R129, tasonsäätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tammu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ma 15.02.2010 12:11

R129, tasonsäätö

Viesti Kirjoittaja Tammu »

Elikkäs SL500 vm-90, perseen pitäs nousta laskee napista painamalla. Ei toimi.
Vetää kokoajan kentään joten otettiin vivusta irti se "säätäjä" auton alta. Nyt haluisin toimimaan tuon joten mistä lähen ehtimään vikaa? Vivusta käsin kääntämällä alusta nousee ja laskee perästä, mut ei napista.
* MB R129 500SL -90*
* MB W163 ML430 -99*

ex. MB W210 320CDI -01
ex. MB W202 220 -96
ex. MB W123 240 Diesel -84
ex. MB W124 250 Diesel TE -86
ex. MB W124 300 TE -87 (Automaatti)
ex. MB W201 190 2,5D -87
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: R129, tasonsäätö

Viesti Kirjoittaja pazo »

Tässä englanninkielisessä säikeessä on kuvattu eräs tavallisimmista ADS1 R129 tasonsäätövioista: https://www.benzworld.org/forums/r129-s ... -us-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli kaasunestejousituksen ohjausventtiilissä on pieni sintrattu suodatin, joka ajan myötä tukkeutuu. Jos autossasi on optio "216", sekä etu- että takapään tulisi nousta valokatkaisijan viereisestä napista. En ole kuullut, että R129:ään olisi ollut saatavilla tasonsäätöä pelkästään taakse?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut pazo, Ma 14.01.2019 21:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
maukku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: Pe 08.10.2004 19:15
Paikkakunta: Järvenpää

Re: R129, tasonsäätö

Viesti Kirjoittaja maukku »

Mitään erillistä tasonsäätöä ei taakse ole, kuten Pazo totesi. Hänellä on syvällistä tietoa ADS1:stä.
"Vivulla" tarkoitetaan varmaan hydrauliventtiilin käyttövipua, jolla venttiili on yhdistetty etuoikealla pienellä hydraulisylinterillä kiinni kallistuksen vakaajaan. Kojetaulun napista painamalla korotus päälle, työntää pieni työsylinteri hyd.venttiilin täyttöasentoon, jolloin auto nousee n. 3cm. nopeuden ollessa alle 50km/h. Kovemmat nopeudet laskevat alustan automaattisesti vieläpä kahdessa eri vaiheessa nopeudesta riippuen.
Liikkeet ovat hitaita ja pieniä, ei verrattavissa esim. Airmaticiin.
Jos systeemi ei toimi, on ensimmäisenä tarkistuskohteena tämän hydrauliventtiiliä käyttävän pienen työsylinterin toiminnan tarkistus.
MB 500SE-92
MB 600SL -93
MB 500S -02
MB GL 320 CDI -08
Vastaa Viestiin