M104 c280 jako
M104 c280 jako
Tein kansiremontin ja nyt kun starttaa nii pamahtaa heti imupuolella kun kone hiukankin pyörähtää eli oletan, että jako pielessä?
Nyt tarkastan jakoa ja pyörittelin konetta pakopuolen nokka-akselista aikani pyöriteltyä siirryin pyörittämään imupuolen nokasta samaan suuntaa eli myötäpäivään koneen edestä katsottuna, mutta unohdin että siinä oli tuo itsestään säätyvä systeemi. Menikö jako jokatapauksessa nyt vituiksi vaikka käänsin sen imunokan "tyhjän" alueen takaisin? Kone ei pyörähtänyt vaan tuo "tyhjä" alue hieman.
Nyt tarkastan jakoa ja pyörittelin konetta pakopuolen nokka-akselista aikani pyöriteltyä siirryin pyörittämään imupuolen nokasta samaan suuntaa eli myötäpäivään koneen edestä katsottuna, mutta unohdin että siinä oli tuo itsestään säätyvä systeemi. Menikö jako jokatapauksessa nyt vituiksi vaikka käänsin sen imunokan "tyhjän" alueen takaisin? Kone ei pyörähtänyt vaan tuo "tyhjä" alue hieman.
w201 -89 190E
w202 -95 c280
w202 -95 c280
Re: M104 c280 jako
Kuutosessa saa myös helposti nokka-akselin asennuksen aikaa venttiilit solmuun....oikeastaan mitä se nokan ennakko tekee liikettä ei osu venttiilit mäntiin.
Mielestäni....vedät tyhjät taakse eli ilman öljyn painetta ...kun säätöä tarvitaan nokka tulee ennemmin venttiilejä avaamaan eli se pyörii myötäpäivään ja paikalleen nokka asennetaan ketjupyörään nähden vastapäivään eli löysät pois kun nokka ketju pyörä pyörii.
Mielestäni....vedät tyhjät taakse eli ilman öljyn painetta ...kun säätöä tarvitaan nokka tulee ennemmin venttiilejä avaamaan eli se pyörii myötäpäivään ja paikalleen nokka asennetaan ketjupyörään nähden vastapäivään eli löysät pois kun nokka ketju pyörä pyörii.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: M104 c280 jako
Pyöräytin nyt kampiakselista 360 astetta kun yläkuolokohta oli paikallaan ja nokka-akseleiden 4mm reijät olivat oikeilla paikoillaan. Tämän kierroksen jälkeen eivät olleet siin paikassa kun aloitin pyörittämisen. Kun pyöräytin vielä toisen kerran 360 astetta kampiakselia niin 4mm reijät tulivat paikalleen. Eli onko jako oikein?
w201 -89 190E
w202 -95 c280
w202 -95 c280
Re: M104 c280 jako
Tuntuisi olevan oikein...toi toisella kierros kerralla kun ei olleet kohdallaan merkit on outoa...mutta jos lyö imusarjaan niin venttiili vääntymiseltä kuullostaa mutta tee se puristus paine testillä.
Nokkien kiinni veto on nimittäin oltava jus kohdallaan kaikki....
Nokkien kiinni veto on nimittäin oltava jus kohdallaan kaikki....
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: M104 c280 jako
On oikein, eihän ne nokan merkit ookkaan kohillaan kuin joka toisella kierroksella.
Re: M104 c280 jako
Mittasin puristukset. Paljonko niiden pitäisi olla m104 moottorissa kun on ajettu 270tkm?
Tältä näytti mun autossa.
1 sylinteri = 8.6bar
2 sylinteri = 9.1bar
3 sylinteri = 7.5bar
4 sylinteri = 9.1bar
5 sylinteri = 7.8bar
6 sylinteri = 8.9bar
Tältä näytti mun autossa.
1 sylinteri = 8.6bar
2 sylinteri = 9.1bar
3 sylinteri = 7.5bar
4 sylinteri = 9.1bar
5 sylinteri = 7.8bar
6 sylinteri = 8.9bar
w201 -89 190E
w202 -95 c280
w202 -95 c280
Re: M104 c280 jako
WIS sanoo uudelle koneelle raja-arvoksi 13,5 - 15,5 bar ja kulumisrajaksi 8,2 bar, eli vähän matalat on nuo puristukset.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: M104 c280 jako
Onko puolille menevät johdot oikeilla paikoilla?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: M104 c280 jako
Ei muista, ei jaksa googlettaa, mutta ainakin M111 eli vastaavassa nelipyttyisessä ajoitetaan niin ettei kampiakseli ole yläkuolokohdassa vaan olikohan 20 tai 30 astetta jykk jolloin nokkien reiät on kohdallaan.
