Se toinen latomersu - W110 '64
Se toinen latomersu - W110 '64
Keväällä foorumillakin tuli mainittua, että kesän tultua pitäisi kaivella tuollainen W110
siipimersu ladosta (tai tarkemmin sanoen entisestä hevostallista) jossa tämä yksilö
on uinunut ruususen unta jo noin vuodesta '85. Ajamalla se tuonne talliin on viety
ja ei siinä isompia käyttöä estäviä vikoja tuolloin ollut, venttiilien väljyyttä lukuun ottamatta...
Tuollainen perä siellä tallissa pilkotti, yli 30v. pölykerros toki päällä tässä:
Oikea kylki - aika mukavasti on tuolla säilynyt vaikkei tila olekaan lämmitetty talvisin, betonilattia ja ilmeisen kuiva kuitenkin:
Aikansa sai kuskin oveen WD-40:ä suhuttaa, ennen kuin avain alkoi kunnolla haittoja liikuttelemaan ja ovesta nuppi nousi.
Tiettävästi kukaan ei ole autossa edes käynyt tällä vuosituhannella, ennen kuin nyt 25.8. lauantaina:
Sitten tietysti piti myös nokkapellin allle kurkata, konekin on yllättävän siistissä kunnossa.
Alunperinhän auto on 190c (bensa) mutta koneeksi on joskus 70-luvulla vaihdettu 190Dc eli dieselöity muodin mukaan:
Pieni probleemakin ilmeni: oveen sopinut avain ei mennyt virtalukkoon (eikä muutkaan löytyneistä avaimista), voisiko virtalukko olla niin nalkissa ettei ota vaan avainta vastaan? Etupyörätkään ei vielä pahemmin anna rattia väännellä, ennen kuin saa pumpatut renkaat alle ensi kerralla...
Ajatus on kuitenkin hinata tämä isompaa konehalliin n. 0.5km päähän ja olisi silloin iso plussa että ratti ei menisi lukkoon
En uskalla vielä arvailla milloin tämän saa myyntiin, mutta olisihan tässä jollekin talveksi mukava siipiprojekti....
(Mulla on jo yksi sellainen... W111 siis )
siipimersu ladosta (tai tarkemmin sanoen entisestä hevostallista) jossa tämä yksilö
on uinunut ruususen unta jo noin vuodesta '85. Ajamalla se tuonne talliin on viety
ja ei siinä isompia käyttöä estäviä vikoja tuolloin ollut, venttiilien väljyyttä lukuun ottamatta...
Tuollainen perä siellä tallissa pilkotti, yli 30v. pölykerros toki päällä tässä:
Oikea kylki - aika mukavasti on tuolla säilynyt vaikkei tila olekaan lämmitetty talvisin, betonilattia ja ilmeisen kuiva kuitenkin:
Aikansa sai kuskin oveen WD-40:ä suhuttaa, ennen kuin avain alkoi kunnolla haittoja liikuttelemaan ja ovesta nuppi nousi.
Tiettävästi kukaan ei ole autossa edes käynyt tällä vuosituhannella, ennen kuin nyt 25.8. lauantaina:
Sitten tietysti piti myös nokkapellin allle kurkata, konekin on yllättävän siistissä kunnossa.
Alunperinhän auto on 190c (bensa) mutta koneeksi on joskus 70-luvulla vaihdettu 190Dc eli dieselöity muodin mukaan:
Pieni probleemakin ilmeni: oveen sopinut avain ei mennyt virtalukkoon (eikä muutkaan löytyneistä avaimista), voisiko virtalukko olla niin nalkissa ettei ota vaan avainta vastaan? Etupyörätkään ei vielä pahemmin anna rattia väännellä, ennen kuin saa pumpatut renkaat alle ensi kerralla...
Ajatus on kuitenkin hinata tämä isompaa konehalliin n. 0.5km päähän ja olisi silloin iso plussa että ratti ei menisi lukkoon
En uskalla vielä arvailla milloin tämän saa myyntiin, mutta olisihan tässä jollekin talveksi mukava siipiprojekti....
(Mulla on jo yksi sellainen... W111 siis )
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
Avainasia yhä askarruttaa:
- Jos nyt käy niin että mikään tallessa olevista avaimista (niitä on eri autoista jäänyt 5..10 kpl) ei ole tämän auton virta-avain niin mikä avuksi?
1. Virtalukko irti ja lukkosepälle teettämään uutta virta-avainta, onnistuuko?
2. Kokonaan uuden (käytetyn) W110 virtalukon + avaimen hankinta? (Maksanee kolminumeroisia summia?)
3. Tehtaalla tuskin on enää 60-lukuisten mersujen avainmuotteja tallessa... vai olisiko?
70-lukuisiin on jossain tapauksessa saanut: https://www.benzworld.org/forums/r-c107 ... -keys.html" onclick="window.open(this.href);return false;
4. Jokin muu jippo? (Ei kuitenkaan ruuvari tms. toimittamaan virta-avaimen virkaa...)
Koitin hakea aiheesta foorumillakin, mutta tämä suomalainen yhdyssana "virta-avain" hämää hakua melko lailla...
- Jos nyt käy niin että mikään tallessa olevista avaimista (niitä on eri autoista jäänyt 5..10 kpl) ei ole tämän auton virta-avain niin mikä avuksi?
1. Virtalukko irti ja lukkosepälle teettämään uutta virta-avainta, onnistuuko?
2. Kokonaan uuden (käytetyn) W110 virtalukon + avaimen hankinta? (Maksanee kolminumeroisia summia?)
3. Tehtaalla tuskin on enää 60-lukuisten mersujen avainmuotteja tallessa... vai olisiko?
70-lukuisiin on jossain tapauksessa saanut: https://www.benzworld.org/forums/r-c107 ... -keys.html" onclick="window.open(this.href);return false;
4. Jokin muu jippo? (Ei kuitenkaan ruuvari tms. toimittamaan virta-avaimen virkaa...)
Koitin hakea aiheesta foorumillakin, mutta tämä suomalainen yhdyssana "virta-avain" hämää hakua melko lailla...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
Ainakin 1954 Buickissa oli oven lukossa numero, jonka perusteella lukkoseppä teki avaimen. Purki lukon osiin, käytti ultraäänipesussa (vai mikä se on) ja teki löytyneen numeron perusteella avaimen. Maksoi muistaakseni noin 50€. Virtalukkoa ikinä joutunut purkamaan, saako kuinka hyvin osiin?
