m102 hihnankiristin.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

m102 hihnankiristin.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mitenkäs tuo m102 2 litrasen koneen hihnankiristin nyt toimikaan? vesipumppu ilmeisesti vuotaa vanhuuttaan nesteitä pihalle aika reippaastikkin ja pitäisi se vaihtaa. muistelin, että kun tota moottoria vaihdoin ja hihnan kanssa temppuilin, että hihnakiristin olis ollu jokseenkin erikoinen.. tai siis sen kiristys/löysäys. kuinka saa kiristimen löysälle? ja onko vesipumppu samalla tavalla vaihdettavissa, kun om60X moottoreissa?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
CrbN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:01
Paikkakunta: Riihimäki

Re: m102 hihnankiristin.

Viesti Kirjoittaja CrbN »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 1&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Tonnin parin romuja
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: m102 hihnankiristin.

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tarkista samalla kiristimen iskunvaimentajan kunto. Omassa vaihdoin hihnankiristimen useamman kerran, kun sen kumi aina leikkautui keskiöstään. Lopulta ymmärsin vaihtaa myös kuluneen iskunvaimentimen, niin sen jälkeen hihnankiristin alkoi kestää.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: m102 hihnankiristin.

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Yksinkertaisenkin asian voi pilata - päätin nimittäin kiristää hihnaa, mutta unohdin löysätä varsinaista 19 mm kiristyspulttia, jonka seurauksena 13 mm holkkimutteri irtosi. Meniköhän siellä joku rikki, vai irtosiko vain asemastaan?

Loppujen lopuksi en saanut kohtuullisella voimalla & lyhyellä jatkovarrella edes auki tuota 19 mm mutteria, mikä on outoa koska hihna on uudenveroinen tai ainakin vähän ajettu. Tietysti se pitääkin olla tiukassa, mutta Ihan kuin hihna olisi laitettu paikalleen kiristimeen koskematta. Sen verran on hihna löysällä, että kylmänä vinkuu.

Säätöasteikon neula oli oikeassa reunassa, tulkitsenko oikein, että lähes koko kiristysvara on käyttämättä?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m102 hihnankiristin.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sisällä on koukku ja siinä lukko kuin oven avaus nupien alapäässä monessa automerkissä..eli joko se irtosi tai korvakko meni poikki itse kiristimestä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: m102 hihnakiristin

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Niin siinä varmaan kävi, että korvakko men poikki, eikä hihnaa saa kiristettyä. Sain sen 19 mm mutterin auki kun kone on kylmä, mutta tällä haavaa se oli hyödytöntä.

Onko siis muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa koko kiristyssysteemi? Onko jotain konstia miten hihnan saisi muuten kireämmälle?

Merteil näkyy myyvän tuulettimen hihnan kiristin/ säätötankoa, mutta miten se vaihdetaan?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: m102 hihnankiristin.

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Nyt on se säätötanko handussa, ja tarkoitus oli vaihtaakin se, mutta meni vetelät housuun kun täytyy näköjään purkaa aika paljon, että pääsee käsiksi, mm ohjaustehostimen hihnapyörä. Kai joku on täällä näitä vaihtanut tai tietää linkin räjäytyskuviin?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m102 hihnankiristin.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yhdessä näin sellaisen patenkin että vantti oli laitettu iskarin pakalle ja sillä sai kirittyä ja löysättyä mutta joustoahan siihen ei sitten saanutkaan vain perus kiristys.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: m102 hihnankiristin.

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Kaiketi pitää vaan jatkaa pulttien irrottelua niin eiköhän se jossain vaiheessa irtoa koko kiristin. Pitääkö tuulettajan siivet myös irrottaa?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m102 hihnankiristin.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Varmaan mutta helppohan se on irroittaa kuin toi tehostimen pyöräkin...sen kiristimen pultit on kuitenkin pitkiä ja syvennyksessä .
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: m102 hihnankiristin.

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Homma tuli tehtyä, joten kirjoitanpa tänne itse, koska joskus sitä joku taas ensimmäistä kertaa vaihtaa. Osa tekstistä on naapuriforumilta varastettu (sinänsä loogisesti) Roistolta:

- Tuulettimen siivet ja tuulitunneli saattaa joutua irrottamaan joissakin malleissa. En saanut siipiä irti kohtuullisella vaivalla, mutta onneksi ei tarvinnutkaan.

- Avaa kiristimen lukkopultti 19 mm.

- Hihna pois. Käyttöohjekirjasta näkyy reitti, jos ei muista kasausvaiheessa.

- Irrota tehostajan hihnapyörä 3 kpl 13 mm pultteja. Pyörä voi olla tiukassa pulttien irrottamisen jälkeenkin.

- Kiristinmekanismi on kiinni kolmella 13 mm pultilla raudassa, jonka läpi lukkopultti menee. 2 pulteista on helpompia avata alakautta.

- Ota kiristin pois. Säätötanko ei ole kiinni kiristimessä, joten varo tiputtamasta, niin näkee heti miten tanko sijoittuu kiristimeen.

- Kasatessa pujottelin ensin säätötangon sisään, sitten kiristin kiinnitysrautoineen 19 mm pultilla hollille..

- Kasaus loppuun, sitten hihnan säätö herkillä otteilla ja lopuksi kiristys.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Vastaa Viestiin