaisten toimesta niin paljo suolistettu että ei varmasti ole noin isoa vaikutusta mitä kuvailet, syy siihen ennemminkin kuten edellä sanottu on siinä että läpät ovat väärässä asennossa väärään aikaan. Onhan sulla EGR kunnossa?
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
olli103
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 29.01.2009 20:24

Re: Om611 220cdi imusarjan läppien virka ?

Viesti Kirjoittaja olli103 »

Juu ei dieselissä oo noilla läpillä paljoo merkitystä tehon kannalta. Kokeiles jumii ne auki nii huomaat että toimii normaalisti.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Om611 220cdi imusarjan läppien virka ?

Viesti Kirjoittaja johani »

Loppujelopuks kalastelin ebaysta virosta imusarjan läppineen päivineen, vaihoin, ja sain aivan mahtavasti toimivan moottorin, alaväännön takas, ja turbo heräilee kivemmin :clap: selvis että eräs tunnettu lastuttajakin suosittelee jättämään läpät toimimaan, enkä enää yhtään ihmettelee miksi

Jos joku haluaa huonosti toimivan moottorin, niin multa saa ton vanhan imusarjan edukkaasti mistä saa poistella läpät kokonaan valmiiksi ja vaihella sitte päikseen paikalla olevaan.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4735
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Om611 220cdi imusarjan läppien virka ?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Todellisuudessa niillä läpillä ei ole tuon taivaallistakaan vaikutusta oikein säädetyssä moottorissa, esim AMG C30 ne puuttuu jo vakiona.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1246
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Om611 220cdi imusarjan läppien virka ?

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Johanin järkeily läppien toiminnasta sinänsä loogista, mutta väärin.

Läpät ei ole auki alakierroksilla ja kiinni yläkierroksilla.

Läpät avataan tyhjäkäynnillä ja osakaasulla, pienellä kuormalla.
Kiihdyttäessä kaasu pohjassa ovat auki kierrosluvusta riippumatta.
Kierrosluvulla on joku funktio toki, kun vaikuttaa suoraan ilmamäärään, suuremmalla kierrosluvulla ovat herkemmin auki (jostain eteenpäin aina auki, ei muista enää tarkkaa lukua kun testailin..).

Läppien pääasiallinen funktio on hiukkaspäästöjen vähentäminen pyörteyttämällä ilmaa ja siten edesauttaa puhtaampaa palamista.
Pienellä kuormalla ahtoja on vähän tai ei ollenkaan, ja virtaus venttiilin ohi sylinteriin hidas = läpillä suljetaan toinen kanava, jotta ilmavirtaan saadaan vauhtia.
Kaasu pohjassa ahtoja on niin paljon kuin ahdin pystyy tuottamaan (no se 1.4bar enintään toki vakiona), ja virtaus hyvä ilman mitään läppiäkin.

Jos joku pystyy noitten puuttumisen huomaamaan (minä en), se liittyy johonkin siirtymään osakaasulta suuremmalle kuormalle kaasua painettaessa, jollain kaasupolkimen asennolla vaste voi olla hitusen parempi ennenkuin läpät selällään.
Kaasu pohjassa sama, ei eroa.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5935
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Om611 220cdi imusarjan läppien virka ?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

MJPfin kirjoitti:Todellisuudessa niillä läpillä ei ole tuon taivaallistakaan vaikutusta oikein säädetyssä moottorissa, esim AMG C30 ne puuttuu jo vakiona.
Samoin monista pakuista,
eikä edes vaiko konessa nillä ole merkitystä
jos kuski ei tiedä että poistettu niin ei myöskään sitä huomaa
sokko testien mukaan,
Mökkillä
'
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Om611 220cdi imusarjan läppien virka ?

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

FinlandMerceds kirjoitti:
MJPfin kirjoitti:Todellisuudessa niillä läpillä ei ole tuon taivaallistakaan vaikutusta oikein säädetyssä moottorissa, esim AMG C30 ne puuttuu jo vakiona.
Samoin monista pakuista,
eikä edes vaiko konessa nillä ole merkitystä
jos kuski ei tiedä että poistettu niin ei myöskään sitä huomaa
sokko testien mukaan,
Ei ole minunkaan autom. 112CDI vitossa läppiä. Eikä egr:ää edes tehtaalta lähtiessäkään, näitä on erilaisia lokalisoituja versioita olemassa. Imusarja on siksi vieläkin puhdas (208 tkm ajettuna). Egr:n puuttumisesta huolimatta nokiarvo oli viime katsastuksessa 0,6. Catalytic converter toki on, mutta se ei nokiarvoon vaikuta dpf:n tavoin. Moottorin lämpenemiseen sillä voisi olla merkitystä.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5935
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Om611 220cdi imusarjan läppien virka ?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Vitollinen kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
MJPfin kirjoitti:Todellisuudessa niillä läpillä ei ole tuon taivaallistakaan vaikutusta oikein säädetyssä moottorissa, esim AMG C30 ne puuttuu jo vakiona.
Samoin monista pakuista,
eikä edes vaiko konessa nillä ole merkitystä
jos kuski ei tiedä että poistettu niin ei myöskään sitä huomaa
sokko testien mukaan,
Ei ole minunkaan autom. 112CDI vitossa läppiä. Eikä egr:ää edes tehtaalta lähtiessäkään, näitä on erilaisia lokalisoituja versioita olemassa. Imusarja on siksi vieläkin puhdas (208 tkm ajettuna). Egr:n puuttumisesta huolimatta nokiarvo oli viime katsastuksessa 0,6. Catalytic converter toki on, mutta se ei nokiarvoon vaikuta dpf:n tavoin. Moottorin lämpenemiseen sillä voisi olla merkitystä.
Egr poisto ei vaikutta kats mittaviin päästöihin muuta kuin korkeinataan niitä vähentäen
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin