E400cdi Väristys/täristys
E400cdi Väristys/täristys
Hohhoijjaa.. taas se iski sama kirous joka mulla on mersuissa aina, eli vaikka kuinka korjaa nii on joku sitkeä häirikkövärinä jota ei saa pois.
Alunperin autossa ei ollu muuta ongelmaa kuin että turbiinilukko ei kytkeytyny ollenkaan.. no erilaisten kokeilujen jälkeen päädyttiin vaihtamaan uudehko vaihteisto ja turbiini.
Nyt vaihteisto ja turbiini toimii loistavasti mutta autoon ilmestyi remontin jälkeen tämä ongelma, eli moottorin kierrosten mukaan kuuluva ja tuntuva melko korkeataajuuksinen vibraava värinä joka kuuluu äänenä ja tuntuu korissa. Tuntuu sekä ajaessa että pysähdyksissä, ajaessa ehkä n.1400 kierrosta noin 40 km/h kaikkein pahiten kuuluu ihan sellainen kumina ja vouvvaava ääni.
Ja kiihdyttäessä kevyesti ikäänkuin moottorin hurina joka tuntuu koriin.
Tasakaasulla ajaessa tuntuu myös mutta häviää heti kun laittaa kepin vapaalle ja kierrokset tippuu.. eli ei ole nopeudesta riippuva vaan enemmänkin moottorin kierroksista.
Tähän mennessä vaihdettu moottorin tukikumit jolloin vaimeni vähän mutta ei poistunut. Seuraavaks vaihtoon pakoputkiston kannakekumit.. vaankun arveluttaa et voiko tuo johtua turbiinista/vetolevystä..
Oliskohan porukalla heittää veikkauksia tai jopa tietoa et mikä voisi olla? Jotenki se kuulostaa et moottorin värinä kantautuu pakoputkiston kautta sisään.. mutta miksi?
Alunperin autossa ei ollu muuta ongelmaa kuin että turbiinilukko ei kytkeytyny ollenkaan.. no erilaisten kokeilujen jälkeen päädyttiin vaihtamaan uudehko vaihteisto ja turbiini.
Nyt vaihteisto ja turbiini toimii loistavasti mutta autoon ilmestyi remontin jälkeen tämä ongelma, eli moottorin kierrosten mukaan kuuluva ja tuntuva melko korkeataajuuksinen vibraava värinä joka kuuluu äänenä ja tuntuu korissa. Tuntuu sekä ajaessa että pysähdyksissä, ajaessa ehkä n.1400 kierrosta noin 40 km/h kaikkein pahiten kuuluu ihan sellainen kumina ja vouvvaava ääni.
Ja kiihdyttäessä kevyesti ikäänkuin moottorin hurina joka tuntuu koriin.
Tasakaasulla ajaessa tuntuu myös mutta häviää heti kun laittaa kepin vapaalle ja kierrokset tippuu.. eli ei ole nopeudesta riippuva vaan enemmänkin moottorin kierroksista.
Tähän mennessä vaihdettu moottorin tukikumit jolloin vaimeni vähän mutta ei poistunut. Seuraavaks vaihtoon pakoputkiston kannakekumit.. vaankun arveluttaa et voiko tuo johtua turbiinista/vetolevystä..
Oliskohan porukalla heittää veikkauksia tai jopa tietoa et mikä voisi olla? Jotenki se kuulostaa et moottorin värinä kantautuu pakoputkiston kautta sisään.. mutta miksi?
W140 400 SE -92
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5932
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: E400cdi Väristys/täristys
Jos kaikki tuki kumit on ok ja mikään ei ota runkoon, apulaite remmin rullat, vesipumppu laturi okmaxima kirjoitti:Hohhoijjaa.. taas se iski sama kirous joka mulla on mersuissa aina, eli vaikka kuinka korjaa nii on joku sitkeä häirikkövärinä jota ei saa pois.
Alunperin autossa ei ollu muuta ongelmaa kuin että turbiinilukko ei kytkeytyny ollenkaan.. no erilaisten kokeilujen jälkeen päädyttiin vaihtamaan uudehko vaihteisto ja turbiini.