Zac kirjoitti:Avainasia yhä askarruttaa:
- Jos nyt käy niin että mikään tallessa olevista avaimista (niitä on eri autoista jäänyt 5..10 kpl) ei ole tämän auton virta-avain niin mikä avuksi?
1. Virtalukko irti ja lukkosepälle teettämään uutta virta-avainta, onnistuuko?
2. Kokonaan uuden (käytetyn) W110 virtalukon + avaimen hankinta? (Maksanee kolminumeroisia summia?)
3. Tehtaalla tuskin on enää 60-lukuisten mersujen avainmuotteja tallessa... vai olisiko?
70-lukuisiin on jossain tapauksessa saanut: https://www.benzworld.org/forums/r-c107 ... -keys.html" onclick="window.open(this.href);return false;
4. Jokin muu jippo? (Ei kuitenkaan ruuvari tms. toimittamaan virta-avaimen virkaa...)
Koitin hakea aiheesta foorumillakin, mutta tämä suomalainen yhdyssana "virta-avain" hämää hakua melko lailla...
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
Tuo on Buickin kanssa mennyt sitten melko kivuttomasti. Tässä on nyt vaan sellainen epäilys että tuo kuskin oven lukko olisi
joskus vaihdettu toiseen (jos entinen lakannut toimimasta?) ja siksi avain käy nyt siihen muttei virtalukkoon. Tätä teoriaa tukee se että
tällä avaimella ei auennut tuo repsikan ovi eikä myöskään peräkontti....
Etsin tästä foorumilta juttua mutta tuo foorumin oma haku ei löytänyt - otin Googlen avuksi ja alkoi löytyä:) Aihetta on sivuttu vuonna 2009 tässä: "w110 virtalukko"
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 32&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Koska olen hommaamassa Vehosta joka tapauksessa kantakortin autolle (uteliaisuuttani ja muutenkin) niin tuostahan voisi myös avaimen numero selvitä? Se kuka sen perusteella sitten osaa tehdä onkin hyvä kysymys ... Rattiakselin irrottelut, rälläköinnit ym. tavat eivät kyllä kovasti innosta.
joskus vaihdettu toiseen (jos entinen lakannut toimimasta?) ja siksi avain käy nyt siihen muttei virtalukkoon. Tätä teoriaa tukee se että
tällä avaimella ei auennut tuo repsikan ovi eikä myöskään peräkontti....
Etsin tästä foorumilta juttua mutta tuo foorumin oma haku ei löytänyt - otin Googlen avuksi ja alkoi löytyä:) Aihetta on sivuttu vuonna 2009 tässä: "w110 virtalukko"
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 32&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Koska olen hommaamassa Vehosta joka tapauksessa kantakortin autolle (uteliaisuuttani ja muutenkin) niin tuostahan voisi myös avaimen numero selvitä? Se kuka sen perusteella sitten osaa tehdä onkin hyvä kysymys ... Rattiakselin irrottelut, rälläköinnit ym. tavat eivät kyllä kovasti innosta.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
Vanhoissa mersuissa on eri avain oveen ja virtalukkoon. Ne eivät sovi ristiin. Yhtenäiset avaimet tuli joskus -68 vuoden tienoilla. Oveen on pienempi ja virtalukkoon isompi avain. Peräluukkuun ja hansikaslokeroon on sitten vielä omansa.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
Pari kuvaa 200D:n omistajan käsikirjasta, painos taitaa olla vuodelta 1965. Eli kuten Unski jo tuossa mainitsikin:unski kirjoitti:Vanhoissa mersuissa on eri avain oveen ja virtalukkoon. Ne eivät sovi ristiin. Yhtenäiset avaimet tuli joskus -68 vuoden tienoilla. Oveen on pienempi ja virtalukkoon isompi avain. Peräluukkuun ja hansikaslokeroon on sitten vielä omansa.
Timppa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
Kopioi tuo kuvan avain. Se toiminee suoraan vanhassa ja kuluneesta virtalukossa
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
Ainakin vanhoissa Toyotoissa oli niin että kaikki avaimet sopivat keskenään toisiinsa, tietenkin voi olla Mersulla on ollu laadukkaampaa suunnittelua
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
No täällähän jätkät lyö leikiksi vakavan asian, ei kai nyt mitään tojotajuttuja voi vetää mersukeskusteluun mukaan . Yleensä olleet aika napakoita nuo laadukkaasti tehdyt lukot, mielestäni, uudemmat sitten erikseen
Meinasin kirjoittaa että omassa 1968 W111 oli kolme eri avainta mutta unski ja muut ehti ensin, varmalla tiedolla.
Avainmuottejahan ei tehtaalla ole mutta olisiko siellä avainaihioita ja jyrsintä kone. Eli kun kantakortti saadaan ja vaikka sitä ennen kannattaa kysyä merkkiliikkeestä. Toki jos virtalukko vaihdettu niin ei voi auttaa.
Meinasin kirjoittaa että omassa 1968 W111 oli kolme eri avainta mutta unski ja muut ehti ensin, varmalla tiedolla.
Avainmuottejahan ei tehtaalla ole mutta olisiko siellä avainaihioita ja jyrsintä kone. Eli kun kantakortti saadaan ja vaikka sitä ennen kannattaa kysyä merkkiliikkeestä. Toki jos virtalukko vaihdettu niin ei voi auttaa.
Viimeksi muokannut karra, Su 02.09.2018 22:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
Joskus autona oli 1995 passatti. Grillin pihassa jäi avaimet autoon ja ovet meni lukkoon. No vieressä oli toinen Volkkari ja kysyin avainta lainaan ja sehän sopi. Toisella kertaa kokeilin varmaan kymmenen eri auton avaimia ja lopulta jouduin käyttämään lukkoseppä apuna. Siinä tais olla alipaineella toimiva keskuslukitus joka veti ovet lukkoon pakkasella, en muista tarkalleen enää. Jokatapauksessa, vanhoissa autoissa oli kuluneet lukot ja niihin mahdollisesti kävi avain joka oli sinne päin tai sitten ei käynyt.
