Ruiskutuspumpun säätäminen
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Mulla tekee mynän8 ihan samaa, käy sillee hyrsk hyrsk, vähä humppaamallaEetyzk kirjoitti:Laitoin 8mm mynä-elementit pumppuun. Muuten toimii komeesti, mutta tyhjäkäynti humppaa (roar-roar-roar) varsinki kun lyö vaihteen silmään niin auto hytkyy koneen mukana.![]()
Pumppua säädetty vain tyhjäkäynnin ruuvista, tyhjäkäynnin hienosäädöstä ja syöttöruuvista.
Mitä nuo 1. ja 2. ruuvit ovat pumpussa?
Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija
pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija
pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Minä tuota joskus hesulta kysyin. Ite sain melko hyväks ku nosti tyhjäkäynnin 800 tuntumaan..
"Kyllä ne melkein kaikki 8mm humppaa enemmän tai vähemmän. Säätimen herkkyys ja nopea syöttö tekee siitä tyhjäkäynnistä vaikean tasattavan. Jos ei tyhjäkäynti ole häiritsevän humppaava, ei sille kannata tehdä mitään."
"Kyllä ne melkein kaikki 8mm humppaa enemmän tai vähemmän. Säätimen herkkyys ja nopea syöttö tekee siitä tyhjäkäynnistä vaikean tasattavan. Jos ei tyhjäkäynti ole häiritsevän humppaava, ei sille kannata tehdä mitään."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Piru kun millään jaksaisi etsiä, eli ruuvasin pari kierrosta syöttöä 240d koneeseen ja ongelmana tietysti se ettei kierrokset tahdo laskea. Syöttöä olis nyt sopivasti eli ihan pieni vaaleanruskea huntu tulee putkesta kun oikein polkee. Auto on G-mersu niin tuota tehoahan ei todellakaan ole liikaa 
E: Löytyi tuolta tietoa kun selas taaksepäin, joskin ei kovin selvällä suomenkielellä. No väänsin sitä toisiksi alinta ruuvia vajaan kierroksen auki, ja nyt se on aika hyvä. Tosin kun moottori lämpes niin kierrokset tippuu hitaammin, lisäsin kyllä vielä vähän syöttöäkin. Mustaa tulee ihan pieni pöllähdys paikallaan polkiessa, eli sitäkään ei ole liikaa. Kaasukaan ei mennyt ihan pohjaan, säädin vivustoa. Mutta kyllä auto muuttui ihan erilaiseksi, liikkuu 80kmh huomattavasti vaivattomammin.

E: Löytyi tuolta tietoa kun selas taaksepäin, joskin ei kovin selvällä suomenkielellä. No väänsin sitä toisiksi alinta ruuvia vajaan kierroksen auki, ja nyt se on aika hyvä. Tosin kun moottori lämpes niin kierrokset tippuu hitaammin, lisäsin kyllä vielä vähän syöttöäkin. Mustaa tulee ihan pieni pöllähdys paikallaan polkiessa, eli sitäkään ei ole liikaa. Kaasukaan ei mennyt ihan pohjaan, säädin vivustoa. Mutta kyllä auto muuttui ihan erilaiseksi, liikkuu 80kmh huomattavasti vaivattomammin.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ma 03.05.2010 19:51
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Tuosta ykkösestä kun kiristää niin saa tuota humppaamista rajoitettua, mutta toki kasilla voi olla ettei saa kokonaan pois. Itsellä tuo 7,5mm dieselmekenin pumppu humppas ja neuvoi tuosta kiristämään 1/8 kierrosta tai sen verran että humppaus loppuu. Vieläkin tekee ihan kuumana että saattaa hieman humpata kun kytkee vaihteen päälle.Ropsoni88 kirjoitti:Mulla tekee mynän8 ihan samaa, käy sillee hyrsk hyrsk, vähä humppaamallaEetyzk kirjoitti:Laitoin 8mm mynä-elementit pumppuun. Muuten toimii komeesti, mutta tyhjäkäynti humppaa (roar-roar-roar) varsinki kun lyö vaihteen silmään niin auto hytkyy koneen mukana.![]()
Pumppua säädetty vain tyhjäkäynnin ruuvista, tyhjäkäynnin hienosäädöstä ja syöttöruuvista.
