Nelipyöräsuuntaus.jpg
Lisää suuntauskysymyksiä...
Minulla on S211 -05, johon on äskettäin kolinoiden takia vaihdettu eteen molemmat kallistuksenvakaajan pallonivelet, vasen reaktiotanko ja oikea raidetangonpää sekä taakse oikea ylätukivarsi. Tuon homman jälkeen ylimääräiset äänet loppuivatkin, mutta kun kaikki renkaat olivat jo sisäreunoilta aika loppuun kuluneita (varsinkin oikea takarengas meni jo suolet esillä), vaihdettiin alle uudet Nokialaiset. Koko oli sama kuin aiemmissa Tigroissa, eli 225/50 ja 17". Sen jälkeen auto vietiin vielä nelipyöräsuuntaukseen, mutta ihmettelen vähän lopputulosta...
Aiemmin mikään auton kulussa ei kiinnittänyt huomiota paitsi ihan pieni veto oikealle. Nivelten vaihdon jälkeen ennen suuntausta kulku tuntui ehkä vähän raskaammalle, mutta suuntauksen jälkeen se tunne hävisi. Nyt ohjaus vuorostaan tuntuu hyvin kevyeltä (ikäänkuin kääntelisi kesärenkaita sileällä jäällä), johtuneekohan tämä uusien renkaiden korkeamman kuvion joustosta verrattuna vanhoihin sileämpiin? Keskialueella muutaman asteen alueella ohjaus ei enää juurikaan palauta eli jos kaarran vähän oikealle, auto jää kaartamaan irrottaessani otteen ratista. Sama toimii myös vasemmalle, mutta ilmiö on lievempi. Toisaalta aiemmasta poiketen moottoritiellä auto saattaa parhaimmillaan pysyä omalla kaistalla satoja metrejä ilman ohjausta, ELLEI tuule tai ole uria. Auto on nyt sivutuuliherkempi ja varsinkin urat vaikuttavat suuntaan paljon enemmän kuin ennen. Lisäksi polttoaineenkulutus on kasvanut, esimerkiksi Helsinki-Hyvinkää moottoritiepätkää on tullut ajettua ennen ja jälkeen ja ero keskikulutuksessa näyttäisi olevan luokkaa 4 desiä sataselle. Ovathan nuo Nokialaiset tosin polttoaineen kulutuksessa C-luokkaa, mutta vaikuttaako se todella niin paljon?
Yritän laittaa oheen suuntauslapun. Minulla on siis takapusseilla oleva farkku, mutta tuloslapussa auton kuvauksessa lukee Sedan teräsjousi - pätevätkö nuo arvot myös farkulle vai pitäisikö siinä olla eri kulmat kuin sedanissa? Mielestäni takapää on aina tuntunut olevan vähän matalalla, kun sivusta katsottuna takana on renkaan yläreunan ja lokasuojan välissä pari senttiä vähemmän tilaa kuin edessä - liekö normaalia kun malli on Avantgarde ja siitäkö tulee tuo "Sport ripustus"? Korjaantuisikohan taka-akselin Camber nostamalla perää pari senttiä?
Lyhyesti, mitä autolle pitäisi nyt tehdä? (paitsi mahdollisesti vaihtaa parempaan

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.