W211 ylläpitolaturi
-
- Mersumies
- Viestit: 1556
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
W211 ylläpitolaturi
Tarkoitus laittaa W211 320CDI, Defa 10A ylläpitolaturi!
Mihin virtajohto, +johto on hyvä liittää, kun ei konetilassa ole virranulosottoa. Pelkääjän jalkatilassa on kuulemma virtakaapelit,pitäisikö vetää sinne,vaan voiko konetilassa johonkin helpommin laittaa!
Mihin virtajohto, +johto on hyvä liittää, kun ei konetilassa ole virranulosottoa. Pelkääjän jalkatilassa on kuulemma virtakaapelit,pitäisikö vetää sinne,vaan voiko konetilassa johonkin helpommin laittaa!
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: W211 ylläpitolaturi
Apparin jalkatilaan tulee hyvät paljaat kaapelinpäät kyllä ja sinne pääsee konetilasta, minä aikanaan laitoin epäkristililsesti takakonttiin ihan akun omiin kaapeleihin ja vedin pistokkeen parkkitutkan piuhoille tarkoitetusta reiästä puskurin alle. Tämä siis onnistui hyvin kun autossa oli webasto eikä lohkolämmitintä ollenkaan.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W211 ylläpitolaturi
Minulla konehuoneessa pikkuakun erotusreleen ison akun puoleisella kärellä + ja maissa -.
Edellinen omistaja kehui miten hyvä on kun lataa samalla kun lämpiää vaikka hän oli kytkenyt + kuten minäkin ja - johto saman releen toiselle kärjelle...
Se 7,5A sulake oli tosiaan palanut kun tyyppi oli ensimmäistä kertaa sen verkkovirtaan kytkenyt ja olettanut laturin toimineen kokoajan.
Edellinen omistaja kehui miten hyvä on kun lataa samalla kun lämpiää vaikka hän oli kytkenyt + kuten minäkin ja - johto saman releen toiselle kärjelle...
Se 7,5A sulake oli tosiaan palanut kun tyyppi oli ensimmäistä kertaa sen verkkovirtaan kytkenyt ja olettanut laturin toimineen kokoajan.
Re: W211 ylläpitolaturi
Samaan tapaan kuin tuossa muuan kyseli miten asennetaan kun ostanut kolme lisävaloa ja kytkentäsarjan jossa vain kahdelle valolle liittimet.
Sanoin että haaroittaa toisesta kahdelle lampulle, no sitten tuli seuraavana päivänä kysymys että kun yksi valo palaa koko ajan teki mitä teki ja muut ei syty millään niin oli herätevirrat otettu mistä sattuu ja kolmas lamppu haaroitettu releen päävirta- ja maajohdosta.
Sanoin että haaroittaa toisesta kahdelle lampulle, no sitten tuli seuraavana päivänä kysymys että kun yksi valo palaa koko ajan teki mitä teki ja muut ei syty millään niin oli herätevirrat otettu mistä sattuu ja kolmas lamppu haaroitettu releen päävirta- ja maajohdosta.
wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 1556
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: W211 ylläpitolaturi
Joo sinne apumiehen jalkatilaa,hyvä laittaa + kaapeli,siellä valmiit paikat ja vahvat johdot,joskin se 10A DEFA melko iso mötikkä,mutta sai sinne sisäilma suodattimen alle laitettua. Se 4A paljon pienempi,muttei kuulemma lataa 100 A akkua täyteen!MiHe kirjoitti:Apparin jalkatilaan tulee hyvät paljaat kaapelinpäät kyllä ja sinne pääsee konetilasta, minä aikanaan laitoin epäkristililsesti takakonttiin ihan akun omiin kaapeleihin ja vedin pistokkeen parkkitutkan piuhoille tarkoitetusta reiästä puskurin alle. Tämä siis onnistui hyvin kun autossa oli webasto eikä lohkolämmitintä ollenkaan.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: W211 ylläpitolaturi
Mihin toi perustuu? Tietyn varauksen tekeminen akkuun kestää tolla tietysti enemmän kuin kaksinkertaisen ajan 10-Ampeeriseen verrattuna, mutta miksei se lataisi sitä täyteen?jussilampi kirjoitti:... Se 4A paljon pienempi,muttei kuulemma lataa 100 A akkua täyteen!
(Mulla just omassa autovanhuksessa 4A Defa lataa 100Ah akkua ja jännite näyttää Remucin lämmitinohjaimen näyttämän mukaan olevan reilu 14 volttia, että kyllä se tolla meiningillä melko varmasti täyteen tulee, jos ei sitä vielä ole.)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
-
- Mersumies
- Viestit: 1556
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: W211 ylläpitolaturi
Sitä minäkin olen ihmetellyt,mutta 4A laturi lataa täyteen maksimissaan 80ah akun,perehdy itse vähän asiaan! Ja ihmettele miksi isompia latureita valmistetaan! Esim.kuormaauton 170ah akku vaatii 10 A laturinNozki kirjoitti:Mihin toi perustuu? Tietyn varauksen tekeminen akkuun kestää tolla tietysti enemmän kuin kaksinkertaisen ajan 10-Ampeeriseen verrattuna, mutta miksei se lataisi sitä täyteen?jussilampi kirjoitti:... Se 4A paljon pienempi,muttei kuulemma lataa 100 A akkua täyteen!
(Mulla just omassa autovanhuksessa 4A Defa lataa 100Ah akkua ja jännite näyttää Remucin lämmitinohjaimen näyttämän mukaan olevan reilu 14 volttia, että kyllä se tolla meiningillä melko varmasti täyteen tulee, jos ei sitä vielä ole.)
