S211 Airmatic - Takajousi lähellä iskaria?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
S.S.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: To 13.01.2011 20:32

S211 Airmatic - Takajousi lähellä iskaria?

Viesti Kirjoittaja S.S.S »

Eli autona S211 2004 Airmatic:illa. Vaihdoin takailmajouset samalla kun vaihdoin apurungon puslia. Ongelmana on nyt kuitenkin se, että en saa asennettua takailmajousia siten, etteivät niiden suojapalkeet ottaisi kiinni iskunvaimentimien suojapalkeisiin kun jousitus on täysin ulosjoustettuna.

WIS:in ohjeessa näytetään asennus kuvien kanssa sedan malliin, jossa iskunvaimennin on halkaisijaltaan pienempi, eikä siinä ole suojapaljetta, vaan "suojaputki". Jos olen tulkinnut WIS:in ohjetta oikein, jousen alaosan etäisyys alatukivarren yläpinnasta pyörän puolella tulisi olla ~36 mm ja rungon puolella ~18 mm (arvot ulkomuistista) kun jousitus on ajokorkeudella. Bilstein:in jousien mukana tuli asennustyökalu, joka sijoitetaan alatukivarren ja jousen väliin. Myös tässä työkalussa on nuo samat mitat kuin WIS:in ohjeessa.

Jos asennan (=kiristän jousen alakiinnikkeen) tähän asentoon, niin ajokorkeudessa jousen suojapalje ei ota kiinni iskunvaimentimeen, mutta täydellä ulosjoustolla suojapalje ottaa kiinni iskunvaimentimen suojapalkeeseen ja suojapalkeen kiinnityspantaan. Itse asiassa jousen ilmapalje on näin ehkä 1...2 mm päässä tuosta iskunvaimentimen suojapalkeen kiinnityspannasta. Jousen suojapalje on siis tässä jo voimakkaasti kiinni iskunvaimentimessa.

En uskaltanut jättää jousta noin, vaan kiristin jousen alakiinnikkeen siten, että pyörä oli ulosjoustettuna noin 3 cm ajokorkeudesta. Näin jousen alaosa on hieman jyrkemmässä kulmassa alatukivarteen nähden, eikä ota niin voimakkaasti kiinni iskunvaimentimeen kun pyörä on täysin ulosjoustettuna. Kun pyörä on ajoasennossa ilmajousen suojapalkeen ja iskunvaimentimen suojapalkeen väliin jää noin 5 mm. Ilmajousen suojapalkeen ja iskunvaimentimen suojapalkeen kiinnityspannan väliin jää ehkä alle 5 mm ajoasennossa. Ajoasennossa jousi on suorassa ja ulosjoustettuna hieman "kaarella". Mitäköhän tässä asennuksessa on mennyt pieleen? Yläpäätähän ei taida edes saada asennettua "väärin"? Vai onko tuo kaikissa noin ahdas paikka?
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12759
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: S211 Airmatic - Takajousi lähellä iskaria?

Viesti Kirjoittaja epk »

ahdas paikkahan se on. Mutta eipä sillä merkitystä kun se AJOasennossa ei ota kiinni kuitenkaan.
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1646
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: S211 Airmatic - Takajousi lähellä iskaria?

Viesti Kirjoittaja shade_z »

kyllä ne näyttää ottavan kiinni kun täys ulosjoustossa eli pyörät ilmassa. sillä ei ole mitään merkitystä vaan ajoasennossa että jousi on suorassa että toimii ja kestää. On nähty että kiristelty täysjoustoasennossa alapultti ja seurauksena on hajonnut ilmapalje
Vastaa Viestiin