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
Tuo avainkuva tosiaan selvensi tilannetta:
- kuvan kantikas avain tallessa - ja se toimii ovessa ilman väkivaltaa joten kyllä se varmaan on ihan "oikeasti" tämän
- tuollainen pyörepäinenkin avaimissa on, mutta juuresta poikki Jossain tarvii olla kyllä toinen, koska millä tämä muuten olisi lukittu...
- virta-avaimia on 2 kpl, mutta ne ovat varmaan uudemmista mersuista, koska vaikka "pitkiä" niin hammastus 2-puolinen eikä kuten kuvassa...
Seuraava askel onkin siis kantakortin haku ja selvitys onko avainta mahdollista saada virallista tietä.
Pidän hyvin epätodennäköisenä (eikä lapsuudesta ole muistikuvia ainakaan), että virtalukkoa olisi ekoina ~22v. menty vaihtamaan.
Pitänee tutkia onko siellä mitään jälkiä, varmuuden saamiseksi.
- kuvan kantikas avain tallessa - ja se toimii ovessa ilman väkivaltaa joten kyllä se varmaan on ihan "oikeasti" tämän
- tuollainen pyörepäinenkin avaimissa on, mutta juuresta poikki Jossain tarvii olla kyllä toinen, koska millä tämä muuten olisi lukittu...
- virta-avaimia on 2 kpl, mutta ne ovat varmaan uudemmista mersuista, koska vaikka "pitkiä" niin hammastus 2-puolinen eikä kuten kuvassa...
Seuraava askel onkin siis kantakortin haku ja selvitys onko avainta mahdollista saada virallista tietä.
Pidän hyvin epätodennäköisenä (eikä lapsuudesta ole muistikuvia ainakaan), että virtalukkoa olisi ekoina ~22v. menty vaihtamaan.
Pitänee tutkia onko siellä mitään jälkiä, varmuuden saamiseksi.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
No niin, tänään olin jatkamassa tämän auton kimpussa...
Ihan perushomma oli vaihtaa auton alle toiset renkaat (joissa ilmaakin!) Kylläpä muuten kummasti auton ryhti kohentuu kun se nousee se vajaan 10cm 'ilmatilan' verran maasta ylös... ei nyt ainakaan vielä aleta 'tontittamaan'
Mukavasti lähti kaikki pyörät kyllä irti, toinen takapyörä (avasin säätömutteria takaa) ja toinen etupyörä (olisiko jarrupalat jumissa) eivät vielä alkaneet pyörimään... Ajan puutteen vuoksi en sitten niitä vielä alkanut isommin suostuttelemaan. Alle tuli nyt 14" mersun (W115) renkaat kun niitä oli parhaiten saatuvilla.
Lukkokilvestä otin lähikuvat tyyppikilvistä jne. että pääsee sitä kantakorttia haeskelemaan. Kyllä tämä kilvenkin mukaan on '190c' eli alunperin bensamersu. Pitäisi katsoa onko vaihteiston välityksissä ja perän tiheydessä isommin eroa Dc vs. c (bensa)?
Nyt kun könysin jo lattiatasossakin niin tuli havainnoitua että tämähän on pelleiltään selvästi parempi kuin mulla projektina oleva W111.
Helmat ovat koko lailla hyvä, toisessa takakaaressa on sanomista, etulokarissa yksi selvä reikä.... Mutta aika hyvin on tässä (melko kuivassa) ex hevostallissa säilynyt...
Ihan perushomma oli vaihtaa auton alle toiset renkaat (joissa ilmaakin!) Kylläpä muuten kummasti auton ryhti kohentuu kun se nousee se vajaan 10cm 'ilmatilan' verran maasta ylös... ei nyt ainakaan vielä aleta 'tontittamaan'
Mukavasti lähti kaikki pyörät kyllä irti, toinen takapyörä (avasin säätömutteria takaa) ja toinen etupyörä (olisiko jarrupalat jumissa) eivät vielä alkaneet pyörimään... Ajan puutteen vuoksi en sitten niitä vielä alkanut isommin suostuttelemaan. Alle tuli nyt 14" mersun (W115) renkaat kun niitä oli parhaiten saatuvilla.
Lukkokilvestä otin lähikuvat tyyppikilvistä jne. että pääsee sitä kantakorttia haeskelemaan. Kyllä tämä kilvenkin mukaan on '190c' eli alunperin bensamersu. Pitäisi katsoa onko vaihteiston välityksissä ja perän tiheydessä isommin eroa Dc vs. c (bensa)?
Nyt kun könysin jo lattiatasossakin niin tuli havainnoitua että tämähän on pelleiltään selvästi parempi kuin mulla projektina oleva W111.
Helmat ovat koko lailla hyvä, toisessa takakaaressa on sanomista, etulokarissa yksi selvä reikä.... Mutta aika hyvin on tässä (melko kuivassa) ex hevostallissa säilynyt...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
Laitoin autoon liittyen ensin sähköpostia MB HA-Tekniikkaan, ja kun sieltä ei kuulunut mitään niin lähestyin kantakorttikyselyllä
sitten Mercedes Benz.fi yhteydenottolomakkeen avulla. Sieltä tulikin sitten hiukan ikävä yllätys eli tehdas on laittanut kantakortti-
kyselyt maksulliseksi palveluksi alkaen 1.9.2018. Arveli että Suomen hinnaksi (täällä varmaan hinta sisältä 24% ALVia) tullee noin 150 euroa per kysely(!)
Tokikaan en väitä että se PDF sieltä ilman ihmistyötä putkahtaa sähköpostiin, sikäli kun kaikki vanhimpia kortteja ei ole digitoitu,
voi siihen littyä ihan fyysistä työtäkin. Tuolla hinnalla sitä jalkatyötä pitäisi saada noin 2-3 tuntia ainakin...? Pistin nyt kuitenkin homman
holdiin ja sanoin että palaan jos en muuten tarpeeksi tietoa löydä. Laitoin sen sijaan kyselyn (valmistusnumerolla) virta-avaimen teettämisestä. Tämän Vehon edustaja laittoi eteenpäin maahantuojalle. Katsotaan...
