Tulpat kiinni ku iäisen pää ja öljy katoo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Tulpat kiinni ku iäisen pää ja öljy katoo

Viesti Kirjoittaja PM »

Pitipä eilen vaihtaa tulpat, vanhoilla kun on ajettu jo 25th. Vaan enpä sitten vaihtanutkaan. Hovi-hemorroidi on vetäny ne varmaan pulttipyssyllä samaan momenttiin pyöränpulttien kanssa, paria yritin avata mutta tulppa-avain antoi periksi ja voimatkin loppuivat. :shock: Kysymys siis kuuluukin, että a) miten perkeleessä ne voi olla noin piukassa, eikös momentin pitäisi olla 10-15Nm luokkaa b) millähän perkeleellä ne saisi auki, lähteeköhän paremmin auki lämpimästä koneesta? Samalla huomasin tulpanhattujen suojakumien olevan aikas haperot, vaihtoon menee johtosarjakin tässä lähiaikoina.

Sitten tuo öljykysymys... Mihin ihmeeseen voi kadota öljyt koneesta, jotakuinkin ainakin 6L per 10tkm saa lisätä öljyä? Kampiakselin stefasta tihkuttaa jonkin verran, mutta harvemmin niitä tippoja enää maassa näkee. Venttiilivarren kumit on tietenkin syyllinen ehdokas nro uno. Mutta luulis tuolla öljynkulutuksella tulppien jo karstoittuvan aikas lahjakkaasti ja putkesta pöllyävän kunnon "kiisua", mutta kun ei. Kone käy kauniisti kaikilla pytyillä ja putkenpää on aivan puhdas, ei tippaakaan nokea. Siis mihin se liukaste oikein häviää?

Kolmas juttu on kaasuvivusto. Nyt kylmemmillä keleillä on kaasu alkanut "kantaan", johtuen ilmeisesti vääntyneistä kaasuvivuston tangoista. Paksu akseli on selvästi fjongalla ja yks pienempi tanko myöskin silminnähden vinossa. Tarvinnee joku päivä irrottaa vivusto, vääntää kepit suoriksi ja laittaa niveliin kunnon rasvat. On meinaan vähän v-mäistä, kun pitemmän maantieajon jälkeen kierrokset jää junnaamaan tyhjäkäynnillä 1000-1500 tienoille... :x
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tulpat kiinni ku iäisen pää ja öljy katoo

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Pasi M. kirjoitti:b) millähän perkeleellä ne saisi auki,
Ei tallista löydy semmoista ilmeisesti alkuperäisvarusteena ollutta "kevyttulppa-avainta", eli käytännössä kuusikulmaista putkea jossa on sivussa reikä, johon voi työntää esim. ruuvimeisselin vääntimeksi? Tällaisen avaimen toiseen päähän sopii mm. pyöränvaihto-ristikkoavain tai 17" hylsy ja nääääääin pitkä T-väännin. Ja jo lähtee.
(Samaisella vehkeellä ei sitten kannata kylläkään
kääntää tulppia takaisin kiinni... :twisted: )
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

hommaa sellainen 1/2 tuuman räikkään käyvä tulppa avain(tulee yleensä hylsysatsien mukana) lähtee vaikka kierteitten kanssa :twisted:
kun sitten aukeaa jos on jäykän olonen niin elä pyöritä kerralla auki vaan ensin kierros auki ja sitten vaikka puolikierrosta takaisin ja sitten taas kierros auki! voit sumauttaa vaikka rostoffia sinne väliin niin säästää kierteitä huomattavasti :wink:
sitten jos saat kunnialla irti ne niin laita uusiin tulppiin ehottomasti kupari pastaa kierteisiin niin ne eivät "leikkaudu kiinni" sama koskee joka moottoria oli sitten alu tai valu kansi :) eipähän tarvitse tapella niiden kanssa enää :lol:
ja tietysti oikeaan momenttiinsa eikä metrin rautakankea apuna käyttäen :x

ja tuosta öljyn kulutuksesta, huohottaako moottori :?:
ja tuo pienikikin öljyvuoto voi hävittää paljonkin öljyä,jos ajatellaan ajallisesti miten kauan tuo moottori pyörii tuohon 10000km! jos näin karkeasiti laskettais että 100h ja jos öljytippa tippuis muutaman sekunnin välein niin :shock: :roll: :roll: :shock:
ML W164
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Yleensä tulppa tarttuu tiukkaan kiinni, koska sitä ei ole kunnolla kiristetty kiinni, niin pääsee juuresta läpivuotamaan ja kierteet karstottuu ja pikeentyy. Sitten, kun saat tulpat auki, katso, että kierteet ovat puhtaat. Suositus olisi, että kiristettäisiin momenttiavaimella, niin tulisi oikeaan kireyteen.
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