Mitä nuo 1. ja 2. ruuvit ovat pumpussa?
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Aika jännä juttu toi maksimikierrosten säätö kun joku sanoo että ykskierros auki ni vähenee jenka 150rpm ja toine sanoo 300rpm, no ite katoin miten mahtaa olla ni ekana max jenka oli 5700 sitte otin tasan kierroksen auki ja mutteri kii ja jenkaa ni nyt kiersi 5150. Yks kierros vähensi 550rpm.
Mittasin savumittarilla kun näkyy jenkat tarkemmin ja otin samalla savulapun ulos.
Pumppu on mynä 7mm 174cc
Mittasin savumittarilla kun näkyy jenkat tarkemmin ja otin samalla savulapun ulos.
Pumppu on mynä 7mm 174cc
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Ite ruuvailin vakiopumppua tuossa kesällä, kun turbottelin oman 94' 200d:n. 2 kierrosta syöttöä, 2.5 kierrosta tyhjäkäyntiä ja 3 kierrosta vetäviä kierroksia (max kierroksia) kiinnipäin, justiin ja justiin sai ison mutterin kiinni. Maks kierrokset tasan 6000rpm 

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Onkohan tuota geen pumppua joskus joku yrittänyt säätää, kun se parin kierroksen syötönlisäys sai ne kierrokset huutamaan? Se parani vähän kun ruuvailin sitä torque capsulea, mutta mitä lämpöisempi kone on niin sitä hitaammin kierrokset laskee. Kokeilin joskus autoa jääradalla ja parin kierroksen jälkeen kierrokset ei enää laskenu muutaku kytkimellä. Normaalissa ajossa toimii jotenkin, se vaan on ärsyttävää kun ei ne laske heti. Ja kylmänä tyhjäkäynti on tosi matalalla, ja lämmettyään nousee sitten jonnekkin ehkä 1200. Tyhjäkäynnin korottimella kun ruuvaa kylmän koneen kierrokset sopivaksi, niin muutaman minuutin päästä kone huutaakin jotain 3000
Säädettäväksi tuo pitäis viedä, mutta pitäishän se kunnossa ollessaan toimia ihan normaalisti tuollaisen syötönlisäyksen jälkeen, ja tyhjäkäyntikin pitäis pysyä aika vakiona vaikka kone lämpenee.

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Eihän kaasuvivusto jää kantamaan tai tyhjäkäynnin säätövaijeri oo liian kireällä?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Kyllä ne toimii kuten pitääkin. Se tyhjäkäynnin korotin on ehkä liian kireällä, mutta kun se kylmänä käy niin huonosti tyhjäkäyntiä ja lämmettyään sekin suurenee aika reippaaksi. Ei oo pitkä aika kun kävin koittamassa purkuun menevää 123:sta samalla moottorilla ja kyllä se nakuttaa sitä samaa tyhjäkäyntiä kylmänä ja kuumana 

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Tarviikos tyhjäkäyntiin kajota jos lisää vain vetäviä kierroksia?
Moottori on OM603 ja 7mm elementeillä ja ELR-systeemillä.
Auto ollut aikaisemmin vakio turbolla ja syöttö oli rajattu minimiin sammutinvivusta.
Nyt olis tarkotus vähän lisätä löylyä isomman ahtimen keralla.
Moottori on OM603 ja 7mm elementeillä ja ELR-systeemillä.
Auto ollut aikaisemmin vakio turbolla ja syöttö oli rajattu minimiin sammutinvivusta.
