Jäähytinnesteen vuoto c200 w203

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Minnas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: La 06.01.2018 12:05

Jäähytinnesteen vuoto c200 w203

Viesti Kirjoittaja Minnas »

Hei, onko ideoita mistä vuotaa jäähytinnestettä? Mersu c 200 w 203 sedan. Konepellin kun aukasee niin kuiva. Tippasee jäähytinnestettä suunnillee siinä etuosan keskivaiheilla enemmän vänkärin puolella, mutta saa viikottain lisätä noin nelisen desiä. Ja välillä vuotaa enemmän, välillä vähemmän. Kesällä vuoti kondensiovettä eikä tarvinnu jäähytinnestettä kesällä lisäillä, nyt vasta tarvinnut alkaa lisäileen. Viime talvena lohkolämmitin vaihdettu ja se toimii moitteettomasti. Lämmöt pysyy myös normaalissa, kun käynnissä eikä kuulu autosta mitään outoja ääniä. Jossain vaiheessa pitää käydä korjaamolla, mutta jos jollain ois joku idea mikä tossa on nii osais laskuun varautua.
Viimeksi muokannut Minnas, Pe 30.11.2018 11:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
eppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 18.07.2011 08:31

Re: Jäähytinnesteen vuoto

Viesti Kirjoittaja eppe »

Jos on vesijäähytteinen laturi niin sieltä tai sitten vesipumppu, mut se kai jo ääntäis aika tavalla
Minnas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: La 06.01.2018 12:05

Re: Jäähytinnesteen vuoto

Viesti Kirjoittaja Minnas »

Onko tuo vesipumppu millanen korjata? En tiiä millanen laturi.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5864
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Jäähytinnesteen vuoto

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Minnas kirjoitti:Onko tuo vesipumppu millanen korjata? En tiiä millanen laturi.
Korjaaminen ei kannatta, kannatta laitta uusi helpoo vaihdettava
Mökkillä
'
Minnas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: La 06.01.2018 12:05

Re: Jäähytinnesteen vuoto c200 w203

Viesti Kirjoittaja Minnas »

Okei, pitääpä tutkia vesipumpun hinta. Pystyyköhä ite vaihtaa vai pitääkö purkaa paljon?
commonrail
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 17.09.2013 20:56

Re: Jäähytinnesteen vuoto c200 w203

Viesti Kirjoittaja commonrail »

Minnas kirjoitti:Okei, pitääpä tutkia vesipumpun hinta. Pystyyköhä ite vaihtaa vai pitääkö purkaa paljon?
Olikos tämä bensa- vai dieselmoottorilla?

Ainakaan tiiselissä ei ole vaikea homma vaihtaa jos on jonkin verran autojen kanssa räpeltänyt (pensakoneest en mitää tiiä). Muistaakseni suunnilleen seuraavasti: laskee ensin tyhjennyspropusta nesteitä pois sopivaan astiaan, sitten moniurahihna pois jonka jälkeen pääsee pumppuun käsiksi. Saattoi olla että ilmanputsarikotelolle menevä muoviputki kannatti myös irroottaa että sai tilaa (en enää muista). Letkut irti pumpusta. Kun irrottaa pumpun ruuveja, kannattaa ne laittaa uuteen pumppuun pöydälle ruuvin reikiin odottamaan koska niitä on paria eri pituutta ja oikean pituinen ruuvi on uutta pumppua asentaessa aina laitettava oikeaan paikkaan. En tiedä onko kaikissa moottoriversioissa sama pumppu ja sama tiiviste mutta ilmeisesti useimmissa on vain metallitiiviste ilman liimoja tms. Pulttien kiristysmomentit kannattaa tarkistaa. Letkujen kiinnityksen jälkeen nesteet sisään ja systeemin ilmaus ja hihna paikoilleen. Koekäyttö käyntilämpöön ja sekä lämpömittarin että konehuoneen tarkkailu vuotojen, nesteen vajautumisen tai ylikuumenemisen varalta.
Minnas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: La 06.01.2018 12:05

Re: Jäähytinnesteen vuoto c200 w203

Viesti Kirjoittaja Minnas »

commonrail kirjoitti:
Minnas kirjoitti:Okei, pitääpä tutkia vesipumpun hinta. Pystyyköhä ite vaihtaa vai pitääkö purkaa paljon?
Olikos tämä bensa- vai dieselmoottorilla?

