Tarinan sankari on E320 W210 farkku vm -98. Aika ruostekukkainen ja kulunut mutta käyttöautona ihan jees. Kone toimii ja mukavahan tuo on ajaa.
Paitsi.
Vähitellen on ilmaantunut outo käytös.
Auto ottaa mielestäni vähän liian vakavasti kuopat ja kuhmut jotka sattuvat jomman kumman puolen renkaiden alle.
Esim. jos kaistan oikealla puolella asfaltissa on kohouma, auto tuntuu keinahtavan hyvin voimakkaasti vasemmalle ja sen jälkeen
tasaisella vielä pari kertaa hytkyvän puolelta toiselle. Uraisen kaistan ylitys esim. t-risteyksessä vasemmalle kääntyessä aiheuttaa melkoisen vatkauksen
joka tosin vaimenee äkkiä.
Sama virsi kuoppien kanssa, auto kallistuu voimakkaasti kuopan puolelle.
Jos kohoutumien yli mennään kaikilla pyörillä ei mitään ylimääräistä keinuntaa ole ja takapää keinahtaa max kerran.
Silloin tällöin jostain takaa kuuluu "bonk" -ääni, joka ei oikein liity mihinkään, siis sitä ei kuulu kuopissa, ei kummuissa, kääntyessä eikä
muutenkaan kuin satunnaisesti vaikka suoralla ajaessa ehkä kerran.
Ohjaus ei vetele tai puolla, oikea raidetangonpää on vaihdettu, samoin eteen koiranluut. Uraherkkyyttä ei ole.
Renkaat ovat toista kesää alla ja paineet tarkistettu taulukoiden mukaisiksi.
Katsastaja ei maininnut vakaajien puslista mitään vaikka niitä tutkikin. Siinä yhteydessä koiranluut meni vaihtoon.
Itse epäilen kuitenkin kallistuksenvakaajia syyllisiksi, ehkä niiden puslat ja taaimmaiset koiranluut (jos niitä sellaisiksi sanotaan).
Netissä on kasapäin videoita "bad sway bars" -otsakkeen alla mutta kaikissa näkemissäni ajetaan vain kaarteisiin
ja kulkupeli toki kallistuu huonojen puslien etc. vaikutuksesta mutta yhdessäkään videossa ei kokemaani hytkymistä selvitetä.
Kysynkin nyt arvon mesetietäjien mielipidettä. Tältä foorumilta olen saanut kullan arvoisia vinkkejä ennenkin joten
jään luottaen odottelemaan.
Hyvää syksyä kaikille!
Pauli
Väyrynen vaappuu
Re: Väyrynen vaappuu
Ilmeisesti mittarissakin on jo "muutama" kilometri.
Lähtisin ensin tutkimaan iskareitten kuntoa (jos et ole niitä itse lähivuosina vaihtanut).

Lähtisin ensin tutkimaan iskareitten kuntoa (jos et ole niitä itse lähivuosina vaihtanut).
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Re: Väyrynen vaappuu
Takapallot vois kanssa olla yksi oireenaiheuttaja.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Väyrynen vaappuu
Jousia poikki? Iskarit ei toimi? Onko vuotanut öljyä ulos ja ei tee enää painetta sinne iskareille... eli katso öljyt siitä järjestelmästä
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: Väyrynen vaappuu
Takakelkan puslat aiheutti samaa w124:ssä, liekö väyrysessä samanlainen rakenne?