s123 300tdt fiksausta, museointia
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1209
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
Todella hienoa jälkeä .
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
Tämä puoli onkin hankalampi. Aika hankala korjata, vieläpä kun tuon pilarin sisällä on tuollainen ilmanohjaimena toimiva pelti, ja tuon ylöspäin lähtevän pellin reuna on käännetty kaksinkerroin ulkopellin reunan päälle. No, työ tekijäänsä neuvoo
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
Upean näköistä työtä
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
Tänks Ei tuo lasin nurkka olekkaan ihan niin vaikea korjata. Tein harjoituspalan tuohon yläviistoon lähtevään osaan ja tuli sen verran oikeanlainen että uskalsin rälläköidä reilut 10 senttiä pois. Alla olikin ruostetta. Messinkijuotoksetkin lähtee samalla pois niin eivät tee kiusaa hitsatessa. Katsotaan mitä sais aikaiseksi tänäiltana.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
Tälläistä sain aikaiseksi, tässä ruosteinen pala poistettu ja ruosteet putsattu alta:
Ja tässä uusi pala:
Ja tässä uusi pala:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
Valmis. Laitoin antenninreijän tukkoon samalla ja tasoittelin tinalla. Toisen puolen tinasin myös. Sellaiset paikat jotka ei tarvi juurikaan täyttöä, voi tinata myös pelkästään pohjustetta käyttäen. Sekoittaa vaan pohjusteen huolellisesti ja levittää reilusti niin yllättävän paksun tinakerroksen saa jo sillä, täyttää huokoset ja pienet kolot hyvin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
Oikean helman laittelin kuntoon, kauan jo odottanutkin paikkalappuja tunkinreikien ympärille. Tein prässiin työkalun jolla saa painettua tuon syvennyksen, aika alkuperäisen näköiset tuli.
Helmaa oli nostettu tunkilla tai ajettu johonkin ruttuun, koitin sitä joskus oikoa vetovasaralla mutta ei siitä oikein hyvä tullut joten leikkasin huonon kohdan pois ja uus pala tilalle:
Helmaa oli nostettu tunkilla tai ajettu johonkin ruttuun, koitin sitä joskus oikoa vetovasaralla mutta ei siitä oikein hyvä tullut joten leikkasin huonon kohdan pois ja uus pala tilalle:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
Hetki mennyt viime päivityksestä, kesä oli niin kiireistä aikaa ettei kerennyt tehdä yhtään mitään mutta syksyn mittaan on sitten tullut ahkeroitua.
Suunnitelmana oli, että kun saa peräpäästä b-pilarien tienoille kaikki korjattua, niin puhallan ja maalaan pohjan siihen asti ja sen jälkeen teen etupään.
Näin tein, eli lasimurskalla puhallus ja pohjalle epoksi. Mutta ongelmaksi muodostui toi alkuperäinen massa jota jätin ehjiin paikkoihin, pohjamaali ei tarttunut siihen juuri yhtään. Joten ei auttanut muu kuin alkaa kaapimaan loputkin pois. Päätin sitten että massat lähtee jokapaikasta, kun toi sika-ruisku ja 529-at tekee täysin alkuperäistä vastaavan jäljen. Siitä homma on sitten edennyt niin että teen kaikki ruostekorjaukset nyt kerralla loppuun ja maalaan sitten pohjan, sisäpuolen ja moottoritilan kerralla.
Jatkuu..
Suunnitelmana oli, että kun saa peräpäästä b-pilarien tienoille kaikki korjattua, niin puhallan ja maalaan pohjan siihen asti ja sen jälkeen teen etupään.
Näin tein, eli lasimurskalla puhallus ja pohjalle epoksi. Mutta ongelmaksi muodostui toi alkuperäinen massa jota jätin ehjiin paikkoihin, pohjamaali ei tarttunut siihen juuri yhtään. Joten ei auttanut muu kuin alkaa kaapimaan loputkin pois. Päätin sitten että massat lähtee jokapaikasta, kun toi sika-ruisku ja 529-at tekee täysin alkuperäistä vastaavan jäljen. Siitä homma on sitten edennyt niin että teen kaikki ruostekorjaukset nyt kerralla loppuun ja maalaan sitten pohjan, sisäpuolen ja moottoritilan kerralla.
Jatkuu..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
Jatkuu
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
Tuulilasin alareunan irrottelin purkuautosta, liitän sen kuvasta näkyvästä leikkauskohdasta etuosaan molemmin puolin sekä keskemmältä niistä kahdesta kohdasta. Pääsee vähällä hitsaamisella sekä tulee paljon parempi lopputulos verrattuna siihen että olis tehny kymmenen pienempää paikkaa.