Jos kuutosessa on sama niin onko huomioitu ?
Jos kuutosessa on sama niin onko huomioitu ?
wiimax.fi
Re: M104 c280 jako
Nyt puolille menevät johdot ovat mielestäni niin kuin remontti aloitettiin ja auto lähtee käymään, mutta röpöttää ja paukuttaa pakoputkeen. Jos laitan johdot netistä löytämäni sähkökaavion mukaisesti niin paukauttaa heti imupuolelle kun kone hiukankin pyörähtää.
Tarkastin puristukset uudelleen ensin ruiskutettuani WD-40 tulppien reijistä niin puristukset paranivat ja ne olivat kaikissa pytyissä 9-11bar.
Mikäli tässä koneessa on samoin kuin m111 eli pitää tuo 30aste ottaa huomioon enkä ole ottanut niin lähtisikö tämä edes käyntiin?
Pystyykö joku tai jotenkin tarkastamaan ecun ja/tai puolien toimivuuden? Kaikki muu on uutta.
Tarkastin puristukset uudelleen ensin ruiskutettuani WD-40 tulppien reijistä niin puristukset paranivat ja ne olivat kaikissa pytyissä 9-11bar.
Mikäli tässä koneessa on samoin kuin m111 eli pitää tuo 30aste ottaa huomioon enkä ole ottanut niin lähtisikö tämä edes käyntiin?
Pystyykö joku tai jotenkin tarkastamaan ecun ja/tai puolien toimivuuden? Kaikki muu on uutta.
w201 -89 190E
w202 -95 c280
w202 -95 c280
Re: M104 c280 jako
Noi sylinteri paineet kyllä kertoisi että se 30asteen heitto on mahdollista...tarkistapa jako vielä kerran ja tolla uudella ohjeella.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: M104 c280 jako
Vielä varmistukseksi kysyn, että kun nokkien 4mm reijät ovat oikeilla paikoillaan niin ennen kun heitän ketjun päälle, käännänkö imunokan ajoituksen käsin VASTAPÄIVÄÄN jos seison koneen edessä? Vai koneen pyörimissuuntaan eli myötäpäivään?
Kiitos vastauksista ja vinkeistä
Kiitos vastauksista ja vinkeistä
w201 -89 190E
w202 -95 c280
w202 -95 c280
Re: M104 c280 jako
Ei varmaankaan, ilmeisesti ajoitetaan YKK. Nokka / nokat käännetään myöhäisen suuntaan eli myötäpäivään ? Joku varmaan tietää kun vaan kertoisi...Mikäli tässä koneessa on samoin kuin m111 eli pitää tuo 30aste ottaa huomioon enkä ole ottanut niin lähtisikö tämä edes käyntiin?
Muista purkaa kiristin ja asentaa osa kerrallaan.
wiimax.fi
Re: M104 c280 jako
Eiköhän se noin mene eli myöhäiselle asennetaan. Tuolla siitä jotain aikoinaan http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=129947" onclick="window.open(this.href);return false;atlas kirjoitti:vedät tyhjät taakse eli ilman öljyn painetta ...kun säätöä tarvitaan nokka tulee ennemmin venttiilejä avaamaan eli se pyörii myötäpäivään ja paikalleen nokka asennetaan ketjupyörään nähden vastapäivään eli löysät pois kun nokka ketju pyörä pyörii.
Re: M104 c280 jako
Löysin netistä 94 malliseen c280 sähkökaavion jossa 27 pinniä ecuun tulevassa liittimessä. Itselläni siis 95 malli ja siinä 25 pinniä.
Mittailin sähkömittarilla, että sytkien johdot ovat oikeilla paikoillaan tämän löytämäni kaavion mukaisesti niin heti kun kone pyörähtää startatessa niin se paukauttaa imupuolelle. Mikäli laitan sytkänjohdot, mielestäni niille paikoille kun olen ne pituuden mukaan mitoittanut niin auto lähtee käymään, mutta röpöttää ja paukuttaa pakoputkeen.
