Ohjauspyörän tärinä
Ohjauspyörän tärinä
Renkaat tasapainotettu, aurauskulmat säädetty (olivat täysin pielessä mikä näkyy eturenkaiden ulkokaaren reippaasta kulumisesta...). Edelleen renkaat kylminä aamuina täristävät ohjauspyörää jo alle 50 km nopeudessa. Kun auto/renkaat lämpenee, matalilla nopeuksilla tärinää ei enää ole. Nopeuden ylittäessä 100 kmh, alkaa ohjauspyörä tärisemään ja se vaan yltyy nopeuden kasvaessa. yli 120 kmh:ta ei pysty ajamaan. Missä vika?
Oma arvaus on, että jarrulevyt syystä tai toisesta kieroutuneet. Viittaako yllä mainitut oireet niihin? Vai onko renkaissa jokin vika, esim. teräsvyö rikkoutunut tai muuta. Ennen kuin vaihdan jarrulevyt, kuulen mieluusti jonkun asiantuntijan mielipiteen. Auto on 500 S W221.
Oma arvaus on, että jarrulevyt syystä tai toisesta kieroutuneet. Viittaako yllä mainitut oireet niihin? Vai onko renkaissa jokin vika, esim. teräsvyö rikkoutunut tai muuta. Ennen kuin vaihdan jarrulevyt, kuulen mieluusti jonkun asiantuntijan mielipiteen. Auto on 500 S W221.
Re: Ohjauspyörän tärinä
Jos jarrulevyt on kierot, tärinää pitäisi olla erityisesti jarrutuksessa. Jarrulevyn suoruuden voi tarkistaa heittokellolla, ei tarvitse vaihtamalla kokeilla. Onko renkaat varmasti pyöreät? Runkovikaiset tai huonosti vanteelle asennetut renkaat voivat aiheuttaa raivoisaa tärinää. Kardaanin keskilaakeri voi myös aiheuttaa tärinää, mutta tällöin tärinä on erilaista vedättäessä, tasavauhdilla ja moottorijarrutuksella.RRS kirjoitti:Renkaat tasapainotettu, aurauskulmat säädetty (olivat täysin pielessä mikä näkyy eturenkaiden ulkokaaren reippaasta kulumisesta...). Edelleen renkaat kylminä aamuina täristävät ohjauspyörää jo alle 50 km nopeudessa. Kun auto/renkaat lämpenee, matalilla nopeuksilla tärinää ei enää ole. Nopeuden ylittäessä 100 kmh, alkaa ohjauspyörä tärisemään ja se vaan yltyy nopeuden kasvaessa. yli 120 kmh:ta ei pysty ajamaan. Missä vika?
Oma arvaus on, että jarrulevyt syystä tai toisesta kieroutuneet. Viittaako yllä mainitut oireet niihin? Vai onko renkaissa jokin vika, esim. teräsvyö rikkoutunut tai muuta. Ennen kuin vaihdan jarrulevyt, kuulen mieluusti jonkun asiantuntijan mielipiteen. Auto on 500 S W221.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Ohjauspyörän tärinä
Jarrutuksessa tosiaan esiintyy reippaasti tärinää. Eli esimerkiksi ajaessa 80 kmh tärinättä ja siitä reipas jarrutus, niin selvää tärinää esiintyy. Kuinka tuon mainitsemasi jarrulevyn suoruuden voisi helposti todeta?
Re: Ohjauspyörän tärinä
No ainakin sillä heittokellolla eli mittakellolla.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1329
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Ohjauspyörän tärinä
Pyörän tuennan helat?
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Ohjauspyörän tärinä
Mulla myös täryytti ratti samaan tyyliin kun ostin tuon oman w221, renkaiden tasapainotuksella tärinä pieneni. Sen jälkeen vein auton korjaamolle, siellä pari niveltä eteen vaihtui ja sen jälkeen nelipyöräsuuntaus, enää ei täryytä. Kannattaa kattella korjaamo joka osaa työnsä, tuntuu olevan nykyään vaikea löytää luotettavaa ammattitaitoista korjaajaa, rahaa kyllä osaavat kaikki korjaamot ottaa mutta eivät välttämättä osaa autoja korjata tuorein esimerkki on kun veljen e-farkku oli nelipyöräsuuntauksessa ja loppuraportissa oli joku arvo ollut ohjearvon ulkopuolella, no veli tiedusteli että mistä se johtuu, vastaus meni näin: ei siitä tarvi välittää nuo arvot muuttuu monta milliä jo siinä kun auto ajetaan hallista pihalle
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
Re: Ohjauspyörän tärinä
Täällä samanlainen ongelma W211 kanssa. Täristää ekat 10km aika prkleesti riippuen seisonta-ajan pituudesta. Minulla tärinä tuntuu penkissä ja häviää vähän ajan kuluttua, jolloin sama miten kovaa ajaa. Taka-akselilla halpikset ja edessä contit, edestä ei tunnu tärinää tulevan. Alkaa pikkuhiljaa tehdä minut hulluksi, joten en aja metriäkään ko. rengasyhdistelmällä ensi vuonna.