Jatkuu
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
Iso peukku täällä nousee ylös. On siinä ollut hommaa, mutta onneksi on tekijä asialla.
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
Aivan älyttömän siistiä ja tarkaa työtä, tuota autoa pitää nähä livenä myös
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
Joo, eiköhän se kohta pääse pyörilleen. Tällä hetkellä menossa noitten tuulilasin alanurkkien/a-pilarien korjauksen ohella kolarikorjausta. Tai siis huonosti tehdyn korjauksen korjausta. Keula on ajettu johonkin ojaan tai vastaavaan joskus, sen verran että keulan peltiosat on vaihdettu. Eli lampunympärykset, lukkopelti, etu"palkki", syylärin alapelti ja ne kannakkeet. Ja huonosti, hitsattu osasta tosi tökerösti. Vasempaan runkopalkkiin oli tullut pari pientä painaumaa/kohoumaa kun se oli pikkasen nitkahtanut johonkin suuntaan, mutta ne oikomalla palkki on nyt ihan mitoissaan onneksi. Yhdessä purkuautossa on onneksi ihan ruosteeton etuosa niin saa siitä irrotella osat. Kuvia tulee kun jaksaa laittaa.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
seuraan innolla tätä projektia Miten kone on, onko ihan toimiva?
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
Kyllä moottori toimi ihan hyvin, tyhjäkäynnillä rynkytti. Vaihteisto pitää kunnostaa, peruutusvaihde kytkeytyy hitaasti. Osat on onneksi aika halvat laatikkoon. Moottorille vois sellaisen puoliremontin tehdä, männät toivottavasti ehjät kun ne on todella kalliit jos enää saakaan koko sarjaa. Ainakin laakerit ja kansi, se kyllä muistaakseni on rempattu joskus.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
Mun moottori kävi epätasasisesti tyhjäkäynnillä, siitä olikin sylinteri nr1 esikammio mennyt rikki..oli reikää siinä missä se pallo on kiinni siellä pohjassa..S202 kirjoitti:Kyllä moottori toimi ihan hyvin, tyhjäkäynnillä rynkytti. Vaihteisto pitää kunnostaa, peruutusvaihde kytkeytyy hitaasti. Osat on onneksi aika halvat laatikkoon. Moottorille vois sellaisen puoliremontin tehdä, männät toivottavasti ehjät kun ne on todella kalliit jos enää saakaan koko sarjaa. Ainakin laakerit ja kansi, se kyllä muistaakseni on rempattu joskus.
Venttiilien säädön tein tänään ja kaikki oli siinä pielessä, ootko ne kattonut sun autosta?
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
En oo tehny moottorille mitään. Se rynkytys loppuu heti kun painaa vähän kaasua, pumpussa jotain väljää tai sitten korjaantuu jollain säädöllä. Tosin onhan mulla uus pumppukin.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
ahaaS202 kirjoitti:En oo tehny moottorille mitään. Se rynkytys loppuu heti kun painaa vähän kaasua, pumpussa jotain väljää tai sitten korjaantuu jollain säädöllä. Tosin onhan mulla uus pumppukin.
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
Oma 124 300tdt rynkyttelee kanssa,joka häviää kaasua painamalla.Tästä käytiin esikammiot,suuttimet jne läpi.Enään ei ole kuin se pumppu oikein vaihtoehtona..
Merseedespents
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
Työkonepuolella boschin rivi rsv(tasanopeus)säätimellä on herkkä tuohon kierrosten humppaamiseen ja sitä ainakin saa säädettyä.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
Noniin elikkäs keulasta purkasin pois huonosti vaihdetut osat. Poikkipalkki oli hitsattu tökerösti aisojen päihin kuten kuvasta näkyy niin leikkasin tuosta tussinjäljestä molemmin puolin:
Ja toisesta autosta uus tilalle:
Oikea saranakotelon alue tuli myös suunnilleen valmiiksi, akun alle piti jonkinlainen paikka myös väännellä. Tuulilasin alakulman oon myös korjannut tältä puolelta.
Ja toisesta autosta uus tilalle:
Oikea saranakotelon alue tuli myös suunnilleen valmiiksi, akun alle piti jonkinlainen paikka myös väännellä. Tuulilasin alakulman oon myös korjannut tältä puolelta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
Siinä pari kuvaa välipäivien touhuista, irrottelin toisesta autosta tarvittavat osat keulaan ja korjasin oikean sisälokarin. Ajattelin että saan hitsaamiset valmiiksi tänä vuonna mutta jää niitä vähän ens vuodellekkin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
hienoa jälkeä, kyllä Suomalaiset osaa hitsata
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
Oho, kuukausi taas vierähti. No pari paikkaa saatu valmiiksi.