Ai mistäkö muualta kantakortin voisi saada? Ajattelin Mobiliaa, koska sinnehän on periaatteessa talletettu vuotta 1965 vanhempien
ajoneuvojen kantakortit. Olen sinne ennenkin ollut yhteyksissä, jalkatyö voi tässä tarkoittaa omakohtaista mikrofilmien selaamista tms.
Ehkä se ei sataaviittäkymmpiä maksaisi, varsinkin jos yhdistää muuhun K.alan käyntiin...
PS. Tuossa vielä (SAHK) yhteystiedot, jonne Lääninhallitukset vuonna 1973 kortistot luovutti:
http://www.sahk.fi/29
sitten Mercedes Benz.fi yhteydenottolomakkeen avulla. Sieltä tulikin sitten hiukan ikävä yllätys eli tehdas on laittanut kantakortti-
kyselyt maksulliseksi palveluksi alkaen 1.9.2018. Arveli että Suomen hinnaksi (täällä varmaan hinta sisältä 24% ALVia) tullee noin 150 euroa per kysely(!)
Tokikaan en väitä että se PDF sieltä ilman ihmistyötä putkahtaa sähköpostiin, sikäli kun kaikki vanhimpia kortteja ei ole digitoitu,
voi siihen littyä ihan fyysistä työtäkin. Tuolla hinnalla sitä jalkatyötä pitäisi saada noin 2-3 tuntia ainakin...? Pistin nyt kuitenkin homman
holdiin ja sanoin että palaan jos en muuten tarpeeksi tietoa löydä. Laitoin sen sijaan kyselyn (valmistusnumerolla) virta-avaimen teettämisestä. Tämän Vehon edustaja laittoi eteenpäin maahantuojalle. Katsotaan...
Ai mistäkö muualta kantakortin voisi saada? Ajattelin Mobiliaa, koska sinnehän on periaatteessa talletettu vuotta 1965 vanhempien
ajoneuvojen kantakortit. Olen sinne ennenkin ollut yhteyksissä, jalkatyö voi tässä tarkoittaa omakohtaista mikrofilmien selaamista tms.
Ehkä se ei sataaviittäkymmpiä maksaisi, varsinkin jos yhdistää muuhun K.alan käyntiin...
PS. Tuossa vielä (SAHK) yhteystiedot, jonne Lääninhallitukset vuonna 1973 kortistot luovutti:
http://www.sahk.fi/29
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 207
- Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
Ne mobilian kortit ovat ikäänkuin vanhoja rekisteriotteita, niistä ei paljoa selviä teknisiä tietoja.
Eikä siellä mobiliassa ole kuin osa korteista.
Missään mikrofilmeillä ne eivät ole vaan ihan paperisina laatikoittain ja automerkeittäin järjesteltynä.
Eli jos Mersusi on helsingin piirissä ensirekisteröity niin sinun täytyy kysellä korttia Pääkaupunkiseudun sahk jäsenkerholta.
Heillä ei tosin ole vuotta 1959 tuoreempia kortteja.
Mutta jos auto on ollut vielä 70 luvulla rekisterissä niin kansallisarkistosta pitäisi kyllä tiedot löytyä vanhalla rekisteritunnuksella/valmistenumerolla.
Eikä siellä mobiliassa ole kuin osa korteista.
Missään mikrofilmeillä ne eivät ole vaan ihan paperisina laatikoittain ja automerkeittäin järjesteltynä.
Eli jos Mersusi on helsingin piirissä ensirekisteröity niin sinun täytyy kysellä korttia Pääkaupunkiseudun sahk jäsenkerholta.
Heillä ei tosin ole vuotta 1959 tuoreempia kortteja.
Mutta jos auto on ollut vielä 70 luvulla rekisterissä niin kansallisarkistosta pitäisi kyllä tiedot löytyä vanhalla rekisteritunnuksella/valmistenumerolla.
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
Okei, eli ne ovat vain rekisteriotteen kopioita, ei ole ns. tehtaan kantakorteista tuolla kopioita?
13 tuhatta mersua siellä pitäisi (Mobilian arkistossa) olla. Ihan mielenkiinnosta voin nuo käydä selaamassa.
Tämän yksilön alkuperäinen rekisteröintilääni ei ole selvillä, Hämeenläänin alueella se oli 70-luvulta aina vuoteen '86 jolloin jäi seisomaan.
Olen toisen harrastemersuni (W111) kanssa tehnyt Kansallisarkiston tietohaun ja sieltä sai seikkaperäiset omistajatiedot autosta.
Aikaa tuohon meni parisen kk ja kustannukset olivat jossain 30-50 eur haarukassa.
13 tuhatta mersua siellä pitäisi (Mobilian arkistossa) olla. Ihan mielenkiinnosta voin nuo käydä selaamassa.
Tämän yksilön alkuperäinen rekisteröintilääni ei ole selvillä, Hämeenläänin alueella se oli 70-luvulta aina vuoteen '86 jolloin jäi seisomaan.
Olen toisen harrastemersuni (W111) kanssa tehnyt Kansallisarkiston tietohaun ja sieltä sai seikkaperäiset omistajatiedot autosta.
Aikaa tuohon meni parisen kk ja kustannukset olivat jossain 30-50 eur haarukassa.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 207
- Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
Ei siellä mitään kopioita ole vaan ihan alkuperäisiä vanhoja kantakortteja.
Eli olen käsittänyt, kun ajoneuvojen tiedot eivät olleet sähköisessä muodossa arkistoituna, ne olivat kunkin läänin nimismieskanslioissa arkistoituina paperisina kantakortteina.
Mobiliassa on kantakorttien lisäksi paljon muutakin arkistoitua juttua.
Soita eve juhkamille niin hän osaa kertoa paremmin kun hoitelee niitä juttuja päivätyönään.
Sinun kannattaisi ensin tehdä kansallisarkistoon hakupyyntö jollain tiedossa olevalla vanhalla rekisterinumerolla ja jos semmoista ei ole tiedossa, niin sitten alustanumerolla.
Sitten kun tiedät jonkin vanhan rekisteritunnuksen, voit aloittaa kantakortin etsinnän oikeasta osoitteesta.
Esimerkiksi stadilaista tunnusta ei hyödytä etsiä turun ja porin läänin arkistoista vaikka se arkisto digitoituna netistä löytyykin.
Minulla on eräs 90 luvulla eestiin viety auto jonka suomihistoria ja rekisteritunnus on hukkunut.
