w212 Facelift, LED umpion kosteus
w212 Facelift, LED umpion kosteus
Onko kellään kokemusta tällaisesta.
Auto w212 facelift vm2014. Juhannuksena kun alkoi sateet, ajovaloumpio meni huuruun ja siellä on selvästi kosteutta. Syykin löytyi, lasin alareunassa pieni halkeama.
Toiminta häiriintyi. Ilmoituksia tuli jokalähtöön mm. "Left dipped beam". ko, kostuneessa umpiossa täydet valot päällä ja ehjässä ainoastaan päivävalo.
Kun sammutin auton, kostunut valo jäi palamaan:) vain akunkengän tai umpion kaapelin irrottaminen auttoi.
Kun kostunut valo on irroitettu, ajovalot eivät toimi myöskään ehjässä valossa, ainoastaan päivävalo.
Onko kellään tietoa, onko nykyiset LED umpiot tehty tyhjiöksi, kun en ole löytänyt mitään ilmareikiä ja kosteutta on vaikea saada umpiosta pois jos sitä sinne menee?
Pitäs saada jostakin ehjä tilalle, olisin kiitollinen jos tiedätte jonkun edullisen paikan.
Auto w212 facelift vm2014. Juhannuksena kun alkoi sateet, ajovaloumpio meni huuruun ja siellä on selvästi kosteutta. Syykin löytyi, lasin alareunassa pieni halkeama.
Toiminta häiriintyi. Ilmoituksia tuli jokalähtöön mm. "Left dipped beam". ko, kostuneessa umpiossa täydet valot päällä ja ehjässä ainoastaan päivävalo.
Kun sammutin auton, kostunut valo jäi palamaan:) vain akunkengän tai umpion kaapelin irrottaminen auttoi.
Kun kostunut valo on irroitettu, ajovalot eivät toimi myöskään ehjässä valossa, ainoastaan päivävalo.
Onko kellään tietoa, onko nykyiset LED umpiot tehty tyhjiöksi, kun en ole löytänyt mitään ilmareikiä ja kosteutta on vaikea saada umpiosta pois jos sitä sinne menee?
Pitäs saada jostakin ehjä tilalle, olisin kiitollinen jos tiedätte jonkun edullisen paikan.
Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus
kosteudenpoisto ei auta enään jos vettä sisällä koska ohjainlaitteet on umpion pohjalla ja vesi menee sinne ensimmäisenä. eli ohjainlaitteet ainakin vaihtoon, umpio on umpinainen ilman huohotusta. saatavana on kosteudenpoisto pussit/kansi ja joutuu puukottamaan sille jo olemassaolevaan paikkaan reijän.
Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus
Täällä menee kuskin puolen umpio huuruun.. eli onko tuo kosteudenpoistaja joku ”korjaussarja” tälle kuulemma yleiselle vialle? Saako sen itse asennettua?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 31
- Liittynyt: To 02.11.2017 15:43
Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus
Virallisessa Manuskassa(tm) todetaan notta: "Certain climatic and physical conditions may cause moisture to form in the headlamps. This moisture does not affect the functionality of the headlamp"
Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus
Eilempä meni pahasti huuruun tääläki kuskin puolen umpio ko konehuoneen pesin.. vielä ainaki kaikki pelaa, pitää huomenna porata reikä takakantee ja koittaa lämmitellä umpiota, ja tehdystä reijästä imeä imurilla. Oliko tiiossa saiko tuoho siis mitää korjaussarjaa?
Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus
Mersun korjausohje on että umpion takakansi leikataan auki ja tilalle laitetaan kansi mihin asennetaan kosteudenpoistaja. Eilen selvittelin asiaa
Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus
Harmittava suunnittelu virhe, kuten myös 211 facelift ils umpion ratasvika, 212 ils umpiot ovat kai toimineet ok, samoin toistaiseksi w213 led valot. Umpio viat ovat todella harmillisia koska hinnathan ovat lähinnä kamalia.
W213 220d +W242 electric drive
Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus
Meneekö tuo korjaus takuuseen, vai joutuuko ite maksumieheksi? Jos joutuu nii oliko minkähintane toimenpide? Vielä en ruvennu porailee reikää takakanteenJanne_-J kirjoitti:Mersun korjausohje on että umpion takakansi leikataan auki ja tilalle laitetaan kansi mihin asennetaan kosteudenpoistaja. Eilen selvittelin asiaa
Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus
Osat maksaa noin 70egee.. En ostanut niitä, tein reiän umpion "korkkiin" ja hain biltemasta kosteudenpoistopussin jonka laitoin reiän eteen. Ei kestänyt kauaa niin umpio oli kuiva.
Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus
Täällä kokemusta. Samanlainen tapaus sattui eteen, jossa umpiossa kosteutta ja pieni halkeama. Valot sekoilivat kunnolla, toisella puolella paloi valo ja toisella päivävalo ja taulussa herjat. Kosteudenpoistoa ei tosiaan ole umpiossa. Noh umpio käteen ja vettähän siellä on sisällä. Vesi tekee sitten tehtävän, että umpiossa oleva ohjainlaite hapettuu sisältä ja on siten aldente. Uudella umpiolla ja ohjainlaitteella korjaantui kaikki valojen sekoilut samalla. Koodaus hoitui veholla.tume12 kirjoitti:Onko kellään kokemusta tällaisesta.
Auto w212 facelift vm2014. Juhannuksena kun alkoi sateet, ajovaloumpio meni huuruun ja siellä on selvästi kosteutta. Syykin löytyi, lasin alareunassa pieni halkeama.
Toiminta häiriintyi. Ilmoituksia tuli jokalähtöön mm. "Left dipped beam". ko, kostuneessa umpiossa täydet valot päällä ja ehjässä ainoastaan päivävalo.
Kun sammutin auton, kostunut valo jäi palamaan:) vain akunkengän tai umpion kaapelin irrottaminen auttoi.
Kun kostunut valo on irroitettu, ajovalot eivät toimi myöskään ehjässä valossa, ainoastaan päivävalo.
Onko kellään tietoa, onko nykyiset LED umpiot tehty tyhjiöksi, kun en ole löytänyt mitään ilmareikiä ja kosteutta on vaikea saada umpiosta pois jos sitä sinne menee?
Pitäs saada jostakin ehjä tilalle, olisin kiitollinen jos tiedätte jonkun edullisen paikan.
S204 350cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus
Avaa umpion takaa vaikka lähivalon ja pitkän lampun kansi ja lämmitä hiustenkuivaimella umpiota edestä. Voi joutua pari kertaa lämmittämään että kaikki kosteus lähtee.
Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus
Itsellä nyt sellainen tilanne että omassa W212 vm. 2016 oikean puolen ILS huurussa. Käytin veholla ja siihen tehtiin tehtaan vaatima "painetesti". Tulos oli se että umpion pohjalla oli pieni halkema josta kosteus menee sisään. Korjausarvio 3650€. Ei paljon hampaita naurata. Osaako joku forumilla oleva ystävällinen ihminen auttaa "hädässä" ja neuvoa edukkaampaa ratkaisua? Mitään jälkeä siitä, että umpio olisi osunut koskaan minnekkään, ei löydy. Autolla ajettu nyt rapee 40tkm joka omassa mittapuussani tarkoittaa uutta.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 283
- Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38
Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus
Eikö siihen halkeamaan voisi laittaa esimerkiksi jotakin vahvaa liimaa? Väliäkös sillä sitten on jos ongelmana on vain pieni kosteus mutta muuten toimii. Liimaa halkeaman umpeen jos on sellaisessa paikassa että se on mahdollista ja asentaa samalla sen kosteudenpoistopussin sinne.
Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus
Mä oon muutamaa ihmistä jututtanut ja miettinyt itse sitä samaa. Kaikki tähän saakka on sanonut et liimaaminen ei tule toimimaan.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 283
- Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38
Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus
Miksei se toimisi? Onko halkeama jossain sellaisessa kohdassa johon tulee vaikka sähköpistoke tms kiinni ettei siihen saa tarpeeksi siistiä saumaa liimattua?
Ottiko ne ihan sen umpion sieltä käteen ja katsoivat että halki on?
Ottiko ne ihan sen umpion sieltä käteen ja katsoivat että halki on?
Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus
Hip hei, soittelivat äsken Veholta ja sain umpion vaihdon menemään tehtaan takuuseen. Kiitos Veho Airportin Kari Maliselle hyvästä asian hoitamisesta.
Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus
Montakos ohjainlaitetta siinä w212 faceliftin led umpiossa on? Vain yksi tuomonen niiko linkissä? https://www.lichtex.de/en/xenon-light-c ... ass_662874" onclick="window.open(this.href);return false;
Toisesta umpiosta lasi rikki, ja pääsi vesi sisälle ja nyt toisen unpion päivävalot ja vilkut temppuilee. Ebaysta löytys uusi lasikin ja sitte tuo ohjainlaite, sais varmaa noila korjattua?
Toisesta umpiosta lasi rikki, ja pääsi vesi sisälle ja nyt toisen unpion päivävalot ja vilkut temppuilee. Ebaysta löytys uusi lasikin ja sitte tuo ohjainlaite, sais varmaa noila korjattua?
Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus
Tai jos jollakulla ois boksien osanumerot tiiossa, niin nekin auttaisi kovasti.
Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus
Mistä korjaussarja kyseiseen umpion?
Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus
On olemassa Gore Tex sekä Membrane tarroja jotka voi liimata tehtyyn reikään. Ideana on se että tarra estää vedenpääsyn lyhdyn sisään mutta päästää vesihöyryn ulos. Tällaista ratkaisua on käytetty yleisesti automotive -tuotteissa ihan viimepäiviin saakka. Sit on myös sellaisia kalvoratkaisuja joista itse kalvoi on suojattu mekaanisilta rasituksilta kuten painepesurin vesisuihkulta sekä muilta iskuilta. Idea on sama kuin tarrassakin. Kiinnitys samalleen reikään tai putkeen josta ilma pääsee vaihtumaan lyhdynsisälle.
Nuista tarroista on se etu että kun lyhty jäähtyy tai lämpenee niin ilma laajetessaan ei tee painetta lyhdyn sisälle ja kun lyhty alkaa jäähtyä parkissa ollessaan niin ei toisaalta ime sisäänsä vettä hiushalkeamistakaan kun paine-ero pääsee tasaantumaan tuon kalvon kautta.
Nittoelementistä puhutaan silloin kun tuo kalvo on suojauksen sisällä.
Vaikuttaa tosiaan suunnittelun kömpelyydeltä se ettei tuollaista ole lyhtyihin laitettu. Kustannuksena tuotannon alkupäässä tuollainen ei ole kuin joitain centtejä/lyhty. Kertoo vaan siitä että kaikki halutaan tehdä mahdolllisiman halvalla ja siis ei ainoastaan eurot vaan centitkin merkkaa
Siitä sit loppukäyttäjä kärsii.
Mainitaan vielä se että lyhtyjen täytyy kestää pudotus sekä iskutestejäkin eikä ainoastaan vesitestejä ja nuista aiheista lyhdynvalmistajalla löytyy tai ainakin pitäisi löytyä viralliset testausraportit
Polttimolyhdyissä (takavalot) takavuosina yleisesti on käytössä ollut IP44K. Sit jos Led lyhdyistä kyse niin luokka on lähes aina korkeampi kuin em. ja usein on ollut jopa IP6K9K joka on korkein mahdollinen suojausluokka pölylle ja vedelle. Sadevesi -tiiveys tarkoittaa luokkaa IPx3 tai IPx4.
Nuista tarroista on se etu että kun lyhty jäähtyy tai lämpenee niin ilma laajetessaan ei tee painetta lyhdyn sisälle ja kun lyhty alkaa jäähtyä parkissa ollessaan niin ei toisaalta ime sisäänsä vettä hiushalkeamistakaan kun paine-ero pääsee tasaantumaan tuon kalvon kautta.
Nittoelementistä puhutaan silloin kun tuo kalvo on suojauksen sisällä.
Vaikuttaa tosiaan suunnittelun kömpelyydeltä se ettei tuollaista ole lyhtyihin laitettu. Kustannuksena tuotannon alkupäässä tuollainen ei ole kuin joitain centtejä/lyhty. Kertoo vaan siitä että kaikki halutaan tehdä mahdolllisiman halvalla ja siis ei ainoastaan eurot vaan centitkin merkkaa

Mainitaan vielä se että lyhtyjen täytyy kestää pudotus sekä iskutestejäkin eikä ainoastaan vesitestejä ja nuista aiheista lyhdynvalmistajalla löytyy tai ainakin pitäisi löytyä viralliset testausraportit

Polttimolyhdyissä (takavalot) takavuosina yleisesti on käytössä ollut IP44K. Sit jos Led lyhdyistä kyse niin luokka on lähes aina korkeampi kuin em. ja usein on ollut jopa IP6K9K joka on korkein mahdollinen suojausluokka pölylle ja vedelle. Sadevesi -tiiveys tarkoittaa luokkaa IPx3 tai IPx4.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus
Lisätään vielä tuohon IP luokitukseen muutama juttu eli ensimmäinen numero kertoo pölysuojausluokan ja toinen numero vesisuojausluokan. Tuo 9 ja 9K ovat muistaakseni ainoastaan automotivea varten luodut tiiveysluokat ja siitä syystä googlaamalla korkein löytyvä luokka on usein vain 8.
Sadevesisuojausluokat IPx3 ja IPx4 menee silleen että standardin vaatimus on "ettei vettä saa olla lyhdynsisällä haitalisissa määrin". Hiukan ympäripyöreä määritelmä mutta yleinen tulkinta tuosta on se että valoarvojen täytyy olla vaaditulla tasolla vedestä huolimatta eikä lyhdyn sisällä oleva vesi saa häiritä lyhdyn moitteetonta toimintaa. Led -lyhtyjen sisällä ei siis saa olla vettä koska lyhdyn moitteeton toiminta yleisesti häiriintyy. Siitä syystä vesiluokka on korkeampi eikä sadevesi todellakaan saa lyhtyyn mennä.