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
-
- Mersumies
- Viestit: 636
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: W211 ylläpitolaturi
Höpö höpö juttuja.jussilampi kirjoitti:Sitä minäkin olen ihmetellyt,mutta 4A laturi lataa täyteen maksimissaan 80ah akun,perehdy itse vähän asiaan! Ja ihmettele miksi isompia latureita valmistetaan! Esim.kuormaauton 170ah akku vaatii 10 A laturinNozki kirjoitti:Mihin toi perustuu? Tietyn varauksen tekeminen akkuun kestää tolla tietysti enemmän kuin kaksinkertaisen ajan 10-Ampeeriseen verrattuna, mutta miksei se lataisi sitä täyteen?jussilampi kirjoitti:... Se 4A paljon pienempi,muttei kuulemma lataa 100 A akkua täyteen!
(Mulla just omassa autovanhuksessa 4A Defa lataa 100Ah akkua ja jännite näyttää Remucin lämmitinohjaimen näyttämän mukaan olevan reilu 14 volttia, että kyllä se tolla meiningillä melko varmasti täyteen tulee, jos ei sitä vielä ole.)
2007 R 320cdi
-
- Mersumies
- Viestit: 2446
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W211 ylläpitolaturi
Huttiainen kirjoitti:Höpö höpö juttuja.jussilampi kirjoitti:Sitä minäkin olen ihmetellyt,mutta 4A laturi lataa täyteen maksimissaan 80ah akun,perehdy itse vähän asiaan! Ja ihmettele miksi isompia latureita valmistetaan! Esim.kuormaauton 170ah akku vaatii 10 A laturinNozki kirjoitti:Mihin toi perustuu? Tietyn varauksen tekeminen akkuun kestää tolla tietysti enemmän kuin kaksinkertaisen ajan 10-Ampeeriseen verrattuna, mutta miksei se lataisi sitä täyteen?jussilampi kirjoitti:... Se 4A paljon pienempi,muttei kuulemma lataa 100 A akkua täyteen!
(Mulla just omassa autovanhuksessa 4A Defa lataa 100Ah akkua ja jännite näyttää Remucin lämmitinohjaimen näyttämän mukaan olevan reilu 14 volttia, että kyllä se tolla meiningillä melko varmasti täyteen tulee, jos ei sitä vielä ole.)
Samaa mieltä, meillä on ylläpito-/muuna laturina kaksi tuollaista Tokmannin laturia ja hyvin ne ainakin Mercedeksen 95Ah akun lataavat.
"..Energy+ Smart 4A -akkulaturin käyttö on helppoa ja turvallista: se tunnistaa automaattisesti tarvittavan latausjännitteen ja se on varustettu väärinkytkentä-, lämpötila- ja kipinöintisuojauksella. Se on pölytiivis ja suojattu vesisuihkulta (suojausluokka IP65), joten sen käyttö on turvallista myös ulkona säällä kuin säällä.
Käyttöjännite: 220–240 V ~ 50/60 Hz
Latausjännite/-virta: 6 V (0,8 A) / 12V (4 A)
Toiminnot: ylläpitolataus, sulfanoituneen akun elvytys (12 V), muisti (sähkökatko), talvilataus (kylmät olosuhteet)
LCD-näyttö
Liitäntäjohdot: O-rengas- ja hauenleukaliitäntä
Latauskapasiteetti: 6 V:n jännitteellä 1,2–14 Ah, 12 V:n jännitteellä 4,0–120 Ah
Ylläpitoalue: 12,8–14,7 V (12 V), 6,9–7,2 V (6 V)
Ladattavat akkutyypit: 6 V:n ja 12 V:n lyijyakut (1,2–120 Ah), ml. huoltovapaat AGM- ja geeliakut
Liitäntäjohdot: O-rengas- ja hauenleukaliitäntä..."
https://www.tokmanni.fi/smart-4a-akkula ... 8114890844" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Mersumies
- Viestit: 1556
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: W211 ylläpitolaturi
Katso Exide akkulaturit, ja eri mallien maksimi akun koko,mihin mikin A- määrä riittää!Huttiainen kirjoitti:Höpö höpö juttuja.jussilampi kirjoitti:Sitä minäkin olen ihmetellyt,mutta 4A laturi lataa täyteen maksimissaan 80ah akun,perehdy itse vähän asiaan! Ja ihmettele miksi isompia latureita valmistetaan! Esim.kuormaauton 170ah akku vaatii 10 A laturinNozki kirjoitti:Mihin toi perustuu? Tietyn varauksen tekeminen akkuun kestää tolla tietysti enemmän kuin kaksinkertaisen ajan 10-Ampeeriseen verrattuna, mutta miksei se lataisi sitä täyteen?jussilampi kirjoitti:... Se 4A paljon pienempi,muttei kuulemma lataa 100 A akkua täyteen!
(Mulla just omassa autovanhuksessa 4A Defa lataa 100Ah akkua ja jännite näyttää Remucin lämmitinohjaimen näyttämän mukaan olevan reilu 14 volttia, että kyllä se tolla meiningillä melko varmasti täyteen tulee, jos ei sitä vielä ole.)
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
-
- Mersumies
- Viestit: 636
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: W211 ylläpitolaturi
Ihan yhtä fiksu vastaus sulle: katso defan sivuilta minkäkokoista laturia suositellaan minkäkin ah akulle.jussilampi kirjoitti:Katso Exide akkulaturit, ja eri mallien maksimi akun koko,mihin mikin A- määrä riittää!Huttiainen kirjoitti:Höpö höpö juttuja.jussilampi kirjoitti:Sitä minäkin olen ihmetellyt,mutta 4A laturi lataa täyteen maksimissaan 80ah akun,perehdy itse vähän asiaan! Ja ihmettele miksi isompia latureita valmistetaan! Esim.kuormaauton 170ah akku vaatii 10 A laturinNozki kirjoitti:Mihin toi perustuu? Tietyn varauksen tekeminen akkuun kestää tolla tietysti enemmän kuin kaksinkertaisen ajan 10-Ampeeriseen verrattuna, mutta miksei se lataisi sitä täyteen?jussilampi kirjoitti:... Se 4A paljon pienempi,muttei kuulemma lataa 100 A akkua täyteen!