On tullut tässä kesän mittaan aika tarkkaan selviteltyä näitä kantakortti/rekisteritunnus juttuja.
Kansallisarkistoon tehty tulokseton haku ei maksa yhtään mitään, eli kannattaa joka tapauksessa kokeilla.
Eli olen käsittänyt, kun ajoneuvojen tiedot eivät olleet sähköisessä muodossa arkistoituna, ne olivat kunkin läänin nimismieskanslioissa arkistoituina paperisina kantakortteina.
Mobiliassa on kantakorttien lisäksi paljon muutakin arkistoitua juttua.
Soita eve juhkamille niin hän osaa kertoa paremmin kun hoitelee niitä juttuja päivätyönään.
Sinun kannattaisi ensin tehdä kansallisarkistoon hakupyyntö jollain tiedossa olevalla vanhalla rekisterinumerolla ja jos semmoista ei ole tiedossa, niin sitten alustanumerolla.
Sitten kun tiedät jonkin vanhan rekisteritunnuksen, voit aloittaa kantakortin etsinnän oikeasta osoitteesta.
Esimerkiksi stadilaista tunnusta ei hyödytä etsiä turun ja porin läänin arkistoista vaikka se arkisto digitoituna netistä löytyykin.
Minulla on eräs 90 luvulla eestiin viety auto jonka suomihistoria ja rekisteritunnus on hukkunut.
On tullut tässä kesän mittaan aika tarkkaan selviteltyä näitä kantakortti/rekisteritunnus juttuja.
Kansallisarkistoon tehty tulokseton haku ei maksa yhtään mitään, eli kannattaa joka tapauksessa kokeilla.
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
Niin joo, harmi ettei näistä arkistoiduista kantakorteista taida tosiaan paljon teknistä dataa selvitä,
jos ne ovat samaa tasoa kuin tässä SAHK:n sivujen esimerkissä:
Eli siinä tehtaan ajoneuvon valmistamiseen liittyvässä kantakortissahan on paljon tarkempaa dataa,
mm. se niin kovasti kaivattu avaimen valmistusnumero... ja lisävarusteista sun muista alkaen.
Tein nyt tuon toimeksiannon Kansallisarkistoon tästäkin, onhan se kuitenkin hyvä olla siinä kohtaa
kun alkaa tätä (joku, toivottavasti en minä:-o ) rekisteröimään. Siinähän pitää olla selvitys että auto
on tosiaan jo ennalta Suomi-auto eikä mikään eteläntuliainen...
jos ne ovat samaa tasoa kuin tässä SAHK:n sivujen esimerkissä:
Eli siinä tehtaan ajoneuvon valmistamiseen liittyvässä kantakortissahan on paljon tarkempaa dataa,
mm. se niin kovasti kaivattu avaimen valmistusnumero... ja lisävarusteista sun muista alkaen.
Tein nyt tuon toimeksiannon Kansallisarkistoon tästäkin, onhan se kuitenkin hyvä olla siinä kohtaa
kun alkaa tätä (joku, toivottavasti en minä:-o ) rekisteröimään. Siinähän pitää olla selvitys että auto
on tosiaan jo ennalta Suomi-auto eikä mikään eteläntuliainen...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
Minkä avaimen tunnistusnumeroa kaipaat, takaluukun lukossa ainakin merkkaus avaimen numerolle, saattoi olla oven lukoissakin ...
Levannon We(l)ho
------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
Oveen on avain, mutta virta-avain puuttuu. Olisiko siinä itse virtalukossa jotain numeroa jossain meistettynä?
Tuli nimittäin äskettäin "jobin postia" Tampereen Vehostakin:
Maahantuonnista vastattiin, että ikävä kyllä meidän kautta ei saa enää avaimia tämän ikäiseen tilattua.
Vaihtoehdoiksi avaimen hankkimiseksi teille jää siis: Kantakortissa olevan avaimen numeron perusteella avaimen lukkosepällä teettäminen tai lukkoseppä tekee irrotetun virtalukon perusteella autoon uuden avaimen.
Ilmoitteletko meille, jos kantakorttia ei Kansallisarkistosta löydy ja päädyt tilaamaan sen Saksasta.
Pohdin nyt sitäkin että mikä lukkoliike pelkän numeron perusteella edes tälläisiä pystyy tekemään - pl. siis tehdas?
Tuli nimittäin äskettäin "jobin postia" Tampereen Vehostakin:
Maahantuonnista vastattiin, että ikävä kyllä meidän kautta ei saa enää avaimia tämän ikäiseen tilattua.
Vaihtoehdoiksi avaimen hankkimiseksi teille jää siis: Kantakortissa olevan avaimen numeron perusteella avaimen lukkosepällä teettäminen tai lukkoseppä tekee irrotetun virtalukon perusteella autoon uuden avaimen.
Ilmoitteletko meille, jos kantakorttia ei Kansallisarkistosta löydy ja päädyt tilaamaan sen Saksasta.
Pohdin nyt sitäkin että mikä lukkoliike pelkän numeron perusteella edes tälläisiä pystyy tekemään - pl. siis tehdas?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
Päädyin nyt ostamaan W110:n (tai saattanut olla myös W111:ssä - toivottavasti eivät isosti eroa?) virtalukon avaimella.
Löysin kyllä tiedon että jotain pientä eroa olisi mallivuosissa...
Mutta onko kukaan vaihtanut näihin virtalukkoa? Luen englanninkieleistä workshop manuaaliani niin siinä kehotetaan ensin irrottamaan mittaristo? Sitten vasta ohjauspylvään "strapin" (pidikkeen) virtalukkoa lähinnä olevat mutterit - yläpuolelta päin siis. Ja lopuksi ne kaksi pulttia mihin pääsee altapäin kiinni. Mutta onko nuo päältäpäin avattavat "strapin" mutterit mahdollista avata ilman mittariston irroitusta?
Löysin kyllä tiedon että jotain pientä eroa olisi mallivuosissa...
