W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Moro foorumilaiset.
Otsikon autoon tarvitsee vaihtaa takajarrulevyt. Onko hankala homma? Tietysti samalla vaivalla menee koko kierros paloineen pultteineen..
Mb on manuaali 2008 mäkilähtöavustimen kera.
Kiitos etukäteen..
Otsikon autoon tarvitsee vaihtaa takajarrulevyt. Onko hankala homma? Tietysti samalla vaivalla menee koko kierros paloineen pultteineen..
Mb on manuaali 2008 mäkilähtöavustimen kera.
Kiitos etukäteen..
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Googlella löytää vaikka videoita
Mutta ihan perusjuttu. Helppo homma. Puhtaus, hygienia on tarpeen, että levyt ei ala ravistaa muutaman kuukauden päästä.
http://rasvamonttu.blogspot.fi/2009/11/ ... o.html?m=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos satulat liikkuu, niin puhdistus ja uudet palat vaan.
Mutta ihan perusjuttu. Helppo homma. Puhtaus, hygienia on tarpeen, että levyt ei ala ravistaa muutaman kuukauden päästä.
http://rasvamonttu.blogspot.fi/2009/11/ ... o.html?m=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos satulat liikkuu, niin puhdistus ja uudet palat vaan.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Mie vaihtaisin tuon ikäiseen samalla käsijarrukengät kilkkeineen. Samalla tulee herkisteltyä käsijarrun linkku ja säätörulla. Kustannukset kasvaa muutaman kympin ja työaika kasvaa vain vähän. Käsijarrun säätö pitää joka tapauksessa ruuvata löysälle ennen levyn irroittamista ja asennuksen jälkeen kengät säätää "iholle". Takalevyt voi olla vähän tiukassa, vaikka säätörulla on ruuvattu auki. Itse suosin työssä ulosvetäjää niin ei tarvitse hakata paikkoja rikki.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Samaa mieltä jusin kanssa. Jarrukengät kannattaa vaihtaa, kun kerran levyt vaihtaa. Asialliset jarrulevyt, -palat ja -kengät löytynevät tarvikeosina, mutta vanhat jouset ja asennusosat kannattaa säästää, ennenkuin on kokeillut uusia tarvikeosia. Joskus uudet tarvikeasennusosat ovat laadultaan heikompia kuin vähän tummuneet 100000 ajetut alkuperäiset.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Usein ne vanhat on jo urille kuluneet, niin on parempi laittaa uusiin levyihin/rumpuihin uudet kengätkin. Tietysti jos on vielä hyväkuntoset originaali kengät siellä, niin eihän niitä välttämätöntä vaihtaa ole. Originaalikengillä saa todennäköisesti paremman kitkan kuin huonoilla tarvikekengillä.
Itsellä on ollu vähän ongelmaa saada kunnon tehoja käsijarruun noilla tarvikekengillä. Viimeksi bosch:in laatikossa myydyt kyl tähänastisista parhaat. Voihan noi levitysosatkin olla jo vähän ruostuneet/kuluneet et siitäkin voi osittain toki kiikastaa. Mut jos joku tietää hyvät tarvikekengät joilla pitoa saa, niin kertokaa
Itsellä on ollu vähän ongelmaa saada kunnon tehoja käsijarruun noilla tarvikekengillä. Viimeksi bosch:in laatikossa myydyt kyl tähänastisista parhaat. Voihan noi levitysosatkin olla jo vähän ruostuneet/kuluneet et siitäkin voi osittain toki kiikastaa. Mut jos joku tietää hyvät tarvikekengät joilla pitoa saa, niin kertokaa
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Kiitos kommenteista. Levyjä on monen hintaisia, kun katsoo vaikka Alvadin sivuja. Myös palat, kengät hintahaitaria löytyy..
Mikä merkki olisi kestävä, ei viitsisi ko.remppaa tehdä kovin usein..
Miten lujassa ne takalevyt mahtaa olla? Onko ne kiinni vaan sillä keskimutterilla, oikeankätisellä kierteellä? Pitää olla leveä ulosvedin, aivan rimpula vehkeellä ei tule kun vahinkoa..lämpö voisi auttaa ko. Irroituksessa?
Niin, onko kokemusta Alvadin tuotteista? Nimenomaan jarruosien suhteen...
Mikä merkki olisi kestävä, ei viitsisi ko.remppaa tehdä kovin usein..
Miten lujassa ne takalevyt mahtaa olla? Onko ne kiinni vaan sillä keskimutterilla, oikeankätisellä kierteellä? Pitää olla leveä ulosvedin, aivan rimpula vehkeellä ei tule kun vahinkoa..lämpö voisi auttaa ko. Irroituksessa?