Nyt olis tarkotus vähän lisätä löylyä isomman ahtimen keralla.
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Nyt on sellanen ongelma ilmaantunut mersuun, että ahtopaineet on yllättäen tippunut 2,2->1,5 bar. Kaikki ahtoputket tarkistettu kahteen kertaan ja osaltaan uusittu myös varulta. turbo tarkistettu, se on kunnossa ainakin silmä määräisesti. Pakosarja tutkittu, ei vikaa. Hukkaportin tilalle vaihettu laippa joka tukkii koko reiän. Ilman pakoputkea ja ilmanputsaria myös käyty ajamassa eikä vaikutusta. Tästä tulinkin sitten siihen johtopäätökseen, että pumppuun on tullut joku vika. Sitä vahvistaa vielä se että pumpun kaasuvipu tökkää ku seinään jo hiukan ennen rajoitin ruuvia siellä kyljessä vaikka ruuvikin on poistettu. Ennen mielestäni mennyt sen ylitse. Syöttöjä ja max kierroksia ynnä muuta oon ruuvaillu,mutta enempiä sieltä ei oikeen pihalle saakkaan mitä on ollut. Elikkäs voiko siellä pumpun säädin osan sisällä joku hajota niin että rajottaa kaasun liikettä yms? Pumppuna muute itse tehty 7mm, toiminut 20 tkm moitteetta ja vika tuli nyt yllättäen..
Edit. Vika korjattu. Säädin osan sisältä pumpusta oli jonku säätöruuvin lukitus löystynyt ja ruuvi pyörinyt siihen asentoon että rajoitti kaasun liikettä.
Edit. Vika korjattu. Säädin osan sisältä pumpusta oli jonku säätöruuvin lukitus löystynyt ja ruuvi pyörinyt siihen asentoon että rajoitti kaasun liikettä.
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Minkälaisella asteluvulla pitäs joutsenkaula menetelmällä lähtä pinta nousemaan, saanu vaihtelevaa tietoa 20 - 24 ? Om606 ja 8mm herlevi nyt 20ast eykk lähtee tippa nousemaan (samassa 20ast myös pumpun ajotusmerkki) ja olikose nii että nokka akselissa piti olla ajotusreijät kohittain niinku näi
http://www.peachparts.com/diy/om606timi ... tch/02.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Yskii muttei meinaa lähtä käyntii, tosihuono akku. Riittää abaut 20sek starttii, savuttaa valkosta ja haisee diesel.
http://www.peachparts.com/diy/om606timi ... tch/02.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Yskii muttei meinaa lähtä käyntii, tosihuono akku. Riittää abaut 20sek starttii, savuttaa valkosta ja haisee diesel.
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Onkohan nokka-akseli oikealla kierroksella eli ykkösen nokat ylöspäin kun kampuran merkki kohdallaan? Tuo valkoinen savu ja dieselin tuoksu vähän enteilisi että väärällä kierroksella.
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Ei ollu väärällä kierroksella, ennakko oli ku tupla tarkistin ajotustapilla, ketjusta löysät pois väännättäen niin 15 asteessa. Säädin 20 sittennii parani.
Viimeksi muokannut johani, Ke 17.10.2018 23:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ke 23.12.2015 11:23
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
paljonkos on om605 turbon jossa vakio sähköpumppu tehtaan ajoitus?onko sama 15jykk kuin kapea kantisissa ja kannattaako säätää 13jykk kuten kapea kantisissa?suunnitteilla evrymodia ja 606 turboa,eli pientä piristystä vain...
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Terve! Ei täällä kukaan o säädelly OM352 moottoria?? näytti olevan aika erilainen pumppu ku näis OM6xx sarjan moottoreissa..
se olis kyl onnistunu lonkalta mut tohon OM352:seen ois kiva saada vähän ohjeita..... ja vaikka mielellään ihan kuvan kanssa
kaveril on matkailuauto joka ei oikee meinaa kiivetä mäkiä ylös
Kiitos jo näin etukäteen jos sattuu jotain infoa löytymään! haku ei oikee tuottanu tulosta..