(Mulla just omassa autovanhuksessa 4A Defa lataa 100Ah akkua ja jännite näyttää Remucin lämmitinohjaimen näyttämän mukaan olevan reilu 14 volttia, että kyllä se tolla meiningillä melko varmasti täyteen tulee, jos ei sitä vielä ole.)
Noi 4a älykkäät ylläpitää latausta suositellusti 250ah asti ja lataa yleensä suositellusti 120ah akut. Lataa ne kyllä isommatkin ajan kanssa varmaan siihen 99% jos ei täyteen asti. Muutenkin latauksen lopussa akku ottaa todella hitaasti amppeereja vastaan. Johonkin 80% varaukseen yleensä älylaturit käyttää täyttä imoitettua ampeerimäärää. Lopussa voi ladata alle 1 amppeerilla sitä viimestä 5 prosenttia.
Pakkanen sitten vielä erikseen sotkemassa akun vastaan otettavaa virtaa.
2007 R 320cdi
-
- Mersumies
- Viestit: 1556
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: W211 ylläpitolaturi
DEFA ilmoittaa 4A laturin, maksimi akkukooksi 80 AhHuttiainen kirjoitti:Ihan yhtä fiksu vastaus sulle: katso defan sivuilta minkäkokoista laturia suositellaan minkäkin ah akulle.jussilampi kirjoitti:Katso Exide akkulaturit, ja eri mallien maksimi akun koko,mihin mikin A- määrä riittää!Huttiainen kirjoitti:Höpö höpö juttuja.jussilampi kirjoitti:Sitä minäkin olen ihmetellyt,mutta 4A laturi lataa täyteen maksimissaan 80ah akun,perehdy itse vähän asiaan! Ja ihmettele miksi isompia latureita valmistetaan! Esim.kuormaauton 170ah akku vaatii 10 A laturinNozki kirjoitti:Mihin toi perustuu? Tietyn varauksen tekeminen akkuun kestää tolla tietysti enemmän kuin kaksinkertaisen ajan 10-Ampeeriseen verrattuna, mutta miksei se lataisi sitä täyteen?jussilampi kirjoitti:... Se 4A paljon pienempi,muttei kuulemma lataa 100 A akkua täyteen!
(Mulla just omassa autovanhuksessa 4A Defa lataa 100Ah akkua ja jännite näyttää Remucin lämmitinohjaimen näyttämän mukaan olevan reilu 14 volttia, että kyllä se tolla meiningillä melko varmasti täyteen tulee, jos ei sitä vielä ole.)
Noi 4a älykkäät ylläpitää latausta suositellusti 250ah asti ja lataa yleensä suositellusti 120ah akut. Lataa ne kyllä isommatkin ajan kanssa varmaan siihen 99% jos ei täyteen asti. Muutenkin latauksen lopussa akku ottaa todella hitaasti amppeereja vastaan. Johonkin 80% varaukseen yleensä älylaturit käyttää täyttä imoitettua ampeerimäärää. Lopussa voi ladata alle 1 amppeerilla sitä viimestä 5 prosenttia.
Pakkanen sitten vielä erikseen sotkemassa akun vastaan otettavaa virtaa.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: W211 ylläpitolaturi
No olen kyllä joskus perehtynytkin! Eikä ole ennen tullut tuollaista väitettä vastaan! Ja isompitehoisia latureita valmistetaan mm. siksi, että niillä saa lyhyemmässä ajassa ladattua akkuun tietyn määrän varausta! Tai vaikka, että jos pitää laturia kiinni samalla, kun käyttää Webastoa ennen liikkeellelähtöä, niin 10A riittää yleensä Weballe sellaisenaan ja 4A ei riitä, vaan osa sen vaatimasta virrasta tulee akulta!jussilampi kirjoitti:...
Sitä minäkin olen ihmetellyt,mutta 4A laturi lataa täyteen maksimissaan 80ah akun,perehdy itse vähän asiaan! Ja ihmettele miksi isompia latureita valmistetaan! Esim.kuormaauton 170ah akku vaatii 10 A laturin
Kerro toki meillekin, että missä se noin ilmoittaa! Esim. ton Defa 1204:n tuotetiedoissa sanotaan, että "MultiCharger 1204 voidaan käyttää kaikkien avonaisten ja suljettujen 12V lyijy ja happoakkujen sekä AGM että geeliakkujen kanssa." Ei puhuta akun maksimikapasiteetista mitään. Tossa: https://www.defa.com/content/uploads/Do ... laturi.pdfjussilampi kirjoitti:...
DEFA ilmoittaa 4A laturin, maksimi akkukooksi 80 Ah
Mutta jos nyt ihan välttämättä haluaa löytää vaan jonkun Defan 4-Ampeerisen laturin suositukset akkukokoon, niin tämmösen ei-kiinteästi asennettavan Smartchargen ohje suosittelee sitä käytettäväksi akuille 2...110Ah, sivu 43 tässä: https://www.defa.com/content/uploads/70 ... Charge.pdf
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
-
- Mersumies
- Viestit: 1556
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: W211 ylläpitolaturi
Defa ei näköjään ilmoita tuolle 4A laturille akun maksimikokoa,mutta ilmoittaa näille isommille latureille esim.12A laturille akun maksimikooksi 150Ah eli siitä helppo laskea,että 10A riittää 125Ah akulle ja 4A riittää 50Ah akulle!Nozki kirjoitti:No olen kyllä joskus perehtynytkin! Eikä ole ennen tullut tuollaista väitettä vastaan! Ja isompitehoisia latureita valmistetaan mm. siksi, että niillä saa lyhyemmässä ajassa ladattua akkuun tietyn määrän varausta! Tai vaikka, että jos pitää laturia kiinni samalla, kun käyttää Webastoa ennen liikkeellelähtöä, niin 10A riittää yleensä Weballe sellaisenaan ja 4A ei riitä, vaan osa sen vaatimasta virrasta tulee akulta!jussilampi kirjoitti:...
