Xenonien vaihto Ärrään

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jpnevala
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Xenonien vaihto Ärrään

Viesti Kirjoittaja jpnevala »

Onko joku vaihtanut itse Xenonit ärrään? Onko vaikea homma vai onnistuuko vähän kädettömämmältäkin?

R 320 cdi Lang
Red81
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Re: Xenonien vaihto Ärrään

Viesti Kirjoittaja Red81 »

Itse vaihdoin omaani viikko sitten.

Autosta virrat pois ja avain sellaiseen paikkaan, että kukaan ei pääse siihen vahingossa koskemaan.
Xenon toimii 25 000V jännitteellä, joten älä vaihda jos et tiedä mitä teet!! Henki voi lähteä.

Jos kuitenkin päätät vaihtaa itse, niin odottele varmuuden varalta vielä 10min että sähköt on varmasti poikki lampuilta ja varaukset on tyhjentyneet.
Älä koske polttimon lasiseen osaan paljailla käsillä, ettei siihen jää rasvajälkiä. Keraaminen putki polttimon kyljessä on hauras. Varo, ettet kolhi polttimoa.

Katso tarkasti miten päin ballasti ja polttimo on paikoillaan!! Pieni peili varren päässä helpottaa asennusta.
Käännä ballastia vastapäivään niin se lähtee irti ja samalla liitin pomppaa ulos. Polttimo on kiinni jousella. Irrota jousen sakarat, jolloin polttimo lähtee irti (käytä peiliä jos et näe jousen sakaroita).
Sitten vaan uusi poltin tilalle (urat ylös päin) jousi kiinni ja ballasti samassa asennossa takaisin, kuin oli irroittaessa. Paina ballastia lamppua vasten ja käännä myötäpäivään.
Liitin menee takaisin paikoilleen jos kaikki meni hyvin.

Näin ainakin itsellä. Asennus omalla vastuulla.
jpnevala
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Re: Xenonien vaihto Ärrään

Viesti Kirjoittaja jpnevala »

Kiitos vinkistä, eipä niitä tuolloin tarvinnutkaan vaihta, mutta nyt pitäis. Vaihdatan huollossa, mutta mistä tiedän, että mikä xenon malli kaukovalopolttimo on?
Vastaa Viestiin