Nyt vaihteisto ja turbiini toimii loistavasti mutta autoon ilmestyi remontin jälkeen tämä ongelma, eli moottorin kierrosten mukaan kuuluva ja tuntuva melko korkeataajuuksinen vibraava värinä joka kuuluu äänenä ja tuntuu korissa. Tuntuu sekä ajaessa että pysähdyksissä, ajaessa ehkä n.1400 kierrosta noin 40 km/h kaikkein pahiten kuuluu ihan sellainen kumina ja vouvvaava ääni.
Ja kiihdyttäessä kevyesti ikäänkuin moottorin hurina joka tuntuu koriin.
Tasakaasulla ajaessa tuntuu myös mutta häviää heti kun laittaa kepin vapaalle ja kierrokset tippuu.. eli ei ole nopeudesta riippuva vaan enemmänkin moottorin kierroksista.
Tähän mennessä vaihdettu moottorin tukikumit jolloin vaimeni vähän mutta ei poistunut. Seuraavaks vaihtoon pakoputkiston kannakekumit.. vaankun arveluttaa et voiko tuo johtua turbiinista/vetolevystä..
Oliskohan porukalla heittää veikkauksia tai jopa tietoa et mikä voisi olla? Jotenki se kuulostaa et moottorin värinä kantautuu pakoputkiston kautta sisään.. mutta miksi?
niin vaihdossa sähellety vatolevy/turbin rikki
Mökkillä
'
'
Re: E400cdi Väristys/täristys
Juu tosiaan se laturi pitääki tarkastaa.. eikös siinä joku vapaakytkin oo jonka toimimattomuus vois jotain tollasta aiheuttaa.. vesipumppu on alle 7 tkm sitten vaihettu.. olevinaan ihan nätisti saatiin laatikko vaihettuu jottei vaan vetolevyy väänneltäis ja turbii in keskinatsa meni olevinaan hyvin paikalleen.. vaan jotenki on itelläki epäilys sinne päähän. Ei kyllä silmämääräsesti heittoo näy. Ja yks epäilys se vaihtolaatikon turbiini et voisko siinä olla jotain tasapainohämminkiä. Vaan vähä työläs purkaa kaikki hilppeet pois taas tarkastettavaks nii tekis mieli kuvitella et tulis jostain muualta 

W140 400 SE -92
Re: E400cdi Väristys/täristys
Vielä tänään sen vetolevyn tarkastin nii ei siinä kyllä taida vikaa olla. Muutenkin tuntuu et värinä on korkeampitaajuuksista ku mitä vois kuvitella olevan jos pyörintänopeuden mukaan täristäis.. enemmänkin tuntuu et iskujen tahtiin jyristäis. Apulaitehihnakin pyörii ihan tasaseen eikä väpätä mitenkään, ku luulishan tuon vispaavan jos laturin vapaakytkin olis jumissa. Tuli mieleen et voikohan kampiakselin värinänvaimennin aiheuttaa jotain tollasta. Aiemmin moottori kävi pehmeästi ja joskus suuttimien vaihdon jälkeen piti ihan kokeilla et pysyyhän se kahen euron kolikkoki siinä moottorin päällä pystyssä
nyt tuntuu et käynti on sellasta terävää josta kantautuu kumina hyttiin ja ratissa tuntuu terävä viba.

W140 400 SE -92
Re: E400cdi Väristys/täristys
Yleensä ehjä automaatin vetolevy "soi", rikkinäine ei, kun sitä kopauttaa irrallaan ja ääni on lämpöisenä kova rikkinäises, kun ajos.
Joskus vaikea huomata silmin, jos rikki. Minkä näköinen vetolevy tuossa on?
Joskus vaikea huomata silmin, jos rikki. Minkä näköinen vetolevy tuossa on?
Re: E400cdi Väristys/täristys
Sellanen kolme sakarainen jossa pyöreät reijät sakaroiden keskellä. En näköjään osaa liittää kuvaa tähänetrade kirjoitti:Yleensä ehjä automaatin vetolevy "soi", rikkinäine ei, kun sitä kopauttaa irrallaan ja ääni on lämpöisenä kova rikkinäises, kun ajos.
Joskus vaikea huomata silmin, jos rikki. Minkä näköinen vetolevy tuossa on?

W140 400 SE -92
Re: E400cdi Väristys/täristys
Osasinpas sittenki
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W140 400 SE -92
Re: E400cdi Väristys/täristys
Tuo on varmaankin paljo kestävämpi, kun perinteinen umpinainen levy, ja googlella löytyy tosi vähän juttua mersun vetoleyistä.
Sori, väärä hälytys
.
Sori, väärä hälytys

Re: E400cdi Väristys/täristys
Olikos turbiini tehdas uusi vai korjattu?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: E400cdi Väristys/täristys
Turbiinista on kyllä paha sanoo mitään luotettavaa. Laatikko ja turbiini tulivat pakettina puurkaamolta ja niillä on vuoden purkuosatakuu. Myyjäliikkeen mukaan 150tkm ajetusta autosta purettu ja siihenkin vasta äskettäin vaihdettu tehtaan vaihtolaatikko. Laatikko oli kyllä sisältä ja päältä aivan ajamattoman näköinen ja tuntuukin siltä kun toimii täydellisesti ja jämäkästi eikä päästä äänen ääntä. Mut turbiini voi olla mitä tahansa.. lukkokin kyllä toimii niinkuin pitää.atlas kirjoitti:Olikos turbiini tehdas uusi vai korjattu?
W140 400 SE -92
Re: E400cdi Väristys/täristys
Ot: mikäs on vanhojen osien kohtalo.... Onko myynnissä ? Vaikka yyveellä niin ei sotketa koko tarinaa
Star
Re: E400cdi Väristys/täristys
Outoa jos aski on vaihdettu ...miksi..yleensä klykoli vian takia...soitapa ja kerro ongelmastasi sinne...voi olla silti että jos klykoli vikaa niin turbiini on kitka pinnoiltaan jo vioittunut tai paloja irronnut ja värinä tulee sieltä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: E400cdi Väristys/täristys
No silloin jo ennen ku tilasin nii tiedustelin asiaa eivätkä osannu sanoo mitään muutakuin et laatikko oli auton purkuun tullessa aivan uuden näköinen ja varustettu mersun omilla original teile plakaateilla joita ei orkkislaatikossa ole. Vaan eivät sielläkään tiedäatlas kirjoitti:Outoa jos aski on vaihdettu ...miksi..yleensä klykoli vian takia...soitapa ja kerro ongelmastasi sinne...voi olla silti että jos klykoli vikaa niin turbiini on kitka pinnoiltaan jo vioittunut tai paloja irronnut ja värinä tulee sieltä.
Sen enempää. Voishan sitä kokeilla vanhalla turbiinilla et loppuuko värinät, vaanku se olis oikeestaan sama sit jo käyttää kunnostettavana niin tietäis ettei enää tartte purkaa sitä. Mut tympii vaan ajatus siitä et käyttää sen 500-800 euroa turbiiniin ja tekee askijumpan uudelleen JOS käy niin ettei se tärinä lopukkaan siihen. Tuo auto näkyy olevan taas sitä kategoriaa et samalla ku korjaat yhen vian nii uus ilmaantuu samalla ku saat auton hallista pihalle

W140 400 SE -92
Re: E400cdi Väristys/täristys
Tyhmä kysymys mutta tuliko kardaanin tukilaakeri kiristettyä kunnolla ?
Star
Re: E400cdi Väristys/täristys
Kyllä se ihan kiinni pitäis olla. Ainaki on ihan selvä mielikuva siitä kun sen kiristinBomber4 kirjoitti:Tyhmä kysymys mutta tuliko kardaanin tukilaakeri kiristettyä kunnolla ?

Edit. Tai kyllä se vauhdissakin vapaalla hienoisesti tuntuu mut ei se oo nopeudesta riippuvainen vaan moottorin kierroksista.
Toki se jollain kierrosalueella vielä korostuu kun veto on päällä.. esim just vaikka pakkokakkosella 1400 kierroksen tienoilla saa kaasua säätelemällä koko hytin kaikumaan oikein mehukkaasti ku kaikki lähtee sopivasti resonoimaan.
Viimeksi muokannut maxima, La 06.10.2018 17:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W140 400 SE -92
Re: E400cdi Väristys/täristys
No juu. Ite oon tiputtanut lootan kolme kertaa omastani pois ja yhdellä niistä kerroista ajoin hetken matkaa ja totesin jonkun olevan pahasti pielessä 

Star
Re: E400cdi Väristys/täristys
Kyllä sitä joskus aina jotain tuppaa unohtumaanBomber4 kirjoitti:No juu. Ite oon tiputtanut lootan kolme kertaa omastani pois ja yhdellä niistä kerroista ajoin hetken matkaa ja totesin jonkun olevan pahasti pielessä

W140 400 SE -92
Re: E400cdi Väristys/täristys
Toinen tyhmä kyssäri. Katoithan laatikon öljyntason olevan kunnossa ja ettei tule mitään vikakoodeja ?
Star
Re: E400cdi Väristys/täristys
Juu kyllä sen pitäis ylärajan tuntumassa olla.. starilla varmistettu öljyn lämpötila ja mitattu keppi d asennossa.Bomber4 kirjoitti:Toinen tyhmä kyssäri. Katoithan laatikon öljyntason olevan kunnossa ja ettei tule mitään vikakoodeja ?
Tästäkin tuntuu olevan kahta eri koulukuntaa eli keppi p:llä tai keppi d tai r. Vaan olevinaan pitkällisten tutkimusten jälkeen todettiin et kyllä se deellä tai pakilla pitää olla. Ero on tikussa aika merkittävä näiden välillä.
Edit. Ja ei tuu mitään vikakoodeja.
W140 400 SE -92
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5932
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: E400cdi Väristys/täristys
Jos unhdettan hetkeksi lattikko/turbin niin tärinää ko mottoriss voi tulla myös tasapino akselista, vnähtenessät ketjusta, onko mootorista tarkistettu kaikki,
olkoon ktä vaan koulu kuntaa tuossa öljyn mittauksessa niin testerihän antaa siihen ihan selvät ohjeet lämpö ei tarkistetta P asenossa
olkoon ktä vaan koulu kuntaa tuossa öljyn mittauksessa niin testerihän antaa siihen ihan selvät ohjeet lämpö ei tarkistetta P asenossa
Mökkillä
'
'
Re: E400cdi Väristys/täristys
Siis täh, P:llä tarkistetaan muilla asennoilla katotaan se lämpötila
Star
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5932
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: E400cdi Väristys/täristys
Juurikin niin kone käynnissä p määrä muilla lämpö, olkoon mitä vaan koulu kuntia...Bomber4 kirjoitti:Siis täh, P:llä tarkistetaan muilla asennoilla katotaan se lämpötila
Mökkillä
'
'
Re: E400cdi Väristys/täristys
Moottoriin vaihdettiin kesällä jakoketju ja kiristin, ja ennen sitä eikä sen jälkeen tuota värinää ollut. Sen tasapainoakselin ajoituksen vois kyllä silti tarkastaa vaan vaatii aikapaljon purkamista. Ja mun käsittääkseni tossa -03 mallissa pitäis olla se ylihyppäyssuoja.
Sitä kampiakselin värinänvaimennintaki oon tässä miettiny et voisko aiheuttaa..
Siis onko nyt ihan aikuisten oikeesti ja tosiaankin niin et p asennossa katotaan määrä? Ku oon aina ollu sitä mieltä et se olis niin vaanku kaikkitietävä asentajaystäväni väitti et deellä ja näytti jonkun virallisen ohjeenki siihen olikohan wissistä..
Sitä kampiakselin värinänvaimennintaki oon tässä miettiny et voisko aiheuttaa..
Siis onko nyt ihan aikuisten oikeesti ja tosiaankin niin et p asennossa katotaan määrä? Ku oon aina ollu sitä mieltä et se olis niin vaanku kaikkitietävä asentajaystäväni väitti et deellä ja näytti jonkun virallisen ohjeenki siihen olikohan wissistä..
W140 400 SE -92
Re: E400cdi Väristys/täristys
Mää en noista vuosimalleista luottas suoraan,jostakin moottorinumeroista alkaen on estin. Jos satut purkamaan niin sen luukun alle kattoessa näät kyllä onko estin paikoillaan vai ei ,se on jos on nii kahdella pultilla hiukan veen mallinen latta. Lienee sanomattakin selvää että jos ei oo niin laita ja varo ettet pudota pultteja jakopäähän.
Ja kyllä olkoon ny mitä vaan ja kuka vaan niin lämpö D:llä tai R:llä ja määrä P:llä. Starikin opastaa jos malttaa lukea ne ohjeet
Ja kyllä olkoon ny mitä vaan ja kuka vaan niin lämpö D:llä tai R:llä ja määrä P:llä. Starikin opastaa jos malttaa lukea ne ohjeet
Star
Re: E400cdi Väristys/täristys
Onpa outoa.. tietoni on peräisin henkilöltä joka tälläkin foorumilla on useaan otteeseen mainittu yhdeksi suomen parhaista mersuasiantuntijoista.. mutta sattuuhan sitä virheitä ammattilaisillekin
pitänee siinä tapauksessa imaista vähän öljyä pois laatikosta. Toisaalta niitä autoja joiden öljyt on katottu ton mun saamani ohjeen mukaan on liikenteessä kymmenittäin tai varmaan sadoittain että ei se mahda kyllä tuota tärinää aiheuttaa. Mut minun ja mersun tapauksessa mikään ei kyllä ole mahdotonta 


W140 400 SE -92
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5932
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: E400cdi Väristys/täristys
Ne ohjeet pitää myös lukea/ymmärtää ja mahdolisen asiantuntijan ohjeet kuunella ja ymärttä oikeen, wisistä ei semoista ojetta löydy missämaxima kirjoitti:Moottoriin vaihdettiin kesällä jakoketju ja kiristin, ja ennen sitä eikä sen jälkeen tuota värinää ollut. Sen tasapainoakselin ajoituksen vois kyllä silti tarkastaa vaan vaatii aikapaljon purkamista. Ja mun käsittääkseni tossa -03 mallissa pitäis olla se ylihyppäyssuoja.
Sitä kampiakselin värinänvaimennintaki oon tässä miettiny et voisko aiheuttaa..
Siis onko nyt ihan aikuisten oikeesti ja tosiaankin niin et p asennossa katotaan määrä? Ku oon aina ollu sitä mieltä et se olis niin vaanku kaikkitietävä asentajaystäväni väitti et deellä ja näytti jonkun virallisen ohjeenki siihen olikohan wissistä..
määrä tarkistettan näistä laatikoista D pällä tai lämön tarkistus tehtäisiin P päällä
tässä kohtaa lienn mennyt luetun/kuulun ymmärys sekaisin, liiasta öljystä on se hatta että ensimäisenä vuotta herkemmin vaihteisotn ohjaus boxsiin
toisena jos sitä on niin paljoen että taso on pyörivissä osissa asti niin tekke siihen sekkan vaahtoa mikä sitten ilmakuplina vaikutta samaan tappan kuin liian vähäinen öljyn taso,
kaikki laatiko öljyn tarkistamiseen tarvitava tieto on foorumille monen kertaan kirjoitettu
Mökkillä
'
'
Re: E400cdi Väristys/täristys
Juu kyllä täs varmaan joku luetun/kuullun ymmärtämisongelma on ollut. Pitää ettii käsiin se sama dokumentti jota viimeks itekki katoin ja vielä kerran lukee ajatuksen kanssa.. kunhan löydän sen niin laitan se tännekin ja merkkaan sen kohdan jossa ymmärrys loppui
Eikai tässä auta ku helpoimmasta/halvimmasta päästä alkaa tutkimaan ja vaihtamaan osia et saa sen värinän pois. Eilenillalla kauppareissulla käydessäni taas tunnustelin sitä nii paikallaan kaasutellessa oikeastaan 2000 rpm jälkeen ei oikeastaan värinää tunnu vaan sen alle. Kaikkein pahiten siinä 1400 rpm.
Sellasen havainnon kans tein et tyhjäkäynniltä ku kaasua vähä hipasee ni latausjännite notkahtaa hetkellisesti. Laturikin on vaihettu viimesen 20tkm sisään..

Eikai tässä auta ku helpoimmasta/halvimmasta päästä alkaa tutkimaan ja vaihtamaan osia et saa sen värinän pois. Eilenillalla kauppareissulla käydessäni taas tunnustelin sitä nii paikallaan kaasutellessa oikeastaan 2000 rpm jälkeen ei oikeastaan värinää tunnu vaan sen alle. Kaikkein pahiten siinä 1400 rpm.
Sellasen havainnon kans tein et tyhjäkäynniltä ku kaasua vähä hipasee ni latausjännite notkahtaa hetkellisesti. Laturikin on vaihettu viimesen 20tkm sisään..
W140 400 SE -92
Re: E400cdi Väristys/täristys
Ei saakeli.. tuossa kotipihalla ihmettelin tuota kotteroa ja kaasuttelin ja kuulostelin.