Sitä minäkin olen ihmetellyt,mutta 4A laturi lataa täyteen maksimissaan 80ah akun,perehdy itse vähän asiaan! Ja ihmettele miksi isompia latureita valmistetaan! Esim.kuormaauton 170ah akku vaatii 10 A laturin
Kerro toki meillekin, että missä se noin ilmoittaa! Esim. ton Defa 1204:n tuotetiedoissa sanotaan, että "MultiCharger 1204 voidaan käyttää kaikkien avonaisten ja suljettujen 12V lyijy ja happoakkujen sekä AGM että geeliakkujen kanssa." Ei puhuta akun maksimikapasiteetista mitään. Tossa: https://www.defa.com/content/uploads/Do ... laturi.pdfjussilampi kirjoitti:...
DEFA ilmoittaa 4A laturin, maksimi akkukooksi 80 Ah
Mutta jos nyt ihan välttämättä haluaa löytää vaan jonkun Defan 4-Ampeerisen laturin suositukset akkukokoon, niin tämmösen ei-kiinteästi asennettavan Smartchargen ohje suosittelee sitä käytettäväksi akuille 2...110Ah, sivu 43 tässä: https://www.defa.com/content/uploads/70 ... Charge.pdf
https://www.defa.com/fi/Tuote/multicharger-1x12a/" onclick="window.open(this.href);return false;
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
-
- Mersumies
- Viestit: 1556
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: W211 ylläpitolaturi
Nythän sinä vitsin pukkasit, 4A laturi lataa 250Ah akun. Laturin johdot 1neliömillin, niin sillä ei latailla kuin mopon tai pikkuauton akkuja! Defa ilmoittaa 12A laturille maksimiakkukooksi 150AhHuttiainen kirjoitti:Ihan yhtä fiksu vastaus sulle: katso defan sivuilta minkäkokoista laturia suositellaan minkäkin ah akulle.jussilampi kirjoitti:Katso Exide akkulaturit, ja eri mallien maksimi akun koko,mihin mikin A- määrä riittää!Huttiainen kirjoitti:Höpö höpö juttuja.jussilampi kirjoitti:Sitä minäkin olen ihmetellyt,mutta 4A laturi lataa täyteen maksimissaan 80ah akun,perehdy itse vähän asiaan! Ja ihmettele miksi isompia latureita valmistetaan! Esim.kuormaauton 170ah akku vaatii 10 A laturinNozki kirjoitti:Mihin toi perustuu? Tietyn varauksen tekeminen akkuun kestää tolla tietysti enemmän kuin kaksinkertaisen ajan 10-Ampeeriseen verrattuna, mutta miksei se lataisi sitä täyteen?jussilampi kirjoitti:... Se 4A paljon pienempi,muttei kuulemma lataa 100 A akkua täyteen!
(Mulla just omassa autovanhuksessa 4A Defa lataa 100Ah akkua ja jännite näyttää Remucin lämmitinohjaimen näyttämän mukaan olevan reilu 14 volttia, että kyllä se tolla meiningillä melko varmasti täyteen tulee, jos ei sitä vielä ole.)
Noi 4a älykkäät ylläpitää latausta suositellusti 250ah asti ja lataa yleensä suositellusti 120ah akut. Lataa ne kyllä isommatkin ajan kanssa varmaan siihen 99% jos ei täyteen asti. Muutenkin latauksen lopussa akku ottaa todella hitaasti amppeereja vastaan. Johonkin 80% varaukseen yleensä älylaturit käyttää täyttä imoitettua ampeerimäärää. Lopussa voi ladata alle 1 amppeerilla sitä viimestä 5 prosenttia.
Pakkanen sitten vielä erikseen sotkemassa akun vastaan otettavaa virtaa.
https://www.defa.com/fi/Tuote/multicharger-1x12a/" onclick="window.open(this.href);return false;
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
-
- Mersumies
- Viestit: 636
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: W211 ylläpitolaturi
Ah ja johdon paksuus ei liity mitenkään toisiinsa. Jos se laturi työntää 4A, niissä johdoissa menee max tuo virta. Ota nyt ensin selvää mistä jauhat, kun et tunnu asiasta mitään tajuavan...jussilampi kirjoitti:Nythän sinä vitsin pukkasit, 4A laturi lataa 250Ah akun. Laturin johdot 1neliömillin, niin sillä ei latailla kuin mopon tai pikkuauton akkuja!
Sitäpaitsi tuossa lukee että ylläpitää latausta 250Ah akkukokoon asti, koska jotkut valmistajat näitäkin ilmoittaa erikseen..
Senkin voisit selvittää meille miksi ne laturit lopettaa latauksen (4A) 80ah akkukokoon tai (12A) 150ah akkukokokoon?
Puhuin siis yleisesti älylatureista, kun kiinteälle defalle ei mitään ilmoiteta.
Oli tuossa sen verran omallakohdalla virhettä, että muistelin 24v laturin tietoja, tarkistin ja Ctek:n 4A ilmoitettiin näin:
Akun kapasiteetti 8–100Ah, jopa 250Ah ylläpitolatauksessa (24V)
ja 12V 3.8A:
Akun kapasiteetti 1,2 – 110Ah, jopa 160Ah ylläpitolatauksessa (Uudempi Ctek 3.8A maks 14–130Ah):
https://www.ctek.com/fi/products/vehicle/ct5-start-stop" onclick="window.open(this.href);return false;
Itselle tuo 24V tulee aurinkopaneeleista, joissa on2 kpl 12V 170Ah akkuja ja näillä keleillä niitä ladataan vaihtelevasti max. muutamalla amppeerilla ja kuitenkin niissä pysyy lataus talvellakin. 12.70V näytti aamull per akku (kulutusta niissä ei talvella ole, kun backuppina tarvittaessa).
