Om 60x tietäjiä
Om 60x tietäjiä
Onkos täällä vielä porukkaa jotka on vertaillut keskenään uudemman ja vanhemman mallin 601,602,603 moottoreita? Näissähän tuli joskus 90? muutos esikammioihin, suutinta o kallistettu 5 astetta sivuun. Mitä käytännön vaikutusta tällä muutoksella oli? Teho nousi muutaman hv, mutta onko käynti pehmeämpi, kulutus pienempi, kylmäkäynnistyminen parempi?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: Om 60x tietäjiä
jari_w123 kirjoitti:Onkos täällä vielä porukkaa jotka on vertaillut keskenään uudemman ja vanhemman mallin 601,602,603 moottoreita? Näissähän tuli joskus 90? muutos esikammioihin, suutinta o kallistettu 5 astetta sivuun. Mitä käytännön vaikutusta tällä muutoksella oli? Teho nousi muutaman hv, mutta onko käynti pehmeämpi, kulutus pienempi, kylmäkäynnistyminen parempi?
Lyhykäisesti kyseisestä moottorityypeistä mainitsemasi konstruktiomuutokset tähtäsivät paremman sekoittumissuhteeseen ja paremman palamisen männän koko pinta-alalle.( Männän rakennetta on myös muutettu ) Näistä tekijöistä johtuen moottoriin saatiin vähän lisää tehoa ja myös käyntiääni on pehmeämpi, vaikka suuttimien ruiskutuspaineet sekä polttainesuihkun kulmat ovat samat kuin vanhemmissa moottoreissa. Polttoaineen kulutuksen suhteen laboratoriokäytöllä ei ollut muutosta, koska periaatehan on samantyyppisistä moottoreita, joidenka palamisprosessi molemmissa on samankaltainen, eli ilman ja polttoaineen seossuhde täytyy olla oikeassa suhteessa moottorin toiminnallisuuden vuoksi. Kylmäkäynnistymiseen ei ole vaikutusta kumpiko moottori on kysymyksessä.
Mahdollisesti muutoksiin päädyttiin tehdasinsinöörien toimesta, kun ahdetuissa moottoreissa alkoi ilmenemään hiushalkeamia sylinterinkanteen.
Tämä muutos muutti palamiskäyttäytymistä palotilassa ja sen saantona ruiskutusennakkoakin voitiin muuttaa hiukan.
Re: Om 60x tietäjiä
Sieltähän tuli kattava selvitys mitä tapahtuu käytännössä. Mullahan ei itsellä ole 60x moottoria vaan 5syl 300D om617. Siihen olen vaihtamassa uudemman kuin 91 mb 100D pakun esikammiot joissa on tehty sama muutos kuin w124 dieseleissä eli suutin on kallistettu 5 astetta sivuun. Tietääkseni kukaan ei ole kokeillut vaikutuksia 617 moottorissa?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: Om 60x tietäjiä
jari_w123 kirjoitti:Sieltähän tuli kattava selvitys mitä tapahtuu käytännössä. Mullahan ei itsellä ole 60x moottoria vaan 5syl 300D om617. Siihen olen vaihtamassa uudemman kuin 91 mb 100D pakun esikammiot joissa on tehty sama muutos kuin w124 dieseleissä eli suutin on kallistettu 5 astetta sivuun. Tietääkseni kukaan ei ole kokeillut vaikutuksia 617 moottorissa?
Käsitykseni on, ettei uudemman moottorin suuttimet ja esikammiot sovi suoraan OM 617 moottoriin. Jos sopii, niin esikammion napa voi olla liian pitkä ja ottaa mäntään kiinni, eli mäntääkin tai esikammion napaa on muokattava tarvittaessa. Kokeilemallahan se selviää.
Uudemman moottorin esikammion napa taisi ollakin lyhyempi ja pyöristetty päästään, jotenka mäntää ei välttämättä tarvitse muokata.
Re: Om 60x tietäjiä
Uudemman moottorin kammiot ei sovikkaan. Mb 100D pakussa on om616 moottori mikä on muuten sama kuin 617 paitsi yksi sylinteri puuttuu. Tähän om616 moottoriin on tehty 91 myös muutos esikammioihin. Tällaiset kammiot aion asentaa om617 moottoriin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: Om 60x tietäjiä
100D pakun esikammiot on nyt hankittu. Hienosti sopii om617 kanteen ja onhan ne tosiaan erilaiset kuin 88hv version kammiot. Keväällä näkee sitten käytännössä että mitä vaikuttaa käyntiääneen, tehoon ja kulutukseen.
auto w123 200D/300DT vm, -81