Omassanikin olivat tulpat aika tiukassa. Tasaisella, kovalla vääntämisellä meni pelkäksi äheltämiseksi, mutta pienellä napautuksella (esim. ison jakoavaimen kahvalla) sai ihmeitä aikaan, ja tiukinkin tulppa lähti nätisti.
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Ja kannattaa laittaa jotain liukastetta niihin uusiin ,sit kun saa ne vanhat pois?
Tosiaankin "pasi" mene biltemalla ja osta sieltä ½" hylsy.Ja vielä oiken kokoinen. :wink: Voihan se olla ,että on vedetty kiinni lämpöiseen koneeseen.
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Aku P.n näinnnnnnnnnnn pitkä T-väännin :lol: on kyllä monessa paikassa taatusti hintansa väärtti peli.Renkaita vaihtaessakin on muutama ristikkoavain napsahtanut poikkes saatikka meinannut tyrä pullahtaa,kiroiluttaakin vähemmän...
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 884
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Oikea hylsy isommalle tulpalle on 20,8 mm = 13/16 tuumaa. Kannattaa ostaa esim Stahlwillen avain. Jos on oikein tiukassa niin vakiosarjojen 21 mm:n avain luiskahtaa yli. Pienemmän tulpan koko on 16mm.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Pasi M. kirjoitti:Pitipä eilen vaihtaa tulpat, vanhoilla kun on ajettu jo 25th. Vaan enpä sitten vaihtanutkaan. Hovi-hemorroidi on vetäny ne varmaan pulttipyssyllä samaan momenttiin pyöränpulttien kanssa, paria yritin avata mutta tulppa-avain antoi periksi ja voimatkin loppuivat. :shock: Kysymys siis kuuluukin, että a) miten perkeleessä ne voi olla noin piukassa, eikös momentin pitäisi olla 10-15Nm luokkaa b) millähän perkeleellä ne saisi auki, lähteeköhän paremmin auki lämpimästä koneesta? Samalla huomasin tulpanhattujen suojakumien olevan aikas haperot, vaihtoon menee johtosarjakin tässä lähiaikoina.
"Voima korjaa tekniikka virheet", mutta sit kun uudet on menossa paikalleen, niin töräytä hivenen kuparirasvaa tulppienkierteisiin. Aukeaa jatkossa helpommin.
Pasi M. kirjoitti: Sitten tuo öljykysymys... Mihin ihmeeseen voi kadota öljyt koneesta, jotakuinkin ainakin 6L per 10tkm saa lisätä öljyä? Kampiakselin stefasta tihkuttaa jonkin verran, mutta harvemmin niitä tippoja enää maassa näkee. Venttiilivarren kumit on tietenkin syyllinen ehdokas nro uno. Mutta luulis tuolla öljynkulutuksella tulppien jo karstoittuvan aikas lahjakkaasti ja putkesta pöllyävän kunnon "kiisua", mutta kun ei. Kone käy kauniisti kaikilla pytyillä ja putkenpää on aivan puhdas, ei tippaakaan nokea. Siis mihin se liukaste oikein häviää?
x+x=6, eli olisiko vähän kumpainenkin syyllinen, toisaalla stefa suoltaa läpi ja toisaalla varren kumit päästää osansa ohi.
Pasi M. kirjoitti: Kolmas juttu on kaasuvivusto. Nyt kylmemmillä keleillä on kaasu alkanut "kantaan", johtuen ilmeisesti vääntyneistä kaasuvivuston tangoista. Paksu akseli on selvästi fjongalla ja yks pienempi tanko myöskin silminnähden vinossa. Tarvinnee joku päivä irrottaa vivusto, vääntää kepit suoriksi ja laittaa niveliin kunnon rasvat. On meinaan vähän v-mäistä, kun pitemmän maantieajon jälkeen kierrokset jää junnaamaan tyhjäkäynnillä 1000-1500 tienoille... :x
On taidettu pestä konehuonetta sen verran ahkeraan, että kaikki kaasuvivuston nivelet huutaa kuivuuttaan.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Ne tulpat irtoaa joko hyvällä tai pahalla. Kannattaa liuotella huolella esim crc:llä, tai vaikka dieselöljyllä. Koneen käyttäminen lämpimäksi saattaa helpottaa irtoamista, koska alumiini laajenee enemmän kuin teräs. MUTTA lämpimästä alumiinikannesta tulppia irrotettaessa kierteistä murenee tavaraa reilusti En siis suosittele kuin äärimmäisessä hädässä.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Kimmo L kirjoitti:Ja kannattaa laittaa jotain liukastetta niihin uusiin ,sit kun saa ne vanhat pois?
EI MISSÄÄN HERRAN NIMESSÄ MITÄÄN RASVAA SINNE UUSIEN KIERTEISIIN:x :x
ne rasvat palavat sinne kierteeseen ja aiheuttavat karstaa ja kiinni leikkautumisen,ens kerralla tulppia vaihtaessa on sitten viimestään ne kannen kierteet siinä vanhan tulpan ympärillä jos rasvaa laitat :roll:
ML W164
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Näin on ei mitään rasvoja kierteeseen.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

satakaskolmonen kirjoitti:
Kimmo L kirjoitti:Ja kannattaa laittaa jotain liukastetta niihin uusiin ,sit kun saa ne vanhat pois?
EI MISSÄÄN HERRAN NIMESSÄ MITÄÄN RASVAA SINNE UUSIEN KIERTEISIIN:x :x
ne rasvat palavat sinne kierteeseen ja aiheuttavat karstaa ja kiinni leikkautumisen,ens kerralla tulppia vaihtaessa on sitten viimestään ne kannen kierteet siinä vanhan tulpan ympärillä jos rasvaa laitat :roll:
Ei muuten pala jos laitetaan oikeanlaista rasvaa. Lue ylhäältä.
Ko. rasvaa on tullut käytettyä iätajat tulpissa ja aina on tulpat lähteneet helposti irti ja vanhoissa kierteisiin laitetut rasvan on vielä kuin uudet.
Sen sijaan helpoin tapa saada alukannen kierteet ennen pitkää pilalle on vedellä tulpat kuivana kiinni ja VOIMALLA auki.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

kertaan vielä kerran että jos puhutaan rasvasta niin moni käsittää sen vaikkapa vaseliinina!
MK huomasin kyllä että puhuit kuparirasvasta joka on varmaankin ihan samaa kuin minun tarkoittamani kuparipasta!
ML W164
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

ja minähän kehotin juuri käyttämään sitä "kuparirasvaa" (kats.kolmas viesti ylhäältä)
ML W164
Vastaa Viestiin