Mutta onko kukaan vaihtanut näihin virtalukkoa? Luen englanninkieleistä workshop manuaaliani niin siinä kehotetaan ensin irrottamaan mittaristo? Sitten vasta ohjauspylvään "strapin" (pidikkeen) virtalukkoa lähinnä olevat mutterit - yläpuolelta päin siis. Ja lopuksi ne kaksi pulttia mihin pääsee altapäin kiinni. Mutta onko nuo päältäpäin avattavat "strapin" mutterit mahdollista avata ilman mittariston irroitusta?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
omaani vaihtanut.ahdasta on mutta mittaristoa ei tarvitse irroittaa.irroita ns.radion paikan peitelevy.sitten peilin ja valon kanssa tiirailemaan monelta kantilta.hoksaat nopeasti kuinka temppu tehdään.
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
siinä rattiakselin pidike pannassa on ohuet tupla mutterit.hyvällä tuurilla virtalukossa on vielä paikallaan paperinen tarra josta näkyy lukon sarjanumero.
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
Kiitti tipsistä... koitan viikonloppuna päästä tätä temppua koittamaan.
Jollei sitten muuta niin ainakin siihen alkup. virtalukkoon saa teetettyä avaimen kun sen kiikuttaa lukkosepälle...
Jollei sitten muuta niin ainakin siihen alkup. virtalukkoon saa teetettyä avaimen kun sen kiikuttaa lukkosepälle...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
Jos toisten tekisin, ottaisin suosiolla mittarin irti> https://www.classicdigest.com/readers-s ... s/276/2033" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
No niin, tänään oli sitten pitkästä aikaa mahdollisuus edistää tätä "sivuprojektia" eli päästiin käymään latomersulla
(tämän mersun "lato" on siis entinen hevostalli, johon on tosin sittemmin valettu tasain betonilattia.. seinät ovat yhä kalkitut kuten aikoinaan oli kaiketi tapana...)
Aloitettiin hommat vas. etupyörän jumin avaamisella. Jarrusatulan pultti oli "hieman" tiukan oloinen joten en sitä lähtenyt katki vääntämään vaan keskityin talttaaamaan meisseliä jarrupalojen ja ruosteisen jarrulevyn väliin siten että sain suhuteltua sinne aseöljyä lubrikantiksi... Tuo tepksikin yllättävän hyvin ja jarrulevy lähti pyörimään melkein ilman rahinoita... Pyörää takas kii.
Sitten se oikean takarummun herkistys. Otin tällä kertaa ulosvetopultit matkaan ja kun oli rummun takaa höllännyt epäkeskot säätöpultit niin rumpuhan tuli sieltä ihan nätisti ulos. Sain jarrusylinteriä menemään vähän sisään joten rumpu meni jo helposti paikoilleen ja pyöri sekin ongelmitta. Renkaisiin vähän lisää ilmaa ja autohan alkoi rullata ihan kevyesti
Mutta sitten se virtalukko... tai siis ongelmana ollut rattilukko. No, aloin korjauskäsikirjan ja @miihkalin ja @Andreas'in ohjeitten mukaan purkaa... radion haittalevy pois... kaksi pulttia virtalukon alta auki. Peili käteen ja lampun kanssa tiirailemaan... Väillä hankittu virtalukko käteen ja miettimään että mistä ne tuplamutterit pitäisi nähdä...
..mutta sitten, ennen kuin edes pääsin noihin mitenkään käsiksi, tuli mieleen tuo @Hagen Toyota-vitsi... Entäpä jos mersut eivät olleetkaan sen parempia...? No otin sitten virta-avaimen siitä hankitusta virtalukosta, se meni auton virtalukkoon ihan hyvän tuntuisesti... sitten hiukan pyöritin rattia ees taas... ja voila! Virtalukko meni ilman voimankäyttöä asennosta 0 -> 1 ja -> 2 eikä rattilukosta ollut enää haittaa myöskään
Huomenna katsotaan jos saataisiin latomersu pihalle ja hinattua sinne konehalliin!
(tämän mersun "lato" on siis entinen hevostalli, johon on tosin sittemmin valettu tasain betonilattia.. seinät ovat yhä kalkitut kuten aikoinaan oli kaiketi tapana...)
Aloitettiin hommat vas. etupyörän jumin avaamisella. Jarrusatulan pultti oli "hieman" tiukan oloinen joten en sitä lähtenyt katki vääntämään vaan keskityin talttaaamaan meisseliä jarrupalojen ja ruosteisen jarrulevyn väliin siten että sain suhuteltua sinne aseöljyä lubrikantiksi... Tuo tepksikin yllättävän hyvin ja jarrulevy lähti pyörimään melkein ilman rahinoita... Pyörää takas kii.
Sitten se oikean takarummun herkistys. Otin tällä kertaa ulosvetopultit matkaan ja kun oli rummun takaa höllännyt epäkeskot säätöpultit niin rumpuhan tuli sieltä ihan nätisti ulos. Sain jarrusylinteriä menemään vähän sisään joten rumpu meni jo helposti paikoilleen ja pyöri sekin ongelmitta. Renkaisiin vähän lisää ilmaa ja autohan alkoi rullata ihan kevyesti
Mutta sitten se virtalukko... tai siis ongelmana ollut rattilukko. No, aloin korjauskäsikirjan ja @miihkalin ja @Andreas'in ohjeitten mukaan purkaa... radion haittalevy pois... kaksi pulttia virtalukon alta auki. Peili käteen ja lampun kanssa tiirailemaan... Väillä hankittu virtalukko käteen ja miettimään että mistä ne tuplamutterit pitäisi nähdä...
..mutta sitten, ennen kuin edes pääsin noihin mitenkään käsiksi, tuli mieleen tuo @Hagen Toyota-vitsi... Entäpä jos mersut eivät olleetkaan sen parempia...? No otin sitten virta-avaimen siitä hankitusta virtalukosta, se meni auton virtalukkoon ihan hyvän tuntuisesti... sitten hiukan pyöritin rattia ees taas... ja voila! Virtalukko meni ilman voimankäyttöä asennosta 0 -> 1 ja -> 2 eikä rattilukosta ollut enää haittaa myöskään
Huomenna katsotaan jos saataisiin latomersu pihalle ja hinattua sinne konehalliin!
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
No helvata, kävipä hyvin virtalukon kanssa
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
No niin kyllä kävi
Tästä eilisestä myötätuulesta intoutuneena suuntasin tänään jo aamusta takaisin huudseille ja työnnettiin auto ekaa kertaa 32 vuoteen ulkoilmaan...(!)