Ainakaan tiiselissä ei ole vaikea homma vaihtaa jos on jonkin verran autojen kanssa räpeltänyt (pensakoneest en mitää tiiä). Muistaakseni suunnilleen seuraavasti: laskee ensin tyhjennyspropusta nesteitä pois sopivaan astiaan, sitten moniurahihna pois jonka jälkeen pääsee pumppuun käsiksi. Saattoi olla että ilmanputsarikotelolle menevä muoviputki kannatti myös irroottaa että sai tilaa (en enää muista). Letkut irti pumpusta. Kun irrottaa pumpun ruuveja, kannattaa ne laittaa uuteen pumppuun pöydälle ruuvin reikiin odottamaan koska niitä on paria eri pituutta ja oikean pituinen ruuvi on uutta pumppua asentaessa aina laitettava oikeaan paikkaan. En tiedä onko kaikissa moottoriversioissa sama pumppu ja sama tiiviste mutta ilmeisesti useimmissa on vain metallitiiviste ilman liimoja tms. Pulttien kiristysmomentit kannattaa tarkistaa. Letkujen kiinnityksen jälkeen nesteet sisään ja systeemin ilmaus ja hihna paikoilleen. Koekäyttö käyntilämpöön ja sekä lämpömittarin että konehuoneen tarkkailu vuotojen, nesteen vajautumisen tai ylikuumenemisen varalta.
Diesel on tuo. Pitääpä tutkia onko se tuo vesipumppu rikki vai mikä siinä on, kun tippasee sitä nestettä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jäähytinnesteen vuoto c200 w203

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei taida olla bensa koneisissa olla vesilatureita kun ei tarvetta sähköiselle lisälämmittimelle....siis ei tarvetta älyttömälle virrankulutukselle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
eppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 18.07.2011 08:31

Re: Jäähytinnesteen vuoto c200 w203

Viesti Kirjoittaja eppe »

Jos on laturi vesijäähytteinen, niin sen vuotamisen huomaa alta katsoessa siitä että sen jäähytinputkesta tippasee nestettä eli tiiviste vuotaa
Avatar
MiTk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 13.06.2003 11:38
Paikkakunta: Imatra

Re: Jäähytinnesteen vuoto c200 w203

Viesti Kirjoittaja MiTk »

Minnas kirjoitti:Hei, onko ideoita mistä vuotaa jäähytinnestettä? Mersu c 200 w 203 sedan. Konepellin kun aukasee niin kuiva. Tippasee jäähytinnestettä suunnillee siinä etuosan keskivaiheilla enemmän vänkärin puolella, mutta saa viikottain lisätä noin nelisen desiä. Ja välillä vuotaa enemmän, välillä vähemmän. Kesällä vuoti kondensiovettä eikä tarvinnu jäähytinnestettä kesällä lisäillä, nyt vasta tarvinnut alkaa lisäileen. Viime talvena lohkolämmitin vaihdettu ja se toimii moitteettomasti. Lämmöt pysyy myös normaalissa, kun käynnissä eikä kuulu autosta mitään outoja ääniä. Jossain vaiheessa pitää käydä korjaamolla, mutta jos jollain ois joku idea mikä tossa on nii osais laskuun varautua.
Tiputteleeko siis jostain moottorin etuosasta, vaiko jostain taaempaa vänkärin puolelta? Jos taaempaa niin voipi hyvin olla myös vuotava lämppärin kenno joka tiputtelee, ainakin oireet vastaisi hyvin siihenkin. On sitten sellainen "keskivaikea" homma vaihtaa, purattaa melkoisesti mokoman osan takia.
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
Minnas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: La 06.01.2018 12:05

Re: Jäähytinnesteen vuoto c200 w203

Viesti Kirjoittaja Minnas »

Jaahas, millane tuo lämppärin kenno on korjata? Kalliskin? Aika edessä on, mutta vähän huono oon arvioimaan. Nyt vasta tosiaan alottanu ihan kuukauden sisään tuon. Viime vuonna ei tiputtanut.
Avatar
MiTk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 13.06.2003 11:38
Paikkakunta: Imatra

Re: Jäähytinnesteen vuoto c200 w203

Viesti Kirjoittaja MiTk »

Lämppärinkenno vuotaa paremminkin pohjamuovin päälle suurinpiirtein rintapellin paikkeilta. Kenno maksaa n. 100€ mutta vaihtotyö on kohtuu vaativa koska purattaa koko kojelaudan pois että pääsee käsiksi. Eli ei kannata ihan huvin vuoksi vaihtaa vaan tutkia ensin kaikki muut mahdolliset vuotopaikat tarkkaan.
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Jäähytinnesteen vuoto c200 w203

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Helpoiten ehkä selviää katsomalla mistä vuotaa.
Vastaa Viestiin