E220CDI käynnistyminen ja akun jännite

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mark346
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 28.11.2004 21:31

E220CDI käynnistyminen ja akun jännite

Viesti Kirjoittaja mark346 »

E220CDI vuosimallia 2000 (eli lähes uusi) käyttäytyy sillä lailla erikoisesti, että ei lähde käyntiin varsinkaan kylmällä kelillä. Vaikeuksia oli jo viime ja edellisenä talvena ja tutkitutin akun vuosi sitten lokakuussa. Akun todettiin olevan kunnossa, mutta hieman heikossa latauksessa. Epäiltiin kuitenkin akun sisäistä katkosta, joka esiintyisi aina silloin tällöin. Ostin siis uuden akun (sininen Varta 100 Ah), joka on siis nyt vuoden vanha.

Kuitenkin reilu viikko sitten kävi taas seuraavasti:
Perjantaina autolla oli ajettu n. 200km eli yli 2 h. Auto pysäköitiin perjantaina klo 16:00. Lämpötila oli n. -7 astetta. Lauantaina autoa ei käynnistetty lainkaan. Sunnuntaina n. klo 12:00 laitoin Eberspächerin päälle käynnistämättä autoa (autossa on kellokytkin, josta Eberin saa myös manuaalisesti päälle). Ulkolämpötila oli edelleen n. -7 astetta. Eberi lähti käyntiin normaalisti. Kun eberi oli pohissut parikymmentä minuuttia istuin autoon käynistääkseni sen. Käänsin avaimesta ja hehkuvalo paloi n. sekunnin, jonka jälkeen käänsin avaimesta startille. Ei tapahtunut mitään. Ei surausta, ei naksausta, ei mitään. Eberi vain pohisi. Laitoin Eberin pois päältä, odotin minuutin ja yritin uudelleen. Sama tulos. Ei mitään reaktiota. Noniin, ei muuta kuin laturi kiinni, ajattelin. Kaivoin akkulaturin esiin ja selvittelin johdot ja kytkin sen konepellin alla oleviin koskettimiin. Kun laturi oli kiinni ja kosketin seinässä (tähän oli mennyt aikaa ehkä 5 min.) ajattelin kokeilla vielä käynnistystä. Silloin startti pyöri normaalisti ja auto käynnistyi heti. Laturi oli ollut kiinni ehkä 30 s. Tässä yhteydessä en päässyt lähemmin mittailemaan akun jännitteitä.

Nyt menneenä viikonloppuna ajattelin toistaa tapahtumat ja tehdä myös mittauksia. Torstaina autolla ajettiin n. 2h15min ja perjantain n. 0,5h. Perjantaina aamulla ennen käynnistystä akun jännite navoista mitattuna oli 12,58 V (lämpötila -4,5). Iltapäivällä ajosta tullessa moottorin käydessä jännite oli 13,80 V (1500r/min). Lauantaina autoa ei käynnistetty. Akun napajännite oli lauantaina iltapäivällä 12,37 V (lämpötila -5). Sunnuntaina iltapäivällä akun napajännite oli 12,24 V (lämpötila -7). Laitoin Eberin päälle käynnistämättä autoa. Jännite putosi Eberin käynnistyessä 11,8 volttiin, mutta nousi sitten n. minuutissa 11,96 volttiin, kun laite oli käynnistynyt. Jännite pysyi sama n. 15 min, jolloin auton lämmityslaitteen puhallin lähti käyntiin ja jännite putosi 11,80 voltiin. Tässä akun jännite pysyi seuraavat 10 min. Tällöin oli 25 min kulunut Eberin käynnistyksestä ja kokeilin auton moottorin käynnistystä. Hehkuvalo vilahti taas n. sekunnin ja kun käänsin startista auto käynnistyi iloisesti ilman mitään vaikeuksia. Jäähdytysveden lämpömittari näytti n. 45 astetta. Auton käydessä oli akun napajännite 13,80 V.

Näiden kokemusten perusteella kysyn foorumilaisilta onko teillä mitään kokemusta tai edes oletusta siitä, mistä tässä voisi olla kysymys. Minulle on nousut mieleen esim seuraavia ihmettelyn aiheita:

1) Eberpächerissähän pitäisi olla sellainen suojaus, joka estää sen purkamasta akkua niin, ettei auto enää käynnisty. Tässä se näyttää toimivan "väärin päin". Eberi pohisee kyllä iloisesti, mutta auton käynnistyminen on ikään kuin estetty. Onko tässä autossa jotain sellaisia systeemejä, jotka estävät auton käynnistämisen yrityksenkin jos esim. akun jännite on liian alhainen.

2)Akun jännite tuntui laskevan aika nopeasti kahden vuorokauden aikana. Siksi mittasinkin akusta lähtevän virran, kun kaikki sähkölaitteet ovat poissa päältä. Se oli 104 mA, joka vaikuttaa vähän suurelta, mutta ei kuitenkaan pura akkua kuin 2,5 Ah vuorokaudessa, jonka ei pitäisi 100 Ah:n akussa tuntua vielä parissa vuorokaudessa.

3) Olen havainnut myös omituista "hyppimistä" latausjännitteessä. Normaalisti se näyttää olevan tuossa 13,7 - 13,8 volttia, mutta siinä tapahtuu hetkellisiä (n. puolen sekunnin mittaisia) hypähdyksiä tuonne 14,3 - 14,4 voltin tasolle. Niitä ei tapahdu kovin tiheästi, mutta aina silloin tällöin. Ne huomaa esim. pimeällä ajettaessa valojen kirkkauden muutoksena. Mahtaneeko tämä olla luonnollista.

Mikäli jollakulla on jotain ajatuksia siitä, mikä voisi olla näihin ilmiöihin syynä ja mitä pitäisi seuraavaksi tehdä olen kiitollinen niistä. Muuten olen kyllä sitä mieltä, että tämän ikäisen tämän hintaluokan auton pitäisi kyllä käynnistyä 7 asteen pakkasessa yli kahden tunnin ajon ja kahden vuorokauden pysäköinnin jälkeen.
Markku
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Vaikuttaisi kyllä maadoitus vialta. Onko kaikki virtajohdot kunnolla kiinni ja puhtaana. Aattelin vaan siitä, kun sanoit antaneesi laturilla virtaa varmaankin siihen johto rasialle, niin jotenkin johdot liikahti ja kytkentä parani. Toinen mahdollisuus on, että latauksen säädin temppuilee.
mark346
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 28.11.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja mark346 »

Kiitos vihjeestä. Olen kyllä itsekin miettinyt tuota maadoituspuolta, että onkohan se oikein kunnossa. Täytyy yrittää tarkastella johtoja. Näin ensinnä tulisi mieleen moottorin maadoitus auton runkoon. Ajattelin, että se voisi olla looginen syy, koska muut sähkölaitteet toimivat normaalisti, mutta startti ei.

Laturin säätimen temppuilukin on kai mahdollista, mutta luulisi siinä silloin syttyvän jonkun varoitusvalon, jos laturi lakkaa lataamasta.

Ylimalkaan tämä on hankala vika, koska se esiintyy vain silloin tällöin ja aina kylmällä, jolloin sitä on ikävä tutkia. Tämä kylmällä esiintyminen viittaisi kyllä kontaktivikaan jossain.
Markku
Vastaa Viestiin