2007 R 320cdi
-
- Mersumies
- Viestit: 1556
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: W211 ylläpitolaturi
Defan valmistaja sen ilmoittaa,että 12A lataa 150Ah akkuun asti ja 20A laturi lataa 300Ah akkuun asti, tottakai lataustehon mukaan pitää kaapeli vahvistua, 10A laturissa on jo 2.5 neliomillin, ja 20A laturissa lataus johto jo5 neliomillin. Kysyit miksi 4A lopettaa latauksen,se lataa 14.3V jännitteellä kunnes lataus virta laskee alle1A tai enintään 10h, nuo isommat ylläpitolaturit lataa rajattoman ajan ilmoitettuun akkutehoon asti.Huttiainen kirjoitti:Ah ja johdon paksuus ei liity mitenkään toisiinsa. Jos se laturi työntää 4A, niissä johdoissa menee max tuo virta. Ota nyt ensin selvää mistä jauhat, kun et tunnu asiasta mitään tajuavan...jussilampi kirjoitti:Nythän sinä vitsin pukkasit, 4A laturi lataa 250Ah akun. Laturin johdot 1neliömillin, niin sillä ei latailla kuin mopon tai pikkuauton akkuja!
Sitäpaitsi tuossa lukee että ylläpitää latausta 250Ah akkukokoon asti, koska jotkut valmistajat näitäkin ilmoittaa erikseen..
Senkin voisit selvittää meille miksi ne laturit lopettaa latauksen (4A) 80ah akkukokoon tai (12A) 150ah akkukokokoon?
Puhuin siis yleisesti älylatureista, kun kiinteälle defalle ei mitään ilmoiteta.
Oli tuossa sen verran omallakohdalla virhettä, että muistelin 24v laturin tietoja, tarkistin ja Ctek:n 4A ilmoitettiin näin:
Akun kapasiteetti 8–100Ah, jopa 250Ah ylläpitolatauksessa (24V)
ja 12V 3.8A:
Akun kapasiteetti 1,2 – 110Ah, jopa 160Ah ylläpitolatauksessa (Uudempi Ctek 3.8A maks 14–130Ah):
https://www.ctek.com/fi/products/vehicle/ct5-start-stop" onclick="window.open(this.href);return false;
Itselle tuo 24V tulee aurinkopaneeleista, joissa on2 kpl 12V 170Ah akkuja ja näillä keleillä niitä ladataan vaihtelevasti max. muutamalla amppeerilla ja kuitenkin niissä pysyy lataus talvellakin. 12.70V näytti aamull per akku (kulutusta niissä ei talvella ole, kun backuppina tarvittaessa).
Tuo 10A DEFA oli vaan 80 euroa kalliimpi mitä 4A,joten olen hankintaan tyytyväinen ja suosittelen,lyhyttä matkaa ajaville ja Webaston käyttäjille!
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: W211 ylläpitolaturi
niinno minä en sähköstä paljoa tiedä, miten se akun kapasiteetti vaikuttaa latauksen vastaanottoon? Eikö jännite-ero ole se juttu että laturi pystyy 'lataamaan täyteen' akun... loppua kohden kun varatun akun jännite nousee niin latausvirtakin putoaa. Älylaturin joilla on kapasiteettia korkeampiin jännitteisiin pystyvät lataamaan paremmin, ja tuo pikkuDefan 10 h tai 1A rajoitus voi aiheuttaa sen että iso akku ei ihan täyteen lataudu.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Mersumies
- Viestit: 636
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: W211 ylläpitolaturi
Selityksesi koskee Amppeereja ei liity tyohon ilmoittamaasi Amppeerituntijuttuun mitenkään.
Eikä tuo latauskaan noin mene, siinä (kuten muissakin älylatureissa) on monta eri vaihetta, muutenhan jos se menisi noin, niin se lataisi vaan 10h 4A eli tyhjää akkua vaan 40Ah edestä. Se siirtyy tuon max 10h (Ctekissä oli muuten 24h tuo max täysilatausvirta) jälkeen seuraavaan vaiheeseen ja tiputtaa latausvirtaa. Noin pieniä akkuja ei ole nykyään missään autossa ,joten kyllä se Defa 4A on suunniteltu ihan normaaleille autoille, eli 95Ah menee sillä ihan hyvin (joka on yleinen akkukoko). Tossa 4A laturissa on myös jäkevämpi pakkasten mukaan säätyvä jännite. Noi 10A ja yli defanlaturit on juuri niitä vähemmän älykkäitä, kun niissä on vain 2 vaihetta latauksessa. Pieneen akkuun tollasta vähän tyhmää ei kannata laittaakaan, kun jännite nousee helposti liian isoksi lopussa tai latausloppuu kesken.
10A on hyvä jos on lyhyttäajoa ja vaikka joku 2 tunnin tolppapaikka. Tosin TM:n testissä oli joskus juttua, että kylmä akku autossa otti vastaan vaan huonoimillaan 5A ennenkuin lämpeni. Nykyään akku voi olla sellaisessa paikassa ,ettei juuri lämpenekkään kovin nopeesti.
Eikä tuo latauskaan noin mene, siinä (kuten muissakin älylatureissa) on monta eri vaihetta, muutenhan jos se menisi noin, niin se lataisi vaan 10h 4A eli tyhjää akkua vaan 40Ah edestä. Se siirtyy tuon max 10h (Ctekissä oli muuten 24h tuo max täysilatausvirta) jälkeen seuraavaan vaiheeseen ja tiputtaa latausvirtaa. Noin pieniä akkuja ei ole nykyään missään autossa ,joten kyllä se Defa 4A on suunniteltu ihan normaaleille autoille, eli 95Ah menee sillä ihan hyvin (joka on yleinen akkukoko). Tossa 4A laturissa on myös jäkevämpi pakkasten mukaan säätyvä jännite. Noi 10A ja yli defanlaturit on juuri niitä vähemmän älykkäitä, kun niissä on vain 2 vaihetta latauksessa. Pieneen akkuun tollasta vähän tyhmää ei kannata laittaakaan, kun jännite nousee helposti liian isoksi lopussa tai latausloppuu kesken.
10A on hyvä jos on lyhyttäajoa ja vaikka joku 2 tunnin tolppapaikka. Tosin TM:n testissä oli joskus juttua, että kylmä akku autossa otti vastaan vaan huonoimillaan 5A ennenkuin lämpeni. Nykyään akku voi olla sellaisessa paikassa ,ettei juuri lämpenekkään kovin nopeesti.
2007 R 320cdi
-
- Mersumies
- Viestit: 636
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: W211 ylläpitolaturi
Se 10 tuntia ole jussilampisen kirjoituksessa vielä ymmärretty ihan väärin, kun se menee näin:
S1: Lataustoiminto - Lataa 4A:n virralla kunnes latausjännite nousee 14,3V:n, tai enintään 24 tuntia.
S2: Lataustoiminto - Lataa 14,3 V:n jännitteellä kunnes latausvirta laskee alle 1A:n tai enintään
10 tuntia.
S3: Ylläpitolataus - Lataa 13,8V:n jännitteellä kunnes latausvirta laskee alle 0,5A, tai enintään
48 tuntia.
S4: Sykkivä ylläpitolataus - Jännite vaihtelee 13,3V ja 13,8V välillä.
Lisäksi:
Jännitteen laskiessa alle 13V:n, uusi lataustoiminto käynnistyy automaattisesti. Latausjännite
on lämpötilakompensoitu (0,03V/°C), joka varmistaa täyteen ladatun akun kaikissa lämpötiloissa.
Eli kyllä tuolla väkisinkin normaali autonakku täyteen tulee.
S1: Lataustoiminto - Lataa 4A:n virralla kunnes latausjännite nousee 14,3V:n, tai enintään 24 tuntia.
S2: Lataustoiminto - Lataa 14,3 V:n jännitteellä kunnes latausvirta laskee alle 1A:n tai enintään
10 tuntia.
S3: Ylläpitolataus - Lataa 13,8V:n jännitteellä kunnes latausvirta laskee alle 0,5A, tai enintään
48 tuntia.
S4: Sykkivä ylläpitolataus - Jännite vaihtelee 13,3V ja 13,8V välillä.
Lisäksi:
Jännitteen laskiessa alle 13V:n, uusi lataustoiminto käynnistyy automaattisesti. Latausjännite
on lämpötilakompensoitu (0,03V/°C), joka varmistaa täyteen ladatun akun kaikissa lämpötiloissa.
Eli kyllä tuolla väkisinkin normaali autonakku täyteen tulee.
2007 R 320cdi
-
- Mersumies
- Viestit: 1556
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: W211 ylläpitolaturi
Minä, eikä laturinvalmistaja saa 100Ah akkua täyteen 4A laturilla,jonka latausteho on valmistajan mukaan 80% eli 3,2A. Selvitän huomenna Defalta tämän asian,kun mulle myyjäliikkeessä ilmoitettiin ettei ole tarkoitettu 100A akuille!Hintaero vielä olematon niin en ymmärrä minkä virheen olen tehnyt kun ostin 10A laturin ohjeistuksen mukaan.Huttiainen kirjoitti:Se 10 tuntia ole jussilampisen kirjoituksessa vielä ymmärretty ihan väärin, kun se menee näin:
S1: Lataustoiminto - Lataa 4A:n virralla kunnes latausjännite nousee 14,3V:n, tai enintään 24 tuntia.
S2: Lataustoiminto - Lataa 14,3 V:n jännitteellä kunnes latausvirta laskee alle 1A:n tai enintään
10 tuntia.
S3: Ylläpitolataus - Lataa 13,8V:n jännitteellä kunnes latausvirta laskee alle 0,5A, tai enintään
48 tuntia.
S4: Sykkivä ylläpitolataus - Jännite vaihtelee 13,3V ja 13,8V välillä.
Lisäksi:
Jännitteen laskiessa alle 13V:n, uusi lataustoiminto käynnistyy automaattisesti. Latausjännite
on lämpötilakompensoitu (0,03V/°C), joka varmistaa täyteen ladatun akun kaikissa lämpötiloissa.
Eli kyllä tuolla väkisinkin normaali autonakku täyteen tulee.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
-
- Mersumies
- Viestit: 636
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: W211 ylläpitolaturi
Eihän siinä mitään virhettä ole tapahtunut, väite vaan ettei akku lataudu täyteen on erikoinen. Defalla pitäisi sitten lukea kissankokoisilla kirjaimilla, ettei tuo sovellu mihinkään nykyautoon tuo 4A laturi jos on noin paska.
Hintaero noilla on n. 100% joten se ei kaikille ole olematon. Jännitteestä vielä, kun tuo ilmoitettu 14.3V on +20, niin se 0 asteessa jo 14.9V oten siinäkään ei voi olla syy. Toisekseen ei sillä ole mitään merkitystä onko akku ihan täysi vai ei, mistä sen edes huomaa, kuitenkin nuo 3.8-4A älylaturit (4erimerkkistä) näyttää täyttä kaikissa omissa laitteissa missä on 95 Ah AGM/tavallinen tai 100 hopea-kalsiumakku.