Se olisi rullannut tallissa vaikka yksistään mutta pihalla olevaan lievään ylämäkeen oli hyvä että oli 4 miestä työntämässä.
Sitten laitettiin vaijeri hinauskoukkuun ja vedettiin auto puolen kilometrin päässä olevaan serkun konehalliin.
Minä oli puikoissa ja siirto meni myös hyvin.
Vielä ei ollut aikaa kummemmille pesuille, mitä nyt kolmen vuosikymmenen pölyjä vähän kuiviltaan tomutettiin...
Ja päivän päätteeksi tuli vietyä auto myös myyntipalstalle ( https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/190/10071404" onclick="window.open(this.href);return false; )
Ennen myyntiä ei ole tarkoitus tehdä muuta kuin dokumentaatio koostaa ja ehkä jossain kohtaa pesaista auto
Lisäksi olen jo alkanut keräilemään W110-osia läjälle mitä on tarkoitus tarjota auton mukana.
Olen siinä mielessä tyytyväinen että tämä mini-projekti saatiin "for sale" tilaan vielä näin mukavien liki +10C kelien vallitessa...
Siitä tekijämies kyllä laittaa siiven ajoon vielä ens kesäksi.
Tästä eilisestä myötätuulesta intoutuneena suuntasin tänään jo aamusta takaisin huudseille ja työnnettiin auto ekaa kertaa 32 vuoteen ulkoilmaan...(!)
Se olisi rullannut tallissa vaikka yksistään mutta pihalla olevaan lievään ylämäkeen oli hyvä että oli 4 miestä työntämässä.
Sitten laitettiin vaijeri hinauskoukkuun ja vedettiin auto puolen kilometrin päässä olevaan serkun konehalliin.
Minä oli puikoissa ja siirto meni myös hyvin.
Vielä ei ollut aikaa kummemmille pesuille, mitä nyt kolmen vuosikymmenen pölyjä vähän kuiviltaan tomutettiin...
Ja päivän päätteeksi tuli vietyä auto myös myyntipalstalle ( https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/190/10071404" onclick="window.open(this.href);return false; )
Ennen myyntiä ei ole tarkoitus tehdä muuta kuin dokumentaatio koostaa ja ehkä jossain kohtaa pesaista auto
Lisäksi olen jo alkanut keräilemään W110-osia läjälle mitä on tarkoitus tarjota auton mukana.
Olen siinä mielessä tyytyväinen että tämä mini-projekti saatiin "for sale" tilaan vielä näin mukavien liki +10C kelien vallitessa...
Siitä tekijämies kyllä laittaa siiven ajoon vielä ens kesäksi.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
Eilen lauantaina oli toistaiseksi hienoin kevätpäivä - aamulla vielä pakkasta mutta päivällä aurinko lämmitti jo mukavasti:)
Lähdimme @Traen kanssa mukavalle maaseuturetkelle, eli katsomaan josko mersuvanhus olisi jo halukas heräämään
talviuniltaan - jotka ovatkin jo venyneet yli 30 talven mittaisiksi
Saavuimme pelipaikalle ja ensi töiksi irroitimme hehkutulpat ja tippakannusta ruiskuteltiin hieman liuotusseosta niiden
rei'istä sisään. Sitten höllättiin vähän apulaitehihnaa, turhan (mahdollisen) vastuksen välttämiseksi. Ruiskupumppua
ja polttoaineputkistoa ilmasimme myös käsipelissä, ulos valunut diesel olikin alkuun aika tumman sävyistä.
Paljon paremmin se silti tuntuu kestävän (piiiitkää) säilytystä kuin bensiini! Tankkiin kaadettin tuoretta ainetta.
Sitten 27-avain kampiakselin päähän ja kokeilemaan - päättäväinen painallus räikänvarresta ja: kone nytkähti pyörimään!
Pyöriteltiin sitten rauhakseltaan käsin konetta useita kiekkoja, ennen kuin alettiin laittaa hehkut takaisin kiinni.
Alkuun oltiin jo kokeiltu akun kanssa että hehkut lähtivät ainakin näennäisesti toimimaan, kun kuski hehkutti.
Yksi dieselin paluuputki tihkasi ainetta, vaihdetiin vielä siihen uusi letku. Sitten kokeilemaan laittaa autoa ns. tulille
Ihan alkuun ei lähtenyt hehkumaan enää ollenkaan - jaahas... No, yksi hehkun johto oli jäänyt kytkemättä. Johtui varmaan
siitä kun etuvastus olikin käytännössä ohitettu (80-luvulla) kokonaan yhtälöstä. Voinee lyhentää hehkujen ikää huomattavasti?
Toinen yritys, no nyt hehkui mutta starttaus... ei aiheuttanut mitään korvin kuultavaa - ei edes naksausta
Alkoi vähän huolettaa että onko startti sökönä. Käytiin sitten vähän startin johtoja heiluttamassa ja kevyesti koputeltiin
starttia päältä päin - josko joku olisi siellä jumissa... Ja avot, tämähän auttoi: toisella startilla jo startti heräsi ja kolmannesta
eteenpäin alkoi konettakin pyörittää!
Tehtiin aika monta starttiyritystä, välillä ilmailtiin ja kaikille suutinputkille asti nousi kyllä ainetta. Tältä se kuulosti:
https://www.youtube.com/watch?v=FhM_rVsjnvo
Yhdessä kohtaa kone alkoi jo hiukan "rykimään" (eli lupaamaan) ja kun kävi pakoputken päästä seuraamassa niin sieltäkin
tuli ihan ehdan tuoksuista dieselin käryä
Pari akkua oli matkassa (75 ja 60 Ah) jotka oli kunnon kaapeleilla toisissaan, dieselin veivaamisessa näistäkin alkoi vaan
jerkku aika pian huveta ja "lupailu" alkoi sitten hiipumaan. Päätimme tältä erää luovuttaa, koska moottorin toiminta oli
kuitenkin jo aiempaa paremmin tiedossa: nyt se varmuudella pyörii, starttaa, pumppu toimittaa tavaraa, jne.
