No anyways pitäisi ilmeisestikin tarkistaa ja tarvittaessa säätää kohdalleen pumpun ajoitus. Siihen on hyvät ohjeet esim. täällä:
http://mese.fi/mekka/index.php?title=Di ... oittaminen
Jostain Ameriikan foorumilta luin, että moottoria ei saa pyörittää, kun lukitustyökalu on paikallaan. No ei tietenkään saa, mutta siitä heräs kysymys, että kun kääntää ketjusta löysiä pois ajoitusta tarkistaakseen, niin kuinka lujaa voi vääntää ilman riskiä siitä, että pumpun lukittu ajoitusmerkkinokka pyörähtää akselilla, vai onko siinä käytännön riskiä? Tai toisaalta, kuinka lujaa on syytä vääntää, että ketjun löysät varmasti tulevat pois?
Toinen kyssäri - toi edellä linkitetty ohje neuvoo prosessin aikana kääntämään moottoria vähän matkaa takaisin ajoituspisteen lähistöllä, kun taas Mersun viralliset ohjeet kieltävät jyrkästi kääntämästä moottoria vastapäivään. Mihin toi kielto perustuu? Ilmeisesti siitä nyt kuitenkaan ei ole haittaa pyöräyttää sitä jonkun verran vastapäiväänkin tuossa pumpun ajoituskohdan ympäristössä?
Niin ja sitten toi otsikon mukainen kyssäri vielä. Jos virallisia ohjeita lukee, niin niissähän ei neuvota tekemään ajoitusta lukitustyökalun avulla, vaan joko monimutkaisemmalla diagnostiikkavehkeellä tai sitten yksinkertaisemmalla laitteella - tuollaisella (kuvalaina w124.performance.com -sivustolta):

Tuon kanssa toimintaperiaate on niin, että ensin moottori pyöritetään haluttuun ennakkolukemaan, laitteen anturi tuikataan pumppuun samaan reikään kuin lukitustyökalu laitettaisiin ja sitten pumppu käännetään oikeaan asentoon niin, että molemmat valot palavat. Tuolla siis välttyy moottorin kääntelyltä edestakaisin ja samalla välttyy riskiltä pyöräyttää sitä pumpun indikaattorinokkaa akselillaan, kun se on lukittu ja itse vääntää löysiä pois ketjusta. Jos nyt semmosta riskiä edes on oikeasti.
Koska tuo värkki on kallis, niin onko kukaan tehnyt itse vastaavaa työkalua? Kaksi induktiivista anturia päällekkäin putkeen, jonka ulkohalkaisija on 11mm ja siihen uloke, joka pitää sen kiertokulman oikein (eli osuu pumpun reiän yläreunan uraan) ja olake, joka säätää syvyyden oikein. Periaatteessa simppeli ja selvästi halvempi kuin MB työkalu, mutta ei taida maksaa vaivaa...
Taitaa saman homman pystyä tekemään halutessaan niinkin, että kiertää ensin samalla tavalla moottorin oikeaan ennakkolukemaan ja sit käännetään pumppua samalla painaen reikään sitä 11mm poranterästä tehtyä lukitustappia ja kun se putoaa sisemmäs pumppuun uran osuessa indikaattorinokan kohdalle, niin ajoitus on oikein? Tuo tietty edellyttää, että sitä pystyy painamaan sinne reikään tasan oikeassa kiertokulmassa, ettei ura ole nokkaan nähden vinossa. Muutenhan se ei sinne osu. Ja koko tehtaan ohjeistushan perustuu oletukseen, että ketjussa ei ole yhtään löysiä, joita pitäisi kiristää lukitustappia vasten, ilmeisesti sitä ei sitten merkittävästi ole? Pitää vissiin kokeilla sitäkin.
Tossa muuten se tehtaan ohje:
http://www.w124performance.com/service/ ... 1/0761.pdf