On siis päivänselvää se että vesihöyry lyhdynsisällä tarkoittaa lyhdyn suunnitteluvirhettä tai testiä kovempaa iskua joka on lyhtyyn kohdistunut. Esim. Murtuma lyhdyn pohjassa tarkoittaa mielestäni automaattisesti suunnitteluvirhettä ja siis takuu -casea koskapa ei ketään voi sinne mitenkään minkäänlaista iskua kohdistaa. Kun joissain takalyhdyissäkin on 200J iskuenergiavaatimuksia suoraan lasille. En tarkkaan muista mitä etulyhdyissä on mutta niitä on ainakin joillain valmistajilla. Samaten on käyntilmpöisen lyhdyn upotus 0°C veteen. Todella rankka testi tämä.
Jos lyhdyn sisällä on heijastin (takavalolyhdyt) ni jos heijastin ei ole hitsattu umpeen ni sit vesisuojausluokka yleensä on korkea koska vesi estää heijastimen toiminnan. Tällaiset lyhdyt kuuluu testata vedenkin osalta ECE -normin mukaan ja se edellyttää upotustestiä lyhdylle. Hyväksyntää ei siis tipu ellei lyhty läpäise upotustestiä ja vettähän tuossa testissä ei lyhdynsisälle saa mennä muistelen näin sen olevan. Umpeenhitsattu heijastin taasen pelaa vaikka lyhdynsisällä vettä olisikin.
No knoppituumailuja nuo on ja yritän tässä vaan referoida sitä että jos lyhdynsisällä on vesihöyryä niin sitä kannattaa ja pitää haastaa eikä uskoa autoliikeen ekareaktiota kuten esim Ford -liikkeessä että kyllä kyllä auton takuuon voimassa mutta etuvalot ei kuulu takuun piiriin
No oikeni tuo kun kaveria hiukan neuvoin. Se oli kait viimeinin niitti kun oli kysyny että missä kohtaa takuukirjaa etuvalot on rajattu takuun ulkopuolelle 
Sadevesisuojausluokat IPx3 ja IPx4 menee silleen että standardin vaatimus on "ettei vettä saa olla lyhdynsisällä haitalisissa määrin". Hiukan ympäripyöreä määritelmä mutta yleinen tulkinta tuosta on se että valoarvojen täytyy olla vaaditulla tasolla vedestä huolimatta eikä lyhdyn sisällä oleva vesi saa häiritä lyhdyn moitteetonta toimintaa. Led -lyhtyjen sisällä ei siis saa olla vettä koska lyhdyn moitteeton toiminta yleisesti häiriintyy. Siitä syystä vesiluokka on korkeampi eikä sadevesi todellakaan saa lyhtyyn mennä.
On siis päivänselvää se että vesihöyry lyhdynsisällä tarkoittaa lyhdyn suunnitteluvirhettä tai testiä kovempaa iskua joka on lyhtyyn kohdistunut. Esim. Murtuma lyhdyn pohjassa tarkoittaa mielestäni automaattisesti suunnitteluvirhettä ja siis takuu -casea koskapa ei ketään voi sinne mitenkään minkäänlaista iskua kohdistaa. Kun joissain takalyhdyissäkin on 200J iskuenergiavaatimuksia suoraan lasille. En tarkkaan muista mitä etulyhdyissä on mutta niitä on ainakin joillain valmistajilla. Samaten on käyntilmpöisen lyhdyn upotus 0°C veteen. Todella rankka testi tämä.
Jos lyhdyn sisällä on heijastin (takavalolyhdyt) ni jos heijastin ei ole hitsattu umpeen ni sit vesisuojausluokka yleensä on korkea koska vesi estää heijastimen toiminnan. Tällaiset lyhdyt kuuluu testata vedenkin osalta ECE -normin mukaan ja se edellyttää upotustestiä lyhdylle. Hyväksyntää ei siis tipu ellei lyhty läpäise upotustestiä ja vettähän tuossa testissä ei lyhdynsisälle saa mennä muistelen näin sen olevan. Umpeenhitsattu heijastin taasen pelaa vaikka lyhdynsisällä vettä olisikin.
No knoppituumailuja nuo on ja yritän tässä vaan referoida sitä että jos lyhdynsisällä on vesihöyryä niin sitä kannattaa ja pitää haastaa eikä uskoa autoliikeen ekareaktiota kuten esim Ford -liikkeessä että kyllä kyllä auton takuuon voimassa mutta etuvalot ei kuulu takuun piiriin


Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus
213 samat vaivat. Eikö valmistaja ole oppinut tekemään kunnollisia valoja? Huonoa mainosta Mersulle. Onkohan kellään autoa missä ei ole kosteutta valoissa?
Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus
Onko noita miten monella hajonnut? Aivan järkyttävä hinta noilla led valoilla...