Seuraavalla kerralla käyntiin, seuraavia on tarkoitus kokeilla:
- PA-suodattimen vaihto (ei ollut vielä varattu tätä hyllyyn)
- varmistus ettei sammutinvipu (pumpussa) jumitu - kiitos Trae tuosta huomiosta
- kuumailmapuhaltimella imusarjaan startissa -> eliminoi viallisten hehkujen oireet
- lisää tuoretta dieseliä tankkiin -> ja systeemin läpi pumppausta (jotta saa likaantuneen pois)
- kannattaisiko suuttimia koittaa puhdistaa, meneekö helposti tukkoon? (tankkiin lisäainetta?)
- ja tietenkin venttiilien säätö: Jos ne "kantaa", ei varmaan starttaa. Mitkä olikaan oikeat välykset?
- lisäksi: tarviisi päiväksi lainaan (korvausta vastaan) start boosterin eli start jumperin - Tällä saisi kunnolla veiviä aikaan.
Mitäs muuta kannattaisi huomioida, kun vanhasta mersun nokivasarasta kyse? (Kone on joko 190D tai 200D, tilavuus: 1,98 ei eroa tee).
Lähdimme @Traen kanssa mukavalle maaseuturetkelle, eli katsomaan josko mersuvanhus olisi jo halukas heräämään
talviuniltaan - jotka ovatkin jo venyneet yli 30 talven mittaisiksi
Saavuimme pelipaikalle ja ensi töiksi irroitimme hehkutulpat ja tippakannusta ruiskuteltiin hieman liuotusseosta niiden
rei'istä sisään. Sitten höllättiin vähän apulaitehihnaa, turhan (mahdollisen) vastuksen välttämiseksi. Ruiskupumppua
ja polttoaineputkistoa ilmasimme myös käsipelissä, ulos valunut diesel olikin alkuun aika tumman sävyistä.
Paljon paremmin se silti tuntuu kestävän (piiiitkää) säilytystä kuin bensiini! Tankkiin kaadettin tuoretta ainetta.
Sitten 27-avain kampiakselin päähän ja kokeilemaan - päättäväinen painallus räikänvarresta ja: kone nytkähti pyörimään!
Pyöriteltiin sitten rauhakseltaan käsin konetta useita kiekkoja, ennen kuin alettiin laittaa hehkut takaisin kiinni.
Alkuun oltiin jo kokeiltu akun kanssa että hehkut lähtivät ainakin näennäisesti toimimaan, kun kuski hehkutti.
Yksi dieselin paluuputki tihkasi ainetta, vaihdetiin vielä siihen uusi letku. Sitten kokeilemaan laittaa autoa ns. tulille
Ihan alkuun ei lähtenyt hehkumaan enää ollenkaan - jaahas... No, yksi hehkun johto oli jäänyt kytkemättä. Johtui varmaan
siitä kun etuvastus olikin käytännössä ohitettu (80-luvulla) kokonaan yhtälöstä. Voinee lyhentää hehkujen ikää huomattavasti?
Toinen yritys, no nyt hehkui mutta starttaus... ei aiheuttanut mitään korvin kuultavaa - ei edes naksausta
Alkoi vähän huolettaa että onko startti sökönä. Käytiin sitten vähän startin johtoja heiluttamassa ja kevyesti koputeltiin
starttia päältä päin - josko joku olisi siellä jumissa... Ja avot, tämähän auttoi: toisella startilla jo startti heräsi ja kolmannesta
eteenpäin alkoi konettakin pyörittää!
Tehtiin aika monta starttiyritystä, välillä ilmailtiin ja kaikille suutinputkille asti nousi kyllä ainetta. Tältä se kuulosti:
https://www.youtube.com/watch?v=FhM_rVsjnvo
Yhdessä kohtaa kone alkoi jo hiukan "rykimään" (eli lupaamaan) ja kun kävi pakoputken päästä seuraamassa niin sieltäkin
tuli ihan ehdan tuoksuista dieselin käryä
Pari akkua oli matkassa (75 ja 60 Ah) jotka oli kunnon kaapeleilla toisissaan, dieselin veivaamisessa näistäkin alkoi vaan
jerkku aika pian huveta ja "lupailu" alkoi sitten hiipumaan. Päätimme tältä erää luovuttaa, koska moottorin toiminta oli
kuitenkin jo aiempaa paremmin tiedossa: nyt se varmuudella pyörii, starttaa, pumppu toimittaa tavaraa, jne.
Seuraavalla kerralla käyntiin, seuraavia on tarkoitus kokeilla:
- PA-suodattimen vaihto (ei ollut vielä varattu tätä hyllyyn)
- varmistus ettei sammutinvipu (pumpussa) jumitu - kiitos Trae tuosta huomiosta
- kuumailmapuhaltimella imusarjaan startissa -> eliminoi viallisten hehkujen oireet
- lisää tuoretta dieseliä tankkiin -> ja systeemin läpi pumppausta (jotta saa likaantuneen pois)
- kannattaisiko suuttimia koittaa puhdistaa, meneekö helposti tukkoon? (tankkiin lisäainetta?)
- ja tietenkin venttiilien säätö: Jos ne "kantaa", ei varmaan starttaa. Mitkä olikaan oikeat välykset?
- lisäksi: tarviisi päiväksi lainaan (korvausta vastaan) start boosterin eli start jumperin - Tällä saisi kunnolla veiviä aikaan.
Mitäs muuta kannattaisi huomioida, kun vanhasta mersun nokivasarasta kyse? (Kone on joko 190D tai 200D, tilavuus: 1,98 ei eroa tee).
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
Kannattaa myös katsoa onko pumpun sammutinvipu oikeasti "auki".
Parhaiten saat käymään kun ohitat polttoaine linjat kokonaan ja kakku irtokanisterista.
Kanisteri mahtuu hyvin siihen konetilaan
Parhaiten saat käymään kun ohitat polttoaine linjat kokonaan ja kakku irtokanisterista.
Kanisteri mahtuu hyvin siihen konetilaan
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Re: Se toinen latomersu - W110 '64
Tiedä hehkutuksesta, täräytä vain lämpöpuhaltimella imupuolelle ilmaa ja katso että imusarjan läppä on kunnolla auki.
Parhaiten saat virran jostakin käyvästä koneesta, buusterikin on vähän niin ja näin, toki riippuen buusterista.
Parhaiten saat virran jostakin käyvästä koneesta, buusterikin on vähän niin ja näin, toki riippuen buusterista.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA