Missä vika jos ratissa "lappia"
Missä vika jos ratissa "lappia"
Elikkäs kävin ajelemassa c220 cdi be coupen ja ratissa oli hieman lappia, eli kun käännät rattia n0,5cm renkaissa ei tapahdu vielä mitään. Mielestäni sitä ei ollut paljon, mutta mietin että mistä johtuu. Eli jos pahenee, niin mitä korjaamalla saa kuntoon vai onko ns. tyyppivika?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 179
- Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
- Paikkakunta: Mli
Re: Missä vika jos ratissa "lappia"
Välystä on jossain ratin ja renkaiden välissä. Mikäli renkaista väänneltäessä välystä ei tunnu, on klappi todennäköisesti joko hammastangossa tai ohjausakselin ristikkonivelessä. Auton alta voi tarkastella ohjausakselin toimintaa, kun kaveri heiluttelee rattia kabiinissa. Siellä, mihin liike menee "sisälle" muttei jatku eteenpäin, on vikapaikka.Päve kirjoitti:Elikkäs kävin ajelemassa c220 cdi be coupen ja ratissa oli hieman lappia, eli kun käännät rattia n0,5cm renkaissa ei tapahdu vielä mitään. Mielestäni sitä ei ollut paljon, mutta mietin että mistä johtuu. Eli jos pahenee, niin mitä korjaamalla saa kuntoon vai onko ns. tyyppivika?
Itselläni W212 ohjauksen välyksen syyksi paljastui hammastanko. Toiselta puolelta oli todennäköisesti joskus ollut raidetangon (sisempi) suojakumi irti tai rikki ja ohjausvaihde oli imenyt sisäänsä käsittämättömän määrän hiekka-suola-töhnää. Töhnä oli kuluttanut hammastangon niin pahasti, että ratkaisin ongelman vaihtamalla koko ohjausvaihteen. Tässä tapauksessa toki välystäkin oli enemmän kuin 0,5cm.
Hammastankoa on ilmeisesti näissä uudemmissakin mahdollista hieman kiristää. Se, riittääkö se välyksen poistoon aiheuttamatta ongelmia rattia ääriasentoihin veivatessa, on mahdotonta sanoa näin ruudun takaa. Ristikkonivel (ja luonnollisesti myös alustan puolen nivelet) on vaihdettavissa mikäli välys jää niihin, ja kustannus on melko lailla miellyttävämpi ohjausvaihteeseen verrattuna..
Star @ Mikkeli
Onko harrastukset tähdellisiä jos harrastaa tähdellisiä?
Onko harrastukset tähdellisiä jos harrastaa tähdellisiä?