Tulipeltiin muutama paikka
Ulkopuolelta tämän näköinen
Saranakoteloissa ei ruoste enää asu, puhallan tuon vielä kauttaaltaan lasimurskalla ja ennen varsinaista maalausta töpöttelen pensselillä epoksia niin että valuu joka väliin tai sitten suihkin 2k epoksisprayta ohuella pillillä, tunkeutuu hienosti pieniinkin väleihin. Ylimääräiset jota valuu, pyyhin pensselillä pois. Lopuksi tiivistetään saumat korikitillä järkeä käyttäen siten, että yläpuolelta valuva vesi ei pääse saumaan mutta ei tehdä myöskään mitään taskuja joihin on mahdollista kosteuden päästä muttei pois.
Sitten syylärin alakannake paikoillaan, taustalla näkyy lampunkehikko/lukkopeltihässäkkä joka ei tarvi kuin hitsailla kiinni, mutta ajattelin puhaltaa sen lasilla ensin koska ei tarvi sitten niitä hankalia välejä koittaa puhallella kun puhaltaa moottoritilan puhtaaksi.
Tulipeltiin muutama paikka
Ulkopuolelta tämän näköinen
Saranakoteloissa ei ruoste enää asu, puhallan tuon vielä kauttaaltaan lasimurskalla ja ennen varsinaista maalausta töpöttelen pensselillä epoksia niin että valuu joka väliin tai sitten suihkin 2k epoksisprayta ohuella pillillä, tunkeutuu hienosti pieniinkin väleihin. Ylimääräiset jota valuu, pyyhin pensselillä pois. Lopuksi tiivistetään saumat korikitillä järkeä käyttäen siten, että yläpuolelta valuva vesi ei pääse saumaan mutta ei tehdä myöskään mitään taskuja joihin on mahdollista kosteuden päästä muttei pois.
Sitten syylärin alakannake paikoillaan, taustalla näkyy lampunkehikko/lukkopeltihässäkkä joka ei tarvi kuin hitsailla kiinni, mutta ajattelin puhaltaa sen lasilla ensin koska ei tarvi sitten niitä hankalia välejä koittaa puhallella kun puhaltaa moottoritilan puhtaaksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
Mitä 2k epoksispraytä käytät? Onko kokemuksia ehtinyt kertyä?
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
Motonetistä hempelin light primer. Kokemusta sen kestosta ei ole, mutta ainakin haju ja koostumus on sama kuin teknoksen inerta primer 5. Tuolla hempelin light primerilla (ruiskumaalilla) maalataan veneiden pohjia että tuskinpa huono maali. Mutta se on niin kallista että käytän sitä vaan tälläisissä erikoistapauksissa. Oikea 2k maalihan tuo spraykin siis on, pohjasta painetaan sellainen tappi pohjaan joka vapauttaa kovetteen ja se on käytettävä sitten samana päivänä koko purkki.
Viimeksi muokannut S202, Pe 02.08.2019 23:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
Voiko maalata suljetussa tilassa, vai vaatiiko huurujen tuuletuksen?
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
Riippuu varmaan tilan koosta ja siitä paljonko maalaa Kyllä noilla spraymaaleilla voi jonkun verran maalata. Onhan tuollainen spraypurkki helppo käyttää mutta tosiaan kallista ja valuu helpommin. Ruiskuepoksi ei valu oikein yrittämälläkään. Tuohon kun laittaa sellaisen ohuen pillin niin sillä voi maalata jotain kotelon sisäpuoltakin, niinku minä maalasin takaiskareiden yläpäiden kiinnityspaikat. Sehän on sellainen iso syvennös johon on täppäilty sellainen teekupin kokoinen vahvike kiinni ja se väli tietysti paksussa ruosteessa. Irrotin kupit ja puhalsin kaikki puhtaaksi ja hitsasin takaisin ja pohjaa puhaltaessa puhaltelin vielä kerran, ja sitten ruiskin sinne tänne sillä pillillä ja ylimääräisiä pyyhin pensselillä muualle pohjaan. Samalla sai uudelleen hitsattujen jousikuppien välit maalin. Onnistui kyllä ihan 100% ja seuraavana päivänä suihkin vielä 1k epoksia lisäksi.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: s123 300tdt fiksausta, museointia
Onkohan se tämä Motonetillä: Hempel Light Primer spray off-white 0,31L 38-8040 Ruiskutettava 2-komponenttinen epoksipohjamaali kaikkien pintojen, myös alumiinin, suojaamiseksi vesilinja ylä- ja alapuolella.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561