Tuttua, siinä on Tuikun ohjelmahetkessä kiihtyy 180 km/h

Tuttua, siinä on Tuikun ohjelmahetkessä kiihtyy 180 km/h
Tuossahan on ihan älytön ero jos ohjelman tekijä osaa ottaa kaiken irti, vakiona 120hp ja ohjelmalla jonkin verran yli 200.Schnabeltier kirjoitti:Käytin oman C 180 cdi:n turbotecillä. Parani käyttömukavuus kertaheitolla kun nyt jopa tapahtuu jotain kun kaasua painaa
Perfexpert on tosi tarkka, jos lähtötiedot, mm. välitykset, massa, ilmanvastuskerroin jne. autosta on oikein ja veto tasaisella (ja vertailee useaa vetoa).teemu5566 kirjoitti:Okei. Tonneista puhutaan siinäkin. Vois koittaa jos https://network.perfexpert-app.com/results/5kjWh8KvNF" onclick="window.open(this.href);return false; tällä pääsis alkuun ohjelmointi harrastukses.
Se kulutuksen lasku on ihan höpöhöpöä, eivät ne osaa antaa kunnollista vastausta.kkalskajz kirjoitti:Vaikuttaako E 350 CDI ohjelmointi kulutukseen ja jos laskee niin mihin se perustuu? Luulisi tehtaalla sen ainakin olevan optimoitu mahdollisimman tarkasti.
Ookko aivan varma että haluat allekirjoitaa tämän asiantuikku kirjoitti:Se kulutuksen lasku on ihan höpöhöpöä, eivät ne osaa antaa kunnollista vastausta.kkalskajz kirjoitti:Vaikuttaako E 350 CDI ohjelmointi kulutukseen ja jos laskee niin mihin se perustuu? Luulisi tehtaalla sen ainakin olevan optimoitu mahdollisimman tarkasti.
Jos syöttöä vaan lisätään, niin ei se yksioikoisesti vähennä kulutusta.
Joissain vähätehoisissa malleissa, esim .200cdi, joissa vääntö ei yksinkertaisesti riitä kunnolla suurimmalla vaihteella ajamiseen, niin tällaisessa tilanteessa pidemmästä välityksestä on suurempi hyöty, kun mitä syötönlisäys huonontaa polttoainetetaloustta. tulee vähemmän työtahteja/100km.
Tehtaalla on fiksuimmat tyypit ja paras tieto asiasta.
Yhdessäkään nykyaikaisessa diesel-henkölöauton moottorissa ei ahdeta yhtään (puhdasta) ylimääräistä ilmaa moottoriin, missään tilanteessa ja varsinkaan niillä kierroksilla, millä matka-ajo suoritetaan.xr kirjoitti:Ookko aivan varma että haluat allekirjoitaa tämän asiantuikku kirjoitti:Se kulutuksen lasku on ihan höpöhöpöä...kkalskajz kirjoitti:Vaikuttaako ...
ninittäin dieselissä ahdetaan ilmaa moottoriin 20% ylimääräistä
kuvitteletko sen olevan täysin ilmaista? tomintaa
kuulisin mielelläni perusteet siihen ylimääräiseen ilman ahtamiseen moottorin läpi
Vnt ahtimen kanssa kaksi asiaa:MJPfin kirjoitti:Mitenkäs jos tuo egr poistetaan, niin eihän silloin tarvitse pitää pakopaineita suurempana kuin ahtopaine. Johdesiivet voi olla enemmän auki ja pumppaushäviöt pienenee.