T:make
se olis kyl onnistunu lonkalta mut tohon OM352:seen ois kiva saada vähän ohjeita..... ja vaikka mielellään ihan kuvan kanssa


Kiitos jo näin etukäteen jos sattuu jotain infoa löytymään! haku ei oikee tuottanu tulosta..

T:make
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Näyttää nyt ku tuota herlevin 8mm pumpun ennakkoa säädetty ees taas ja vähä ajeltu että pumpun sisäisissä säädöissä häikkää, kierrokset ku tulee ylhäältä alas nii notkahtaa tyhjäkäynnille laskiessa nii alas että tuntuu että sammuu ja kaasua painamatta ku lähtee liikkeelle nii meinaa kans sammua, että mites tuosta saa sen rasituksen mukaan säätyvän syötön lisääntymään... Vanhassa pumpussa toimi hyvin ja nykysessäki onko se ERL piuha paikallaan vaan ei pelaa. Joskus näin että pumpun takaosa vaihettiin kokonaisuudessaan ja tällä toisen pumpun säädöt toiseen.
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Pumpun sisällä oli elementit tahkeesti jumissa, liian kireelle kiristetty suutinputkien lähöt, niitten kans ku hetken kirraili löysäili niin rupes elementtien säätötanko liikkuu herkästi ja ongelmat poistu. 35nm ja 40nm löysin kiristysmomentit mutta ite ainakaan en pystyny vetää 40nm ilman että ois vähä takerrellu, laitoin 37nm jolla vielä liikku herkästi.
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Nyt ku säätötanko liikkuu herkästi kuten kuuluuki; huomannu kovissa jarrutuksissa että kierrokset leijjailee/nousee ja järkeillen ainoa joka tän voi aiheuttaa on että hidastuvuus työntää säätötankoa pumpun sisällä eteenpäi joka nostaa kierroksia, järkeillen tämä sama ilmiö aiheuttaa bonanzaa Ku lähet liikkeelle ja äkillinen eteempäin kiihtyvyys ottaaki kaasua pois, pumppu kun on iso elementtisenä niin herkkä että millin osat liikeetki säätötangossa vaikuttaa jo merkittävästi kulkuun.
Tähänhän on ratkasu haarottaa öljynpaine esm öljynpaineanturilta ja hitsata putki, öljysuihku työntämään säätötankoa tyhjäkäynnille joka rauhottaa sen liikkumista eestaas, voi olla että joutuu vähä nostamaan tyhjäkäyntiä mutta senjälkee pitäs olla humppailut ja bonanzat mennyttä..
https://youtu.be/KucwBFD3nr4" onclick="window.open(this.href);return false;
Tähänhän on ratkasu haarottaa öljynpaine esm öljynpaineanturilta ja hitsata putki, öljysuihku työntämään säätötankoa tyhjäkäynnille joka rauhottaa sen liikkumista eestaas, voi olla että joutuu vähä nostamaan tyhjäkäyntiä mutta senjälkee pitäs olla humppailut ja bonanzat mennyttä..
https://youtu.be/KucwBFD3nr4" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Onkos täällä kukaan säätänyt pumppua pienemmälle? Vaihdoin itse 6mm elementit om617 vaparin pumppuun. Moottori pysyy vaparina ja syöttöä säädin tietysti pienemmälle. Auto toimii muuten hyvin mutta tyhjäkäynti humppaa hiukan. Syöttöruuvista säädin syöttöä pienemmälle ja tyhjäkäynnin tasainruuvia hiukan tiukemmalle pumpun keskikohdilta. Tyhjäkäyntiruuviin en koskenut pumpun sisältä.
auto w123 200D/300DT vm, -81