S211 320CDI 4matic -08
Re: Ohjauspyörän tärinä
210:ssä on juuri tuo oire, kun alatukivarren etumainen sisempi hydraulinen pusla on sökö. Omassa kuluu renkaan sisäreunat aivan kuin olisi haritusta, vaikka aurausta on n.6mm. Kun ajan eturenkaat tiiliskiviä vasten, menee auraus lähes nollaan.jjk270cdi kirjoitti: vastaus meni näin: ei siitä tarvi välittää nuo arvot muuttuu monta milliä jo siinä kun auto ajetaan hallista pihalle
Sama juttu selvisi 124:sta aikoinaan. Ihmettelin eturenkaiden outoa kulumista, tasapainottomuutta yms. Kun sitten lopulta näin loppukäyttäjänä sain ajettua auton loppuun, purkasin satalankun osiin ja silloin huomasin väljät alatukivarren puslat. En tiedä, tapahtuiko siellä siten, että ajaessa renkaat lähtevät vierimään puslan väljyyyden verran eri suuntiin ja jouston loputtua joku vastavoima vetää puslan välyksen oikeampaan kohtaan. Ja taas alkaa sama uudestaan ja syntyy tärinää..
Olen miettinyt, johtuisiko myös ratin kääntyminen eri asentoon erilaisilla renkailla juurikin jostain väljästä puslasta. Suoraan ajettaessa talvirenkailla on ratti suorassa ja sitten kesärenkailla muutaman asteen vinossa...
Köyhänä rakentajana ei ehdi/voi tehdä kaikkia testejä, mutta olen miettinyt noiden tukivarsien puslien tilalle uretaanipuslia. Olisko kenellään kokemuksia, loppuuko vetelyt ja tärinät?
Re: Ohjauspyörän tärinä
Korjaaja kirjoitti:210:ssä on juuri tuo oire, kun alatukivarren etumainen sisempi hydraulinen pusla on sökö. Omassa kuluu renkaan sisäreunat aivan kuin olisi haritusta, vaikka aurausta on n.6mm. Kun ajan eturenkaat tiiliskiviä vasten, menee auraus lähes nollaan.jjk270cdi kirjoitti: vastaus meni näin: ei siitä tarvi välittää nuo arvot muuttuu monta milliä jo siinä kun auto ajetaan hallista pihalle
Sama juttu selvisi 124:sta aikoinaan. Ihmettelin eturenkaiden outoa kulumista, tasapainottomuutta yms. Kun sitten lopulta näin loppukäyttäjänä sain ajettua auton loppuun, purkasin satalankun osiin ja silloin huomasin väljät alatukivarren puslat. En tiedä, tapahtuiko siellä siten, että ajaessa renkaat lähtevät vierimään puslan väljyyyden verran eri suuntiin ja jouston loputtua joku vastavoima vetää puslan välyksen oikeampaan kohtaan. Ja taas alkaa sama uudestaan ja syntyy tärinää..
Olen miettinyt, johtuisiko myös ratin kääntyminen eri asentoon erilaisilla renkailla juurikin jostain väljästä puslasta. Suoraan ajettaessa talvirenkailla on ratti suorassa ja sitten kesärenkailla muutaman asteen vinossa...
Köyhänä rakentajana ei ehdi/voi tehdä kaikkia testejä, mutta olen miettinyt noiden tukivarsien puslien tilalle uretaanipuslia. Olisko kenellään kokemuksia, loppuuko vetelyt ja tärinät?
Sitä juuri tarkoitinkin että viedä auto osavalle korjaamolle joka löytää kaikki väljä osat ja sen jälkeen kun suuntaa niin alkaa auto mennä suoraan.. Kun auto on ehjä alustaltaan niin ei pyörien kulmat muutu mihinkään ihan tosta vaan.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
Re: Ohjauspyörän tärinä
- Tarkista alustan nivelet
- Irroita jarrulevyt ja puhdista napa kunnolla. Jo 0,1mm roska navan ja levyn välissä riittää saamaan jarrut ja renkaan täristämään
- Tasapainoita renkaat. Siinä samalla näkee, onko renkassa pystyheittoa tms. vikaa.
- Irroita jarrulevyt ja puhdista napa kunnolla. Jo 0,1mm roska navan ja levyn välissä riittää saamaan jarrut ja renkaan täristämään
- Tasapainoita renkaat. Siinä samalla näkee, onko renkassa pystyheittoa tms. vikaa.
Re: Ohjauspyörän tärinä
Noita alatukivarren puslien väljyyksiä ei huomaa jos auto nosturilla missä renkaat roikkuu eli auto pitää olla renkaillaan niin jo alkaa tuntumaan jos puslat kaput