Uudet jäähdytyksen osat saapuivat juuri! Päivitetäänpä tämä nykytilanteen tasalle ennen kuin noita rupean asentelemaan. Projekti jatkui siis johtosarjan ja pakosarjan valmistamisella. En ala tänne laittamaan tarkkoja kytkentäkaavioita, sillä en ole niitä edes tehnyt

Voin toki tehdä jos joku kokee että niistä on hyötyä. Megaan löytyi valmis johtosarja protopartsilta, mutta virransyöttö ja puolien johosarja piti tehdä itse. Onneksi se oli kohtalaisen helppoa: puolissa oli kolme liitintä, yksi maa, yksi +12V, ja yksi +5V ECU:lta. Koska puolia käytettäisiin hukkakipinätilassa yhdistin sylinterin 1 ja 4 sekä sylinterin 2 ja 3 puolat samaan sytytyslähtöön megalta. Sitten 12V vain releen ja sulakkeiden läpi puolille ja maadoitus moottorin maahan. Pieni sulakerasia, mega, ja releet löysivät paikkansa hanskalokerosta.

Puolien johtosarjan tekoa.

Hanskalokero
Pakosarjan hitsasin kahdesta 90 asteen teräsputkikäyrästä, sekä kolmesta T haaraputkesta ihan vain MIGillä. Seinämävahvuus putkissa on 2.6mm eli luulisi kestävän. Kaunis eikä hyvin virtaava sarjasta ei tosiaan tullut, mutta hyvin se on tähän asti toiminut

Turbo on jostakin subarusta, siksi siinä on tuollainen mielenkiintoinen laippa.

Valmis pakosarja
Mega tarvitsi sytytyksen ohjaukseen triggeripyörän. Alkuperäistä anturia en voinut käyttää, koska vauhtipyörä on M103 kutoskoneesta. 6-sylinterisen moottorin vauhtipyörässä on kolme isoa segmenntiä triggeriä varten, mutta 4-sylinterinen tarvitsisi 2 180 asteen päässä toisistaan. Ostin protopartsilta tuollaisen yleismallisen 36-1 triggeripyörän ja hitsautin sen kiinni kampiakselin hihnapyörään. Lopuksi pyörään vielä sorvattiin isompi keskireikä jotta hihnapyörän pultti olisi mahdollista kiristää. Jotta triggeri olisi varmasti keskellä hihnapyörää sorvattiin myös hampaita hiukan. Vr-anturin kiinnikkeen tein alumiinista.

Triggeripyörä

Megan vr-anturin kiinnike kiinnittyy laturin pultteihin, kiitoksia tomant tästä ideasta!
Seuraava ongelma tuli vastaan kaasuläpän ja vivuston muodossa. Moottorin mukana ei tullut kaasuläppää eikä vivustoa, ja tietääkseni ainoat kaasuläpät jotka muoviseen imusarjaan sopivat olivat sähköisiä. Olin aluksi ajatellut käyttää muovista imusarjaa, mutta päätin että jos löydän jostain halvalla alumiinisen imusarjan ja kaasuläpän M111 moottoriin niin ostan sellaisen setin. Nopean tutkimustyön avulla selvisi että tämä imusarja kävisi kaasuvivustoineen kaikkineen W201 koriin, ja sopiva kaasuvaijeri löytyisi mallista W202 C180.

Muovinen imusarja paikallaan.
Sopivan hintainen paketti löytyi lahden toiselta puolelta purkaamolta. Pikaisen vaihtotyönjälkeen alumiininen imusarja oli paikallaan, ja alkuperäinen kaasuvaijeri oli korvattu C180 kaasuvaijerilla, joka oli juuri oikean pituinen! Kaasuvivusto ei vaatinut minkäänlaista muokkaamista. Lisäksi myös turbo, turbon öljynsyöttö ja paluu tulivat asennettua. (vaijeri ei näy vielä seuraavassa kahdessa kuvassa) Seuraava vaihe olikin jo jäähdytysjärjestelmän kaasaaminen. Kaikki alkuperäiset osat sopivat loistavasti paikalleen, kuten oli suunniteltu joten tässä ei kestänyt kuin hetki.

konehuone melkein valmiina.
Nyt saimme laitettua koneeseen ensinmäistä kertaa öljyt ja jäähdytysnesteet. Positiivista oli että mikään ei vuotanut, hiukan jännitti aluksi että onkohan kone kasattu oikein

Pienen säätämisen jälkeen saimme koneen käymään hiukan tyhjää. Hyvin se ei kuitenkaan toiminut. Tähän löytyi kaksi kuukautta myöhemmin selkeä syy: valmiin johtosarjan vr-anturin johdot olivat väärin päin. Tällaista vikaa ei ihan heti löytynyt. Tämä korjasi huonon käynnin heti. Kun moottori oli testattu ja todettu että ainakin mekaanisesti se oli kunnossa alkoi johtosarjan viimeistely ja ahtoputkien ja välijäähdyttimen paikkojen suunnittelu. Johtosarjaa viimeistellessä huomasin että alkuperäisen kaasuläpän TPS-anturi ei toiminut megan kanssa. Tämä johtui siitä että se ei ollut lineaarinen. Onneksi sain ostettua kaverilta volvon 2.5" kaasuläpän jossa oli vakiona boschin lineaarinen kaasuläpän asentoanturi. Tein kaasuläpälle nopeasti alumiinista adapterin, jonka avulla läppä sopi imusarjaan ja alkuperäiseen kaasuvivustoon.

Adapteri paikallaan, kiitos tomant tästäkin ideasta
Löysin ebaysta juuri sopivan kokoisen välijäähdyttimen. Kun lähetys saapui, hitsasin jäähdyttimelle kiinnikeet samaan poikittaiseen palkkiin johon moottorin jäähdytin kiinnittyy. Ahtoputket ovat 3" alumiiniputkea neljällä silikonimutkalla. Nyt auto oli lähes valmis ahvenistolle, puuttui vain pakoputki

johtosarja valmiina ja ahtoputket paikallaan
Koko pakoputkiston tein 2.5" putkesta. Koska ratapäiville alkoi olla hieman kiire, säästin aikaa ja tein sivuputken yhdellä äänenvaimentimella. Leimalle tuota täytyy hieman vielä parannella.
Projekti on tällähetkellä siis tässä tilassa. Seuraavaksi asennan isomman jäähdyttimen sekä viskotuulettimen. Pakoputkeen täytyy vielä lisätä katalysaattori, ja itse putkea jatkaa taakse. Päivittelen tätä kun saan projektia jatkettua tänäviikonloppuna. Palaute on tervetullutta! Olisiko kenelläkään muuten tietoa kuinka kierroslukumittarin saa toimimaan megan kanssa?