Hintaero noilla on n. 100% joten se ei kaikille ole olematon. Jännitteestä vielä, kun tuo ilmoitettu 14.3V on +20, niin se 0 asteessa jo 14.9V oten siinäkään ei voi olla syy. Toisekseen ei sillä ole mitään merkitystä onko akku ihan täysi vai ei, mistä sen edes huomaa, kuitenkin nuo 3.8-4A älylaturit (4erimerkkistä) näyttää täyttä kaikissa omissa laitteissa missä on 95 Ah AGM/tavallinen tai 100 hopea-kalsiumakku.
2007 R 320cdi
-
- Mersumies
- Viestit: 1556
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: W211 ylläpitolaturi
Saattaakai akku täysi olla,nykyautoissahan on 200A laturit, mulla on W221 12,5 vanhat alkuperäiset akut,automaatti Webasto jatkuvasti päällä,eikä ikään virrat loppunut,ilman mitään lisälatureita,joskin auto tallissa yöt! Tuossa pojan W211,ei vaan virrat riittänyt,kun sillä ajetaan tosi lyhyitä päivämatkoja. Mulle myyjäliike suositteli tuota 10A ja se laitettiin,koska mulle ei hintaerolla ollut merkitystä, varmaan hyvä kun taloyhtiön kello antaa vaan 2h virtaa kerralla. Yleensä kannattaa vastata,mitä alunperin kysytään,eikä puuttua foorulaisen hankintoihin,varsinkin kun sillä ei ole asian kannalta mitään hyötyä! Katotaan kuitenkin mitä DEFA sanoo lataako se 4A laturi sitä 100Ah akkua täyteen. Sehän saattaa olla jollekkin,hankintaa suunnittelevalle tärkeää tietoa!Huttiainen kirjoitti:Eihän siinä mitään virhettä ole tapahtunut, väite vaan ettei akku lataudu täyteen on erikoinen. Defalla pitäisi sitten lukea kissankokoisilla kirjaimilla, ettei tuo sovellu mihinkään nykyautoon tuo 4A laturi jos on noin paska.
Hintaero noilla on n. 100% joten se ei kaikille ole olematon. Jännitteestä vielä, kun tuo ilmoitettu 14.3V on +20, niin se 0 asteessa jo 14.9V oten siinäkään ei voi olla syy. Toisekseen ei sillä ole mitään merkitystä onko akku ihan täysi vai ei, mistä sen edes huomaa, kuitenkin nuo 3.8-4A älylaturit (4erimerkkistä) näyttää täyttä kaikissa omissa laitteissa missä on 95 Ah AGM/tavallinen tai 100 hopea-kalsiumakku.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: W211 ylläpitolaturi
Jos tolla viittaat siihen, että mä kysyin, että mihin perustuu se, ettei 4A laturi lataa 100Ah akkua täyteen, niin siinä ei puututtu pätkääkään yhdenkään foorumilaisen hankintoihin, eikä niihin ole käsittääkseni tässä edelleenkään kukaan puuttunut.jussilampi kirjoitti:... Yleensä kannattaa vastata,mitä alunperin kysytään,eikä puuttua foorulaisen hankintoihin,varsinkin kun sillä ei ole asian kannalta mitään hyötyä ...!
Aivan totta. Mitäs luulet, että olisko toi ollut juuri se syy, miksi alun perin kysyin sitä, että mihin perustuu se, ettei 4A laturi lataa 100Ah akkua täyteen?jussilampi kirjoitti:...Katotaan kuitenkin mitä DEFA sanoo lataako se 4A laturi sitä 100Ah akkua täyteen. Sehän saattaa olla jollekkin,hankintaa suunnittelevalle tärkeää tietoa!
Mistä toi 80% latausteho ja 3,2A nyt tuli? Esitteessä kyllä mainitaan 85% hyötysuhde, joka ei pudota maksimivirtaa, vaan tarkoittaa sitä, että siitä energiasta, joka 230V verkosta tulee johtoa pitkin laturille, menee 85% akun lataamiseen ja loput 15% johonkin muuhun, arvatenkin lähinnä lämpönä taivaan tuuliin.jussilampi kirjoitti: ...
Minä, eikä laturinvalmistaja saa 100Ah akkua täyteen 4A laturilla,jonka latausteho on valmistajan mukaan 80% eli 3,2A. Selvitän huomenna Defalta tämän asian,kun mulle myyjäliikkeessä ilmoitettiin ettei ole tarkoitettu 100A akuille!Hintaero vielä olematon niin en ymmärrä minkä virheen olen tehnyt kun ostin 10A laturin ohjeistuksen mukaan.
Jos peruste hankkia 10A laturi 4A version sijaan on se, että tolpasta saa kerrallaan vain 2 tuntia sähköä, niin totta kai sillä on silloin iso merkitys siihen, paljonko akkua saa kerrallaan ladattua ja se on perusteluna hankinnalle järkevä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
-
- Mersumies
- Viestit: 2446
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W211 ylläpitolaturi
Huttiainen kirjoitti:Ihan yhtä fiksu vastaus sulle: katso defan sivuilta minkäkokoista laturia suositellaan minkäkin ah akulle.jussilampi kirjoitti:Katso Exide akkulaturit, ja eri mallien maksimi akun koko,mihin mikin A- määrä riittää!Huttiainen kirjoitti:Höpö höpö juttuja.jussilampi kirjoitti:Sitä minäkin olen ihmetellyt,mutta 4A laturi lataa täyteen maksimissaan 80ah akun,perehdy itse vähän asiaan! Ja ihmettele miksi isompia latureita valmistetaan! Esim.kuormaauton 170ah akku vaatii 10 A laturinNozki kirjoitti:Mihin toi perustuu? Tietyn varauksen tekeminen akkuun kestää tolla tietysti enemmän kuin kaksinkertaisen ajan 10-Ampeeriseen verrattuna, mutta miksei se lataisi sitä täyteen?jussilampi kirjoitti:... Se 4A paljon pienempi,muttei kuulemma lataa 100 A akkua täyteen!