Voiko 94 ja 95 sytkäjohtojen paikat olla eri vai onko nyt jako tms pielessä?
Minulla siis eri väreillä johdot kuin alkuperäisesti niin en ole 100% varma kumpi kuuluu maahan eikä liittimissäkään ole merkkejä...
Voiko paukautuksen aiheuttaa se, että sytkäjohtojen (jokaiseen puolaan tulee 2 johtoa joista toinen maa) maajohto on mennyt väärään juotokseen ikäänkuin johtojen paikat ollaankin vahingossa laitettu väärinpäin?
Kiitos vastauksista.
Mittailin sähkömittarilla, että sytkien johdot ovat oikeilla paikoillaan tämän löytämäni kaavion mukaisesti niin heti kun kone pyörähtää startatessa niin se paukauttaa imupuolelle. Mikäli laitan sytkänjohdot, mielestäni niille paikoille kun olen ne pituuden mukaan mitoittanut niin auto lähtee käymään, mutta röpöttää ja paukuttaa pakoputkeen.
Voiko 94 ja 95 sytkäjohtojen paikat olla eri vai onko nyt jako tms pielessä?
Minulla siis eri väreillä johdot kuin alkuperäisesti niin en ole 100% varma kumpi kuuluu maahan eikä liittimissäkään ole merkkejä...
Voiko paukautuksen aiheuttaa se, että sytkäjohtojen (jokaiseen puolaan tulee 2 johtoa joista toinen maa) maajohto on mennyt väärään juotokseen ikäänkuin johtojen paikat ollaankin vahingossa laitettu väärinpäin?
Kiitos vastauksista.
w201 -89 190E
w202 -95 c280
w202 -95 c280
Re: M104 c280 jako
Etzoldin kirjan "Mercedes C-Klasse, So wird's gemacht" mukaan C280 M104 nokkien ajoitusreiät ovat kohdallaan, kun kone on yläkuolokohdassa. (M111-koneessa ajoitus vastaavasti 20 astetta JYKK.)
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: M104 c280 jako
Tosiaan nyt olen tarkastanut, että jako on varmasti oikein ja kaikki johdot ovat oikeilla paikoillaan. Kun starttaan nii paukahtaa imupuolella, eikä lähde käymään. Voiko bensapumppu hajota yhtäkkiä remontin aikana ja jos se on rikki niin voiko se aiheuttaa tuon imupuolen paukahduksen?
Kiitokset vastaajille!
Kiitokset vastaajille!
w201 -89 190E
w202 -95 c280
w202 -95 c280
Re: M104 c280 jako
Voin ottaa valokuvan tänään illalla kytkentäkuvasta josta selviää M104 -95 sytkäjohtojen järjestys. Kuvat on tosin C36 malliin, mutta periaatteessa sama kone kun 280:ssä.jaujaujj kirjoitti:Löysin netistä 94 malliseen c280 sähkökaavion jossa 27 pinniä ecuun tulevassa liittimessä. Itselläni siis 95 malli ja siinä 25 pinniä.
Mittailin sähkömittarilla, että sytkien johdot ovat oikeilla paikoillaan tämän löytämäni kaavion mukaisesti niin heti kun kone pyörähtää startatessa niin se paukauttaa imupuolelle. Mikäli laitan sytkänjohdot, mielestäni niille paikoille kun olen ne pituuden mukaan mitoittanut niin auto lähtee käymään, mutta röpöttää ja paukuttaa pakoputkeen.
Voiko 94 ja 95 sytkäjohtojen paikat olla eri vai onko nyt jako tms pielessä?
Minulla siis eri väreillä johdot kuin alkuperäisesti niin en ole 100% varma kumpi kuuluu maahan eikä liittimissäkään ole merkkejä...
Voiko paukautuksen aiheuttaa se, että sytkäjohtojen (jokaiseen puolaan tulee 2 johtoa joista toinen maa) maajohto on mennyt väärään juotokseen ikäänkuin johtojen paikat ollaankin vahingossa laitettu väärinpäin?
Kiitos vastauksista.