Onneksi saa muuttaa mieltään, sillä olen tässä vähän aikaa suunnitellut, että pitäisikö kuitenkin kokeilla ohjelmointia. Lähetin aiemmin jopa Tuikulle viestiä, mutta ei yllättäen vastannut. Ymmärrän täysin jos hän on ottanut "herneen nenään" ja perinteisesti me Kainuulaiset ei ikinä unohdeta.Late Lapista. kirjoitti:Minulla on myös 2001 vm farkku 220 CDI turbo,auto kulkee tarpeeksi hyvin ilman lisäpäreitäkin, hetkessä kiihtyy 180 km/h huipponopeus yli 200 km/h, meillä täällä tuossa >Tornion ja Kemin välisellä moottoritiellä saa ajaa korkeintaan 120 km/h, joten ei kaipaa Mersu lisäpäreitä.sportsman kirjoitti:Nyt yksinkertainen kysymys ihan ilman mitään vinoilua tai
vastaavaa.
Äkkiseltään luulisin että tehtaalla on parempi tietotaito myös
ohjelmoinnin osalta joten miksi tehdas on sitten jättänyt
optimoinnin tekemättä ??
Ehkä olen jo tullut vanhaksi , mutta ed. perus kysymystä kyllä mietin.
Niin, nykyinen autoni on C220 cdi, automaatti 1999, ja kyllä ainakin minusta se liikkuu hyvin mukavasti jopa kesäkeleillä .
Minulla on myös vanhus 124 300 td vm 1988 sekin kulkee yli 180 km/h joten ei kaipaa sekään lastutuksia ! Vain naftaa tankkiin ja menoksi!
Late Lapista.
Eikös se silloin juuri pienennä pumppaushäviötä kun enemmän kaasua saadaan samalla paineella ulos moottorista?tuikku kirjoitti:
Toiseksi, kun säädinsiipiä aukaistaan, läpivirtaavan ilman määrä samalla paineella kasvaa - ei vähene.
ahdinta ei ole kukaan suunnitellut toimivaksi varsinaisesti pakopaineella vaan pulsilla joka lähtee sylinterista pakoventtiilin avautuessa pulssi on ääntä nopeampi ja sen tehtäväMJPfin kirjoitti:Eikös se silloin juuri pienennä pumppaushäviötä kun enemmän kaasua saadaan samalla paineella ulos moottorista?tuikku kirjoitti:
Toiseksi, kun säädinsiipiä aukaistaan, läpivirtaavan ilman määrä samalla paineella kasvaa - ei vähene.
Vai meneekö mun ajattelu ihan metsään?
Eli käytännössä pulssisuhdekarttaan ei tarvitse tehdä juuri muutoksia jos ahdin ei vaihdu?tuikku kirjoitti:.
No joo, melkolailla noin.
Ahtimen toimintaa säätelevä kartta on itseasiassa se ahtopaineen pyyntikartta.
Ahdin pyrkii pitämään tietyllä tarkkuudella ahtopaineen kussakin tilanteessa kartassa olevalla tasolla.
Säädinsiipien aukaisun peruste, tai tarve tulee siitä, kun haluttu ahtopaine on saavutettu.
Aukaisulla käytännössä huononnetaan pakosiiven hyötysuhdetta, jolloin ahtimen kierrosluku (=kyky tehdä työtä) vähenee.
Näin saavutetaan tasapainotila pyydetyn ahtopaineen ja ahtimen toiminnan välillä.
Se uusi moottori on huomattavasti kierrosherkemmän tuntuinen, entisiin nähden.rzy kirjoitti:Mitenkäs tuon OM654 ohjelmointi onnistuisi? Kyseessä 220 CDI. Muuten vakiotehot riittäisivät mutta moottoritienopeuksissa on jokseenkin häiritsevää kun vauhti hiljenee ja sitten pitäisi lähteä taas kiihdyttämään, esim. 100 -> 120 niin laatikko tiputtelee vaihdetta 9 -> 6 ja tuntuu että puolikaasulla kiihdyttäminen on jokseenkin tahmaista.
Näinhän se on. Normivirityksissä, joissa ei osia vaihdu.MJPfin kirjoitti:Eli käytännössä pulssisuhdekarttaan ei tarvitse tehdä juuri muutoksia jos ahdin ei vaihdu?tuikku kirjoitti:.
No ...