Niin, onko kokemusta Alvadin tuotteista? Nimenomaan jarruosien suhteen...
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Bosch on jo mainittu. Monet liputtaa Bremboa
ATE on hyvä...
Valitse tästä:
https://www.autonvaraosat24.fi/mercedes ... /jarrulevy" onclick="window.open(this.href);return false;
Tarkista oma auton malli
ATE on hyvä...
Valitse tästä:
https://www.autonvaraosat24.fi/mercedes ... /jarrulevy" onclick="window.open(this.href);return false;
Tarkista oma auton malli
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Levittäjät vaihdetaan aina uusiin eikä jätetä ruostuneita jumittavia paikalleen.toozi kirjoitti:Usein ne vanhat on jo urille kuluneet, niin on parempi laittaa uusiin levyihin/rumpuihin uudet kengätkin. Tietysti jos on vielä hyväkuntoset originaali kengät siellä, niin eihän niitä välttämätöntä vaihtaa ole. Originaalikengillä saa todennäköisesti paremman kitkan kuin huonoilla tarvikekengillä.
Itsellä on ollu vähän ongelmaa saada kunnon tehoja käsijarruun noilla tarvikekengillä. Viimeksi bosch:in laatikossa myydyt kyl tähänastisista parhaat. Voihan noi levitysosatkin olla jo vähän ruostuneet/kuluneet et siitäkin voi osittain toki kiikastaa. Mut jos joku tietää hyvät tarvikekengät joilla pitoa saa, niin kertokaa
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Varmaan fiksuinta olis tosiaan uusia noi, varsinkin jos enemmän ruosteessa. Käsittääkseni pitää hakea marmorilta tai valmaan KL:stä/Merteilistäkin saa. Itse en oo uusinu, jos vaan suinkin on ollu kunnostettavissa. Eli hioo pahimmat ruosteet pois sekä herkistelee ja rasvaa nivelet. Toki ruostumisen myötä ainetta niistä katoaa ja nivelet väljistyy. Saattaa muuttaa vipusuhdetta ja vaikuttaa tehoon.laineracing kirjoitti:Levittäjät vaihdetaan aina uusiin eikä jätetä ruostuneita jumittavia paikalleen.
Mut yleisesti ottaen palautusjouset pitäis olla kunnossa ja kaikki liikkuvat komponentit liikkua herkästi. Vasta sitten kengät voi säätää riittävän lähelle rumpuja jotta olis edes mahdollisuus toimia oikein.
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Ei akselin mutteria tarvitse avata jarrulevyn vaihtoa varten. Kun vanteen ottaa pois, jarrulevy on yhdellä pienellä ruuvilla kiinni, joka näkyy selvästi. Jarrusatula pitää siirtää sivuun ja aiemmin mainitut jarrykengät pitää löysätä, niin jarrulevy irtoaa.läyhy kirjoitti:...Miten lujassa ne takalevyt mahtaa olla? Onko ne kiinni vaan sillä keskimutterilla, oikeankätisellä kierteellä? Pitää olla leveä ulosvedin, aivan rimpula vehkeellä ei tule kun vahinkoa..lämpö voisi auttaa ko. Irroituksessa?...
Osta joku korjausopas, niin saat selville paljon asioita autostasi ja sen huoltamisesta.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 333
- Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
- Paikkakunta: Savo
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Tässä pari videoo ja löytyy muutakin w204 korjausvideoo ku vaan hakukenttään laittaa esim: kuinka vaihtaa w204
https://m.youtube.com/watch?v=OD8eITCGIvs" onclick="window.open(this.href);return false;
https://m.youtube.com/watch?v=DDOhTAaj--M" onclick="window.open(this.href);return false;
https://m.youtube.com/watch?v=OD8eITCGIvs" onclick="window.open(this.href);return false;
https://m.youtube.com/watch?v=DDOhTAaj--M" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Ainut haasteellinen kohta on satulan alemman kiinnityspultin irrotus, löytää sopiva 7mm kuusiokoloavain. Alatukivarresta nostaminen tuo tilaa...
wiimax.fi
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Hitto "helppohomma". Kiitos asiaan perehdytyksestä sekä neuvoista.
Olisin aikaa sitten ostanut korjausoppaan, mutta en ole löytänyt ko.mb.n opusta.
Haynnes oppaat ovat jotenkin suurpiirteisiä ja "vasenkätisiä". Eikä 204.een saatavilla..Mutta luulen että selviän ko.työstä.
Ps. viimekeväänä vaihdoin 190.een uuden lämppärinkennon.(onnistuneesti) siinä vasta jobi oli...
Olisin aikaa sitten ostanut korjausoppaan, mutta en ole löytänyt ko.mb.n opusta.