Re: M104 c280 jako
jaujaujj kirjoitti:Tosiaan nyt olen tarkastanut, että jako on varmasti oikein ja kaikki johdot ovat oikeilla paikoillaan. Kun starttaan nii paukahtaa imupuolella, eikä lähde käymään. Voiko bensapumppu hajota yhtäkkiä remontin aikana ja jos se on rikki niin voiko se aiheuttaa tuon imupuolen paukahduksen?
Kiitokset vastaajille!
Lienee M104:ssä virranjakaja... tarkista, että pyörijä osoittaa ykkösen nastaan, kun jakomerkit kohdallaan.
Jaon voit varmistaa vielä silmämääräisesti siten, että merkkien ollessa kohdakkain ykkösen nokkarampit ovat kaukana venan avautumisesta.
Ja 360* kääntämisen jälkeen vastaava kutosessa (jos sytkäjärjestys 1-5-3-6-2-4).
Paukutus imusarjassa tullee tässä, koska imuvena avautuu väärään aikaan, imuvena vuotaa tai sytkä pielessä.
Re: M104 c280 jako
Ei ole virranjakalla tämä. Puristukset pytyissä 9-11bar niin en usko, että venttiili vuotaa, mutta voiko se silti hiukan kumminkin vuotaa ja syliterinpuristuspainemittarilla sitä ei huomaa?? Tarviiko kattoa erikseen ohivuotomittarilla?
Joo laita vaan kuvia pee_ko, laitoin sulle yv mun puhelinnumeron. Kiitoksia
Joo laita vaan kuvia pee_ko, laitoin sulle yv mun puhelinnumeron. Kiitoksia
w201 -89 190E
w202 -95 c280
w202 -95 c280
Re: M104 c280 jako
Tehtiinkö kansiremontissa venttiilien koneistuksia?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: M104 c280 jako
Hioin itse kaikki venttiilit yksi kerrallaan. Ensimmäisen asennuksen yhteydessä meni 6 pytyn imuventtiilit kieroon niin ne vaihdoin uusiin.
w201 -89 190E
w202 -95 c280
w202 -95 c280
Re: M104 c280 jako
Kyllä noilla puristuksilla käydä pitäs koneen,tuo selvästi syttypuolen vika onko kampiakselin asentotunnistin vioittunut?
Re: M104 c280 jako
Nokka-akselin tunnistin uusittu ja kampiakselin ohmit tarkastettu ja ne olivat ok.
w201 -89 190E
w202 -95 c280
w202 -95 c280
Re: M104 c280 jako
Mikä mahtaa olla tämän kyseisen koneen sytytysennakko? En löytänyt netistä tai täältä.
w201 -89 190E
w202 -95 c280
w202 -95 c280
Re: M104 c280 jako
Vielä tämmönen tuli mieleen, että olenko voinut laittaa jaon 180 astetta väärin? Olisiko mennyt venttiilejä kieroon? Kokemuksia?
w201 -89 190E
w202 -95 c280
w202 -95 c280
Re: M104 c280 jako
Korjaukseksi etä tollanen läppäys ei ole mitään venttiili remonttia vaan tekohengitystä...sori vaan ja ei se tule tiiviiksi noin...ehkä joksikin ajaksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: M104 c280 jako
Selvä, eli pitänee viedä oikein koneistajalle, että tulee venttiilit tiiviiksi? Jos venat ei mulla oo tiiviit nii eihän sitte olis pytyissä puristuksia?
w201 -89 190E
w202 -95 c280
w202 -95 c280
Re: M104 c280 jako
Saa ne läppäämällä tiiviiksi mutta usein kanto pintala isonee eli kuumia kaasuja pääsee välistä ja lopulta tulee venttiilin palo.
Ajale nyt noin ...voi se olla pitkäänkin hyvä...omani ce kun ostin oli tälläinen kansi remppa tehty ja kun sitten tein oikean rempan oli erilailla tehojakin entiseen nähden...puristukset oli kuitenkin suht jees...rempan jälkeen en mitannut.
Toki itse saa tehdä mitä vaan omalle mutta en sanoisi tota venttiili remontiksi.
Ajale nyt noin ...voi se olla pitkäänkin hyvä...omani ce kun ostin oli tälläinen kansi remppa tehty ja kun sitten tein oikean rempan oli erilailla tehojakin entiseen nähden...puristukset oli kuitenkin suht jees...rempan jälkeen en mitannut.
Toki itse saa tehdä mitä vaan omalle mutta en sanoisi tota venttiili remontiksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-