Ku tyhjäkäynnilöäki kumisee ja vibraa niin oudosti nii laitoinpa pölkyt pakoputkien alle maatavasten niin etteivät roiku auton varassa. No kuminat ja värinät väheni puoleen.. siitäpä mieleeni juolahti et ku tossa putkistossa ei ol varsinaisia joustokappaleita missään nii katoin sit räjäytyskuvista et siinähän kattien jälkeisissä liitoksissa kuulus olla kartiotiivisteet ja jousikiinnikkeet. Ja nyt se on edellistä asentajaa mukaillen vedetty mutterikiristeisillä klemmareilla pakoputkitahnan kans apinamomenttiin. Eli putkiston ja koneen välissä ei oo mitään mikä antais periks jolloin kaikki on yhessä köntässä. Ja tyhjiltään kierrättäessä pahimmat värinäkohdat sattuu just niille kierroksille joilla kone käy sillon ku ajetaan rajoituksien mukaisilla nopeuksilla. Ja ennen laatikkoremppaa kun turbiinilukko ei toiminu, kierrokset oli aina 100-200 rpm korkeammat tasakaasulla jolloin ei välttämättä värinät oo niin paljastunu.
Voisko tässä nyt olla kyse näin lapsellisesta asiasta..
Ku tyhjäkäynnilöäki kumisee ja vibraa niin oudosti nii laitoinpa pölkyt pakoputkien alle maatavasten niin etteivät roiku auton varassa. No kuminat ja värinät väheni puoleen.. siitäpä mieleeni juolahti et ku tossa putkistossa ei ol varsinaisia joustokappaleita missään nii katoin sit räjäytyskuvista et siinähän kattien jälkeisissä liitoksissa kuulus olla kartiotiivisteet ja jousikiinnikkeet. Ja nyt se on edellistä asentajaa mukaillen vedetty mutterikiristeisillä klemmareilla pakoputkitahnan kans apinamomenttiin. Eli putkiston ja koneen välissä ei oo mitään mikä antais periks jolloin kaikki on yhessä köntässä. Ja tyhjiltään kierrättäessä pahimmat värinäkohdat sattuu just niille kierroksille joilla kone käy sillon ku ajetaan rajoituksien mukaisilla nopeuksilla. Ja ennen laatikkoremppaa kun turbiinilukko ei toiminu, kierrokset oli aina 100-200 rpm korkeammat tasakaasulla jolloin ei välttämättä värinät oo niin paljastunu.
Voisko tässä nyt olla kyse näin lapsellisesta asiasta..
W140 400 SE -92
-
- Mersumies
- Viestit: 2638
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: E400cdi Väristys/täristys
Onkos se täysin poissuljettua ettei äänenvaimentimien sisuskalut ole irti? Irtonainen sisäosa vaimentimessa antaa resonanssin joka muistuttaa rikkinäistä tukikumia moottorissa/vaihteistossa.maxima kirjoitti:Ei saakeli.. tuossa kotipihalla ihmettelin tuota kotteroa ja kaasuttelin ja kuulostelin.
Ku tyhjäkäynnilöäki kumisee ja vibraa niin oudosti nii laitoinpa pölkyt pakoputkien alle maatavasten niin etteivät roiku auton varassa. No kuminat ja värinät väheni puoleen.. siitäpä mieleeni juolahti et ku tossa putkistossa ei ol varsinaisia joustokappaleita missään nii katoin sit räjäytyskuvista et siinähän kattien jälkeisissä liitoksissa kuulus olla kartiotiivisteet ja jousikiinnikkeet. Ja nyt se on edellistä asentajaa mukaillen vedetty mutterikiristeisillä klemmareilla pakoputkitahnan kans apinamomenttiin. Eli putkiston ja koneen välissä ei oo mitään mikä antais periks jolloin kaikki on yhessä köntässä. Ja tyhjiltään kierrättäessä pahimmat värinäkohdat sattuu just niille kierroksille joilla kone käy sillon ku ajetaan rajoituksien mukaisilla nopeuksilla. Ja ennen laatikkoremppaa kun turbiinilukko ei toiminu, kierrokset oli aina 100-200 rpm korkeammat tasakaasulla jolloin ei välttämättä värinät oo niin paljastunu.
Voisko tässä nyt olla kyse näin lapsellisesta asiasta..
Äänenvaimenninhan voi olla täysin ehjännäköinen päällepäin.