Haynnes oppaat ovat jotenkin suurpiirteisiä ja "vasenkätisiä". Eikä 204.een saatavilla..Mutta luulen että selviän ko.työstä.
Ps. viimekeväänä vaihdoin 190.een uuden lämppärinkennon.(onnistuneesti) siinä vasta jobi oli...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 283
- Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Tyhjä
Viimeksi muokannut Ruuvimeisseli, Ma 28.05.2018 21:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
En ole huomannut, Destornillador. Kiitos vinkistä !
wiimax.fi
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: Pe 15.01.2016 21:32
- Paikkakunta: Joensuu
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Morjens! Jarrulevyt ja palat pitäisi vaihtaa omasta w204 c250:stä. Nettikaupat näyttää tarjoavan ilman sport-pakettia oleviin eteen 288 ja 295 mm levyjä (useimmat 295 mm), onko jotain sääntöä että missä malleissa on mitäkin käytetty?
Mittailin rullamitalla nykyistä levyä mutta ei oikeen se mittaus natsannut kumpaankaan halkaisijaan.. Vai toimiiko molemmat levyt kun noin pieni ero on halkaisijassa?
Mittailin rullamitalla nykyistä levyä mutta ei oikeen se mittaus natsannut kumpaankaan halkaisijaan.. Vai toimiiko molemmat levyt kun noin pieni ero on halkaisijassa?
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
kyllä ne oikeat sinne tulee laittaa eli on väliä. suomlaisilta tarvike toimittajilta 250 bensa ja diesel niin ei anna kun 295 levyjä eteen ilman sportpakettia. valmistenumeron tai rekkarin kun laittaa niin osais sanoa varmuudella että mikä se orkkislevy on numeroltaanC250Benziner kirjoitti:Morjens! Jarrulevyt ja palat pitäisi vaihtaa omasta w204 c250:stä. Nettikaupat näyttää tarjoavan ilman sport-pakettia oleviin eteen 288 ja 295 mm levyjä (useimmat 295 mm), onko jotain sääntöä että missä malleissa on mitäkin käytetty?
Mittailin rullamitalla nykyistä levyä mutta ei oikeen se mittaus natsannut kumpaankaan halkaisijaan.. Vai toimiiko molemmat levyt kun noin pieni ero on halkaisijassa?
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: Pe 15.01.2016 21:32
- Paikkakunta: Joensuu
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Oikein kun otin silmän käteen ja katsoin niin satulaan on stanssattu todella selvästi 295x28 teksti.. insinööri oli kuluttajaa edellä...
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Ei jumalauta.
Näkyykö tuolla rumpujarrut käppäris? W204 ja vielä rumpujarrut?
Kyllä on saksalainen jästipäinen autojen suunnittelija . Onko tuo rumpujarru jokin kunniakysymys Saksas?
https://www.youtube.com/watch?v=OD8eITCGIvs&app=desktop" onclick="window.open(this.href);return false;
Näkyykö tuolla rumpujarrut käppäris? W204 ja vielä rumpujarrut?
Kyllä on saksalainen jästipäinen autojen suunnittelija . Onko tuo rumpujarru jokin kunniakysymys Saksas?
https://www.youtube.com/watch?v=OD8eITCGIvs&app=desktop" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Parempi se rumpujarru on kun käyttöjarrun jumittavat variaatiot, missä männät pyörii tai on jotain ruostuvia vipuja niissä kiinni.
Mikä niissä sinusta on vikana?
Mikä niissä sinusta on vikana?
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
W211 -08 uusin em. kilkkeet taakse. Nyt kuskinp käyttöjarru laahaa. Liukutapit ja mäntä voideltu ja herkät, palojen purseet hiottu. Mikä neuvoksi. Tässä siis al-satula jossa tukijousihässäkkä levyn ulkopuolella. Mikä asentovirhe siellä nalkkaa?
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Vuodesta 1985 on tehty levyjarru käyttöjarrua käyttäviä käsijarruja, missä ei koskaan ole ollut yhtään ongelmaa, ennenkun jenkki tuli ja vaati että pitää laittaa saksalaisittain rumpujarrut, eli kauhea työ saada autot katsastuksesta läpi.Risto113 kirjoitti:Parempi se rumpujarru on kun käyttöjarrun jumittavat variaatiot, missä männät pyörii tai on jotain ruostuvia vipuja niissä kiinni.
Noihin paskoihin voi luottaa lähinnä tasaisella maalla.Risto113 kirjoitti:Mikä niissä sinusta on vikana?
