Cadillacin ollessa jo valmis, tuli yhtäkkiä mieli hankkia jokin käyttövarma Mercedes, joka olisi kuitenkin jollakin tasolla harrasteauto. Mielessä vilahti 190-Cosworth, mutta pikaisen tutkimisen jälkeen totesin hintojen karanneen niin ylös, ettei siinä vaiheessa ollut mitään mahdollisuuksia moista hankkia. Perään mietinkin 220-koneella olevaa C124:sta, mutta yleisön painostuksesta päädyin E320 Coupeen, josta löytyykin projektikertomusta tuolta blogin puolelta. Coupen piti olla pitempiaikainen harrastepeli itselle, ja tuli ikään kuin paikkaamaan Cadillacin vuoksi myymääni 300CE "EVO X":ää. Alle vuoden Coupea säilyttäessäni, tulin kuitenkin toisiin aatoksiin, ja halusin jotakin erikoisempaa. E-malli lähti myyntiin, ja kaupantekoa seuraavana päivänä tilalle hankin heti toisen 300-24CE:n vuodelta -92. Tässä vaiheessa olin iskenyt silmäni avo-124:een ja uusi CE oli tarkoitus kunnostaa puhtaasti myyntiin. Punainen coupe onnistuikin siinämäärin hyvin, että hienossa kunnossa oleva auto vaihtoi nopeasti omistajaa. Siinä vaiheessa kuitenkin olin käynyt muutamaa Avoa katsomassa, ja kaikkien kunto oli osoittautunut pettymykseksi. Päätin harkita vielä sen Cosworthin hankkimista, vaikken elätellytkään kovin suuria haaveita sen projektikuntoisena löytymisen suhteen.

Mutta niin vain kävi, että ostoilmoituksen myötä sain yhteydenoton kaverilta, jolla oli jopa kaksi samanlaista mustaa manuaali-cossua, ja joista toinen oli jopa sellainen osiltaan täydellinen projekti. Avokuume oli tässä vaiheessa silti niin kova, että etsin viimeiseen asti sellaista, vaikka olin jo lähestulkoon kaupat sopinut.
Niinpä lähdin syyskuun puolessavälissä naapurin Vitolla trailerin kanssa kohti Keski-Suomea. Paikanpäällä auto vastasi aika tarkalleen myyjän kuvausta, joka kävi ilmi lähes 30-viestin sähköpostikeskustelussamme. Hieman uusia ruostepaikkoja kävi ilmi paikanpäällä, ja olihan se auto kieltämättä melko nuhjuinen. Positiivista oli, että kyseessä tosiaan oli aito Cosworth vuodelta -85 ja oikeastaan kaikki sen erikoiset lisäosat olivat tallessa, ihan muutamaa optiota lukuunottamatta. Tilannehan oli kaupantekohetkellä se, että auton kantakortin mukainen nahkasisusta oli kiinni toisessa "paremmassa" Cossussa, ja tässä oli sen paremman Puolinahka/Karo. Sain kuitenkin myyjän vakuutettua, että molemmat autot ovat arvokkaampia niiden omilla sisustoilla varustettuina, joten sovimme, että sisustat vaihdetaan vielä päikseen takaisin.

Niinpä auto lastattiin trailerille ja matka kotia kohti alkoi. Auto on jonkinlainen "Arabi-special", josta kertoo Arabiankielinen tyyppikilpi B-pilarissa. DataCardin mukaan auto on uutena myyty Saudi-Arabiaan, mutta se on tuotu Suomeen jo 1987. Melko varmasti siis muuttoautona. Varusteisiin ruksitut penkinlämmittimet kielivät hieman siitä, että tilaaja on saattanut olla Suomalainen. Ensimmäisellä omistajalla laite viihtyi 20-vuotta, ja sen jälkeen vielä 4-vuotta ajossa toisella omistajalla. Ennen minua auto on ollut lähes kymmenen vuotta seisomassa kahdella eri omistajalla. Nyt kuitenkin olisi tarkoitus tehdä autolle laaja entisöinti ja palauttaa se tien päälle museorekisteröitynä.

Tässä vielä auton tehdasoptiot:
199U METALLIC BLUE-BLACK
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
271A LEATHER BLACK
410 ELECTRIC SLIDING ROOF
430 HEADRESTS IN THE REAR
442 AIRBAG IN STEERING WHEEL
466 CENTRAL LOCKING SYSTEM
504 OUTSIDE REAR VIEW MIRROR, RIGHT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
532 AUTOMATIC ANTENNA WITHOUT RADIO SET
543 SUN VISOR WITH VANITY MIRROR, ILLUMINATED, LEFT AND RIGHT
586 BEHR AIR CONDITIONER, AND ELECTRIC WINDOW LIFTERS (FRONT AND REAR DOORS)
593 GREEN HEAT-INSULATING GLASS ALL ROUND, HEATED REAR WINDOW
600 HEADLAMP WIPER/WASHER
623 VERSION FOR SAUDI-ARABIA
677 TROPICAL BATTERY
685 FIRE EXTINGUISHER AND TYPE PLATE INDICATING YEAR OF CONSTRUCTION
812 REAR-MOUNTED LOUDSPEAKER
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
876 REAR DOOR CONTACTS AND LAMP ABOVE REAR WINDOW
Kirjoitan projektin edistymisestä tänne foorumille, mutta teen artikkeleita myös tuonne Blogin puolelle. Mersublogi lötyy osoitteesta: http://garage59-mercedes.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;