(Mulla just omassa autovanhuksessa 4A Defa lataa 100Ah akkua ja jännite näyttää Remucin lämmitinohjaimen näyttämän mukaan olevan reilu 14 volttia, että kyllä se tolla meiningillä melko varmasti täyteen tulee, jos ei sitä vielä ole.)
Noi 4a älykkäät ylläpitää latausta suositellusti 250ah asti ja lataa yleensä suositellusti 120ah akut. Lataa ne kyllä isommatkin ajan kanssa varmaan siihen 99% jos ei täyteen asti. Muutenkin latauksen lopussa akku ottaa todella hitaasti amppeereja vastaan. Johonkin 80% varaukseen yleensä älylaturit käyttää täyttä imoitettua ampeerimäärää. Lopussa voi ladata alle 1 amppeerilla sitä viimestä 5 prosenttia.
Pakkanen sitten vielä erikseen sotkemassa akun vastaan otettavaa virtaa.
Huttiainen kirjoitti:Ihan yhtä fiksu vastaus sulle: katso defan sivuilta minkäkokoista laturia suositellaan minkäkin ah akulle.jussilampi kirjoitti:Katso Exide akkulaturit, ja eri mallien maksimi akun koko,mihin mikin A- määrä riittää!Huttiainen kirjoitti:Höpö höpö juttuja.jussilampi kirjoitti:Sitä minäkin olen ihmetellyt,mutta 4A laturi lataa täyteen maksimissaan 80ah akun,perehdy itse vähän asiaan! Ja ihmettele miksi isompia latureita valmistetaan! Esim.kuormaauton 170ah akku vaatii 10 A laturinNozki kirjoitti:Mihin toi perustuu? Tietyn varauksen tekeminen akkuun kestää tolla tietysti enemmän kuin kaksinkertaisen ajan 10-Ampeeriseen verrattuna, mutta miksei se lataisi sitä täyteen?jussilampi kirjoitti:... Se 4A paljon pienempi,muttei kuulemma lataa 100 A akkua täyteen!
(Mulla just omassa autovanhuksessa 4A Defa lataa 100Ah akkua ja jännite näyttää Remucin lämmitinohjaimen näyttämän mukaan olevan reilu 14 volttia, että kyllä se tolla meiningillä melko varmasti täyteen tulee, jos ei sitä vielä ole.)
Noi 4a älykkäät ylläpitää latausta suositellusti 250ah asti ja lataa yleensä suositellusti 120ah akut. Lataa ne kyllä isommatkin ajan kanssa varmaan siihen 99% jos ei täyteen asti. Muutenkin latauksen lopussa akku ottaa todella hitaasti amppeereja vastaan. Johonkin 80% varaukseen yleensä älylaturit käyttää täyttä imoitettua ampeerimäärää. Lopussa voi ladata alle 1 amppeerilla sitä viimestä 5 prosenttia.
Pakkanen sitten vielä erikseen sotkemassa akun vastaan otettavaa virtaa.
Kuten mainitsin, olen lataillut hyvällä menestyksellä niin 95Ah kuin 85Ah akkuja täyteen asti kahdella erilaisella älylaturilla (Energy, Benton). Näitä Energyjä on lisäksi kahdessa autossa ylläpitolatureina ja molemmissa se tähtiasento talvikäyttöä varten.
Lisäksi on havaittu laturin näyttävän täyttä yleensä ennen tolppakellon kahden tunnin täyttymistä joten se täyttää tehtävänsä täydellisesti.
Jos Mersun akku on ollut täysin tyhjä (esim. virta-avain tallissa useita päiviä paikallaan mutta "virrat pois " -asennossa) niin ettei merkkivalot syty, on lataus vieläkin onnistunut Energyllä mutta on kestänyt varmaankin pari vuorokautta.
Koska en tästäkään asiasta mitään tiedä, en vieläkään ymmärrä mikä sen 4A älylaturin latauksen lopettaa kun sitä nimenomaan mainostetaan ylläpitolaturina. Aikaahan siihen voi mennä paljonkin mutta useimmiten akku on lähellä täyttä (80% -90%) jo lähtiessä.
Ja jos epäilee noita lataussyklejä niin ottaa välillä hetkeksi piuhat irti niin taas se tyhmä laturi luulee lataavansa toista akkua ja alkaa alusta isommalla virralla.
Latausvirtoja en ole mitannut mutta ladattuna akut ovat näyttäneet noin 12,8V jännitettä (Flukella mitattuna).
Re: W211 ylläpitolaturi
Ehdinkin pelästyä että tämä viihteellinen keskustelu tyssäsi lyhyeen mutta tulihan tähän jatkoa...
-
- Mersumies
- Viestit: 2446
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W211 ylläpitolaturi
Tämä on foorumin parasta antia kun käyttäjät todellisiin, omakohtaisiin kokemuksiin perustuen kertovat havainnoistaan.DBFI kirjoitti:Ehdinkin pelästyä että tämä viihteellinen keskustelu tyssäsi lyhyeen mutta tulihan tähän jatkoa...
Viimeksi muokannut E200kompressor, La 15.12.2018 01:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W211 ylläpitolaturi
turha
Viimeksi muokannut DBFI, Pe 14.12.2018 16:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W211 ylläpitolaturi
On tästä keskustelusta ollut ainakin minulle se hyöty, että ajauduin Tokmannin sivuille missä on tarjouksessa Energy Smart+ 4A laturi. Pakko oli hypätä autoon ja käydä hakemassa pois kuleksimasta. Aika näyttää kuinka tyytyväinen olen tuohon tuhlailevaan käytökseeni.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: W211 ylläpitolaturi
Mistä tietää että se akku on täynnä?