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Kuvauksesi ei vastaa ollenkaan Mercedeksen seisontajarrua. Hyvinhän se toimii, kunhan muistaa käyttää. Ei jäädy talvella. Helppo vaihtaa, helppo säätää. Rakenne on pysynyt vuosikaudet samana, niin ei tarvitse montaa kertaa opetella samaa asiaa.etrade kirjoitti:Vuodesta 1985 on tehty levyjarru käyttöjarrua käyttäviä käsijarruja, missä ei koskaan ole ollut yhtään ongelmaa, ennenkun jenkki tuli ja vaati että pitää laittaa saksalaisittain rumpujarrut, eli kauhea työ saada autot katsastuksesta läpi.Risto113 kirjoitti:Parempi se rumpujarru on kun käyttöjarrun jumittavat variaatiot, missä männät pyörii tai on jotain ruostuvia vipuja niissä kiinni.Noihin paskoihin voi luottaa lähinnä tasaisella maalla.Risto113 kirjoitti:Mikä niissä sinusta on vikana?
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Näin on.jusi kirjoitti:Rakenne on pysynyt vuosikaudet samana, niin ei tarvitse montaa kertaa opetella samaa asiaa.
ketuttaa säätää käsijarru laahaamaan joka katsastukseen, että saa leiman.
- Vitollinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 195
- Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
- Paikkakunta: Lounais-Häme
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Jos on hyväkuntoiset vaijerit, se vedontasain auton alla ja linkku sekä laadukkaat kengät ja levyt, niin voi ajaa katsastukseen ilman huolenhäivää (kässärin osalta).etrade kirjoitti:Näin on.jusi kirjoitti:Rakenne on pysynyt vuosikaudet samana, niin ei tarvitse montaa kertaa opetella samaa asiaa.
ketuttaa säätää käsijarru laahaamaan joka katsastukseen, että saa leiman.
Vitossani on käytössä Brembon jarruosat (Saksasta tilatut), ovat toimivat. Kyllä niitä aluksi itsekin vähän kummeksui huonoilla tarvikekengillä.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 2375
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Olen samaa mieltä, jarrusatulan käsijarrumekanismit toimivat pääsääntöisesti erittäin hyvin. Joihinkin saksalaisiinkin saa tarvittaessa jopa hyvinkin edullisesti uusia tarvikesatuloita.etrade kirjoitti:Vuodesta 1985 on tehty levyjarru käyttöjarrua käyttäviä käsijarruja, missä ei koskaan ole ollut yhtään ongelmaa, ennenkun jenkki tuli ja vaati että pitää laittaa saksalaisittain rumpujarrut, eli kauhea työ saada autot katsastuksesta läpi.Risto113 kirjoitti:Parempi se rumpujarru on kun käyttöjarrun jumittavat variaatiot, missä männät pyörii tai on jotain ruostuvia vipuja niissä kiinni.Noihin paskoihin voi luottaa lähinnä tasaisella maalla.Risto113 kirjoitti:Mikä niissä sinusta on vikana?
Jokin aika sitten VAG-satulat Saksasta rahteineen 78euroa pari eli 39 euroa kappale jolla hinnalla ei tarvitse miettiä herkisteleekö vanhoja vaiko ei.
Tuo hinta siis ilman vanhan palautusta.
Levyjarru/seisontajarru -rummuissa on joitakin poikkeuksia, kuten esim. vanha Toyota Celica jossa saa olla varovainen ettei auto pyörähdä asfaltilla 50km/h ympäri kun vetää käsijarrusta. Erittäin tehokas ja herkkä mekanismi.
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Jos jossain on ongelmia nii niissä satuloissa joissa se käsijarrusysyteemi. ketuttaa paloja vaihtaessakin ruuvata sitä mäntää.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Tätä vähän meinasinkin.S202 kirjoitti:Jos jossain on ongelmia nii niissä satuloissa joissa se käsijarrusysyteemi. ketuttaa paloja vaihtaessakin ruuvata sitä mäntää.
Se rumpujarrusysteemi muuten toimii tehokkaammin, kun sen säätää oikein eikä mahdollisimman laahaavaksi, linkun vipusuhde ei ole paras jos säätää kengät mahd. tiukaksi.
Riippuu mallista paljonko löysätään (mersun ohjeen mukaan) siitä kun pyörä ei enää pyöri.
Itse en jaksa hienosäätää, eikä virallisia ohjeita edes ole.
Mutta orkkis kengillä ja suht väljällä säädöllä ja vaijeristä löysät pois, niin toimii monta leimaa peräkkäin.
Mersussa ja Tojotassa, molemmissa sama systeemi.
Re: W204 jarrulaikkojen vaihto/jarruremppaa..
Käppärin kanssa pärjää kyllä, enemmän käyttöjarrujen al-satulat teettänny viimeikoina puuhaa..