Kohde on nyt w211 270cdi. Projekti alkoi normaalisti vikojen korjaamisella. Suurin ongelma oli jäähdytysneste vaihteistossa ja sitä seuraava pieni ravistus. Ostin toisen samanlaisen auton kolaroituna ja otin siitä turbiinin. Ravistus poistui, mutta alkupään vaihteiden vaihto oli jotenkin omituista. Hankin toisen venttiilikoneiston (muka 200tkm ajetun) ja vaihdoin paikalleen. Parani jopa hieman ja toimii nyt ihan ok. Lisäksi laitoin erillisen jäähdyttimen vaihteiston öljylle, mikä oli jäänyt lojumaan nurkkiin. Termostatti on peräkontissa odottamassa lisäystä letkujen väliin, mutta ei ole vielä itsekseen mennyt paikalleen… Muutamia pikkuvikojen korjauksia ja sitten itse softan tekemiseen.
Muutokset mitä tähän mennessä olen tehnyt niin 320cdi turbo + softa (oma). Autossa oli softa jo valmiina, mutta minusta toimi melko huonosti. Teho katosi 3900 kierroksen kohdalla. Softa oli suutinkarttoja muokkaamalla tehty. Joten palautin alkuperäiseksi ja aloitin tekemään oman. Nyt ruiskutusmäärä on 100mm^3 ja painetta 2500mbar. Ei savuta ja tästä enempää ei varmaankaan paikallaan olevista suuttimista saa. Lähtötilanteeseen verrattuna vetää ihan ok vaihteen vaihtoon saakka. Seuraavaksi olisi suuttimet vuorossa ja kärjet ovatkin jo odottamassa vaihtoa. Vielä ennen suuttimien vaihtoa kokeilen muuttaa turbon ohjauskarttaa, koska tekee pienen piikin max syötön kohdalla. Mitään juttuja ei kannata ottaa tosissaan, koska harrasteluahan tämä vain on.
Hyllyssä on odottamassa 400cdi:n pumppu, kiinan cooleri (jäänyt aikaisemmista projekteista) ja c30amg:n pakosiipi + siihen iso billet kompura. Pakopesä on jo sorvattu, mutta kompurapuoli on vielä kesken. 400cdi:n pumppua ei mahdollisesti tarvitse, koska nykyisellään on paikallaan vakio eli cp3/l90 pumppu, minkä oletan riittävän sinne 400-500 väliin. Vaihdelaatikko herättää vain kysymyksiä, että miten se pitää. Laatikko on kuitenkin sama kuin 320cdi:ssä. Turbiini on vain pienempi halkaisijaltaan, mutta kahdella turbiinilukko levyllä kuitenkin. Turbiinilukkolevyt on ymmärtääkseni samat näissä turbiineissa.
Muutamia kuvia.
270cdi alkuperäinen vasemmalla ja modattu 320cdi:n ahdin oikealla. Ahdin käy suhteellisen pienillä muutoksilla paikalleen, suoraan ei käy, laturi on edessä.

gt2256 pakosiipi vs c30amg pakosiipi

Uudet sisukset

Ahtopiikki

100mm^3 syötön toteutuminen ei tapahtunut ihan suoraan. 92 -100mm^3 väliä piti ihan jo miettiä, että mikä rajoittaa.

Testasin kyseistä sovellusta puhelimella. Laskennallinen teho (n.260-270hv? / 4000rpm) ei kovin kaukana ole, mikä ei todellakaan mihinkään faktaan perustu. Vääntö on tosin hieman alakanttiin, noh johtuu ohjelman käyttäjän osaamattomuudesta. Ohjelmalla ei ole mitään linkkiä autoon, millä kierrokset mitataan. Siksipä kierroksetkin on vähän pielessä. Hankala automaatin kanssa testailla. Manuaalin kanssa hieman helpompi.

Vertailun vuoksi manuaali s4 2.7bit. Tässä pitäisi olla n.315hv/480nm. En tohtinu ihan rajoittimeen asti....

Kirkas turbiini on viallinen ja tumma on hyvä käytetty. Ei ole kyllä paha homma vaihtaa turbiinia tai koko vaihteistoa. Viallisen ajattelin aukaista. Tiedä vaikka löytyy näkyvä syy ravistuksen aiheuttajalle.
